1 Оніщук М. В. Категорія «безпосередня демократія» в конституційному праві України (теоретико-методологічний аспект) // Право України. — 2006. — № 9. — С. 7.
Нині у вітчизняній конституційній теорії та практиці набуває поширення категорія «референдна демократія», яка є відносно новою для України, але доволі вживаною уряді зарубіжних країн (Австралія, Іспанія, Люксембург, Сполучені Штати Америки, Франція, Швейцарія та ін.).
Референдна демократія є доволі унікальним політичним і конституційно-правовим явищем, яке історично сформувалося і набуло подальшого розвитку лише в деяких країнах світу, при цьому в окремих із них — виключно на місцевому рівні (США). Для більшості ж країн світу проведення референдумів стало разовою історичною подією (Албанія, Грузія, Канада, Казахстан, Норвегія, Російська Федерація та ін.), а конституювання референдумів засвідчило повагу представницьких органів до влади народу. Історії також відомі випадки, коли референдуми використовувалися для легітимізації антинародних за своєю сутністю рішень лідерів держави (Франція 1804, 1851 pp.; Німеччина 1933, 1938 pp.; Південна Родезія 1923 р. та ін.), або ж для подовження терміну повноважень глави держави (Єгипет 1965, 1976, 1978, 1993, 1999 pp.; Сирія 1978, 1985; Пакистан 1984, 2002 pp.; Узбекистан 2001 р. та ін.). До того ж до референдної демократії в умовах глобалізації стали ставитися обережніше після провальних спроб ратифікації Конституції Європейського Союзу Люксембургом, Нідерландами і Францією у 2005 р. Зазначене свідчить про неоднозначність теорії та практики референдної демократії та її генезис у сучасному світі.
Зародившись у Швейцарії, референдуми пройшли складний шлях історичного розвитку і започаткували у різних країнах чи групах країн, об'єднаних за географічним, історичним, цивілі-заційним та іншими принципами, різноманітні моделі референдної демократії, найбільш відомими з яких є: «швейцарська модель» (Швейцарія), «французька модель» (Франція, Бельгія, Люксембург, Нідерланди, Алжир та ін.), «американська модель» (США), «британська модель» (Велика Британія, Австралія), «скандинавська модель» (Данія, Норвегія, Швеція), «латиноамериканська модель» (Болівія, Бразилія, Уругвай, Чилі та інші), «іберійська модель» (Іспанія, Португалія), «радянська модель» (колишній СРСР та країни «соціалістичного табору»), «ісламська модель» (Іран, Марокко та ін.), «пострадянська модель» (Грузія, Молдова, РФ, Україна та ін.) та власне модель «референдної демократії ЄС» (країни Європейського Союзу).
192
7-8152
193
Референдуми в Україні
Розділ 15
Поширення у світі референдної демократії та її різних конституційних моделей передбачає детермінацію цієї категорії та ґіошук відповіді на питання про конституційно-правові основи цього виду безпосередньої демократії.
Референдна демократія є передусім різновидом конституційного режиму (франц. regime, від лат. regimen — управління, керівництво), важливою складовою національного демократичного політичного режиму, декларованого Конституцією України (ст. 1).
Референдна демократія — це система встановлених Конституцією і законами України легітимних способів і методів безпосередньої реалізації народного суверенітету у формі ініціювання, організації та проведення референдумів, а також реалізації його рішень.
Референдна демократія як різновид конституційного режиму є складним явищем правового буття, сутність якого полягає у безпосередній реалізації політичної волі Українського народу, похідної від народного суверенітету, на референдумі. Відповідно, сутність референдної демократії полягає в прямій реалізації політичної волі Українського народу. Це дає підстави ідентифікувати референдну демократію як первинний і пріоритетний вид безпосередньої демократії.
Зміст референдної демократії визначають рішення референдумів імперативного характеру, які втілюють політичну волю Українського народу при вирішенні найбільш важливих питань суспільного і державного життя. Тобто зміст референдної демократії визначається
предметом референдумів.
