Курсова робота
з курсу “ Історія кіно ”
на тему: “ Світове анімаційне кіно періоду становлення. Творчість Уолта Діснея та Владислава Старевича ”
Виконав
Студент групи РТ – 31
Петрівський Ігор Андрійович
Перевірив
Львів 2013
Зміст
1 Вступ …………………………………………………………………...4
2 Світове анімаційне кіно періоду становлення …………………….5
2.1 Передісторія …………………………………………………......6
2.2 Перші спроби ……………………………………………………7
2.3 Подальший розвиток ……………………………………………8
2.4 Види анімації …………………………………………………….10
2.5 Види технології ………………………………………………….11
3 Творчість Уолта Діснея ……………………………………………..12
3.1 Вступ……………………………………………………………..12
3.2 Легенди з життя майстра - нащадкам для науки………….......13
3.3 Початок шляху ……………………………………………… …14
3.4 Довгий шлях до голлівудського життя …………......................16
3.5 Народження мишки ……………………………………………..18
3.6 І знову криза ……………………………………………………..18
3.7 Музикальна “ глухота ”Діснея …………………………….........19
3.8 Різнокольоровий успіх …………………………………………..20
3.9 “ Білосніжка ” – навіженство Діснея …………………………...21
3.10 Уолт Дісней вплинув на радянські мультики …………...22
3.11 Перемога творчої уяви ………………………………........26
3.12 Підсумки 100 – річчя з дня народження …………………28
3.13 Книга рекордів Діснея……………………………………..30
3.14 Шість секретів Уолта Діснея……………………………...32
4 Творчість Владислава Старевича ……………………………..........35
4.1 Ранні роки…………………………………………………...........35
4.2 Робота в Росії ……………………………………………….........36
4.3 Робота за кордоном ……………………………………………...38
4.4 Цікаві факти ……………………………………………………...39
4.5 Бесіда з Леоною Беатріс Старевич і Франсуа Мартен про В. Старевича та його ляльок……………………………………………….39
4.6 Зізнання та нагороди …………………………………………….45
4.7 Фільмографія ……………………………………………………45
4.7.1 Мультфільми …………………………………………...45
4.7.2 Науково – популярні фільми ………………………….46
4.7.3 Ігрові фільми …………………………………………...46
4.7.4Невідомо який тип ……………………………………...47
5 Висновки ………………………………………………………………...48
6 Список використаної літератури ……………………………………49
Вступ
Я вибрав цю тему, тому що мені стало цікаво як народилось анімаційне кіно, хто ж насправді Уолт Дісней та Владислав Старевич.
На сьогоднішній день анімація міцно увішла в наше життя. Взагалі ж “анімацією” освічений світ називає той чарівний вид мистецтва, який у нас в Україні зветься мультиплікацією. “Animate” - по-англійськи і по-французьки означає “оживляти”, “надихати”. “Animation” - це пожвавлення або наснага. До речі, слово “реанімація” - того ж походження: “ре” “повторний”, “анімація” – “пожвавлення”. Справа в тому, що звичне слово “мультиплікація” - від англійського “multiplication” (множення), зовсім не відображає ні красу, ні технологію мультфільмів.
З кожним роком зростає суспільна зацікавленість процесами, що пов’язані з новими явищами в мультфільмах. Це, певним чином, можна пояснити тим, що бренд стає необхідним фактором розвитку бізнесу, а також каналом комунікації із споживачами. У його розкручування компанії вкладають мільйони, оскільки знають: витрати виправдані. Чим відоміша торгова марка, тим успішніший продукт. Ми живемо у суспільстві, наявність у якому великої кількості запропонованих мультфільмів привела до того, що споживачу дуже важко стало робити вибір.
Тому, давайте перенесемось у початок 1900 років, коли тільки починала зароджуватись анімація. Дізнаємось про життєвий та творчий шлях Уолта Діснея та Владислава Старевича.
