Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Семінарське заняття №4. Виховання, школа та педаго­гічна думка Київської Русі




План

1. Виховання у східних слов’ян у дофеодальний період (VI – IX ст.).

2. Зародження й особливості розвитку писемності на території Київської Русі до XIII ст.

3. Особливості виникнення і розвитку систематичного навчання у Київській Русі:

а) характеристика основних чинників виникнення й поширення шкільництва на Русі;

б) створення шкіл різних типів і їх характеристика;

в) зміст і методика шкільного навчання й виховання.

4. Педагогічна думка Київської Русі. Характеристика перекладних і оригінальних пам’яток педагогічної літератури X – XIII ст.

Основна література

1. Повчання Володимира Мономаха дітям // Антология педагогической мысли Древней Руси и Русского государства XIV – XVII в. – М., 1985. – С. 164-169.

2. Народна педагогіка [у східних слов’ян про виховання дітей] // Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 31-50.

3. Пам’ятки писемності східних слов’ян // Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 51-56.

4. Педагогічна думка в пам’ятках писемності Київської Русі // Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 56-68.

Додаткова література

1. Кравець В. Історія української школи і педагогіки. Навч. пос. – Тернопіль, 1994. С. 4-31.

2. Мешко О., Янкович О., Мешко Г. Короткий виклад курсу “Історія української школи і педагогіки”. – Тернопіль, 1999. – С. 3-9.

3. Мешко О., Мешко Г. Історія педагогіки: тестові завдання. – Тернопіль, 2001. – С. 50-57, 120-135.

4. Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (X-XX ст.). – К., 1991. – С. 8-30.

5. Антология педагогической мысли Древней Руси и Русского государства XIV-XVII вв. – М., 1985.

6. Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 31-68.

7. Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР с древнейших времен до конца XVII века. – М., 1989. – С. 23-39, 123-147.

8. Науменко Ф. Школа Київської Русі. – Львів, 1965.

9. Волошин М., Волошин Р. Становлення національної школи. ‑ Дрогобич., 1993.

10. Стельмахович М. З історії українського шкільництва // Початкова школа. – 1992.– №9-10.– С. 3-8.

11. Жарова Л. Школа Київської Русі: стратегія навчання // Рідна школа. – 1993.– №4.– С.60-62.

12. Коба Л. Розвиток освіти в Київській Русі // Початкова школа. – 1994.– №2.– С. 51-54.

13. Коба Л. Розвиток педагогічної думки в Київській Русі // Початкова школа. – 1994.– №3.– С.46-48.

14. Маценко Г. Перші школи в Україні // Рідна школа. – 1994. – № 12.– С. 22.

Завдання

1. Ознайомтесь з елементами народної педагогіки (прислів’я, приказки, колискові пісні, казки, загадки, лічилки) у книгах “Антология педагогической мысли Древней Руси и Русского государства XIV-XVII вв.” (М., 1985. – С.32-60) та “Антология педагогической мысли Украинской ССР” (М., 1988. – С.31-50) й охарактеризуйте їх. Випишіть ті думки, які, на ваш погляд, співзвучні з сучасністю.

2. Зробіть характеристику основних засобів народного виховання Древньої Русі, проаналізуйте основні функції та своєрідність цих засобів. Для цього можна скористатися книгами: “Антология педагогической мысли Украинской ССР”. – М., 1988. – С. 554-557; “Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР с древнейших времен до конца XVII века”. – М., 1989. – С. 142-147.

3. Зробіть порівняльний аналіз систем виховання й освіти у Київській Русі та країнах Європи епохи середньовіччя? Охарактеризуйте успіхи древньоруської освіти у цьому відношенні?

4. Проаналізуйте особливості та зміст освіти у древньоруських школах різних типів.

5. З літературно-педагогічного пам’ятника Київської Русі “Повчання Володимира Мономаха дітям“ випишіть педагогічні ідеї та дайте їм історико-педагогічну оцінку. Які з цих ідей можуть бути використані у наш час?

6. Проаналізуйте найважливіші пам’ятки писемності Київської Русі? Вкажіть на історико-педагогічну цінність цих пам’яток.

7. Проаналізуйте найважливіші перекладні літературно-педагогічні пам’ятки Київської Русі? Вкажіть на історико-педагогічну цінність цих пам’яток.

8. Проаналізуйте найважливіші оригінальні літературно-педагогічні пам’ятки Київської Русі? Вкажіть на історико-педагогічну цінність цих пам’яток.

Питання для самоконтролю

1. У чому полягала мета виховання у східнослов’янських племен?

2. Які були послідовні етапи виховання дітей у східних слов’ян?

3. Якими були основні засоби народного виховання у східних слов’ян, у чому полягала їх своєрідність?

4. Які елементи східнослов’янського виховання дійшли до наших часів?

5. Які способи братання між однолітками існували у східних слов’ян?

6. Які чинники сприяли зародженню і розповсюдженню писемності у Стародавній Русі?

7. Які історичні джерела свідчать про існування писемності у східних слов’ян ще у дохристиянський період? Які були форми цієї писемності?

8. У чому відмінність між глаголицею і кирилицею?

