Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Загальна характеристика понять




 

За давньою усталеною традицією людство виділяє два основні джерела знання та пізнавального процесу: відчуття (або чуття) та мислення. Але їхня взаємодія у процесі пізнання виявляється досить складною. Зокрема, визнано, що людські чуття ніколи не бувають «чистим чуттям», бо їх неодмінно, в певній мірі, «завантажують» ро-зум, мислення, міркування, тобто у людини не існує простого біопси-хічного чуття, воно визначене предметно, ціннісно, інтелектуально.

 

Першим, вихідним рівнем пізнання, поза яким неможливе фор-мування знання, є чуттєве пізнання: це фіксація окремих властивос-тей та ознак речей органами чуття людини відповідно до їх внутріш-ніх можливостей.

 

Чуттєвий рівень пізнання ще не творить знання (наприклад, по-бачити річ — ще не значить її пізнати або зрозуміти), але дає пізнан-ню такий його компонент, поза яким пізнання неможливе. Навіть у занадто раціоналізованих концепціях гносеології чуттєвий рівень розглядають принаймні як імпульс до пізнання. Чуттєве пізнання здійснюється у таких формах:

 

відчуття /фіксують окремі властивості речей (холодне, світ-ле, гладке та ін.)/;

сприйняття / постають поєднанням відчуттів та створеннямпевного образу або певної проекції речей/;

уявлення /постають відтворенням образу без безпосередньо-го контакту з річчю/.

Слід наголосити, що, вже на рівні відчуття, у діяльність чуття втручаються розумові операції, бо з’єднувати елементи відчуття у сприйнятті можна по-різному. Основне ж полягає у тому, що чуттєве


 

— 263 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

пізнання не може задовольнити людину, бо воно має цілу низку оче-видних недоліків: відчуття мають свої межі, тобто далеко не все ми можемо бачити, відчувати й т.ін.; відчуття мінливі, нестійкі, віднос-ні; самі відчуття не дають нам надійного критерію для розмежування суттєвого та несуттєвого. Уявлення завжди одиничне й конкретне, це так би мовити, «мислення у картинках», але щоб від нього перейти до справжнього мислення, потрібно вживати поняття, які вже є певним ступенем абстрактності.

 

Отже, названі недоліки надолужуються подальшим рівнем піз-нання: раціонально-логічним (або абстрактним) мисленням. Фор-ми абстрактного мислення досить чітко виражають його особливості:

 

поняття — це слова (терміни), що фіксують суттєві характе-ристики класу предметів (але інколи — і окремих унікальних предметів);

судження — це речення, які зв’язують між собою поняття так,що хід мислення у суттєвих моментах збігається з процесами реальності;

умовиводи — сукупність речень (суджень), пов’язаних міжсобою законами логічного виведення.

Зауважимо, перш за все, що при переході до абстрактного мис-лення (раціонального пізнання) відбувається зміна об’єкту пізнання: якщо чуттєве пізнання фіксує окремі ознаки та властивості предме-тів, то абстрактне мислення постає спрямованим на виявлення та до-слідження зв’язків, функцій та відношень між речами (або всередині окремих речей). Завдяки тому, що абстрактне мислення відокремлює певні прояви речей від самих речей і розглядає їх окремо, завдяки тому, що на перший план виходить дослідження зв’язків, функцій та відношень, абстрактне мислення фіксує суттєві (стійкі, сталі) харак-теристики та ознаки цілих класів предметів.

 

Тому абстрактне мислення виходить за межі як окремих пред-метів, так і певних органів чуття. Воно, рухаючись з усвідомленням власних актів, є стабільним, упорядкованим, отже, таким, що здатне відділяти суттєве від несуттєвого. Але водночас воно також має пев-ні недоліки. В основі їх лежить те, що надає абстрактному мисленню переваги: дистанціювання від наявної реальності. Через це положен-ня абстрактного мислення не можуть бути безпосередньо застосовані до реальних речей, подій, явищ. Коли ми, наприклад, кажемо «стіл», «дерево», то вказуємо не на якісь конкретні столи або дерева, а на


 

— 264 —


МОДУЛЬ ІІІ. ЛОГІКА

«столи» та «дерева» як такі; тобто ці поняття фіксують дещо суттєве, притаманне будь-яким столам та деревам (зокрема й таким, яких ми ще ніколи не бачили).

