Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Гносеологічні переконання І. В. Киреєвського




 

У гносеологічному контексті в творчості І. В. Киреєвського представлена ідея синтезу науки, мистецтва та релігії. Вибудувавши абстрактні проекти, мислитель відштовхується від основ, які таяться в душі людини. Він акцентує увагу на індивідуальному подвижництві в соборності. На думку І. В. Киреєвського, кожна моральна перемога однієї християнської душі над таємницею науки, мистецтва чи релігії є перемогою для всього християнського світу. Ціле проявляється тільки через одиничне, велике проявляється в малому, особисте людське «Я» рівне абсолютному «Я». Уся повнота культурного простору – зовнішньої творчості кожного християнина – повинна поєднуватися з його напруженою внутрішньою роботою. Тільки при виконанні всіх перерахованих умов знання переросте в те сокровенне знання, яке здатне змінити стан світу. «…необхідно зв’язувати напрям свого життя зі своїм внутрішнім переконанням віри, з’єднати з ним головне зайняття і кожну особливу справу, щоб всяка дія була виразом одного прагнення, кожна думка шукала однієї основи, кожен крок вів до однієї мети»[139]. Без вказаного синтезу життя людини не матиме сенсу, вважає І. В. Киреєвський, оскільки і людини не буде.

У статті «Про характер просвіти Європи і про його відношення до просвіти Росії» І. В. Киреєвський виявляє витоки західної і російської просвіти. Західну культуру він виводить з трьох елементів: по-перше, класичний світ давнього язичництва; по-друге, римське християнство; по-третє, світ неосвічених варварів. Генезу європейської вченості філософ бачить у дохристиянському раціоналізмі. Так, недостатній вплив античної просвіти на вітчизняну культуру стає, з одного боку, гідністю, а з іншого, – недоліком. Мислитель протиставляє грецьку та римську лінії вченості. Не грецька, а римська просвіта була передана германцям і успадкована Заходом. У римській вченості та римській культурі взагалі культ насильства, завоювання держав поєднується з повним знеціненням людського життя. І. В. Киреєвський пише, що не вся вченість дохристиянського світу була відома Заходу до першої половини XV століття. У Західну Європу спочатку проникла вченість давнього Риму, якому належало матеріальне панування над світом, тоді як грецька вченість, якій належало розумове панування, не проникала в Європу до підкорення Константинополя. Коли ж грецька спадщина стала відома європейцям, вона не змогла змінити як склад розуму, що вже сформувався, так і склад власне життя.

У Росії давня язичницька грецька спадщина освоювалася крізь призму християнського вчення. Таким чином, слов’янський світ виявився самим християнським, оскільки впливу язичницького грецького вчення на громадське життя людини православно-слов’янський світ не лише не перешкоджав, але навіть сприяв особливостями свого побуту.

У статті «Про необхідність і можливість нових начал для філософії» І. В. Киреєвський, виводячи можливість усієї просвіти людства із побудов давньогрецької філософії, зіставляє грецьку – «платонівську» і римську – «аристотелівську» лінії вченості. Розум західної людини має особливу спорідненість з ученням Аристотеля, система якого розірвала цілісність розумової свідомості. Вченням Аристотеля корінь внутрішніх переконань людини перенесений поза мораль і естетику, в абстрактну свідомість розуму. Єдність у Аристотеля логічна, холодна, «правильна», вона – символ повноти і задоволеності світу, який ніколи не був і не буде кращий, тому що він ніколи не починався, не змінювався і не кінчався, але, будучи досить прекрасним, змінюватиметься і знищуватиметься лише частково. Зовнішня реальність містично ставала втіленням «голої», холодної єдності, вищої розумності, де немає Бога. Людина зробилася «розумною матерією», яка підкоряється силі земних двигунів – вигоді та страху. На Сході Аристотеля прийняли неохоче, віддаючи перевагу вченню Платона, оскільки спосіб мислення останнього поставав як більш цілісний. У способі мислення Платона, в умоглядній діяльності розуму відчувалася теплота і гармонія.

На думку І. В. Киреєвського, відношення, яке існувало між філософією Платона і Аристотеля в давнину, існує між філософією латинського світу, яка вироблялася в схоластиці, і духовною філософією отців церкви, а пізніше – святих отців, що жили після падіння Риму. «Чи тому, що християни на Заході піддалися беззаконно впливу класичного світу, або випадково єресь зійшлася з язичництвом, але тільки римська церква в ухиленні своєму від східної відрізнялася саме тією ж піднесеністю раціоналізму, піднесеністю зовнішньої розумності над внутрішнім духовним розумом»,[140] – пише І. В. Киреєвський, протиставляючи католицтво та православ’я.

Ідея соборної любові та пошуку істини найповніше розробляється у богословських працях О. С. Хомякова. І. В. Киреєвський вживав поняття «церква», «жива єдність», «первозданна неподільність», «первісна цілісність» як синоніми поняття «соборність». Церква – живий, діяльний організм, що складається з багатьох і різних складових, які пов’язані союзом співдружності та любові. Тільки у православ’ї «творіння кожної особистості творить усіх і життям усіх дихає кожна особистість»[141]. І. В. Киреєвський доводить, що в католицизмі «зовнішнє» – це єдність без свободи; «зовнішнє» – це «зовнішня, мертва єдність». У протестантстві «зовнішнє» – це свобода без єдності. Католицтво та протестантизм не можуть стати живильним джерелом людського духу. Вони не прагнуть свободи волі окремої людини і не відкривають простір для її творчості, яка дасть суспільству бажану внутрішню єдність. І католицтво, і протестантизм страждають єдиним недоліком – спотворенням ідеї особистості і її свободи. Від неуцтва розуму, від папського владолюбства пішов відрив західного християнства від єдності церкви. І. В. Киреєвський переконаний у тому, що незаконне верховенство пап – незаконне збільшення їх влади до символу віри є тією перешкодою, яка заважає поверненню до церковної єдності. Найтяжчий гріх католицтва філософ бачить у посяганні людського розуму на область містичних першооснов віри – Божественне Одкровення. Чистота православ’я полягає в тому, що межі між божественним і людським не переступає ні наука, ні вчення церкви. Межі між Божественним Одкровенням і людським мисленням мають бути непорушні.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 387 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Не будет большим злом, если студент впадет в заблуждение; если же ошибаются великие умы, мир дорого оплачивает их ошибки. © Никола Тесла
==> читать все изречения...

2613 - | 2287 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.