Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Антропологічні ідеї І. В. Киреєвського




 

«Цілісність духу» – основоположення антропологічних переконань І. В. Киреєвського, які ґрунтуються на його онто-гносеологічних побудовах. У своєму вченні про душу він розкриває її ієрархічну структуру. В основу вчення про душу філософ покладає християнський антропологічний дуалізм – розрізнення «внутрішнього» і «зовнішнього» в душі людини. Він розрізняє дві сфери душі з їх численними функціями.

Внутрішня – глибинна сфера, лежить нижче від порога свідомості, її центральне осереддя можна назвати «глибинним Я». Внутрішня сфера душі – це сили духу, які знаходяться всередині людини, за порогом свідомості, завдяки чому не порушується одвічна цілісність, в якій таїться корінь індивідуальності та її своєрідність. Внутрішня людина закрита від гріха. Долаючи гріх і «збираючи» сили душі, людині потрібно прагнути зв’язати внутрішню сферу душі з її глибинним центром – «внутрішнім осереддям». До цього можна прийти лише підпорядкувавши зовнішнє «внутрішньому зосередженню» – внутрішній сфері душі. «Головний характер віруючого мислення полягає в прагненні зібрати всі сили душі в одну силу. Для цього потрібно відшукати те внутрішнє осереддя буття, де розум, воля, почуття, совість, прекрасне й істинне, дивовижне і бажане, справедливе та милосердне зливаються з розумом, завдяки чому відкривається відновлена істотна особистість і цілісність духу людини в його первозданній неподільності»[137]. У відновленій цілісності сил душі – в цілісності духу особистості на вершині ієрархії знаходиться моральна сфера, від здоров’я якої залежить здоров’я всіх інших сторін або властивостей душі.

У гріхопадінні лад душі порушується. Віра сягає глибини душі, але їй все ж залишилася властива та сила, яка може відновити загублену цілісність духу в тій мірі, в якій віра збереглася у внутрішньому осередді душі. У гріхопадінні лише віра здатна бути рушієм природної роботи розуму і націлити розум, показати розуму, що він відхилився від своєї первісної цілісності. Віра здатна спонукати розум до повернення на ступінь вищої діяльності, тобто піднятися вище за свій «природний» стан. «Бо православно-віруючий знає, що для цілісності істини потрібна цілісність розуму, і побудова цієї цілісності є постійним завданням його мислення»[138]. Таким чином, у мисленні віруючої людини відбувається подвійна робота: стежачи за розвитком свого розуміння, віруюча людина разом із цим стежить і за способом свого мислення, контролює правильність діяльності мислення. Віруюча людина постійно прагне підвищити розум до того рівня, на якому б він міг відчувати віру. Саме завдяки цьому пошкодження розуму внаслідок розпаду цілісності душі заповнюється тим, що вносить у нашу душу віра. На вказаному шляху, вважає І. В. Киреєвський, немає місця насильству над розумом, яке підривало б його свободу і творчі сили, але є зведення розуму з нижчого ступеня на ступінь вищий.

Обґрунтувавши свої онто-гносеологічні побудови та антропологічні переконання на принципах православної Церковності, І. В. Киреєвський вирішує основну проблему власних гносеологічних переконань – узгодження віри та розуму.

З антропологічних переконань І. В. Киреєвського стає можливим вивести один із принципів моральності його філософії – цілісність душі зовнішню і внутрішню – тих сил, в яких таїться корінь індивідуальності, які забезпечують цілісність духу. Таким чином, цілісність духу – один із найважливіших принципів моральності у філософії І. В. Киреєвського.

У творчості І. В. Киреєвського в симбіозі – нерозривній єдності представлені його історіософські, онто-гносеологічні і антропологічні побудови, виходячи з яких можливо виявити і його світоглядну позицію, і принципи моральності.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 377 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если президенты не могут делать этого со своими женами, они делают это со своими странами © Иосиф Бродский
==> читать все изречения...

2507 - | 2376 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.