Утім, режим референдної демократії на відміну від нині чинного референдного законодавства України не виключає можливості проведення й консультативних референдумів. Такі референдуми нині набули поширення в країнах—учасницях Європейського Союзу. Зокрема, з питань вступу цих країн до міжнародних організацій. їх консультативний характер зумовлений повагою як до суверенної влади народу, так і до загальноприйнятих норм і принципів міжнародного права, які визначають порядок укладення та розірвання міжнародних договорів. Оскільки міжнародне право визначає виключну компетенцію глав держав і парламентів щодо укладення та ратифікації міжнародних договорів, то формально остаточне юридичне оформлення результатів відповідних консультативних референдумів здійснюється саме главами держав і парламентами, але новітній цивілізаційній історії невідомі випадки, коли б ці суб'єкти ігнорували чи спотворювали волю народу. Таким чином, за своїм змістом рішен-
ня консультативних референдумів також є де-факто імперативними і оформляються як такі главами держав і парламентами.
За своєю формою референдна демократія є формою конституційної правотворчості Українського народу. Рішення Конституційного Суду України у справі про здійснення влади народом (справа № 1-5 / 2005) від 5 жовтня 2005 p., яким було визначено обов'язковість результатів референдуму, деталізувало референдну форму правотворчості, визнавши за нею характер законотворчості. При цьому юридична сила рішень всеукраїнського референдуму, втілена у правових актах цих референдумів, дає підстави визнавати за ними вищу, а у разі прийняття нової Конституції, внесення змін до чинної Конституції відповідно до ст. 156 Основного Закону чи вирішення будь-якого іншого питання конституційного характеру — найвищу — конституційну юридичну силу.
Феноменологія референдної демократії повною мірою розкривається в її складових. Як і будь-який інший різновид конституційного режиму, режим референдної демократії не може забезпечуватися і гарантуватися виключно чинним законодавством. Так, досвід деяких зарубіжних країн, у яких діє досить досконале рефєрендне законодавство (Російська Федерація, Чеська Республіка та ін.), але відсутні історичні традиції та ідеологія референдної демократії, а також ефективні правові механізми її реалізації, доводить, що забезпечення режиму референдної демократії є неможливим лише шляхом його законодавчого утвердження. Референдуми у згаданих країнах залишаються швидше винятками, ніж правилом розв'язання суспільно значущих проблем.
Таким чином, основними складовими референдної демократії є: референдна ідеологія; рефєрендне законодавство; правові механізми реалізації референдної демократії. Наявність цих складових характеризує існування та дієвість референдної демократії у суспільстві та державі.
Так, референдна ідеологія передбачає існування в суспільстві стійких історичних традицій народовладдя, а також їх доктринально-го обгрунтування в працях мислителів та спроможність громадськості до сприйняття європогенних ідей та ідеалів народного суверенітету, верховенства права та безпосередньої демократії. Як правило, референдна ідеологія має нормативне вираження у відповідних нормах-принципах і тісно пов'язана з референдною правовою культурою.
Оскільки в основу референдної демократії покладено інститут референдумів, то вона є залежною від об'єктивації цього інституту в
195
194
Розділ 15
Референдуми в Україні
чинному референдному законодавстві. При цьому референдна демократія забезпечується та гарантується системою конституційних і законодавчих актів, які мають комплексно визначати поняття та види референдумів, їх предмет, правовий статус учасників референдного процесу, порядок ініціювання, організації та проведення референдумів, а також встановлювати юридичну відповідальність за порушення референдного законодавства.
Водночас референдна ідеологія та референдне законодавство стають дієвими лише за умови сформованості відповідних правових механізмів реалізації цього виду безпосередньої демократії. Передусім йдеться про наявність реальних нормативно- та організаційно-правових механізмів безпосередньої реалізації народного суверенітету шляхом проведення референдумів. Зазначені правові механізми дають підстави вважати референдну демократію особливим видом юридичної діяльності, спрямованої на забезпечення відповідного конституційно-правового режиму.
Безперечно, зазначені складові референдної демократії не є вичерпними. Існують й інші важливі елементи, які забезпечують і гарантують режим референдної демократії (розвиненість демократичних інститутів суспільства і держави; рівень захисту референдних прав громадян; досконалість конституційно-правового статусу суб'єктів референдної демократії тощо). До того ж у кожній окремо взятій країні інсталяція виявлених складових референдної демократії у реальні конституційні правовідносини має свої особливості, що повною мірою підтверджують вітчизняна теорія та практика референдної демократії.