Світове анімаційне кіно періоду становлення
Мультипліка́ція (з лат. multiplicatio — розмноження, збільшення, зростання) або аніма́ція (з лат. anima — душа і похідного фр. animation — оживлення) — вид кіномистецтва, твори якого створюються шляхом зйомки послідовних фаз руху намальованих (графічна мультиплікація) або об'ємних (об'ємна мультиплікація) об'єктів. Ці твори називають анімаційними або мультиплікаційними фільмами (мультфільмами). Перші мальовані фільми були випущені в 1908 у Франції, об'ємні — в 1911 у Росії.
Визначні діячі анімаційного кіна – В. Старевич (Росія), В. Дісней (США), Й. Трнка (Чехословаччина), І. Попеску-Ґопо (Румунія), Т. Дінов (Болґарія); у Російській Федерації – Л. Альмарік, І. Іванов-Вано, А. Птушко, Ф. Хітрук, В. Котьоночкін, Ю. Норштейн, О. Хржановський, в Україні – Іполит Лазарчук, Ірина Гурвич, Володимир Дахно, Давид Черкаський, Євген Сивокінь, Степан Коваль та ін.
Перші мультиплікаційні фільми в Україні з'явилися у 1927 році у центральній мультиплікаційній майстерні в Києві: художник В. Дев'ятнін зробив мультиплікаційну одночастівку «Українізація» про вивчення української мови, а В. Левандовський поставив «Казку про солом'яного бичка», поклавши в основу сценарію сюжет популярної казки.
Анімація старіша за власне кіно, яке багато в чому саме їй забов’язане своїм народженням. Споконвіку люди прагнули оживити зображення. Ще в часи середньовіччя знаходилися умільці, які розважали публіку сеансами рухливих малюнків, за допомогою оптичних пристроїв на зразок фільмоскопів, куди вставляли скляні пластини з малюнками. Такі апарати називали „чарівними ліхтарями” – laterna magika. Пластини незабаром замінили гнучкою стрічкою з намальованими кадриками. Деякі джерела подають, як день народження анімації 30 серпня 1877 року - день, коли в Парижі був запатентований такий апарат – праксиноскоп Еміля Рейно, чиї мультсеанси мали у глядачів неабиякий успіх. А після винаходу в 1895 році братами Люм’єр сінематографу настала черга кіноапаратів і кінострічки. Тому формально анімація вважається не прабабусею, а молодшою сестрою кіна, і поява перших мальованих мультфільмів („film” англ. і є плівка) датується 1906 роком. В Америці – „Чарівна авторучка”/ The Magic Fountain Pen (1909) Стюарта Джей Блектона.
Незабаром, у 1912 році, в Росії Владіслав Старевич винайшов об’ємну анімацію, ожививши засобами кіна лялькових комах у кумедній мульпародії „Прекрасна Люканіда, або війна вусачів і рогачів”/ Прекрасная Люканида, или Война рогачей и усачей. З цього часу анімація успішно застосовувалась і у великому кіні, особливо фантастичному, адже відомий Кінґ-Конґ, спілберґівські динозаври та іншопланетяни – все це по суті мультперсонажі.
У 70-ті роки до найуживаніших видів анімації – мальованої та об’ємної (лялькової) – додалась й комп’ютерна. Але це досить трудомістка й коштовна справа, тому перший повнометражний (тобто тривалістю більше години) комп’ютерний мультфільм „Історія іграшок”/ Toy Story (США) створювався довгих чотири з половиною роки і вийшов у прокат у 1995 році.
За сторічну історію кіна талановитими аніматорами було створено чимало шедеврів, але найбільш визначною постаттю став американець Волт Дісней, який переконав увесь світ, що анімація – не лише розвага для дітей, а цілком самостійне мистецтво для всіх вікових груп, унікальна країна живої фантазії.
В Україні до Другої світової війни не існувало системного процесу створення художньої анімації. Від 1959 року на кіностудії Київнаукфільм анімаційні фільми продукувало Творче об’єднання художньої мультиплікації. 1990 року на цьому ґрунті постала студія «Укранімафільм». Нині українські анімаційні стрічки також створюються зусиллями приватних студій, зокрема, на студії режисера й продюсера Степана Коваля «Новатор-фільм».
