Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


VII. Джерела та література




1. Алпатов М.А. Русская историческая мысль иЗападная Европа XII-XVII вв. - М, 1973;

Асєєв Ю.С. Мистецтво Стародавнього Києва. - К., 1969;

Брайчевський М.Ю. Утвердження християнства на Русі. - К., 1988;

Высоцкий С.А. Светские фрески Софийского собора в Киеве. - К., 1989;

Голубипский Е.С. История русской церкви. - М., 1901;

Рыбаков Б.А. Язы­чество древних славян. — М., 1981;

Тихомиров М.Н. Начало христианства на Руси // Древняя Русь. - М, 1975;

2. Історія Української культури / Під редакцією /. Крип’яквича. - Нью-Йорк, 1990.

3. Історія українського війська / Під редакцією /. Крип'якевича. - Львів, 1992.

4. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. - М., 1981. - С. 3.

5. Там само. - С. 354.

6. Татищев В.Н. История российская. - М.-Л., 1962. - Т. 2. - С. 208.

7. Толочко П.П. Християнська церква в Київській Русі // Київська Русь. - К., 1996.-С. 267.

9. Греков Б.Д. Київська Русь. - М, 1953. - С 476.

10. Людина і світ. - 1987. - №11; - С 20.

11. Высоцкий С.А. Древнерусские надписи Софии Киевской XI-XIV вв. - К., 1966. С. 39.

12. Толочко П.П. Культура Русі IX—XIII ст. // Київська Русь. - К., 1996.-С. 310.

13. Греков Б.Д. Киевская Русь. - М., 1953. - С. 405.

14. Толочко П.П. Названа праця. - С. 312.

15. Путро О.І. Історія України. Хрестоматія. Ч. І. - К., 2002. — С. 36-37.

16. Толочко П.П. Культура Русі IX - XIII ст. - С. 314.

17. Греков Б.Д. Київська Русь. - С. 373.

18. Комеч А.И. Древнерусское зодчество конца X - начала XII вв. - М, 1987.-С. 176.

19. Толочко П.П. Культура Русі. - С. 324.

20. Агеев Ю.С. Стили архитектуры Украины. - К., 1989. - С. 21.

21. Высоцкий С.А. Светские фрески Софийского собора в Киеве. -К., 1989.-С. 164-200.


Борисенко

...

Заняття й побут русів-українців. Основним заняттям русів-українців, як і раніше, залишалося сільське госпо­дарство. Завдяки удосконаленню досягнень попереднього періоду воно піднялося на значно вищий щабель розвитку. На зміну перелоговій системі хліборобства приходять дво- і трипільна системи, застосування яких підвищувало вро­жайність зернових культур.

Із землеробських знарядь праці руси-українці залежно під грунтів і свого економічного становища переважно ви­користовували рало, плуг і соху. Але на відміну від по­передніх років землероби почали ширше застосовувати багатозубі рала із залізними наральниками, а вузьколезові рала стали заміняти широколезовими. Такі рала підрізали грунт знизу, ледь піднімали його і не залишали необроблених смуг у міжряддях. Проте найдосконалішим орним знаряддям праці став плуг з череслом, вперше згаданий у «Повісті временних літ» від 981 р. Залишки лемешів та чересел знайдені на багатьох давньоукраїнських поселен­нях, у тому числі під Білою Церквою, Воїнською Греблею, Плісненським, Княжою Горою, Колодяжним. У цей час відбувається перехід від симетричного до асиметричного лемеша. Якщо перший тільки піднімав і розпушував зем­лю, то інший — перевертав її низом догори. В лісовій зоні населення користувалося переважно одно- та двозубими со­хами. Боронували ріллю вузьколезовими ралами, а також дерев'яними боронами, про які згадується в «Руській правді».

Набагато раніше як у Західній Європі, а саме — не піз­ніше другої половини XI ст., руси-українці почали заміня­ти при оранці землі волів на коней. Напевне, на Київській землі вперше в Європі з'явився й жорсткий хомут, необхід­ний при запряганні коня в плуг. Використання коня як тяг­лової робочої сили значно підвищило продуктивність праці українського хлібороба й стало, поряд з іншими рисами, однією з ознак його належності до єдиної етнічної спіль­ності. Започаткований русами-українцями масовий перехід від розпушування до перевертання грунтів і заміна в плужній упряжці вола конем знаменували якісний стрибок у роз­витку господарства й соціально-політичних відносин усієї Східної Європи. Городи обробляли мотиками й заступами із залізними оковками.

