Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Загальна характеристика конституційно-правового статусу людини.





 


Свої особливості має закріплення правового статусу особи у звичаєвому праві мусульманських країн (ісламська модель). Як відомо, статус особи визначається за шаріатом — системою етико-правових приписів ісламу щодо правил поведінки мусульманина, який і на сьогодні, коли в законодавство багатьох мусульманських держав вже давно проникли концепції західного права, залишається основою правової системи частини азіатських та африканських країн, регулює відносини, не охоплені законодавством.

При проголошенні рівності усіх мусульман перед законом, зокре­ма рівності чоловіка і жінки, конституційні акти багатьох арабських держав містять застереження — «за шаріатом». Хоча загалом консти­туційне формулювання не зумовлює обмежень у конституційних пра­вах, деякі держави не надають жінкам виборчих прав, обмежуються їх, зокрема, майнові, сімейні (шлюбні) та інші права. Характерно, що при реалізації правового статусу особи домінуючими є не права і сво­боди, а виконання обов'язків перед аллахом, громадою правовірних.

Водночас варто зазначити, що ці та деякі інші концептуальні підходи1 щодо питання про правовий статус людини і громадянина в умовах сучасного зближення правових систем у процесі глобалізації уніфікуються відповідно до міжнародно-правових стандартів у галузі прав людини.

Поряд з цим у питаннях приведення національних норм у відповідність з міжнародними стандартами в галузі прав людини і громадянина існують деякі проблеми.

Серед таких, зокрема: по-перше, проблема співвідношення міжнародного та внутрішнього права в національному законодавстві, а саме легалізація (визнання) і практична реалізація однієї з існуючих доктринальних теорій щодо встановлення правового статусу; по-дру­ге, наявність у міжнародного співтовариства запобіжних заходів, що застосовуються до держави, яка порушила взяті на себе за міжнарод-


ними нормами зобов'язання. У міжнародному праві на універсально­му рівні існує певний міжнародно-правовий механізм, який спрямо­ваний на забезпечення дотримання прав і свобод у кожній окремій державі. Однак міжнародне співтовариство не має права втручатися у внутрішні справи конкретної держави, не вправі також диктувати, які міжнародні норми та повинна імплементувати у своє національне за­конодавство. І якщо яка-небудь держава відмовляється від подібного, її ніхто не може змусити. В такому разі єдиним знаряддям міжнарод­ної спільноти може бути суто політичний або економічний тиск, але аж ніяк не правовий1.

У юридичній літературі не існує єдиного тлумачення структури правового статусу особи. Переважно цей статус визначають як су­купність прав, свобод і обов'язків особи, оскільки насамперед завдя­ки їм він реалізується. Крім того, до структури правового статусу включають також громадянство, законні інтереси, гарантії здійснен­ня прав і обов'язків2.

Деякі теоретики права до структурних елементів правового статусу особи зараховують також правосуб'єктність як його підставу і не­обхідну передумову суб'єкта бути учасником правовідносин; юридич­ну відповідальність3.

За характером правового регулювання теоретики права розрізня­ють такі види правового статусу, як:

— загальний або конституційний статус людини і громадянина;

— спеціальний, або родовий, статус окремих категорій громадян;

— індивідуальний статус, який характеризує вік, стать тощо.

Загальний правовий статус — це статус особи як людини і громадя­нина держави. Він визначається насамперед конституцією держави, конституційними законами. Конституційні права, свободи і обов'яз­ки людини і громадянина є визначальними для формування загаль­ного статусу особи, становлять основний зміст конституційно-право-


 


1 Окрім названих моделей правового статусу особи, виділяють, зокрема, ще т.зв. кон-фуціансько-китайську та індо-буддистську моделі, відповідно до яких права людини уявляються як явище морально-духовне, а не юридичне. Теж здебільшого не юридич­ний, а колективістський традиційно-звичаєвий характер має конструкція прав людини у звичаєвому (традиційному) праві окремих держав (характерна для системи усних правових звичаїв різних племен Африки, Азії, Океанії, в окремих регіонах Латинської Америки). Докладніше: Чиркин В. Е. Конституционное право: Россия и зарубежньш опьіт. — М., 1998. — С. 97, 105; ГлухареваЛ. Я. Права человека в совре-менном мире (социально-философские основи и государственно-правовое регулиро-вание). — М., 2003.


1 Баймуратов М. Правовой статус человека и гражданина в конституциях государств Восточной Европьі: сравнительно-правовой анализ конституций и их соотношение с международньїми стандартами // Порівняльно-правові дослідження. — 2001. — № 1. — С. 148.

1 Общая теория прав человека / Под ред. Е. А. Лукашевой. — М., 1996Т— С. ЗО. ' І Іппр.: Витрук Н. В. Основи теории положення личности в социалистическом обще-стве. — М., 1979. — С. 39; Колодій А. М., Олійник А. Ю. Права людини і громадянина її Україні. — К., 2003. — С. 132; Скакун О. Ф. Теорія держави і права: Підручник. — Х.,2001. —С. 380таін.


 


34


35


Розділ 11






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2018-10-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 138 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Чтобы получился студенческий борщ, его нужно варить также как и домашний, только без мяса и развести водой 1:10 © Неизвестно
==> читать все изречения...

2458 - | 2338 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.