Досвід України свідчить, що у нашій країні сформувалися об'єктивні передумови для генезису національної референдної демократії. Зокрема, в конституційному законодавстві закріплено право Українського народу на реалізацію свого суверенітету у формі проведення референдуму, а також основні засади цієї форми прямого народовладдя. Власне, Конституція України дає відповідь на запитання, сформоване сучасним французьким мислителем Жераром Мере: «Якщо народ — це суверен, а його воля — закон, інакше кажучи, воля його виступає як така, що запроваджує стан справедливості, то проблема у тому, щоб дізнатися, як саме виражається воля народу. Хто цей народ, який легітимно виражає закон?»1.
1 Мере Жерар. Принцип суверенітету. Історія та основи новітньої влади / Пер. з франц. Л. Кононовича. — Львів, 2003. — С. 88.
196
Конституція України в ст. 5 визначила, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. При цьому, визнавши референдуми важливою формою безпосередньої демократії в Україні, Основний Закон закріпив у ст. 38, 69, 70, 72-74, п. 2 ст. 85, п. 6 ст. 106 та ст. 156 конституційні положення щодо порядку ініціювання та проведення обов'язкових рефе рендумів. Розвиток конституційних положень про референдум має здійснювати відповідний закон, але чинний Закон України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» 1991 р. нині застарів і суперечить ряду положень Конституції України.
Утім, закріплені в Конституції та законах України нормативні положення про всеукраїнський та місцеві референдуми не можна цілковито ототожнювати з референдного демократією. Як свідчить досвід України та ряду зарубіжних країн, наприклад Російської Федерації, конституювання референдумів за умови відсутності або ускладнення правових механізмів реалізації цих положень не тільки не сприяє здійсненню цієї форми безпосередньої реалізації народного суверенітету та публічної влади територіальних громад, а й перетворює у юридичну фікцію відповідні конституційні положення.
Для утвердження і розвитку в Україні національної моделі референдної демократії потрібно передусім визначити конституційні засади, принципи референдної демократії, тобто ті доктринальні ідеї та ідеали, відсутність яких не дає змоги вдосконалити чинне референдне законодавство і часто зводить нанівець усі спроби вирішення найбільш важливих питань суспільного і державного життя в Україні шляхом всенародного голосування.
Вбачається, що сутність і зміст референдної демократії, її основні ідеї та ідеали мають свій початок у принципах референдної демократії, які ще прийнято називати загальними засадами або основами референдної демократії. Насамперед йдеться про принципи референдної (демократії, втілені у дусі та букві Основного Закону, тобто про конституційні засади цього виду безпосередньої демократії. Саме принципи наповнюють категорію «референдна демократія» ідеологічним змістом і дають змогу зрозуміти багатовимірність цієї конституційно-правової категорії.
Конституційно-правові засади референдної демократії є похідними від принципів прямого народовладдя та тісно пов'язаними з принципами, що притаманні інститутам виборів і референдумів. Водночас
197
Розділ 15
Референдуми в Україні
феноменологія принципів референдної демократії полягає в тому, що ці принципи становлять унікальну систему об'єктивних і суб'єктивних ідей та ідеалів, покладених в основу теорії референдної демократії, референдного законодавства та конституційного досвіду проведення референдумів.
Принципи референдної демократії — це система історично сформо ваних і діючих об'єктивних і суб'єктивних керівних основ, ідей та ідеалів, покладених в основу референдної ідеології, референдного законодавства та конституційно-правового механізму реалізації референдної демократії.
За своєю сутністю принципи референдного права є основними керівними засадами, ідеями та ідеалами, які визначають призначення референдної демократії в суспільстві та державі. Ці принципи можна назвати «духом референдної демократії»^.
Принципи референдної демократії мають системний характер. Система принципів референдної демократії в Україні представлена такими групами принципів, як: креативні (ідеологічні) принципи референдної демократії; предметні принципи референдної демократи; функціональні принципи референдної демократії. Тобто йдеться про принципи-ідеї, принципи-норми і принципи-приписи референдної демократії, які й складають основу її системи.
Запропоновані групи (види) принципів референдної демократії відображають ідейну (ідеологічну) та нормативну спрямованість основних складових політико-правового феномену цього виду безпосередньої демократії.
