Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Поняття про суспільний прогрес




Суспільний прогрес — це такий напрям розвитку людського суспільства, що харак­теризується незворотними змінами людства, тими чи іншими прогресивними змінами окремих соціальних спіль­ностей людей, їх угрупувань, верств, або індивідів, в результаті здій­снення переходу від нищого до вищого, від менш досконалого стано­вища до більш досконалого та ін. Механізм суспільного прогресу в усіх економічних системах полягає в формуванні нових потреб та інтересів, цінностей в різних сферах суспільного життя та пошуках можливостей їх задоволення. Нові потреби, інтереси, цінності, фор­муються як результат виробничо-матеріальної, духовної діяльності людини, і зв'язані з пошуком і винаходом нових засобів праці, спіл­кування, організації суспільного життя, з розширенням та поглибленням масштабів наукових знань, ускладненням структури творчої і споживацької діяльності людини. Дуже часто виникнення, форму­вання та задоволення суспільних потреб здійснюються на основі від­критого конфлікту інтересів різних соціальних спільностей та соціальних угрупувань, верств, а також підпорядкування інтересів одних соціальних спільностей і угрупувань іншим. В такому випадку соці­альне насилля виявляється неминучим супутником соціального прог­ресу. Суспільний прогрес як послідовне сходження до більш склад­ніших форм суспільного життя відбувається в результаті вирішення, усунення суперечностей, що виникають, діють на попередніх етапах та фазах суспільного розвитку.

Що ж є джерелом суспільного, соціального прогресу? Джере­лом, першопричиною суспільного, соціального прогресу, що визна­чає бажання та дії мільйонів людей, виступають не зовнішні міфіч­ні сили, а їх власні потреби та інтереси. Відповідно всі міркування про суспільний прогрес, не зв'язаний з його першопричиною — є міркування, що не мають матеріальної основи. Які ж потреби, інте­реси, цінності людини обумовлюють суспільний, соціальний розви­ток? Всі потреби, інтереси, цінності діляться на дві групи: природні та історичні. Природні потреби, цінності, інтереси людини — це всі соціальні, задоволення яких варте для збереження та вдоволення життя людини, як природної, біологічної істоти. Природні потреби та інтереси людини обмежені біологічною будовою людини, історич­ні ж потреби, інтереси, цінності людини це всі соціальні та духовні, задоволення яких необхідне для відтворення і розвитку людини як соціальної істоти. Жодна з груп потреб, інтересів, цінностей не може задовольнятись за межами суспільства, поза розвитком сус­пільного, матеріального та духовного виробництва. На відміну від природних потреб, інтересів та цінностей людини історичні — по­роджені в процесі суспільного прогресу, необмежені в розвитку, тому-то безмежний суспільний соціальний і інтелектуальний прогрес. Проте суспільний прогрес — це не тільки об'єктивна, а й від­носна форма розвитку. Протилежністю суспільного прогресу є сус­пільний регрес, тобто незворотна зміна, що йде по спадній лінії, до деградації. Там, де відсутні можливості для розвитку нових потреб, інтересів та цінностей і їх задоволення, лінія соціального прогресу закінчується. В таких випадках історія конкретних суспільств та регіонів світу характеризується тупиковою лінією розвитку, насту­пають періоди занепаду та стагнації. В минулому нерідко спостері­гались випадки соціального регресу, загибелі культур та цивіліза­цій, що раніше сформувалися. Отже, соціальний, суспільний прог­рес у світовий історії йде зигзагоподібно.

Багато років, навіть десятиліть філософи та соціологи Заходу та Сходу вважали основним загальносоціологічним критерієм суспіль­ного прогресу розвиток продуктивних сил. Події 80-х —початку 90-х років показали, що доведеться розстатися з уявленням, за яким ключовим і, власне, єдиним джерелом розвитку вважались революційні зміни в продуктивних силах і виробничих відносинах. Лінійна теорія суспільного прогресу, в основу якої покладено прогрес продуктив­них сил, часто зазнає краху, нез'ясована хода історії, а, отже, і не може служити надійним інструментом прогнозу. Чому ж так буває? Тому, що основа теорії є вимір суспільного прогресу ступенем влади людини над природою. А життя показує, що безмежне збільшення матеріальних засобів життя, прийнятих за благо, стає для людини згубними наслідками. Ще з часів переходу до машинного виробництва розвиток людства йшов під знаком безумовного пріоритету процесу індустріалізації. В тій або іншій формі з тими або іншими особливос­тями, процес індустріалізації неминучий тоді для будь-якої країни. Саме тому тривалий період розуміння соціального прогресу зв'язу­валось з промисловим розвитком, з високими темпами економічного росту і створенням великої машинної індустрії. Умови та форми створення економічного, політичного і соціального життя підкорені розвитку техніко-економічних основ, досягненням індустріальної тех­нології. Та напередодні XXI ст. ейфорія індустріально-технократич­ного оптимізму спадає. Індустріальний розвиток не тільки створив загрозу соціальним і культурним цінностям, а й підірвав власну основу. На Заході заговорили про кризу індустріалізму, ознаками якого ста­ло руйнування навколишнього середовища і виснаження природних ресурсів. Велику занепокоєність викликають зростаючі соціальні втра­ти індустріального росту. Дедалі очевидним стає невідповідність рів­ня науково-технічного і економічного розвитку рівню задоволення потреб людини. Змінилось і саме поняття соціального прогресу. Основ­ним критерієм соціального прогресу стає приведення суспільного устрою у відповідність не лише з вимогами розвитку техніки, скіль­ки, насамперед, з звичайною природою людини. Важливішою озна­кою нової цивілізації стають якісні зміни ролі людини в усіх сферах суспільного життя, її всебічна гуманізація.

Звичайно ж, піднесення продуктивних сил само по собі ще не гарантує прогресу. Доводиться відмовитись від погляду на історію як процес закономірної зміни соціально-економічних формацій. Навіть якщо форми власності змінювали б одна одну саме в такій послідов­ності, економічна вісь становить лише один з векторів суспільного розвитку, а розвиток продуктивних сил лише один з його джерел. Увесь досвід XX ст. спростовує однофакторний підхід до розвитку сучасного суспільства. На формування тієї або іншої суспільної струк­тури впливає багато факторів: прогрес науки та техніки, становище економічних відносин, устрій політичної системи, вид ідеології, рі­вень духовної культури, національний характер, міжнародне середо­вище або існуючий порядок у світі і роль особи.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1701 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2332 - | 2011 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.