Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Морально-релігійна філософія О. С. Хомякова




 

 

Етимологія поняття «моральність»

 

О. С. Хомяков – один із засновників ідеології слов’янофільства – морально-релігійної філософії, що ґрунтується на основоположеннях православ’я.

«Моральність» – термін, уживаний у буденній мові і в спеціальній літературі як синонім термінів «мораль» та «етика». Так само, як грецький термін etos, латинський moralis, німецький sittlichkeit, російський термін «моральність» етимологічно сходить до слова «вдача» – характер.

«Моральність» – інтуїтивне поняття, яке розкривається через інші поняття, наприклад, «доброчесність» у Аристотеля, «свобода» у І. Канта. В історії філософської думки це поняття розкривалося, у тому числі, і як поняття філософії права. Концептуальна відмінність між мораллю та моральністю проведена Г. В. Ф. Гегелем у «Філософії права», де моральність представлена як завершальний етап розвитку об’єктивного духу, що слідує за абстрактним правом і мораллю.

У «Нікомаховій етиці», розкриваючи підстави моральності через абстрактне поняття «доброчесність», Аристотель стверджував:

«За наявності доброчесностей двох [видів], як розумової, так і моральної, розумова виникає і зростає переважно завдяки навчанню і саме тому потребує довгої вправи, а моральна (ethike) народжується звичкою (ex ethoys), звідки і дістала назву: від етос при невеликій зміні [літери].

Звідси ясно, що жодна з моральних доброчесностей не вроджена нам за природою, бо не усе природне може привчатися (ethidzein) до чого б то не було. …Отже, доброчесності існують в нас не від природи і не усупереч природі, але набувати їх для нас природно, завдяки навчанню (dia toy ethoys) ми в них удосконалюємося»[120]. У Аристотеля онтологічний аспект поняття «моральність» відображений у «Нікомаховій етиці». Він представлений: по-перше, роздумами про зміст абстрактних етичних категорій, які відбивають вироблені саме в даний момент і в цьому суспільстві норми комунікації індивідів; по-друге, можливість залучення людини до духовних цінностей. Такими цінностями є не лише етичні знання, які розкриваються в нормах поведінки, але й уявлення про картину світу. Етичні категорії у вченні Аристотеля відносяться до абстрактних понять і стосуються здатності людини до навчання, структури сформованого знання. Людина набуває необхідного знання лише тоді, коли їй ясні принципи його побудови.

Таким чином, у Аристотеля основоположення моральності пов’язані не лише зі змістом вироблених людиною, стосовно теперішнього моменту, норм комунікації, які відбиті в абстрактних етичних категоріях, але і з практичним осягненням світу кожним індивідом.

Згідно вчення Г. В. Ф. Гегеля, «моральність», як і в Аристотеля, розкривається в абстрактних етичних поняттях, таких як «доброчесність», «свобода» або «в собі і для себе суща воля». Окрім того, моральність розглядається як «суб’єктивний умонастрій». «Моральність є ідея свободи, як живе добро, що у своїй самосвідомості має своє знання, воління, а через його дію свою дійсність, так само як і самосвідомість має в моральному бутті свою в собі і для себе сущу основу і рушійну мету; моральність є поняття свободи, що стало наявним світом і природою самосвідомості. В цілому моральність є як об’єктивний, так і суб’єктивний момент, обоє вони суть тільки її форми. Добро є субстанція – наповнення об’єктивного суб’єктивним. Якщо розглядати моральність з об’єктивної точки зору, то можна сказати, що моральна людина сама не усвідомлює себе. У цьому сенсі Антігона говорить, що ніхто не знає, звідки прийшли закони; вони вічні, тобто вони в собі і для себе суть суще, що має виток з визначення природи речей. Проте це субстанціональне володіє не менше і свідомістю, хоча останній завжди властиве тільки положення моменту»[121]. На думку Г. В. Ф. Гегеля, абстрактне право – це сфера приватної власності, формальної свободи, одиничної для себе сущої волі і абстрактного добра. Мораль – це сфера реальної свободи, в якій суб’єктивна воля вважає себе, так само як і об’єктивна воля, вільною не лише в собі, але і для себе, як рефлексія самосвідомості до добра, як совість. Таким чином, моральність представлена низкою абстрактних понять, – це сфера практичної свободи, субстанціональної конкретності волі, що височіє над суб’єктивною думкою і бажанням, це – «в собі і для себе сущі закони і установи». Безпосередніми проявами моральності є родина, громадянське суспільство і держава.

Г. В. Ф. Гегель у «Філософії права» спирається на трактування поняття «етос», що склалося в давньогрецькій філософії. Але, крім того, він розуміє під моральністю «дійсність моральної ідеї» або «звичку до морального», яка утворюється в результаті з’єднання морального з дійсністю індивідів.

Немає необхідності звертатися до інших джерел в історії філософської думки. Поняття «моральність» у різних контекстах аналізувалося в XX столітті як вітчизняними, так і зарубіжними філософами. Подальші уточнення, якими б глибокими вони не були, все одно призведуть до узагальнення підстав моральності не лише у філософській системі Аристотеля, але й у філософії раціоналізму. Підстави моральності розкриваються через абстрактні етичні категорії, зміст яких постійно уточнюється залежно від того, яким мислити громадянське суспільство, і в якому сенсі існує в суспільстві «закон загальної згоди». Але при цьому існують безпосередні, необхідні в практичному прояві моральності ідеї. Вони схожим чином розкриті в творах згаданих вище мислителів. У Аристотеля вони осмислені як необхідність залучення людини до вироблених у суспільстві духовних цінностей, у Г. В. Ф. Гегеля – як необхідність надбання індивідом звички до морального.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 453 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лаской почти всегда добьешься больше, чем грубой силой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2418 - | 2285 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.