Ідеологічні принципи референдної демократії, які ще можна назвати креативними або доктринальними, є загальними теоретико-правови-ми джерелами й ідеями, що визначають основи доктрини сучасної референдної демократії. Ці принципи втілилися в системі історично сформованих і сучасних ідей, концепцій і вчень про народний суверенітет, демократію загалом і референдуми зокрема, які стали наріжним каменем, головною ідеєю референдної демократії.
Серед ідеологічних (креативних) принципів-ідей референдної демократії можна виділити принципи: народного суверенітету, пріори-
1 Оніщук М. В. Конституційні принципи референдної демократії в Україні// Конституція і конституціоналізм в Україні: вибіркові проблеми: 36. наук. nPa4bJ0BaP"5rB^ конституційного права / Відп. ред. П. Ф. Мартиненко і В. М. Кампо. — К., 2007. С. 151.
198
тетності референдної демократії в системі народовладдя, демокра тизму, гуманізму, політичного плюралізму та інші. При цьому слід зазначити, що більшість із названих ідеологічних (креативних) принципів у силу їх значущості для теорії та практики конституціоналізму набули нормативного закріплення в конституціях і конституційних актах багатьох демократичних країн світу, у тому числі у Конституції України.
До ідеологічних (креативних) принципів референдної демократії слід віднести й принципи, які сформувалися на розвиток сутності та змісту принципу народного суверенітету. Більшість із них з'явилася в період утвердження і розвитку світового конституціоналізму та референдної демократії в ХІХ-ХХ ст. Так, принцип пріоритетності референдної демократії в системі народовладдя утверджує первинність референдної демократії перед представницькою демократією за її походженням, змістом, юридичною силою актів тощо. У свою чергу референдна демократія за названими критеріями має першість і перед такими видами безпосередньої демократії, як виборна, мітингова. До загальних ідеологічних принципів референдної демократії слід також віднести принцип демократизму, що виявляється в цьому виді безпосередньої демократії на рівні участі громадян в усіх стадіях виборчого процесу та у демократичних принципах організації та проведення референдумів.
Визначальним ідеологічним принципом сучасної референдної демократії є й принцип гуманізму, що передбачає визнання загальнолюдських цивілізаційних цінностей та ідеалів рушійною мотивацією існування та дієвості досліджуваного виду безпосередньої демократії. Референдна демократія грунтується насамперед на визнанні людини, її прав, свобод і законних інтересів вищою суспільною цінністю.
Принцип політичного плюралізму щодо референдної демократії має вираження у множинності форм та видів референдної демократії. Адже сучасна референдна демократія залежно від предмета, суб'єктів ініціювання, юридичної сили та інших кваліфікацій референдумів набуває особливих форм референдної ідеології, регулюється різними положеннями референдного законодавства і має специфічні правові механізми реалізації цього виду прямого народовладдя.
Іншою складовою системи принципів референдної демократії в Україні є її предметні принципи. Ці принципи представлені загальними засадами відповідного предметного інституту конституційного права — інституту референдумів, який ще іноді ідентифікують як
199
Розділ 15
Референдуми в Україні
підгалузі конституційного права — референдне право та референдний процес1. їх можна поділяти на матеріальні та процесуальні принципи референдного законодавства України.
Зокрема, до предметних матеріальних принципів референдної демократії в Україні слід відносити ті, які визначають нормативний зміст інституту референдумів: принцип конституційності референдумів; принцип загального, вільного, рівного, прямого права голосу при таємному голосуванні на референдумі; принцип відкритості і гласності при організації та проведенні референдумів; принцип незалежного інформаційного забезпечення референдного процесу; принцип безперешкодної агітації під час організації та проведення референдумів; принцип незалежного фінансування референдумів тощо. Ці принципи закріплені в референдному законодавстві України (ст. 38 Конституції України, ст. 7 «Принципи участі громадян у референдумах», ст. 8 «Демократичні засади підготовки і проведення референдумів» Закону України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» та ін.). Важливим видом предметних матеріальних принципів є й процедурні, що визначають засади організації та проведення референдумів.
Поряд із матеріальними предметними принципами існують і процесуальні принципи референдної демократії. Конституційні засади референдного процесу, які ще можна ідентифікувати як процесуальні принципи референдної демократії, представлені принципами: конституційності референдного процесу, інваріативності референдного процесу, процесуальної компетенції суб'єктів референдного процесу, судового захисту конституційного права на участь у референдумі тощо.