9. Які були причини виникнення й поширення шкільництва на Русі? Яку роль у цьому процесі відіграло християнство?

10. Яка школа, керуючись відкритими історичними джерелами, є першою відомою нам школою на території України? Що ви знаєте про цю школу?

11. Які типи шкіл існували у Київській Русі?

12. Як ви розумієте поняття “школа книжного вчення”?

13. Чим відрізнялися школи “книжного вчення”, “монастирські школи” і “школи грамоти” між собою. Яким був рівень і зміст навчання та виховання у цих школах?

14. Що ви знаєте про двірцеву школу Ярослава Мудрого? Яка його роль у розвитку древньоруської освіти?

15. Яку роль у поширенні освіти і книг на Русі відігравали монастирі?

16. Як у Київській Русі ставились до освіти жінок? Які приклади жіночих навчальних закладів ви можете назвати?

15. Які існували особливості виховання дітей знаті у Київській Русі?

16. Що ви знаєте про перші навчальні посібники для оволодіння грамотою – азбуки, які використовували у Київській Русі?

17. Яким методом і в якій послідовності навчали грамоті у Давній Русі?

18. Які книги для навчання грамоти використовували у Давній Русі?

19. На чому писали учні шкіл “книжного вчення”?

20. Які способи позначення числових символів використовували у стародавній Русі?

21. Які основні математичні дії знала школа Київської Русі?

22. У чому сутність ручного рахунку у школах Давньої Русі?

23. Які особливості навчання хоровому співу у древньоруських школах?

24. Хто займався вихованням і навчанням дітей у Київській Русі? Яким було місце вчителя у давньоруському суспільстві?

25. Які джерела педагогічної думки Київської Русі ви знаєте?

26. Які пам’ятки педагогічної літератури часів Київської Русі ви знаєте?

Питання для роздумів

1. Чому у X-XI ст. популярним було прислів’я “Пісочниця – подруга чорнильниці”?

2. У часи Київської Русі говорили: “Без грамоти і цифіръ не вдається”. Чому?

3. Яка відмінність між народною і офіційною педагогікою Давньої Русі? Коли і чому відбулося подібне розмежування педагогічної думки?

4. Чому у древніх слов’ян цінувалися такі риси як доброта, гостинність, пошана до старших, у той час, як у литовців і германців вбити перестарілих вважалося подвигом милосердя?

Тематика творчих робіт

1. Християнство та його роль у розповсюдженні письменності в Київській Русі.

2. Система освіти і виховання в Київській Русі.

3. Зміст і методика викладання в школах Київської Русі.

4. Шкільництво за часів Галицько-Волинської Русі.

5. Літературно-педагогічні пам’ятники Київської Русі та їх вплив на розвиток школи і педагогіки в Україні.

6. Народна педагогіка східних слов’ян про виховання.

 

Семінарське заняття №5. РОЗВИТОК ОСВІТИ І ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ В ЕПОХУ УКРАЇНСЬКОГО ВІДРОДЖЕННЯ (XVI – перша пол. XVII ст.)

План

1. Аналіз суспільно-політичних умов виникнення українського Відродження XVI – XVII ст.

2. Виникнення і розвиток братських шкіл в Україні:

а) причини виникнення та особливості поширення;

б) засади організації і роботи:

в) зміст і методика навчання, виховна робота;

г) роль у національному Відродженні.

3. Перші українські академії в Острозі і Києві:

а) Острозька академія, її заснування, зміст освіти та роль у розвитку національної освіти;

б) Києво-Могилянська академія, її організація, зміст і методика навчання, роль як загальноукраїнського освітнього центру.

4. Школа й освіта в Запорізькій січі. Козацька педагогіка.

5. Українська навчальна література та педагогічна думка епохи Відродження.

Основна література

1. Статут Львівської братської школи 1586 р. Порядок шкільний //Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 79-85.

2. Статутні статті Луцької греко-латино-слов’янської школи //Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 85-86.

3. Акт про злиття Лаврської школи зі школою Київського братства //Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 86-88.

Додаткова література

1. Кравець В. Історія української школи і педагогіки. Навч. пос. – Тернопіль, 1994. – С. 32-73.

2. Мешко О., Янкович О., Мешко Г. Короткий виклад курсу “Історія української школи і педагогіки”. – Тернопіль, 1999.– С. 9-22.

3. Мешко О., Мешко Г. Історія педагогіки: тестові завдання. – Тернопіль, 2001. – С. 57-67, 120-135.

4. Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (X-XX ст.). – К., 1991. – С. 32-72.

5. Антология педагогической мысли Украинской ССР. – М., 1988. – С. 78-116.

6. Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР с древнейших времен до конца XVII века. – М., 1989. – С. 266-284.

7. Медынский Е. Братские школы Украины и Белоруссии в XVI - XVII вв. – М., 1954.

8. Мицько І. Острозька академія. – К., 1990.

9. Хижняк З. Києво-Могилянська академія. – К., 1988.

10. Алексієвець Л. Києво-Могилянська академія в історії України і зарубіжних слов’янських країн (до 380-річчя заснування академії). – Тернопіль, 1995. – 54 с.

