Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Західноєвропейське і східнослов’янське розуміння права




 

Західноєвропейське і східнослов’янське розуміння права суттєво різниться. Перша правова традиція ґрунтується на індивідуалізмі та розсудливій формалізації норм права. Західноєвропейська ж правова традиція не поєднується зі східнослов’янською соціальною практикою, що має інші духовні основоположення.

І. Кант стверджував, що якщо джерелом істини в пізнанні природи є досвід, то на відміну від пізнання природи закони моральності не можуть бути виведені емпірично, з існуючих стосунків між людьми. Саме тому неможливо створити наукову теорію моралі та права методами, що притаманні природничим наукам. «Для філософа тут залишається один вихід: оскільки не можна передбачати у людей, в сукупності їх вчинків, будь-яку розумну мету, треба спробувати відкрити в цьому безглуздому ході людських справ мету природи, на підставі якої в істот, що діють без власного плану, все ж таки була б можлива історія згідно з певним планом природи»[159]. Завдання моральної філософії полягає в тому, щоб, виходячи з розуму, вказати загальні правила поведінки, яким людина повинна слідувати у своєму емпіричному існуванні. З питанням про загальний критерій справедливості юрист ніколи не впорається, якщо не залишить на деякий час емпіричні начала і не віднайде джерело суджень в одному лише розумі. Лише при дотриманні вказаних умов пошуку джерела суджень в одному лише розумі, етика разом з теорією права стає наукою. У «Філософії права» Г. В. Ф. Гегеля онтологічний статус феномену права постає як специфічний порядок громадських стосунків. Онтологічний статус громадянського суспільства визначається крізь призму метафізичного буття, в якому «заклопотаність власним існуванням» виражається одночасно у формі загального та локально-індивідуального. Онтологічний статус держави за вченням Г. В. Ф. Гегеля – це статус «об’єктивного духу».

У європейській традиції основоположення права ґрунтуються на аргументах розуму. Східнослов’янська соціальна практика заснована на солідарності, вона не передбачає раціонального пояснення основоположень права. Східнослов’янська соціальна практика до певного часу сприймала одним з основоположень права солідарність – співчуття, співпереживання, співучасть. Солідарність – це сприяння, з’єднання, а не розділення між індивідами. Людський світ існує в єдності соціального і духовного життя, єдності духовних основ суспільства та держави. Східнослов’янська духовна практика також передбачала не аналіз буття, а переживання його цілісності. Тому правова культура східних слов’ян, як і власне філософські побудови, наскрізно онтологічна.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 513 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2569 - | 2300 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.