Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Соборність як онтологічна передумова гносеології О. С. Хомякова




 

Саме «соборне спілкування в любові» – не лише онтологічна передумова гносеології О. С. Хомякова, але й основа моральності. Гносеологія мислителя загалом ґрунтується на цій тезі. Осягнення сущого, а також інтуїція сущого можливі лише в соборному спілкуванні. У основі знання лежить віра. Вона – первинне, первородне розуміння законів буття сущого. В основі всякого знання, у тому числі й вироблених основоположень моральності, в церковному православному суспільстві лежить віра. У первинній свідомості, що не раціоналізована, реальність сприймається вірою. Відмінність між реальним і ілюзорним, а також між суб’єктивним і об’єктивним, встановлюється лише актом віри, який передує логічній свідомості. Суще сприймається вірою, воно дано ще до раціоналістичного розтину цілісного життя духу. Урочистість же раціоналістичної свідомості – логічного розуму – веде до того, що втрачається відмінність між реальним і нереальним. Лише у вірі, що передує всякій раціоналізації, дана тотожність суб’єкта й об’єкта і можливість осягнути суще.

Лише у вірі людина стає істинною, обертає «те, що може розумітися» як істинне знання. На думку О. С. Хомякова, віра – це функція саме волі, яка є основою цілісної духовної істоти. У зв’язку з цим відмітимо, що окрім принципу «соборного спілкування в любові», вчення про розум, що воліє, і розумну волю також є ядром онтології та гносеології письменника. Принципи «розуму, що воліє» і «розумної волі», разом з принципом «соборного спілкування в любові», слід вважати основоположеннями філософії О. С. Хомякова.

У творчості мислителя вчення про волю – це одна з підстав моральності – соборності. Думки про розум, що воліє, знаходяться в різних творах О. С. Хомякова, але найяскравіше представлені в трактатах «Про сучасні явища в області філософії», «Про громадське виховання в Росії», «Церква одна».

Вчення про розум, що воліє, у О. С. Хомякова з’явилося задовго до схожого вчення А. Шопенгауера, досить швидко стало популярним в європейській філософії. Воно принципово відрізняється від усіх подальших вчень про волю в європейській філософії. Наприклад, у вченні А. Шопенгауера «розум, що воліє» має нахил до ірраціональної волі. Основна тенденція «розуму, що воліє» в західній філософії – заперечення Логосу. У вченні О. С. Хомякова, навпаки, «розум, що воліє» з’єднується з Логосом, з визнанням розумності волі і Логосу-буття. «Знаю добре, що істота мисляча і та, що воліє, може бути тим, що розглядається по відношенню до свого буття, свого мислення і свого воління; але сказати, що буття і воля різні, воістину немає сенсу. Що таке істота мисляча і та, що воліє, без її мислення і воління? Це заперечення самого себе, інакше – «ніщо». Здається, що по вашому, воля, тотожна із Словом, з Логосом; бо декількома рядками вище ви говорите, що утілилася воля, а в наступному уривку, що утілилося Слово; але, хіба слово є тільки одно воління без мислення? Якщо слово містить у собі ці дві стихії (не думаю, щоб кому-небудь коли-небудь прийшла думка відкинути це відносно існуючих розумних або, принаймні, тих, що міркують), як ви розлучаєте ці вірші у Божестві? А якщо ви їх не розлучаєте, то чому ж говорите ви, що утілилася воля, нібито думка залишилася чужому втіленню»[131]. «Розум, що воліє» О. С. Хомякова не є абстрактним началом, воля не відсічена від цілісного, розумного духу. О. С. Хомяков височіє над сучасною йому протилежністю «розуму, що воліє» і раціоналізму. Його вчення про «розум, що воліє» відбилося не лише в його онтології, але й в гносеології. Можна з упевненістю стверджувати, що філософія О. С. Хомякова – це філософія вільного духу, вона протилежна до детермінізму і необхідності.

