Будь-яке насилля — зло. Насилля породжує тільки насилля. Але насилля, що опирається на демократичні закони і міжнародні правові норми — неминуча умова захисту прав людини, особи в світовій співдружності. Іншим шляхом не можна забезпечити додержання всіх законів, поки не досягнуто відповідного рівня свідомості громадян і політичних діячів. Без відповідного до закону насилля неможлива боротьба із злочинністю, присікання збройних конфліктів. Та мова йде не тільки про насилля проти тих або інших соціальних спільностей, верств, угрупувань, покарання індивіда або групи, що порушили закон, а також припинення міжнародної агресії. Іноді виникнення і задоволення суспільних потреб відбувається на основі відкритого конфлікту інтересів соціальних спільностей людей. Хоча насилля за певних умов та форм неминуче, все ж завдає шкоди моралі суспільства, веде до потрясінь, руйнувань, а в крайніх формах — до масової загибелі людей. Тому-то в усі часи та періоди історії людства, різні класи і верстви населення поруч з використанням різних форм насилля намагались вирішувати суперечності не насиллям, що краще і для державної влади.
Практика життя показала, що багато авторитарних режимів у результаті концентрації засобів можуть добитися забезпечення технічного розвитку, швидкого тимчасового успіху, але нездатні для перспективи і не відповідають вимогам сучасної цивілізації. В сучасних умовах ненасиллям здійснено об'єднання Німеччини, ненасильницькими засобами, а шляхом тиску на метрополії здійснили антиколоніальні демократичні революції і завоювали незалежність більшість колоніальних країн і народів. Важливу роль відігравали і відіграють референдуми за вирішення суперечностей тощо. В сучасних умовах навіть суперечності між робітничим класом і капіталом, зокрема, деякі з них, за досвідом соціал-демократичних урядів окремих країн Європи, вирішуються ненасиллям. Ненасилля — зовсім не обов'язково відмова від боротьби, угодовство. Ненасилля включає активну діяльність, хоча і не завжди виступає найефективнішим засобом досягнення соціальної справедливості. Методи ненасилля, що зв'язані з діяльністю державної влади в ім'я пошуків шляхів соціальної справедливості є соціальні реформи.
Типи суспільства
У соціології суспільства розподіляються на традиційні та індустріальні.
Традиційне суспільство — суспільство з аграрним устроєм, з малорухомими соціальними структурами та із заснованим на традиції способом соціокультурної регуляції. Звичайно, традиційне суспільство сприймається як родоплемінне, феодальне суспільство, примітивне і відстале. Дійсно, для традиційного суспільства характерні вкрай низькі темпи розвитку виробництва, що можуть задовольнити потреби лише на мінімальному рівні, а головне — велика інерційність, несприйнятливість нововведень, обумовлена особливостями його функціонування. У традиційному суспільстві регламентуються, суворо контролюються норми, соціальні структури, соціальні інститути, звичаї, поведінка індивідів тощо. Соціальні формування, утворення, освячені традиціями, вважаються непорушними і навіть думка про їх можливе перетворення, зміни вважалась крамольною. Будь-який прояв свободи особи, що виступає новацією в суспільстві, глушиться, дотримується і культурою, і соціальними інститутами, владними структурами тощо.