 

Поняття — одна з форм раціонального мислення, у якій узагаль-нюється зміст предмета або явища. Елементами змісту поняття ви-ступають істотні для того чи іншого класу предметів чи явищ їх за-гальні риси, властивості, перетворені в голові людини, тобто такі, які одержали ідеальну мислену форму існування.

 

Риси, що виражають подібність або відмінність предметів, нази-ваються їхніми ознаками.

 

Ознаки, що належать багатьом предметам (класові предмети), називаються загальними. Ознаки, притаманні тільки окремому пред-метові, називаються відмітними.

 

У загальних і відмітних ознаках можуть фіксуватись як істотні, так і неістотні властивості предметів.

 

Існування предмета як предмета першого роду неможливе, коли відсутня хоча б одна з таких істотних ознак. Істотні ознаки другого роду, якщо вони беруться у сукупності, достатні для вираження суті предмета, а кожен з них окремо є необхідним для неї.

 

Ознаки предметів поділяють на основні і похідні, необхідні і ви-падкові.

 

Основні ознаки — це ті істотні ознаки, в яких виводяться як не-обхідний наслідок інші істотні ознаки. Похідні ознаки — це ознаки, що виводяться з основних. Наприклад, у понятті «рівносторонній трикутник» рівність сторін є основною ознакою, а рівність кутів — вже похідною. Необхідні ознаки — це ті самі істотні ознаки, але взяті у відношенні до тих ознак, які не є ані основними, ані необхідними висновками з них. Поняття «необхідні ознаки» означає, що без них не може існувати жоден індивідуум даного класу предметів. У са-мих предметів можуть існувати і випадкові ознаки, тобто такі, що належать або тільки деяким представникам класу, або усім предста-вникам, але які не є необхідним наслідком основних ознак. Наприк-лад, світле волосся, високий зріст, знання кількох іноземних мов і тощо — це випадкові ознаки першого роду. Як приклад другого роду випадкових ознак, що характеризують весь клас предметів, можна на-звати чорний колір пір’я у ворон.

 

Змістом будь-якого складного поняття є синтез елементів, їх єд-ність. Особливість цієї єдності характеризує структуру поняття, у якій


 

— 265 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

істотним є різниця між родовою ознакою (головною частиною) зміс-ту поняття і видовою ознакою (побічною частиною змісту поняття).

 

Головна частина відповідає на запитання: «хто?» або «що?», апобічна частина — «який?». Побічна частина може бути близькою або віддаленою, залежно від того, як приєднуються відповідні ознаки до головної частини змісту поняття — безпосередньо чи за допомо-гою інших ознак.

 

Наведене вище визначення передбачає, що утворення понять пов’язане з певними діями в мисленні, які дозволяють встановлюва-ти загальні ознаки у предметів, виділяючи в них істотні та неістотні ознаки, утворювати з виділених істотних ознак певну єдність.

До таких дій належать:

 

1) аналіз — уявне розчленування змісту предмета та його скла-дових властивостей, ознак;

 

2) порівняння — встановлення подібності і відмінності між пре-дметами, що розглядаються;

 

3) синтез — уявне поєднання ознак та властивостей предмета,які відображаються у змісті поняття;

 

4) абстрагування — виділення з усієї сукупності ознак пред-метів єдності найбільш істотних ознак, що становлять зміст поняття;

 

5) узагальнення — дія, подібна до абстрагування і пов’язана зним. Виділення ознак певного роду фактично є абстрагуван-ням стосовно цих виділених ознак. Водночас воно є і уза-гальненням, якщо мається на увазі більш широка сукупність ознак, що їх мають різні види предметів, які відповідають утворюваному поняттю.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 564 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Люди избавились бы от половины своих неприятностей, если бы договорились о значении слов. © Рене Декарт
==> читать все изречения...

2503 - | 2301 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.