На просторах Київської землі повсюдно вирощувались одні й ті ж самі зернові, бобові та технічні культури: жито, тверда й м'яка пшениця, ячмінь, просо, горох, вика, чечеви­ця, боби, коноплі й льон. Традиційний набір культур зали­шався незмінним. Але в кожній з них вже відбиралися кра­щі сорти, започатковувалося районування. Якщо у VIII— X ст. переважала пшениця-двозернянка (полба), то в XI— XIII ст. її починає витісняти голозерна пшениця, яка по­требувала менших затрат на очищення зерна й до того ж давала більший вихід борошна. Але завдяки своїй морозо­стійкості й невибагливості до грунтів полба й надалі виро­щувалася на українських землях аж до XX ст.

Знаряддя для збирання врожаю та переробки зернових культур у русів-українців Середнього Подніпров'я і відда­леніших від нього регіонів мали як спільні, так і відмінні ознаки. В основному вони були схожі на попередні й на­ступні знаряддя праці. Якщо київський тип серпа за своїми виробничими характеристиками дещо поступався новгород­ському, то південно-західний перевершував його. Знахідка 113 серпів у Райках, 405 — в Ізяславі та в інших місцях свідчать про поширеність хліборобства й залізообробки в Київській землі. Для обмолоту зерна використовувалися дерев'яні ціпи, відомі на українських землях не пізніше середини XII ст. Першу згадку про них зустрічаємо в «Сло­ві о полку Ігоревім». Люди мололи зерно переважно руч­ними жорнами, що були прообразами майбутніх млинів. Самі млини вперше згадуються у першій половині XI ст. в «Уставі» Ярослава Мудрого. У ньому зафіксовані права ба­жаючих будувати млини й порядок їхнього влаштування. За виробничими показниками русько-українські млини не знали собі рівних у всій Європі.

Селяни й більшість міщан вирощували капусту, ріпу, огірки, часник, моркву, цибулю та інші городні культури. У фруктових садах найчастіше росли яблуні, груші, сливи, вишні, а також виноград і різні плодово-ягідні кущі.

Одним з основних занять було розведення великої і ма­лої рогатої худоби, а також свиней і птахів. Якщо на Пра­вобережжі переважно розводили велику рогату худобу, то на Лівобережжі — свиней. В руських фортецях Чучин та Іван, городищі Монастирьок та в інших поселеннях протя­гом VIII—XII ст. зростає чисельність коней і одночасно зменшується — волів. У господарстві русів-українців мис­ливство помітно втрачає свою роль. Переважною мислив­ською здобиччю були кабани, лосі, олені, траплялися тури, зубри, кулани, сайгаки, ведмеді. Для полювання викорис­товувалися луки, списи, рогатини, сокири, а також ловчі ями, капкани, сітки тощо. Рибальські знаряддя мало чим відрізнялися від сучасних, хіба що розмірами, технікою виготовлення й матеріалами. Виловлювали такі самі види риб, що й сьогодні в Дніпрі, тільки в значно більшій кіль­кості. Населення займалося також бджільництвом.

Центрами ремісничого виробництва IX—XII ст. стали міські поселення. За приблизними підрахунками, в них проживало до 15% всього населення Русі-України. Одно­часно з ремеслом та торгівлею міські жителі займалися й сільським господарством, що було типовим явищем для України наступних століть. При цьому міста виконували й оборонні функції. Серед них перше місце за своїм зна­ченням і рівнем розвитку займав Київ. Він бурхливо роз­будовується, укріплюється першокласними оборонними спорудами й перетворюється на один з найбільших у Євро­пі центрів ремісничого виробництва. В ньому проживало до 50 тис, тоді як у Лондоні — 20, а в Новгороді — до ЗО тис. чол. Другим за розміром і значенням містом був древній Чернігів. Важливу роль відігравали також Любеч, заснова­ний не пізніше 882 p., Вишгород—не пізніше 946 p., Білгород, Родень, Воїнь — не пізніше 980 p., Переяслав—не пізніше X ст. та ін. Але за своїми розмірами ці міста знач­но поступалися Києву, маючи по 3—4 тис. жителів кожне.