Індустріальне (промислове) суспільство — суспільство, що безпосередньо визначається рівнем технічного, індустріального розвитку. Індустріальне суспільство — один з двох основних типів суспільства (поряд з капіталістичним, суспільством) аналізується соціологами Заходу для порівняння природи сучасних суспільств з походженням і природою традиційних (родоплемінних, феодальних) суспільств. Поняття індустріальне (промислове) суспільство введено в соціологію, ще Сен-Сімоном. З'ясування природи і характеру індустріального суспільства здійснювали Огюст Конт, Герберт Спенсер, Карл Маркс, Макс Вебер, Еміль Дюркгейм та ін. В 50 —60-х роках XX ст. в США і Західній Європі в соціології висунута соціологами Ральфом Дарендорфом, Раймондом Ароном, Уолтом. Ростоу, Даніелем Беллом та ін. концепція індустріального суспільства. «Індустріальне суспільство» як більш загальне поняття конкурувало з марксистським поняттям «капіталістичне суспільство», щоб уникнути протиставлення капіталізм і соціалізм розглядались як різновиди одного типу індустріального суспільства, що має функцією розвиток продуктивних сил і нагромадження суспільного багатства. З точки зору сучасних теоретиків індустріальне суспільство, капіталізм — його верхня, перехідна форма, обмежена суспільствами Європи XIX і початку XX ст., тоді як соціалізм — пережиток системи раннього індустріалізму, обмежений перелицьованими феодальними відносинами і мілітаризованим ладом життя. Для сучасного розвинутого індустріального суспільства характерний перелив самодіяльного населення з первинного (сільського господарства) і вторинного (промисловість) в третій сектор господарства — послуги. Це виключає постійне масове безробіття, забезпечує поступове вирівнювання доходів і споживання продукції первинного і вторинного секторів (бо в випереджаючих темпах зростають ціна і оплата послуг, що вживають найбагатші через малу доступність сфери технічного прогресу) і знижує небезпеку соціальних потрясінь (теорія Фурастьє).
У сучасних постсоціалістичних суспільствах поки зберігається старе співвідношення секторів господарства. Але загальна «логіка індустріалізації» веде всі суспільства до збільшення подібності (конвергенції) основних інститутів та способів організації господарства. І чим вище рівень індустріалізації суспільств, тим сильніше тенденція одноманітності. Концепція індустріального суспільства — невід'ємна частина теорії конвергенції, модернізації і технократичної революції менеджерів. Капіталізм як зникаючий етап індустріального суспільства—це суспільство, де промислове виробництво майже цілком знаходиться в приватній власності і підприємець водночас і власник, і головний управляючий виробництвом. Із зростанням масштабів індустріальних об'єднань власність на капітал не гарантує контролю над системою влади і управління на підприємствах, яка переходить до спеціалістів управління, менеджерів, які більше схильні створювати загальнонаціональні системи «соціального ринкового господарства». Влада такого «нового правлячого класу» значно більше заснована на експертному контролі над інформацією, аніж на праві власності. Тут маємо продовження утопії Сен-Сімона про управління промисловим суспільством радами вчених і технічних експертів. Політичне значення в теорії індустріального суспільства мають процес демократизації, знищення традиційних станових привілеїв, ієрархій, формування рівних громадянських прав (юридичних, політичних, соціальних), і загальної рівності перед законом, які йдуть ще від Токвіля. Саме в розвитку системи громадянських прав, що протидіє системі класового поділу, західні соціологи Толкотт Парсонс, Томас Маршалл та ін. шукають пояснення відсутності непримиримої поляризації класів (пролетаріату і капіталістів) і насильної соціальної революції на заході, передбаченої Марксом. Класові відносини стали джерелом гострих насильних конфліктів лише на ранніх етапах індустріального суспільства. Класові конфлікти, характерні для XIX ст., послідовно пом'якшали, набрали розвитку загальноприйняті форми трудових угод, колективних договорів і узаконення робітничих організацій тощо. Загальна тенденція розвитку сучасного індустріального суспільства — прогресуюче усунення соціально закріплених нерівностей, щоб система соціальної стратифікації максимально опиралась на внутрішні нерівності, що виходять з відмінностей природних здібностей і професійних якостей. Такі завоювання захищає національна ліберально-демократична держава.
Прихильники теорії індустріального суспільства визначають основні положення: найзначніші історичні зміни в сучасному світі зв'язані з переходом від традиційних аграрних суспільств до індустріальних, заснованих на машинному виробництві, фабричній організації і дисципліні праці, національній системі господарства з вільною торгівлею і спільним ринком. Тому поняття індустріальне суспільство зв'язано з теорією модернізації як провідною концепціїєю суспільного розвитку. В індустріальному суспільстві станові перегородки зникають і завдяки росту мобільності соціальної, на базі широкої доступності освіти починає переважати рівність можливостей. Різноманітність у ході і наслідках соціально-політичних процесів індустріалізації на Заході і в країнах вторинної модернізації пояснюється тим, що в Англії і США ідея громадянських прав (тобто принцип політичної свободи), прав людини і ідея нації як різноетнічного співгромадянства в межах єдиної державності утверджувалися ще до початку першої промислової революції, а в Україні ці політичні проблеми не вирішувались і за далеко йдучої індустріалізації.