11. Митюров Б. Развитие педагогической мысли на Украине в XVI - XVII вв. – К., 1968.

12. Грушевський М. Ілюстрована історія України. – К., 1990.

Завдання

1. Випишіть із статуту Львівської братської школи “Порядок шкільний” та статутних статей Луцької братської школи положення, що характеризують особливості устрою цих закладів, зміст і методику навчання у них. Проаналізуйте ці положення і дайте їм історико-педагогічну оцінку.

2. На основі вивчення статуту Львівської братської школи “Порядок шкільний” зробіть висновки про значення її досвіду у педагогічній діяльності Я.А.Коменського. Зробіть порівняльний аналіз цього документу й праці Коменського “Закони добре організованої школи”.

3. Використовуючи рекомендовану до даного семінарського заняття літературу, зробіть детальну характеристику змісту освіти та постановки навчального процесу в Острозькій та Києво-Могилянській академіях. Зробіть порівняльний аналіз устрою й роботи Києво-Могилянської Академії та університетів Західної Європи.

4. Використовуючи рекомендовану літературу, зробіть характеристику педагогічних поглядів видатних представників педагогічної думки періоду Українського Відродження. Сформулюйте і запишіть історико-педагогічну цінність найважливіших їхніх ідей.

Питання для самоконтролю

1. У чому полягає сутність українського Відродження XVI – XVII ст.?

2. Які причини виникнення братств і братських шкіл в Україні?

3. Що Ви знаєте про Львівську братську школу? Яким був рівень і зміст освіти у цій школі? Які особливості її устрою можна назвати?

4. Які елементи класно-урочної системи навчання вперше виникли у братських школах України?

5. Яку роль відігравали братські школи в українському Відродженні?

6. В чому проявлялись принципи демократизму і гуманізму у навчально-виховному процесі братських, січових і козацьких шкіл?

7. Який із навчальних закладів вважається першим вищим навчальним закладом в Україні? Чому?

8. Чому Острозьку академію називали “слов’яно-греко-латинською”? Коли і хто заснував цей навчальний заклад, яка його роль у розвитку національної освіти?

9. Як і коли було засновано Києво-Могилянську Академію? Якою була роль Петра Могили у її розвитку?

10. Які головні ознаки навчально-виховного процесу та організаційного устрою Києво-Могилянської Академії?

11. Як можна охарактеризувати роль Києво-Могилянської Академії в українському Відродженні? Яким було її значення у розвитку освіти в Україні і інших слов’янських країнах?

12. Які основні риси козацької педагогіки?

13. Що собою являє “Козацька читанка”?

14. Які типи шкіл існували в Запорізькій Січі? Охарактеризуйте їх.

15. Які основні риси козацької педагогіки? Розкрийте їх.

16. Яких Ви знаєте видатних учених, освітніх діячів епохи українського Відродження? У чому полягав їх внесок в українську педагогіку?

17. Що Ви знаєте про навчальну літературу епохи українського Відродження?

Питання для роздумів

1. У чому полягала роль Києво-Могилянської Академії в національному Відродженні України? Яке історико-педагогічне значення роботи цього закладу у період XVI-XVIII ст.?

2. Яку роль відігравав український національно-визвольний рух, зокрема козацький, у розвитку школи і педагогіки?

3. Що дала унія українському народові та шкільництву України?

4. В уніатських школах, на відміну від єзуїтських і латинських, навчання проводилося українською мовою. Чому ж тоді уніатські школи не користувалися пошаною серед українського населення?

5. Реформація і Україна: які лінії впливу можете навести?

6. Які головні ознаки національного виховання періоду Українського Відродження XVI-XVII ст. Ви можете виділити?

7. Які традиції навчання і виховання періоду українського Відродження XVI – XVII ст., на Вашу думку, необхідно творчо застосовувати в сучасній школі і педагогіці?

8. Які ідеї козацької педагогіки можна використати для створення сучасної системи національного виховання в Україні? Чому?

Тематика творчих робіт

1. Народні традиції в козацьких школах.

2. Школа і освіта Запорізької Січі.

3. Розвиток народної і наукової педагогіки в епоху українського Відродження XVI-XVII ст.

4. Роль церкви у розвитку національної системи виховання періоду українського Відродження XVI-XVII ст.

5. Статути, підручники, навчальні посібники як педагогічні пам'ятки XVI-XVII ст.

6 Братські школи України і Я. А. Коменський.

7. Католицькі школи в Україні як засіб денаціоналізації українського народу.

8. Структура і зміст освіти в Києво-Могилянській академії.

9. Києво-Могилянська Академія на сучасному етапі.

10. Структура і зміст освіти в Острозькій Академії.

11. Острозька Академія на сучасному етапі.

12. Видатні професори-випускники Києво-Могилянської академії.

13. Педагогічна діяльність і погляди Ф. Прокоповича.

14. Педагогічні погляди українських просвітителів і педагогів періоду українського Відродження XVI-XVII ст.

15. Роль українських просвітителів і педагогів в розвитку школи і педагогіки Росії.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-11; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1115 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд
==> читать все изречения...

2283 - | 2213 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.