а) судження, умовивід, відчуття; б) поняття, судження, сприйняття; в) поняття, судження, умовивід.
9. Істина — це:
а) адекватне відображення в свідомості людини об’єктивної реальності;
б) зміст людських знань, який не залежить від суб’єкта; в) основна характеристика відношення пізнавального образу
до об’єкту пізнання.
10. Види пізнання:
а) життєво-досвідне, наукове, філософське, релігійно-міс-тичне, мистецьке;
б) мистецьке, наукове, релігійно-містичне; в) екстрасенсорне, життєво-досвідне, наукове, мистецьке.
ІІ РІВЕНЬ
1. Порівняйте між собою життєво-досвідне, наукове та художньо-мистецьке пізнання, доведіть їх переваги та недоліки.
2. Розкрийте основний зміст видів, рівнів та форм пізнання.
ІІІ РІВЕНЬ
1. Поясніть відмінність між поняттям істини і правди.
2. Окресліть позитивні й негативні аспекти прагнення людини пізнавати.
— 247 —
ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС
ВАРІАНТ № 3
І РІВЕНЬ
1. Як співвідносяться між собою філософія та наука:
а) філософія є частиною науки; б) наука є частиною філософії;
в) філософія та наука частково включаються одна в одну; г) філософія та наука виключають одна одну.
2. Який із названих законів відноситься до основних законів діалектики:
а) закон тотожності; б) закон єдності та боротьби протилежностей; в) закон суперечності;
г) закон взаємозв’язку змісту та форми.
3. Яким є зміст істини:
а) суб’єктивним; б) об’єктивним;
в) трансцендентним; г) конвенціональним.
4. Розкладання фактів на їх елементарні складники є:
а) абстрагуванням; б) аналізом; в) синтезом.
5. Учення про найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства та пізнання є:
а) софістика; б) метафізика; в) діалектика.
6. Філософська теза, згідно якій, довести можна все, що ба-жано, у залежності від підстав, притаманна:
а) софістиці; б) метафізиці; в) діалектиці.
— 248 —
МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
7. Якою є сутність речей:
а) очевидною; б) схованою; в) непізнаваною.
8. Співвіднесеність характеру знань про об ’ єкт, які отри-муються, не тільки з особливістю засобів і операцій ді-яльності суб ’ єкта, але з її ціннісно-цільовими структура-ми, є характерною рисою картини світу:
а) класичної картини світу; б) некласичної картини світу;
в) постнекласичної картини світу.
9. Уявлення про час і простір як абсолютні об ’ єктивні коор-динати, в межах яких відбуваються події, панування не-змінних законів і суворого детермінізму, характерно для:
а) класичної картини світу; б) некласичної картини світу;
в) постнекласичної картини світу.
10. Критерії істинності відносяться до:
а) ідеалів та норм наукового пізнання; б) наукової картини світу; в) філософських основ науки.
ІІ РІВЕНЬ
1. Охарактеризуйте основні причини появи науки.
2. Порівняйте класичну і некласичну картини світу.
3. Опишіть будь-яку методологію.
ІІІ РІВЕНЬ
1. Простежте основні тенденції розвитку науки. Якими вони Вам уявляються — більш позитивними чи негативними? Чому?
2. Використовуючи, на Ваш погляд, адекватну методологію, проаналізуйте людину як предмет пізнання.
— 249 —
ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС
ВАРІАНТ № 4
І РІВЕНЬ
1. Вчення про те, що суспільство є результатом свідомого об ’ єднання окремих індивідів з метою реалізації прагма-тичних цілей є:
а) соціальний атомізм; в) соціальний плюралізм;
б) соціальний редукціонізм; г) соціальний деструктивізм.
2. Проблеми суспільного буття в контексті вчення про ноос-феру аналізував:
а) Конфуцій; в) Вернадський;
б) Фіхте; г) Шестов.
3. Ототожнення суспільства і держави мало місце у філо-софії:
а) Арістотеля; в) Вебера;
б) Дюркгейма; г) Пуанкаре.
4. Визнання виробничої діяльності першоосновою суспільно-го розвитку є:
а) суб’єктивний ідеалізм; б) соціально-економічний детермінізм; в) провіденціалізм; г) об’єктивний ідеалізм.
5. Представники технологічного детермінізму в процесі розвитку суспільства абсолютизують і фетишизують роль:
а) совісті; в) віри;
б) грошей; г) техніки.
6. Соціальні інститути впорядковують і регламентують:
а) сферу освіти; в) рекреаційну сферу;
б) сферу торгівлі; г) всі сфери суспільства.
7. Проблему відчуження особистості у сучасному суспіль-стві аналізує філософія:
— 250 —
МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
а) неопозитивізму; в) екзистенціоналізму;
б) постпозитивізму; г) структуралізму.
8. Історична спільнота, що сформувалася на певній тери-торії і характеризується спільністю мови, культури, іс-торичних переживань, економічних інтересів та має по-требу у самовизначенні — це:
а) раса; в) нація;
б) клас; г) страта.
9. Засвоєння індивідом зразків поведінки, соціальних норм і цінностей для успішного функціонування у суспільстві — це:
а) соціалізація; в) комерціалізація;
б) деградація; г) новація.
10. «Людина маси» досліджується в концепції:
а) Поппера; в) Парсонса;
б) Ортега-і-Гассета; г) Туліна.