Ще одна група принципів референдної демократії, яка логічно завершує тріаду «принципи-ідеї — принципи-норми — принципи-приписи», представлена функціональними принципами референдної демократії, які визначають керівні засади правового механізму реалізації референдної демократії в Україні. Функціональні принципи слід відмежовувати від предметних принципів референдної демократії, притаманних референдній процедурі (матеріальні норми-принципи) та референдному процесу (процесуальні норми-принци-
пи). Індивідуальні принципи-приписи референдної демократії є значною мірою суб'єктивними, тобто ідеями й ідеалами, які відображають інтереси і мотиви учасників референдної демократії.
Такі принципи є складовою правосвідомості окремих індивідуальних суб'єктів конституційного права, які виступають активними учасниками референдної демократії і значною мірою зумовлюються їх уявленнями про повновладдя народу, сутність і зміст демократії, предмет референдуму, справедливість, гуманізм тощо.
Наприклад, громадяни, які трансформують шляхом голосування свої інтереси у волю всього народу, мають керуватися ідеалами законодавця з великої літери. Так, Ж.-Ж. Руссо, описуючи ці ідеали, писав: «Законодавець — у усіх відношеннях людина незвичайна в Державі. Якщо вона має бути такою за своєю обдарованістю, то не меншою мірою вона мусить бути такою за своєю роллю....Це — посада особлива і вища, вона не має нічого спільного з владою людини»1.
Як важливий вид безпосереднього народовладдя референдна демократія в Україні не є єдиним чи ізольованим від інших видом демократії, її сутність, зміст, принципи, форми і правові механізми тісно пов'язані з іншими видами, формами й інститутами народовладдя. Тобто референдна демократія є ефективною лише за умови її взаємодії з іншими видами демократії — безпосередньої, представницької та муніципальної.
Положення про співіснування та взаємодію референдної демократії з іншими видами безпосередньої та представницької демократії нині є аксіоматичним. У цивілізаційній історії людства неможливо знайти країну, в якій демократичний принцип народовладдя реалізувався б виключно шляхом проведення референдумів. Навіть у Швейцарії, яку часто називають «батьківщиною референдумів», референдуми є важливим, але не єдиним видом безпосередньої демократії. Поряд із референдумами у цій країні широко практикувалися інші види прямого народовладдя — вибори, народні законодавчі ініціативи, народні відкликання місцевих представницьких органів тощо, які у свою чергу гармонійно поєднувалися з діяльністю представницьких органів цієї федерації та її суб'єктів.
1 Погорілко В. Ф., Федоренко В. Л. Референдне право України: Навч. посіб. — К., 2006; Федорєнко В. Референдне право в системі конституційного права України // Вісник Центральної виборчої комісії. — 2005. — № 2. — С. 72-76 та ін.
200
1 Руссо Жан-Жак. Трактати / В. С. Алексеев-Попов, Ю. М. Лотман, Н. А. Полторац-кий, Л. Д. Хаютин. — М., 1969. — С. 180.
201
7а-8152
Ш
Розділ 15
Референдуми в Україні
Подібна ситуація з розмаїтістю форм безпосередньої реалізації народного суверенітету та їх взаємодією з інститутами представницької демократії характерна й для інших демократичних країн світу. Як правило, саме різноманітність легітимних форм реалізації народного суверенітету й визначає рівень розвитку демократії у тій чи іншій державі, характеризує стан розвиненості громадянського суспільства та його інститутів. Тому у разі прийняття нової Конституції України в ній було б доцільно визначити і нормативно закріпити Не тільки такі форми безпосередньої реалізації народного суверенітету, як вибори і референдуми, а й інші інститути безпосередньої демократії — народну законодавчу ініціативу, народне законодавче вето тощо.
Референдна демократія, як і інші види народовладдя, є виявом реалізації повновладдя народу. Тобто будь-який вид демократії за своїм визначенням є легітимним способом реалізації публічної влади народу. У одному випадку, коли народ неопосередковано реалізує свою владу, йдеться про безпосередню демократію, а в іншому, коли народ делегує свої владні повноваження виборним і змінюваним представницьким органам державної влади чи органам місцевого самоврядування, прийнято застосовувати категорію «представницька демократія». Водночас нині вчені виділяють й інші види демократії, які, не будучи волевиявленням всього народу в цілому, є похідними або складовими народовладдя. Зокрема, йдеться про муніципальну, партійну демократію тощо.