О. С. Хомяков доводить, що тільки той, що воліє, а не безвільний розум, розкриває відмінність між «я» і «не-я». Воля в здоровому стані відділяє результат розсудливої логічної побудови від того, що знаходиться у реальному світі. Воля – ця відмінність першооснов, з яких витікає існування або зміна пізнаваних предметів. Початок явища О. С. Хомяков бачить у «думці вільній, тобто волі розуму». Воля – це останнє слово для свідомості, так само, як воно перше для дійсності. «І так власне несвідомим можна назвати тільки ту розумну справу, в якій не відсутня свідомість, але в якій вона не відокремилася і не отримала самостійності; у цьому обмеженому сенсі, тільки в ньому, справедлива висока повага до несвідомих виразів розуму, що воліє, або розуміючої волі; бо окрема самостійність свідомості законна після розумової справи, не повинна їй передувати: інакше вона безсила або уб’є саму справу своєю обмеженістю і схильністю до розсудливої однобічності. Вона остання і замикаюча ланка в ланцюзі духовних явищ і не повинна ставити себе на таке місце, яке їй не слідує займати»[132]. У розумі, що воліє, О. С. Хомяков бачив суще, але він бачив суще у волі розумній, тотожній розуму. У розумі, що воліє, в розумній волі дана тотожність мислення і буття.

Філософські твори А. С. Хомякова носять переважно онтологічний характер. Гносеологія в них займає підпорядковане місце, а логічні проблеми спеціально не розроблялися.

Біблія прийшла на Русь відразу в старослов’янському перекладі. Це відрізало російську культуру від античних джерел. У результаті Середньовічна Русь розвинула якнайглибший «умогляд у фарбах», але не виробила такий же, як західна схоластика, світогляд у поняттях. Включення категорій християнського мислення з властивим йому натуралістичним пантеїзмом у духовний світ Давньої Русі радикально змінило установки язичницького сприйняття світу. На передній план виходить напружене протистояння духу та матерії. У світі і в людині вбачається непримиренна боротьба двох протилежностей, що втілюються Богом і дияволом. Зароджується ідея індивідуальної моральної відповідальності. Вказані ідеї розвиваються давньоруською думкою не стільки в понятійно-категоріальній формі, скільки через художньо-пластичні образи. Така ідеологічна своєрідність формує характерне для вітчизняної філософії в цілому тяжіння до живого, образного слова, публіцистичність, особливий інтерес до історичної і морально-етичної проблематики, її тісне переплетення з художньою літературою, розмитість в усьому контексті культури, використання великої гамми виразних засобів.

 

В якості висновку необхідно відмітити, що О. С. Хомяков поклав початок традиції у вітчизняній релігійній філософії XIX століття, позначивши її домінуючу проблему – «Росія і Захід». Ця проблема формулюється саме як релігійно-метафізична у формі питання, який шлях Росії у світі? О. С. Хомяков виявив напрям російської релігійної філософії – подолання абстрактного раціоналізму і абстрагованості у філософії цілісного знання, цілісного духу. Саме у традиції О. С. Хомякова працював надалі В. С. Соловйов, що створив «Критику абстрактних начал» і «Філософський початок цілісного знання».

Розглядаючи специфіку традиції, закладеної О. С. Хомяковим, можна говорити про те, що вся вітчизняна філософія XIX-XX століть бореться з індивідуалізмом за соборність свідомості, за визнання розумності волі та Логосу-буття.

Філософія О. С. Хомякова за своїм духом – філософія православна. Вона побудована на містичному сприйнятті конкретних реальностей, має розум не абстрактний, а органічний, будується на протиставленні «любові» і «розбрату», що чітко простежується саме в православній думці. Звідси беруть начала і основи моральності. Це не абстрактні розсудливі поняття в традиціях європейської філософії, а конкретні реальності, перша – «соборне спілкування в любові» – вчення, що відкидає індивідуалізм. Недоступна для окремого мислення істина доступна тільки сукупності мислень, пов’язаних любов’ю. Торкання сущого, а також інтуїція сущого можливі лише в соборному спілкуванні. В основі всякого знання лежить віра. Другим принципом моральності слід вважати вчення про розум, що воліє, – саме у розумі, що воліє, в розумній волі дана тотожність мислення та буття.

О. С. Хомяков безпосередньо пов’язує свої морально-релігійні та філософські побудови – моральність – та її релігійне основоположення – соборність – з практичним, поведінковим аспектом православ’я. Поведінка повинна регулюватися соціальними нормами, разом зі звичаями. У своїй творчості він неодноразово звертається до проблеми виховання, говорячи про те, що звичаї передаються попередніми поколіннями наступним, виховання повинно містити в собі начала, якими живе і розвивається історичне суспільство. Виховання повинно відповідати не лише принципам богобоязливості та Християнства взагалі, а, перш за все, основам православ’я – «соборним спілкуванням у любові» для спільного пошуку істини, розумності волі.






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 498 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2338 - | 2143 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.