Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Глобальні проблеми розвитку людства та сучасне політичне мислення




У другій половині нашого століття людство натрапило на пробле­ми, від вирішення яких залежить подальший соціальний прогрес, доля цивілізації. Ці проблеми отримали назву глобальних (від лат. globus -— Земна куля)10. Визначальною особливістю цих проблем є їхня комплексність, системність та загальний характер, зумовлені зростаючою єдністю сучасного світу, тенденціями до посилення взає­мозв'язку і взаємозалежності існуючих економічних і політичних структур.

Глобальні проблеми можна розділити на чотири основні групи. Це проблеми:

— соціально-політичного характеру: запобігання ядерній війні; припинення гонки озброєнь; мирне вирішення регіональних, міждер­жавних та міжнаціональних конфліктів, будівництво світу без насилля на основі ствердження довіри у відносинах між народами, зміцнен­ня системи загальної безпеки;

— соціально-економічного характеру: подолання економічної відсталості і зв'язаних з нею злиденності й культурної відсталості; забезпечення ефективного виробництва та економічного зростання країн світу; пошук шляхів вирішення енергетичної, сировинної та продовольчої кризи; оптимізація демографічної ситуації, особливо у країнах, що розвиваються; освоєння в мирних цілях навколоземного простору та Світового океану;

— соціально-екологічні, що зумовлені подальшим погіршенням природного середовища проживання людей. З особливою гостротою постає необхідність здійснення заходів для поліпшення атмосфери, гармонійного розвитку живої й неживої природи, раціонального ви­користання природного потенціалу планети;

— стосовно прав Людини, включаючи людський вимір суспіль­ного прогресу: дотримання соціальних, економічних та індивідуаль­них прав і свобод; ліквідація голоду, епідемічних захворювань, не­уцтва; духовний розвиток особистості; подолання відчуження лю­дини від природи, суспільства, держави, інших людей в результаті власної життєдіяльності''.

Головне, проте, не в переліку цих проблем, а в осмисленні при­чин їхнього виникнення та визначенні ефективних шляхів і способів вирішення.

Розмірковуючи над причинами глобальних проблем, вчені вказу­ють, передовсім, на всесвітню спільність людей, що особливо вия­вилася у XX столітті. її забезпечують глибинні економічні зв'язки, сталі політичні, культурні контакти, новітні засоби масової комуні­кації. В умовах, коли планета Земля стає єдиним домом людства, багато суперечностей, конфліктів, проблем виходять за локальні рам­ки й набирають глобального, загальносвітового характеру.

Але справа не тільки в цьому. Нині активно-перетворюючу діяльність самої людини за могутністю й наслідками — як творчи­ми, так і руйнівними —можна порівняти з дією найбільш грізних сил природи. Вихід з цього становища полягає у радикальній зміні характеру виробничої діяльності людини, її способу життя й свідо­мості. Науково-технічний прогрес — це не тільки "переобтяження" для природи. Найбільш прогресивні технології створюють мож­ливість для впровадження екологічно чистого виробництва, запобігаючи його негативному впливу на довкілля. Настав час змінити суть технологічної цивілізації, надати їй природоохоронного характеру.

' Сучасна наука розглядає людину, людство і навколишнє середо­вище як єдину систему. Видатний вчений В.І.Вернадський писав, що людина вимушена буде свідомо взяти на себе відповідальність за розвиток біосфери. Середовище проживання людей, що ним управ­ляє науковий розум, В.І.Вернадський називав ноосферою. Перехід біосфери в ноосферу — якісно новий етап в еволюції суспільства, необхідна умова розвитку цивілізації12.

Цілком очевидно, що, не вирішивши цих проблем, людство не подолає глибоку кризу цивілізації, не забезпечить своє виживання й подальший всебічний прогрес. Не випадково, що саме в останні роки, усвідомивши величезну загрозу людству, народи з допомогою націо­нально-державних інститутів, регіональних і міжнародних органі­зацій стали активніше втілювати в практику глобальних взаємозв'­язків і взаємовідносин такі принципи, як демократизація, деміліта­ризація, гуманізація.

Ці принципи мають універсальний характер. Демократизація міжнародних відносин, на противагу тоталітарним і авторитарно-бюрократичним стереотипам у політиці, перетворюється у нездолан­ний рух сучасності, набирає геополітичної форми розвитку людства на шляху до його соціального й політичного визволення.