Творці перших у світовій історії конституцій не ставили собі за мету протиставлення прямого і опосередкованого народовладдя. В ідеалі всі конституційні види демократії мали взаємодіяти і взаємодоповнювати один одного, слугуючи єдиній меті — забезпеченню конструктивних легітимних механізмів реалізації конституційного принципу народного суверенітету, який став основним гаслом і найбільшим юридичним здобутком згаданих буржуазно-демократичних революцій.
Класичний конституціоналізм, ставши основою перших у світі конституцій і конституційних актів, передбачав доволі просту і раціональну модель взаємодії безпосередньої та представницької демо кратії: найбільш важливі питання суспільного і державного життя народ вирішує безпосередньо на загальнонаціональних референдумах; народ шляхом виборів формує вищі загальнонаціональні представницькі органи держави (парламент і президент (у республіках), яким делегує свою політичну волю для вирішення поточних важливих
202
суспільно значущих питань; вищі представницькі органи здійснюють свої повноваження від імені та в інтересах народу в цілому, видаючи загальнообов'язкові правові акти відповідної юридичної сили; територіальні громади реалізують свої законні інтереси як безпосередньо, так і через представницькі органи місцевого самоврядування (легіслатури). Така модель взаємодії різних видів демократії у тій чи іншій модифікації зберігається нині у більшості європейських і євро-погенних (тобто таких, що мають європейське походження, зокрема даровані конституції, взяті за зразок тощо) конституцій зарубіжних країн.
В Україні ідеї народовладдя та народного представництва набули поширення і потенційних можливостей для свого конституційно-правового втілення в період національно-визвольної боротьби 1917-1921 pp., хоча ідеї вільних виборів і парламентаризму були поширені в українському політико-правовому середовищі ще з початку XX ст. На жаль, тогочасні національні ідеї безпосередньої та представницької демократії не отримали свого належного конституційного закріплення.
У колишньому СРСР, до складу якого впродовж близько 70 років входила й Україна, радянська доктрина соціалістичної демократії грунтувалася на принципах дифузії безпосередньої та представницької демократії в міру розбудови розвиненого соціалізму. Радянське конституційне право не спростовувало можливості проведення референдумів, але перевага надавалася таким видам «безпосередньої демократії», як всенародні обговорення, зібрання трудящих тощо. Утім, історія довела нежиттєздатність радянської доктрини соціалістичної демократії, й після розпаду колишнього СРСР у 1991 р. розпочався новий період утвердження і розвитку національних систем демократії у постсоціалістичних республіках.
Сучасна українська конституційно-правова модель співвідношення та взаємодії безпосередньої та представницької демократії була започаткована з проголошенням 24 серпня 1991 р. незалежності України та утвердженням Акта проголошення незалежності України на всеукраїнському референдумі 1 грудня 1991 р. і набула свого завершеного вигляду після прийняття Конституції України від 28 червня 1996 р. Нині українська юридична думка визнає дієвість принципу поєднання безпосередньої та представницької демократії, зміст якого означає, що обговорювати і вирішувати одні й ті самі питання загальнонаціонального значення народ може як безпосередньо, шляхом
203
Розділ 15
Референдуми в Україні
проведення референдумів або в іншій формі прямого народовладдя, так і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування1.
Водночас за понад одинадцять років із часу набрання чинності Основним Законом ця модель виявила не лише свої позитивні якості, а й внутрішні суперечності, що зумовлюються споконвічною конкуренцією безпосередньої та представницької демократії. Ці суперечності особливо рельєфно виявилася у період конституційно-правової реформи 2004-2007 pp.
Так, після набрання 25 травня 2006 р. чинності усіма положеннями Закону України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 р. згадана концепція зазнала певної модернізації, але її наріжні положення залишилися незмінними — основними суб'єктами публічної влади в Україні залишаються Український народ, держава Україна і територіальні громади. Відповідно зазначені суб'єкти публічної влади в Україні реалізують свою владу в найбільш прийнятних у суспільстві формах шляхом застосування демократичних механізмів: Український народ — через безпосередню демократію, держава — через представницьку демократію і територіальні громади — через через муніципальну (самоврядну) демократію. Утім, це не виключає формування в майбутньому інших центрів публічної влади в Україні, зокрема, довкола політичних сил, представлених у парламенті.