Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Пореформене слов'янофільство




У період підготовки і проведення "великих реформ" активізували свою діяльність слов'янофіли. Правда, творці слов'янофільства (О. Хом'яков, І. Ки-реєвський, К. Аксаков) не дожили до звільнення селян. Слов'янофіли-прак-тики (О. Кошелєв, Ю. Самарін, В. Черкаський) у губернських комітетах і Редакційних комісіях працювали над основними положеннями селянської реформи, взяли активну участь у підготовці та проведенні інших реформ 60-70-х років. Слов'янофіли пропонували свою програму реформ місцевого і центрального управління, розвитку освіти, будівництва залізниць, утворен­ня банків і комерційних підприємств. Подальшого розвитку набула слов'я­нофільська ідея скликання всестанового законодорадчого Земського собору як виразника "громадської думки". Земський собор, не обмежуючи само­державної влади царя, мав стати інструментом "єднання царя з народом" і гарантом від революційних потрясінь.

Після смерті старших слов'янофілів Іван Аксаков (1823-1886) став го­ловним теоретиком цього руху. Ще в 50-ті роки XIX ст. він почав працю-

1


Росія в другій половині XIX ст.

вати над теорією "Суспільства" ("Общества"), яку в пореформений період поєднав із теорією "Землі і Держави" свого брата Костянтина. Нова теорія одержала повну підтримку всіх послідовників слов'янофілів. "Суспільство", за І. Аксаковим, - це певний соціальний прошарок між урядом і "Землею", який діє в інтересах останньої. "Суспільство" безстанове; живить його на­род через найкращих своїх людей, яких об'єднує висока освіта і культура. "Суспільство" напрацьовує ідеї, які визначають розвиток Росії. Одним із най­важливіших інструментів впливу "Суспільства" на владу є друковане слово. Тому у своїх друкованих виданнях - газетах "День" (1861-1865), "Москва" (1867-1868), "Русь" (1880-1886) - І. Аксаков проповідував ці ідеї.

Однією з провідних у публіцистичних працях та практичній діяльнос­ті І. Аксакова була слов'янська ідея - єднання усіх слов'ян навколо Росії. Наприкінці 50-х років Аксаков став одним з організаторів і керівників Мос­ковського слов'янського комітету, а 1867 р. - одним з організаторів Слов'ян­ського з'їзду в Москві, де закликав представників зарубіжних слов'ян до єднання з Росією. З початком балканської кризи середини 70-х років на сто­рінках своїх видань він гаряче обстоював вступ Росії у війну проти Туреч­чини, а саму російсько-турецьку війну 1877-1878 р. називав "історично по­трібною" та "народною".

Близьким до слов'янофілів було "почвенничество " (від "почвьі" - ґрунт, основа для створення, виникнення чогось) - суспільно-літературна течія, що сформувалась на початку 1860-х років навколо редакцій журналів "Вре-мя" та "Зпоха", які видавали М. Страхов та брати М. та Ф. Достоєвські. "Поч-венники" проповідували ідею самоцінності російського народу і розглядали його як "втілення доброчесності". Вони закликали подолати "розрив" між осві­ченим суспільством і народом, проповідували особливу місію російського православного світу, який покликаний "врятувати людство і дати нові форми життя та мистецтва".

І слов'янофіли, і "почвенники" прихильно сприйняли працю "Росія і Європа" (1871) члена Петербурзького слов'янського комітету Миколи Да-нилевського (1822-1885), відомого на ту пору природодослідника. Поши­ривши на людські спільноти дію законів природи, Данилевськии висунув теорію "культурно-історичних типів", або цивілізацій. Під цим терміном Да­нилевськии розумів народи, об'єднані спільністю мови і культури. Виходя­чи із своєї теорії, він стверджував, що через етнографічні, релігійні та істо­ричні особливості слов'янство творить особливий культурно-історичний тип, або цивілізацію. Саме слов'янська цивілізація прийде на зміну європейсько­му, романо-германському типові, потенціал якого вичерпується, наголошував він. Центральне місце в новій, слов'янській цивілізації належатиме Росії, інші народи матимуть змогу самостійно розвиватися всередині цього куль­турно-історичного типу. Головною метою політики Росії, вважав Данилев­ськии, має стати боротьба за створення слов'янської федерації, до складу


якої після розпаду Ту] народами увійдуть так

Своїм учителем мислитель - Костянії для втілення слов'янс концепцію "візантиз>. в'янство" (1876) та ні: державність і культур' самодержавною форм клало початок російсь явився згубним і руш тунок держави і наці інакше пророкував Ро

Поширення соці ставників слов'янофіл ства, ідеологами яких

Розділ 3. З

Після поразки ними європейський! сійським дипломатам моря (1871), однак зу ристь виявилось не ~ турецька війна 187"-

Загострення рс. ків показало 4™="' сії. Підписаний на по нансову залежність Р у разі воєнного конф активізація її по. ' важливі стратегічні кою експансією в

У підсумку, родне становище, це було у першій

1.

У перші роки завданнями після Кримської



Зовнішня політика

якої після розпаду Туреччини та Австро-Угорщини поряд із слов'янськими народами увійдуть також греки, румуни й угорці.

Своїм учителем вважав Данилевського інший самобутній російський мислитель - Костянтин Леонтьєв (1831-1891). У пошуках суспільної ідеї для втілення слов'янського культурно-історичного типу Леонтьєв створив концепцію "візантизму", основні ідеї якої виклав у праці "Візантизм і сло­в'янство" (1876) та низці статей. Він був переконаний у тому, що російська державність і культура тісно пов'язані з візантійськими засадами, насамперед самодержавною формою правління і православ'ям. Царювання Петра І по­клало початок російській культурно-політичній двоїстості, вплив Заходу ви­явився згубним і руйнівним для держави й народу, стверджував він. Поря­тунок держави і нації Леонтьєв убачав у відновленні засад "візантизму", інакше пророкував Росії "соціалістичний експеримент" і крах державності.

Поширення соціалістичних і ліберальних ідей зумовило зближення пред­ставників слов'янофільських кіл із захисниками непорушності самодержав­ства, ідеологами яких виступали К. Побєдоносцев і М. Катков.

Розділ 3. Зовнішня політика

Після поразки в Кримській війні, орієнтуючись на союз із централь­ними європейськими державами - Німеччиною та Австро-Угорщиною, ро­сійським дипломатам вдалося домогтися скасування нейтралізації Чорного моря (1871), однак змінити режим проток Босфору і Дарданелл на свою ко­ристь виявилось не під силу. Не принесла бажаних результатів і російсько-турецька війна 1877-1878 р.

Загострення російсько-німецьких суперечностей від середини 80-х ро­ків показало ненадійність "Союзу трьох імператорів" як гаранта безпеки Ро­сії. Підписаний на початку 90-х років союз Росії та Франції послаблював фі­нансову залежність Росії від Німеччини і забезпечував їй підтримку Франції у разі воєнного конфлікту. Подальше просування Росії в Середню Азію та активізація її політики на Далекому Сході мали на меті не тільки придбати важливі стратегічні та економічні території, але були зумовлені й англійсь­кою експансією в цих регіонах.

У підсумку, наприкінці століття Росії вдалося поліпшити своє міжна­родне становище, однак домогтися відновлення колишньої ролі в Європі, як це було у першій половині XIX ст., не вдалося.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 336 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Либо вы управляете вашим днем, либо день управляет вами. © Джим Рон
==> читать все изречения...

2302 - | 2033 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.