Зараз практично жоден народ, жодна держава не можуть нормаль­но розвиватися в умовах автаркії, ізоляції. Внаслідок об'єктивного розвитку сучасної цивілізації, світової економіки, техніки і техно­логії, інформації і культури всі країни незалежно від свого місця в світовому співтоваристві залучені до глобальної й регіональної системи взаємозв'язків і взаємовідносин. А це означає, що зараз ста­новище в кожній країні визначається багато в чому тим, наскільки демократична вся система міжнародних відносин, наскільки вона за­безпечує будь-якому народу справжню незалежність, суверенність, свободу соціального й політичного вибору, невтручання ззовні, не­доторканність території, дотримання існуючих договорів та зобов'я­зань, поважання прав держави як члена ООН, інших міжнародних і регіональних організацій.

Цілком очевидно, що в умовах зростаючої взаємозалежності за­безпечити на практиці такі гарантії кожній державі і народу може лише по-справжньому демократична система міжнародних відносин. Цілком вона ще не склалася, у відносинах великих держав і малих країн ще не подолані рецидиви імперських підходів, погрози силою, блокадою, торговельно-економічними санкціями — аж до воєнної інтервенції включно. Все це підтверджує, що демократизація міжна­родних відносин не може бути локальною, вибірковою; вона має бути інтернаціональним, всезагальним процесом.

Звичайно, неможливо абсолютизувати світові політичні реалії без­відносно до того, що являють собою суб'єкти міжнародного права; цілковитого демократичного розвитку світового політичного проце­су неможливо досягти, коли в світі зберігаються недемократичні ре­жими. Треба наголосити також, що міжнародні відносини попри всю їхню важливість мають вторинний (щодо національно-державних відносин і структур) характер.

Демократизація міжнародних відносин, світового політичного процесу потребує як необхідної передумови — демілітаризації. Роз­зброєння — центральний пункт демілітаризації13: Але цим деміліта­ризація не обмежується. Вона охоплює глобальну сферу міжнарод­них відносин: ліквідацію військово-політичних блоків; конверсію науки, а також невійськової промисловості, що виконує військові замовлення; звільнення державних політичних і управлінських струк­тур, суспільних інститутів, способу життя мільйонів людей, їхньої свідомості від надмірного впливу військового елементу.

Демілітаризація, сприяючи формуванню світової економіки, інфраструктур, що забезпечують перехід від епохи конфронтації до співробітництва народів і держав, одночасно створює умови для гу­манізації міжнародних відносин. Саме в мирний час, скинувши з себе тягар гонки озброєнь (військові витрати держав у наш час сягнули майже 1 трлн дол. на рік) і реально забезпечивши міцну загальну безпеку, людство здатне висунути на передній план світової політи­ки Людину з її цілями, інтересами і потребами.

Гуманізація міжнародних та міждержавних відносин означає, що політика проводиться заради людей; що інтереси людини, її права і свободи вищі за інтереси і права держави; що не люди живуть і пра­цюють задля держави, а, навпаки, держава має існувати для людей, бути їхньою зброєю, засобом, а не самоціллю і самоцінністю14. Носієм вищого суверенітету є народ; головний крітерій діяльності будь-яких державних і суспільних інститутів — служіння людям; найвища мета соціального розвитку — вільна, невідчужена особистість, дійова си­стема вільних суспільних відносин. Гуманізм громадян, суспільства та всесвітніх міжнародних відносин із вікової мрії людства може пе­ретворитися в реальність тільки протягом тривалого історичного процесу.

Упровадженню в міжнародні відносини принципів демократизації, демілітаризації та гуманізації повинно активно сприяти сучасне по­літичне мислення. Воно зародилося у другій половині 40-х років, коли великі фізики світу на чолі з А.Ейнштейном усвідомили страш­ну загрозу, зв'язану з використанням ядерної енергії у військових цілях. У 1946 році А.Ейнштейн попереджав, що людство ідеологіч­но не готове до технічного застосування енергії атома. Таке застосу­вання вимагає нового мислення, принципово інших підходів до взає­мовідносин держав і народів, до розробки нової системи загальної безпеки. Якщо нове мислення не проникне в масову свідомість, цив­ілізація приречена на загибель.