ІІ РІВЕНЬ
1. Розкрийте зміст категорії «соціальне».
2. Назвіть етапи взаємодії людини і природи.
3. Розкрийте зміст географічного детермінізму.
ІІІ РІВЕНЬ
1. Охарактеризуйте функціонування суспільства як природно-історичний процес.
2. Якщо суспільство — це нова якість стосовно окремої людини, то чи не означає це нівелювання в ньому індивідуального? Суспільство «створює» людину чи знищує її? Обґрунтуйте відповідь.
— 251 —
ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС
ВАРІАНТ № 5
І РІВЕНЬ
1. Хто вперше використав термін «Філософія історії»:
а) Віко; | в) Віндельбанд; | |
б) Вольтер; | г) Вітгенштейн. | |
2. | Циклічна модель історії домінувала в добу: | |
а) античності; | в) Відродження; | |
б) середньовіччя; | г) сучасності. | |
3. | Теорія індустріального суспільства була розроблена: | |
а) Августином; | в) Ароном; | |
б) Марксом; | г) Шпенглером. | |
4. | Грецьке слово історія означає: | |
а) розповідь; | в) гіпотеза; | |
б) наука; | г) принцип. | |
5. | Проблему осьового часу історії досліджував: | |
а) Маркс; | в) Сорокін; | |
б) Фрейд; | г) Ясперс. |
6. Лінійну модель історії представляє філософська концеп-ція:
а) Ніцше; в) Тойнбі;
б) Маркса; г) Данилевського.
7. Цивілізація — це:
а) те ж, що і культура; в) зовнішній вияв предмета;
б) чуттєві дані; г) форма мислення.
8.Питання про «кінець історії» в новітній філософії поста-
вив:
а) Фейєрбах; в) Фукуяма;
б) Фейєрабенд; г) Фуко.
— 252 —
МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
9. Домінуючими сферами суспільного життя освіта і наука стають у суспільстві:
а) доіндустріальному; б) індустріальному; в) постіндустріальному.
10. Заперечувала існування єдиної логіки і етапів всесвітньо історичного процесу:
а) теорія природного відбору; б) теорія культурно-історичних типів; в) теорія відносності.
ІІ РІВЕНЬ
1. Охарактеризуйте співвідношення історії та філософії історії.
2. Визначте поняття суспільно-економічної формації.
3. Назвіть основні характеристики доіндустріального, індустрі-ального та постіндустріального суспільства.
ІІІ РІВЕНЬ
1. Розкрийте сутність провіденціально-есхатологічного пояс-нення суспільного розвитку.
2. Які з моделей історичного процесу Ви віддаєте перевагу? Охарактеризуйте її зміст. Аргументуйте свою позицію.
ВАРІАНТ № 6
I РІВЕНЬ
1. Грецьке слово «філософія» означає любов до:
а) жінки; б) вітчизни; в) мудрості.
2. Ідея про те, що видиме нами не збігається зі справжньою реальністю, належить:
а) Платону; б) Геракліту; в) Демокріту.
— 253 —
ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС
0. Який із вказаних напрямків є найближчим до класичної філософії:
а) філософія життя; б) феноменологія; в) екзистенціалізм.
4. Екзистенція це:
а) конкретне буття; б) небуття; в) буття у світі.
5. Неповторність окремої людини — це:
а) індивід; б) індивідуальність;
в) особистість.
6. «Брахман» — це:
а) стан вічного щастя і блаженства, якого можуть досягнути ті душі, які у своїх життєвих втіленнях запобігли злу;
б) закон універсального причинного зв’язку, згідно з яким все, що здійснює душа під час її актуального існування у певному тілі, становить її життєвий контекст: нічого не губиться, нічо-го не зникає, тому все погане і все добре впливає на долю душі в її подальших втіленнях;
в) уявлення про світ єдиний духовно-інтелектуальний початок світу;
г) індивідуальні, конкретні виявлення брахмана; д) уявлення про переселення душі з тіла в інше при його смерті.
7. Згадайте основне питання «Повісті временних літ»:
а) «Откуда єсть і пошла земля руськая»?; б) «Откуда єсть і пошлі люди руськіє»?; в) «Хто живе на землі руській»?
8. Ствердження абсурдності людського існування є харак-терним для:
а) прагматизму; б) структуралізму;
в) екзистенціалізму.
— 254 —
МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
9. Ідея надлюдини належить:
а) М. Ґайдеґґеру; б) Ф. Ніцше; в) К. Марксу.
10. Екзистенціалізм поділяють на:
а) критичний та докритичний; б) реалістичний та романтичний; в) релігійний та атеїстичний.
II РІВЕНЬ
1. Доведіть, чому в епоху Нового часу саме гносеологічна проб-лематика стає основною філософською проблематикою.
2. Поясніть значення філософських ідей Піфагора.
3. Прокоментуйте тріаду, встановлену З. Фрейдом, «дикун – дитина – божевільний».
III РІВЕНЬ
1. Охарактеризуйте основні ідеї та ідейні здобутки провідних філософських шкіл Стародавньої Індії.
2. Розкрийте особливості філософського типу мислення на від-міну від інших способів теоретичного освоєння дійсності.
— 255 —
МОДУЛЬ ІІІ.
ЛОГІКА
Тема 1.
ПРЕДМЕТ І ЗНАЧЕННЯ ЛОГІКИ
План