Передісторія
Принцип анімації знайшли задовго до винайдення братами Люм'єр кінематографу. Бельгійський фізик Жозеф Плато, австрійський професор-геометр Симон фон Штампфер та інші вчені і винахідники використовували для відтворення на екрані зображень, що рухались внаслідок обертання диска чи стрічки з малюнками, систему дзеркал і джерело світла — ліхтар.
Перші спроби
· 30 серпня 1877 року вважається днем народження мальованої анімації— був запатентований винахід Еміля Рено, який винайшов основи технології виготовлення анімаційних фільмів, які лишилися незмінними до винайдення комп'ютерних технологій: “ покадрова зйомка ” малюнків або іншого матеріалу — за фазами руху. Еміль Рено називав свої фільми “ світловими пантомімами”, “ оптичними виставками” (Наприклад: “ Клоун з собачкою ”, “ Кухоль пива ”).
· 1898 рік — Джон Стюарт Блектон і Альберт Е. Сміт зняли перший ляльковий фільм «Цирк ліліпутів» («The Humptu Dumptu Circus»). В фільмі використовувались дерев'яні іграшки.
· 1900 рік — Джон Стюарт Блектон створює фільм «Чарівний малюнок» («The Enchanted Drawing»), в якому проте ще не було проміжних фаз. В цей період він відкриває секрет анімації, покадрової мультиплікаційної зйомки — зображення за зображенням, що в США отримала назву «One turn, one picture».
· 1906 рік — Джон Стюарт Блектон і Альберт Е. Сміт заснували кінематографічне об'єднання «Вітаграф», зробивши серію анімаційних фільмів «Комічні фази смішних облич» («Humorous Phases of Funny Faces»).
· 1908 рік — Еміль Коль показав свій мультиплікаційний фільм «Фантасмагорія» («Fantasmagorie»). Цей фільм став знаковим для розвитку анімації не тільки через те, що був першим європейським анімаційним фільмом, але й тому, що саме тут вперше був структурований самодостатній сюжет, а головний герой Фантош був наділений певним характером.
Саме «Фантасмагорію» деякі дослідники вважають першим «по-справжньому анімаційним фільмом».
· 1911 рік — Вінзор Мак-Кей створив фільм «Маленький Немо» («Little Nemo») на основі газетного коміксу.
· 1912 рік — першим у світі об'ємним анімаційним фільмом прославився Владислав Олександрович Старевич, створивши фільм «Прекрасна Люканіда, або війна рогачів з вусачами» («Прекрасная Люканида, или война рогачей с усачами»).
· 1913 рік — В. А. Старевич створює фільм «Бабка і мураха» («Стрекоза и муравей»). Створений на основі байки Крилова, фільм мав величезний успіх і світову популярність.
Подальший розвиток
Майбутньому бурхливому розвитку анімації посприяли не лише фільми, що були зроблені в минулому, а й певний технічний поступ. Найважливішим досягненням в цій сфері став винахід Рауля Барра перфорований целулоїд, що дозволяв зафіксувати лист з малюнком за допомогою штифтів.
· 1917 рік — відбулась прем'єра першого повнометражного художнього анімаційного фільму «El Apostol» режисера з Аргентини Квіріні Кристіани.
· 1928 рік — Уолт Дісней створює найпопулярнішого мальованого персонажа в історії мультиплікації. В цей рік також виходить в світ перша звукова стрічка «Пароплавчик Віллі» («Steamboat Willie»).
· 1929 рік — Уолт Дісней знімає «Танець скелетів» («Skeleton Dance») перший із серії «Веселі симфонії».
Загалом прихід Уолта Діснея в анімацію ознаменувався створенням певних канонів, так звана діснеївська або ж класична анімація, якими багато в чому користуються і до сьогодні.
· 1931 рік — аргентинець Кристіані поставив перший повнометражний анімаційний звуковий фільм «Peludopolis».
· 1932 рік — Перший кольоровий анімаційний фільм «Квіти і дерева» («Flowers and Trees») Уолта Діснея.
· 1936 — в СРСР засновано кіностудію «Союзмультфільм» («Союзмультфильм») (спершу — «Союздітмультфільм» («Союздетмультфильм»)).
