Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Лекція 1: Музичне виховання за кордоном




Мета: висвітлити зарубіжний досвід музичного виховання дітей, зокрема, діяльність австрійського композитора Карла Орфа, його твір „Musikschulwerk”, оркестр дитячих музичних інструментів; охарактеризувати систему музичного виховання Золтана Кодая і Бели Бартока (Угорщина); досвід масового музичного виховання у Болгарії.

План:

1. Масове музичне виховання в Болгарії

2. Система музичного виховання в Угорщині

3. Діяльність композитора Карла Орфа (Австрія)

Найбільш характерні риси музичного виховання за кордоном: мета - сприяти всебічному формуванню особистості; музичне виховання повинне бути загальним; музичне виховання нерозривно пов'язано з життям країни; музика повинна «будити художників» в народних масах, що творчо сприймають і виконують музику.

Болгарія. Мета музичного виховання: засобами музики вирішувати загальні завдання виховання. Через формування навичок сприйняття і виконання музики, умінь «розбиратися» в ній формувати художні смаки, розвивати естетичні відчуття і потреби, розширювати загальну і музичну культуру.

Основний вид діяльності на заняттях - спів. Перехід від співу по слуху до співу по нотах відбувався на підставі застосування так званій «столбици» («драбинки») - методу, розробленому Борисом Трічковим. Перевага «столбици» в її наочності, в наданні можливості співати в зручній теситурі. «Столбица» знайомить з елементами музичної грамоти (побудова мажорної гамми).

Здійснюються такі форми діяльності, як імпровізація на музичних інструментах: ударні інструменти — болгарські (національні) і саморобні, створювані дітьми; металофони, національні духові (сопілки, дудки), деякі з них з хроматичним звучанням; фуруї (угорський народний інструмент); мелодика - невеликий інструмент типу акордеона. Оволодіння цими інструментами не вимагає великих зусиль, але це є ефективним шляхом залучення дітей до активної музичної діяльності.

Введення інструментів не знижує ролі хорового співу в музичному вихованні, але створює умови для більш швидкого розвитку музичного слуху, допомагає оволодінню музичною грамотою, а завдяки об'єднанню в ансамблі, оркестри — більш швидкому розвитку гармонійного і поліфонічного слуху.

Позитивну роль в постановці музичного виховання в країні відіграють підручники, методичне керівництво для вчителів, в яких розкриті найбільш важливі методичні питання, розроблені окремі теми.

Велика увага в Болгарії надається музичному вихованню через організацію хорової самодіяльності. Дитячий хор «Бадьора смена» (Бончо Миколайович Бончев). Функціонує багато інших дитячих хорів, організовуються самодіяльні дитячо-юнацькі хорові школи (по типу нашої дитячої хорової студії), що піднімають рівень не тільки хорової, але й загальномузичної культури.

Угорщина. Бела Барток і 3олтан Кодай зробили неоцінимий внесок у збереження угорської народної музики, в розвиток на її основі сучасної угорської музики. Головний шлях і зміст музичного виховання дітей Кодай бачив у навчанні «рідній мові», у введенні їх в «царство угорської народної пісні». Народна музика в тому або іншому вигляді входить у всі ланки музичної освіти: від дитячих садків до консерваторії. На принципах, розроблених 3. Кодаєм, побудована вся система музичного виховання в Угорщині. З раннього дитинства по цій системі учать своїх вихованців виховательки дитячих садків, що навчалися по ній в середніх і вищих учбових закладах, по ній ведеться робота у всіх класах школи, її вивчають в професійних учбових закладах. Така організація навчання виключає які б те ні було розриви і суперечності між окремими ланками учбово-виховного процесу. Звідси високий рівень засвоєння школярами програмного матеріалу, головним чином, в області співу і нотної грамоти, на яких, в основному, і будується вся робота. Звідси ж і головний недолік — певна обмеженість музичного виховання, слабка увага до формування спеціальних навичок сприйняття музики, незначне використовування музики інших країн і народів (як класичній, так і сучасній).

Величезна кількість різних невеликих брошур, призначених для учнів, складається із вправ, різного виду завдань (по оволодінню ступенями ладу, метроритмом). Деяка однобічність виражається в недостатній увазі до емоційної зацікавленості дітей. Крім того, такий зміст роботи вимагає великого учбового часу.

Щоденні мелодійні і ритмічні вправи (розроблені З. Кодаєм) впливають на центральну нервову систему і особливо на нервові центри кори головного мозку. Внаслідок цього більш високий рівень розвитку дітей виявляється не тільки в області музичних навичок, але взагалі вони володіють кращою здатністю реагувати. Їх повсякденна діяльність більш координована і відрізняється більшою швидкістю».

Унаслідок збудження музикою різних емоцій створюються певні настрої, а під впливом емоцій формується волі, розвивається сприйняття, увага, спостережливість, пам'ять, уява, мислення, тобто найважливіші якості особистості.

Музично-слуховий розвиток дітей в Угорщині проводиться за системою відносної сольмізації, в якій застосовуються умовні складові позначення і ручні знаки.

Німеччина. Популярна діяльність австрійського композитора Карла Орфа і створеного їм інституту в Зальцбурге. Головна мета – розвиток творчого потенціалу особистості. Музичне виховання здійснюється в системі К. Орфа в процесі так званого елементарного музичення. Суть цієї діяльності в синтезі музики з мовою, з її ритмічною і мелодійною стороною. Музика зв'язується також з рухом, пантомімою, театралізованою грою.

Керуючись теорією Е.-Ж. Далькроза, К. Орф розробив синтетичні форми музичення, поєднання співу і рухів, ритмизованного читання віршів і гри на інструментах. Він склав певну класифікацію музичних інструментів, включаючи навіть ксилофони і металофони, що лунають в різних регістрах (сопрано, альт, бас). З ударних рекомендує тамбурини, тарілки, трикутники, кастаньєти. Діти зображають «грім», «дощ», «спів птахів», «дзюрчання струмка», імпровізують, виконують на слух, по партитурі легкі п'єски, супроводжуючі спів або рух. Склав збірку, в якій широко використовуються народні пісні («Шульверк»).

Проте, у системі К. Орфа не одержує належного розвитку активне сприйняття музики, не розкривається зміст виховної роботи, її послідовність при введенні дітей в світ музики. Недостатньо простежується і динаміка формування співацьких навичок відповідно до основ співацької культури.


^ Лекція 2: Структура музикальності дитини

Мета: охарактеризувати поняття музикальність, підходи до визначення поняття музикальність. Навести класифікацію музичних здібностей, визначити структуру музикальності. Дати характеристику музичних здібностей за Б.М. Тепловим. Охарактеризувати вікові рівні музичного розвитку дітей.


План:

1. Поняття музикальність

2. Вікові рівні музичного розвитку дітей

В процесі музичної діяльності дитина придбаває музичний досвід. Музичність – це комплекс, який містить способи засвоєння досвіду, а також здібності, виступаючі як результат засвоєння дітьми узагальнених способів музичної діяльності. Питання про музичність набуває особливе значення в дошкільному вихованні: якщо відразу віднести дитину до «музикальних» або «немузикальних», деякі діти майже не залучаються до музики, до світу прекрасного. Упускається можливість виховання естетичного відношення до оточуючого.

Музичність – складне поняття, що характеризується різним поєднанням окремих здібностей. Академік ^ Б.В. Асафьєв відзначав у одних хорошу музичну пам'ять, у інших – чуйність до музики, у третіх – наявність абсолютного слуху, у четвертих – нерозвинений слух, що поєднується деколи з глибоким і серйозним інтересом до музики.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1383 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2245 - | 2071 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.