Високого рівня досягло виготовлення заліза у сиродут­них горнах з болотних руд. Починають утворюватися залізообробні центри. Зокрема, на місці сучасного с. Городиська на Житомирщині діяли десятки горен, які обслугову­вало чимало майстрів із числа місцевого населення. В ба­гатьох селах і городищах стояли кузні, де вироблявся широ­кий асортимент товарів. Вони характеризувалися спільністю форм, розмірів і близькою технологією виготовлення. Серед них не менше 20 найменувань сільськогосподарських і промислових знарядь праці (наральники, лемеші, чересла, серпи, остроги, гарпуни), понад 40 найменувань предметів побутового й господарського призначення тощо. Руські майстри славилися виготовленням мечів, шоломів, кольчуг.

Поширеним було деревообробне ремесло. З'явився то­карний верстат по дереву, збільшився асортимент дерев'я­них виробів, ускладнилися їхні форми. Майстри навчилися робити дерев'яні колеса зі спицями. Продовжувалося ви­робництво предметів з кісток і рогів тварин. Кістковорізальні майстерні існували на Замковій, Старокиївській го­рах і на Подолі в Києві, Білгороді та в інших містах. З ка­меню виготовляли жорна, хрести, ікони, точильні бруски, пряслиці тощо. Одним із центрів виробництва жорен стало побережжя р. Сибок, притоки Південного Бугу, а пряслиць, натільних хрестів і підвісок — кар'єри Овруцького кряжа. Розвивалися ткацтво й кравецтво. Не пізніше XI ст. роз­почалося виготовлення виробів із скла. З Києва склоробне виробництво поширилося на північно-східні слов'янські зем­лі. В IX — на початку X ст. майже повністю зникає ліпна кераміка, а на зміну їй приходить посуд, виготовлений на ручному гончарному крузі. Дещо пізніше на гончарних ви­робах почали ставити клейма, зокрема й тризуби. З X ст. розквітає ювелірне ремесло Київської землі, з'являються школи художньої залізообробки ремісничих виробів, а з XI ст. створюються майстерні з виробництва емалей. Ви­никли професії каменярів, штукатурів, спеціалістів з виго­товлення плінфи, вапна тощо.

Свою продукцію майстри обмінювали на інші товари або продавали на торгах. Збільшилася кількість купців, які спеціалізувалися на купівлі-продажу різних товарів. Посилився їхній вплив на вирішення справ. Торгівлею у широких масштабах займалися також князі й бояри. Зби­раючи данину з підвладних народів, вони зосереджували її в Києві, а потім вивозили на чужоземні ринки. Посе­редниками в такій торгівлі виступали або купці, або за­лежні від феодала торгові люди. Визначилися напрямки і шляхи зовнішньої торгівлі. Залозним шляхом рухалися ку­пецькі каравани до Приазов'я, Кавказу, Середньої Азії, Грецьким — до Візантії, Соляним — у Галицьку землю й далі в Західну Європу, системою річок і доріг — на північ. З Київської землі та інших українських територій найбіль­ше вивозилося хутра, воску, меду, шкір, ремісничих виро­бів. Завозилися коштовні тканини й посуд, зброя, прикраси, інші високохудожні вироби. Поряд з іноземною монетою з'явилася й місцева. Володимир Святославич почав карбу­вати власні злотники й срібляники. Але з XI ст. основною грошовою одиницею стає гривня, злиток срібла різної ваги. Київська гривня важила близько 160 г, в інших місцевос­тях—95—195 г.