· 1937 рік — Дісней в фільмі «Старий вітряк» («The Old Mill») вперше застосував камеру, що дозволяла отримувати глибинну перспективу. В тому ж році Дісней випустив свій перший повнометражний анімаційний фільм — «Білосніжка і сім гномів» («Snow White and the Seven Dwarfs»).
· 1940 рік — Джозеф Барбера та Уільям Ханна починають роботу над серією мультфільмів «Том і Джеррі».
· 1943 рік — Прем'єра анімаційного кольорового фільму Поля Гримо «Опудало» («L'Epouvantail»).
· 1945 рік — Іржи Трнка з Чехословаччини дебютував мальованим фільмом «Посадив дід ріпку».
· 1947 рік — Перший телевізійний анімаційний серіал «Кролик-хрестоносець» («Crusader Rabbit») Алекса Андерсона і Джея Барда. Анімація починає часто використовуватись в телевізійній рекламі.
· 1956 рік — створюється студія анімаційних фільмів в Загребі (Душан Вукотич, А. Маркс, Б. Колар, З. Боурек, Ватрослав Мимиця). Першим фільмом «Загребскої школи» став короткометражний «Веселий робот» («Nestasni Robot», реж. Душан Вукотич).
· 1960 рік — початок виробництва серії «Флінстоуни» («The Flinstones»), що показувалась на американському телебаченні. Це був перший серіал для дорослих.
· 1973 рік — Прем'єра французького фільму «Дика планета» («La planete sauvage») — філософської казки Рене Лану і Ролана Топора.
· 1983 рік — «Танго» поляка Збигнєва Рибчинського отримало «Оскар» в категорії короткометражних анімаційних фільмів.
· 1988 рік — Чеський аніматор Ян Шванкмайєр поставив свій перший повнометражний фільм «Аліса» по Л. Керролу.
· 1990 рік — починається випуск серіалу «Сімпсони» («The Simpsons»).
· 1993 рік — «Кодак» вводить систему «Cineon» — перший повний комплект обладнання для створення спецефектів.
Види анімації
· графічна (мальована) анімація — класичний вид анімації, де об'єкти малюються вручну (сьогодні часто переносять малюнки на комп'ютер). Спершу мальовані фільми були орієнтовані на дорослу аудиторію. Зміни в цій сфері відбулися в 30-ті рр. ХХ ст. Засновник російської мальованої анімації — І. Іванов-Вано («Зимова казка», 1945, «Казка про мертву царівну та сімох богатирів», 1951). В. Котьоночкіну належать твори «Ну, постривай!», «Незвичайний матч», «Сліди на асфальті», «Пісня про юного барабанщика», 1972). Ю. Норштейн — автор казок «Лисиця і заєць», 1973, «Чапля і журавель», 1974, «Їжачок в тумані», 1975).
· об'ємна (матеріальна) анімація — об'єкти є окремими елементами матеріального світу (лялька, пластилін, витинанка, сіль, голки тощо). Діючими особами можуть бути цвяхи, сірники (фільми Е. Коля, Х. Парса).
· пластилінова анімація;
· лялькова анімація. Винахідником лялькової анімації є В. Старевич (1912) — «Прекрасна Люконада, або війна Рогачів з Вусачами», «Місце кінематографічного оператора», «Чотири чорти».
· сипка анімація;
· перекладна анімація посідає проміжне місце між мальованою та об'ємною. Ляльки рухаються не в тримірному просторі, а тільки в площині екрану — горизонтально й вертикально (І. Гурвич «Як жінки чоловіків продавали», А. Крижанівський «Жив-був Козявін», 1955, «Скляна гармоніка», 1958)
· голчастий екран — мультиплікація, що досягається за допомогою переміщення шпильок з голівками. Винахідник — гравер А. Алексєєв («Ніч на Лисій горі», 1933, «Картинки з виставки», 1972).
· тіньова анімація — першовідкривачем вважають Л. Рейнегера («Пригоди принца Ахмета»).
· комп'ютерна анімація — вид анімації, в якому об'єкти створюються з допомогою комп'ютерних засобів.
· 3-d анімація;
· 2-d анімація (flash-анімація тощо);
Види технологій
За методом анімування:
· Покадрова технологія — це технологія, за якою кожен кадр малюється окремо. Найбільш складна й тривала, вимагає високої майстерності, досвіду та інтуїції. Проте ця технологія дозволяє здійснити практично будь-які зміни об'єкта, реалізувати найвибагливіші задуми.