Розвитком системи ідей індустріального суспільства стали теорії постіндустріального суспільства. Концепція постіндустріального суспільства сформульована Даніелем Беллом. Своєрідність історико-культурного розвитку капіталізму обумовило формування різноманітних варіантів концепції постіндустріального суспільства (ліберальне, що спирається на американську модель капіталістичного розвитку і радикальне, що базується на європейській моделі). В основі концепції постіндустріального суспільства лежить поділ всього суспільного розвитку на три етапи: доіндустріальне, індустріальне і постіндустріальне. Поява концепції постіндустріального суспільства обумовлена структурними змінами в економіці і культурі найрозвинутіших країн. Різко зростає роль знань і інформації, індивід одержує переваги в просуванні по сходинках соціальної ієрархії. Плідна творча праця — дитина свободи — стає основою успіху і розквіту людини в суспільстві тощо.
Існують в соціології найрізноманітніші варіанти традиційного і індустріального суспільства.
Звичайно, соціологічний аналіз суспільства (генезис, концепції, формування і функціонування, тенденції та ін.) показують, що суспільство є сукупність всіх методів, способів взаємодії і форм об'єднання людей, в яких виражається їх всебічна залежність один від одного. Суспільство — важлива категорія соціальної філософії і теоретичної соціології. Сучасне суспільство — сукупність систем соціальних і державних владних інститутів, взаємодія яких забезпечує можливість функціонування і розвитку базових і надбудовних суспільних відносин. Соціальні інститути, державні владні системи, структури і політичні інститути взаємодіють у суспільстві, виступаючи рушійною силою прогресу і руху, вдосконалення суспільних відносин. Соціальний інтерес органічно зв'язаний з потребами і цінностями особи, суспільства. Власні потреби і інтереси людини, інтереси і потреби суспільства виступають джерелом і першопричиною суспільного, соціального прогресу. Звичайно ж, в сучасних умовах політизації і демократизації суспільного життя в Україні соціології належить провести науковий аналіз реальної соціальної структури суспільства сучасної України, розкрити джерела та шляхи її майбутнього суспільного прогресу. Етатизм, тобто засилля держави в економічному, соціальному і культурному житті, праці та ін., що лежить в основі створення системи нових суспільних — економічних та політичних відносин в Україні характерний тим, що стратегічною метою виступає розбудова державності — головного джерела економічних, соціальних, духовних реформ. Процес перетворення в Україні ставить ряд проблем реконструкції і вдосконалення політичної системи, упорядкування економічних і формування ринкових відносин, удосконалення соціальних і культурних сфер суспільства.
Література
Вебер М. Избранные произведения. М, 1990.
Д юркгейм Э. О разделении общественного труда. Метод социологии. М, 1991.
К у д р я в ц є в В. Н. Правовое поведение. М., 1982.
Кочетов А. Истоки «новой» социальной структуры. Свободная мысль, 1993, №9.
Пр и г о ж и н А. Нововведение, стимулы и препятствия. М., 1989.
П а р с о н с Т. Современное состояние и перспективы систематической теории в социологии М., 1968.
С м е л з е р Н. Социология М., 1995.
Туга р и н о в В. П. Теория ценностей в марксизме. Л., 1968.
Социология /Под. ред. Г. В. Осипова М., 1990.
Основы социологии. Курс лекций /Под ред. А. Г. Эфендиева, М., 1993.
Тёр нер Дж. Структура социологической теории. М., 1975.
Я д о в В. А. Социологические исследования. М, 1987.
Я к у б а Е. А. Социология. Харьков, 1995.
Питання для повторения
В чому суть поняття суспільство?
Чому суспільство — соціальна система? Які характерні риси і особливості суспільства, типи суспільств: традиційне та індустріальне суспільство, їх суть і відмінності?
Основні компоненти суспільства як соціальної системи. Критерії соціального суспільства.
Суспільний, соціальний прогрес: критерії та тенденції.
В чому суть суперечності розвитку сучасного суспільства? Чим відрізняються один від одного норми права і моралі?
Дьячук