Руси-українці мали високо розвинуті суспільну організа­цію й побут. У Київській землі швидше ніж в інших регіо­нах викристалізовувалися цивілізовані сімейні відносини. Поляни та їхні нащадки вже перейшли до моногамної сім'ї. В той же час до XII ст. у древлян, радимичів, в'ятичів, сі­верян ще зберігалася полігамія. Як правило, за спільною домовленістю чоловік викрадав собі любку під час різних ігрищ та забав і так робив її дружиною. Декотрі набирали по дві-три жінки й жили з ними без звичного для нас шлю­бу. Залишки неоформленого церквою, але визнаного гро­мадою шлюбу були відомі в Україні ще на початку XX ст. Сім'ї складалися з кількох поколінь і мали багато дітей. Правда, чимало їх гинули від різних хвороб, під час епіде­мій та ворожих нападів. Сім'ю очолював старший за віком чоловік, який користувався найвищим авторитетом серед родичів. Глибоко шанувалась у сім'ї й жінка з її одвічною житейсько-господарською мудрістю.

Значних змін зазнала й суспільна організація русів-українців. Якщо у VIII—IX ст. ще зберігалися окремі елемен­ти родового ладу, то в X ст. вони повністю зникли. На базі залишків колективної власності утворилася сільська общи­на із суворою регламентацією господарських і побутових відносин. На общину щодалі сильніший тиск справляло середовище феодалів, які вже мали право приватної власності на землю, ліси, водоймища. Користуючися владою, вони претендували на общинні угіддя й самих общинників. Та й серед общини не існувало соціальної рівності. Саму общину ослабляла дальша індивідуалізація її господар­сько-побутового життя, коли дедалі більше общинників пе­реходили до індивідуального ведення господарства, випла­ти окремих податків і виконання різноманітних повиннос­тей. Одні з них швидко багатіли, інші — бідніли й не могли виконувати общинно-державні обов'язки. Останні змушені були виходити з общини й відправлятися на пошуки засо­бів для існування. Найчастіше вони потрапляли у вотчини феодалів і таким чином з вільних смердів перетворювалися на господарських холопів. З числа вільних общинників фор­мувалися також категорії феодально залежних селян-закупів і рядовичів, а також частково, можливо, й рабів.

Чимало спільних рис мали житла й побутові речі русів-українців. Культова архітектура Києва, Чернігова та Пере­яслава справила істотний вплив на забудову і північних, і північно-східних міст. Більшість помешкань феодальної верхівки мала зрубну конструкцію, типову для лісових регіонів країни. Але поряд з ними існували будівлі й кар­касно-стовпової конструкції, відомої з попередніх часів. Стіни зводилися з грубих дощок або плах, встановлених у пази стовпів, штукатурилися з обох боків і білилися. В одному з кутів жилої кімнати на невеликому підвищенні ставилася піч для обігрівання приміщення й приготування їжі. Найбільш вживаним посудом були глиняні та дерев'я­ні горщики, глечики, корчаги, миски, миски-сирниці, таріл­ки, пательні, різні кубки, чашки, ложки, макогони, ковші, відра, діжки, берестяні короби, плетені корзини тощо. З городини люди готували якесь рідке вариво, із зерна — каші, варений горох та інші бобові, вживали також страви з м'яса, риби, молока.

Руси-українці носили різноманітний одяг — широкі со­рочки, штани, куртки, свити, кожухи, плащі, шапки. Взува­лися переважно в чоботи, типове взуття населення України протягом багатьох століть. Залежно від матеріальних стат­ків для пошиття носильних речей люди використовували різні матеріали. Для основної маси міського та сільського населення доступними були шерстяні й льняні тканини, а також шовк з середньоазійського регіону. Крім того, на одяг князів, бояр і вищого духовенства йшли коштовні при­возні тканини, зокрема оксамит, фофуддя, оловір грецький. Одяг простих людей і знаті прикрашався вишивкою. Порівняно з минулими часами вона стала досконалішою за технікою, багатшою за сюжетами й територіально поширенішою. Залишки вишитого одягу знайдені на давніх посе­леннях від Чернігівщини до Галичини. Різнокольоровими нитками й шовковими смужками обшивалися коміри й об­шлаги рукавів нижнього і верхнього одягу. Орнамент ро­бився у вигляді геометричних форм або ж на місцеві сю­жети, які багато в чому перегукуються з місцевою вишивкою попередніх і майбутніх століть. Пишним колоритом і золотим шитвом оздоблювалося церковне вбрання.