Сучасне політичне мислення формувалося поступово. Воно ввібрало в себе глобалістські ідеї міжнародних неурядових органі­зацій, прогресивні демократичні ідеї соціал-демократії. В кінці 80-х років у колишньому СРСР була розроблена теоретична концепція сучасного політичного мислення15. Вона вперше зруйнувала "образ ворога", вийшла на арену світової політики, почала охоплювати міжнародні контакти, все більше впливати на масову суспільну свідомість і на погляди провідних політичних лідерів.

Визначимо основні риси сучасного політичного мислення.

1. Пріоритет виживання людства та ідея пріоритету загальнолюдсь­ких цінностей у світовій політиці. До 1983 року радянські й амери­канські вчені прорахували на ЕОМ наслідки обміну ядерними удара­ми. Те, що станеться з планетою після такого обміну ("напівзима"), означає загибель цивілізації, це науково доведено. Отже, "ядерна зима" не може бути засобом для досягнення політичних, економіч­них, ідеологічних, взагалі будь-яких цілей. Де ж вихід? Відповідь однозначна: людство мусить вижити, мусить зберегти цивілізацію як таку. А для цього необхідно, щоб перше місце в міжнародній шкалі пріоритетів посіли загальнолюдські цінності на противагу класовим, національним, релігійним, груповим тощо. Тільки нині, коли загро­за загальнопланетарної катастрофи стала реальністю, ідея пріорите­ту загальнолюдських інтересів і цінностей почала переходити в пло­щину практичної політики. Сьогодні кожному зрозуміло: без реалі­зації загальнолюдських інтересів неможливий прогрес суспільства.

2. Концепція суперечливого, взаємозалежного, цілісного й нена­сильницького світу. Глобальне співтовариство розвивається на базі закону інтернаціоналізації суспільного життя. Реалізація цього зако­ну вимагає подолання конфронтації. Жодна держава не може розви­ватися ізольовано і автономно, не завдаючи собі величезних втрат. Становлення взаємозалежного і цілісного світу, попри всі супереч­ності, — необхідний і реальний процес.

Чи буде цей світ ненасильницьким, визначає рівень суспільної свідомості. Насилля дуже глибоко ввійшло в практику міжнародних відносин. Але не вмирає надія на те, що ненасилля стане єдино пра­вильною тактикою виживання людства в ядерну епоху. Ненасилля прийде у душі людей. Вони, кінець-кінцем, усвідомлять: насилля, примус, терор несумісні зі світом честі, взаємоповаги, довіри, в який вступає цивілізація на початку XXI століття.

3. Важливим моментом сучасного політичного мислення, який розкриває філософію сучасної міжнародної політики, виступає по­шук правильного співвідношення між такими поняттями, як "баланс сил" і "баланс інтересів"16. В умовах економічної та ядерної небез­пеки, що тяжіє над людством, цілком природно, що на зміну взаєм­ної підозрілості і недовіри, яка нещодавно панувала у сфері міжна­родних відносин, приходить усвідомлення необхідності балансу інте­ресів на основі взаємоприйнятних компромісів. За таких умов об'єктивно необхідним є нове розуміння світової ситуації, коли вир­ішення проблем вдасної національної безпеки кожний суб'єкт розг­лядає крізь призму досягнення міжнародної безпеки. Як свідчить розвиток подій, можливість збереження життєво важливих національ­них інтересів будь-якою державою в сьогоднішньому світі багато в чому залежить від надійності системи міжнародної безпеки.

4. Ще однією важливою рисою міжнародної політики в сучасних умовах є свобода вибору. Ідея свободи вибору була колись складо­вою частиною принципу мирного співіснування, на словах широко підтримувалася всіма державами, але в реальному житті постійно порушувалася. Розглядаючи зміст та характер цього політичного яви­ща, можна визначити два його важливі виміри: соціально-політич­ний (право на вибір суспільного ладу) й міжнародний (право держа­ви вибирати свій курс на світовій арені, шляхи та методи забезпе­чення національних інтересів, своїх партнерів і союзників). Таким чином, свобода вибору для кожної держави полягає не тільки в бага-товаріантності її соціально-політичного розвитку, а й у праві кожної держави на таку зовнішню політику, яка б відповідала її національ­ним інтересам.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 623 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Даже страх смягчается привычкой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2488 - | 2181 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.