· Технологія «Ключових кадрів» — полягає в тому, що створюються не всі кадри, а лише «ключові», між ними «проміжні кадри» малюються автоматично. До цієї технології можна віднести й некомп'ютерний тип анімації, коли головний аніматор займався «ключовими кадрами», а підрядні аніматори малювали «проміжні».
· Технологія «Захоплення руху» («Motion capture») — відносно молода технологія, де об'єкти рухаються або змінюють форму внаслідок аналогічних дій реальними істотами або неживих об'єктів, до яких прикріпленні датчики, що фіксуються в просторі та передають дані до комп'ютера. Ця технологія допомагає захопити найскладніші реалістичні рухи.
За типом змінюваних параметрів об'єктів:
· Технології руху — технології, що дозволяють передати рух об'єкта або його частин.
· Технології форми «Морфінг» («Morphing») — технології зміни форми. Часто використовуються для перетворення одного об'єкта в інший. Зазвичай виконується з допомогою технології «ключових кадрів».
· Анімація кольору — технології трансформації забарвлення об'єкта.
Творчість Уолта Діснея
(05.12.1901 – 15.12.1966 рр.)
Уолт Елаяс Дісней (також відомий як Уолт Дісней), - американський художник – мультиплікатор, кінорежисер, актор, сценарист і продюсер, засновник компанії “ Walt Disney Productions ”, яка на даний час перетворилась у мультимедійну імперію “ The Walt Disney Company ”.
Є творцем перших в історії кінематографа звукового, музичного та повнометражного мультфільмів. За своє надзвичайно напружене життя Уолт Дісней, як режисер, зняв 111 фільмів і був продюсером ще 576 кінофільмів.
Видатні заслуги Діснея в області кіномистецтва відзначені 26 статуетками “Оскара ” і премією імені Ірвінга Тальберга, що володіє статусом “ Оскара ”, а також багатьма іншими нагородами та преміями.
Вступ
У липні 2005 року, мабуть в самому казковому місці на планеті – парку “ Діснейленд ” в Каліфорнії (США) виповниться пів століття. А в грудні 2006 року було 40 років з дня смерті легендарного художника – мультиплікатора, мрійника і фантазера, засновника найбільш казкової імперії – Уолтера Еліаса Діснея. Або просто – Уолта Діснея. Напевно, не знати у світі людини, яка б не чула це ім’я. А придумані і втілені ним на екрані персонажі - це і Міккі-Маус, і Дональд Дак, і красуня-Білосніжка, і Мауглі з “ Книги Джунглів ”, і багато інших - радують вже кілька поколінь дітей у всьому світі. Та й не тільки дітей. У будь-якого дорослого теплішає на душі, коли він бачить на екрані знайомий логотип “ Walt Disney Studios ”.
Зрозуміло, Дісней не є винахідником мультиплікації – анімаційні фільми робились і до нього. Але саме Діснею вдалося домогтися виходу своїх творінь на світовий ринок і зробити мультиплікацію серйозним конкурентом ігрового кіно.
Метою курсового проекту є описати як художник, який подарував світу казку, починав свій нелегкий шлях, його падіння і підйоми.
Завдання даного курсового проекту показати позитивні риси характеру художника і його втілень. А так само показати, що і у доброї особи можуть бути корисливі, злі наміри. “ Дісней прикидається маленьким сентиментальним звіром в сірій шубці, який довірливо їсть корм у нас з долоні, проте насправді за цими зворушливими вічками таїться холодний і нещадний звір, готовий у будь-який момент накинутися на нас ”. Так писав про корпорацію Walt Disney Company сучасний французький філософ Жан Бодрійяр. Але як же так? Ці милі люди, ці шанувальники Мілна і творці “ Піратів Карибського моря ”, ці добрі дяді і тьоті, які сюсюкаються з нашими дітьми, не бажають нам блага? Ось вже більше 80 років вони продають оптом і в роздріб добірну радість і першосортне щастя, але не роблять нікого щасливими, хіба що самих себе.