Культура русів-українців. Різноманітним і багатим був духовний світ русів-українців. Він формувався під впливом давніх язичницьких вірувань і християнських цінностей, які поступово укорінювалися в людській свідомості. Щоб не втратити духовні надбання, люди пристосовували язич­ницькі свята, звичаї та обряди до вимог церкви й тим са­мим збагачували духовну скарбницю народу. Чоловіки й жінки водили хороводи, танцювали і співали, обрядовими мотивами супроводжували святкові дні, піснями-плачамн проводжали небіжчиків, величальними сюжетами зустрічали наречених, а під звуки труб воїни йшли в бій за землю Руську. Народ створив цикл билин про відважну богатир­ську трійцю — Іллю Муромця, Альошу Поповича й Добриню Микитича, опоетизував їхню службу князю Володимиру й боротьбу з силами зла. У свідомості людей вони уособлю­валися в образах змія Тугарина, Жидовина та інших міфіч­них персонажів. Талановиті піснярі з покоління в поколін­ня передавали усний народний епос і тим самим підтриму­вали безперервність і наступність історичної пам'яті русів-українців. Серед літописних бардів своїм талантом і по­пулярністю виділявся співець Боян, який жив у XI ст. при дворі Святослава Ярославича. В IX—XII ст. з'явилися й професійні артисти-скоморохи. Вони одночасно були і спі­ваками, і танцюристами, і музикантами, і дресирувальни­ками й розважали своїм мистецтвом як знать, так і простий люд.

 

Базою духовної культури є освіта й насамперед її осно­ва — писемність. У Русі-Україні писемність з'явилася не пізніше IX ст. у вигляді якихось «черт і резів», про які писав на початку X ст. болгарський письменник Чорнори­зець Храбр. На існування ранньої слов'янської писемності вказують літописні дані про підписання Візантією догово­рів з русами у 911 і 944 pp. грецькою та іншою, в даному випадку руською, мовами. Сучасникам було також відомо, що на випадок своєї смерті руси-українці писали заповіти місцевою мовою. Тільки після масового запровадження християнства в 988 р. на Русі-Україні поширюється нова писемність, абетка якої була складена братами Кирилом і Мефодієм і названа за іменем одного з них «кирилицею». Вона являла собою південнослов'янський мовний діалект, зрозумілий і східному слов'янству, що й стало головною передумовою її поширення на українських землях.

 

У X—XII ст. писемність переростає в освіту. Володимир Святославич у 988 р. створив школу для навчання бояр­ських дітей грамоті. Аналогічні заклади відкривали Яро­слав Мудрий та інші князі. Анка Всеволодівна в 80-х роках XI ст. організувала при Андріївському монастиреві чи не першу в Європі школу для дівчаток, де учениці вчилися рукоділлю, шиттю та співам. Князі та чимало бояр були високоосвіченими людьми, знали по кілька мов. Вміли чи­тати, писати й рахувати багато купців та ремісників. їхні сотні написів збереглися на стінах монастирів, церков і ре­місничих виробах. Світські вельможі та духовенство широ­ко користувалися бібліотеками, першу з яких заснував у Києві в 1037 р. Ярослав Мудрий. Монах Київського Печерського монастиря Микола Святоша мав велике книжко­ве зібрання й подарував його монастирській бібліотеці. Ці кладезі мудрості були також у Білгороді, Чернігові, Пере­яславі та інших містах і напоїли духовними соками не одне покоління русів-українців.

 

На духовність русів-українців значний вплив справля­ли як перекладна, так і оригінальна література з історії, філософії, правознавства. Найосвіченіша людина свого часу, спочатку священик з с Берестова під Києвом, а потім перший давньоукраїнський митрополит Іларіон написав «Слово про закон і благодать» (між 1037—1050), де про­славляв діяльність Володимира Святославича й виступав проти спроб нав'язати Русі духовну зверхність Візантії. З літератури богословсько-морального циклу найвідомішими тоді були перекладений (1073) і оригінальний (1076) «Ізборники». У другому творі роз'яснювалися норми пове­дінки людей у різних життєвих ситуаціях, пропагувалися мир, а також літературні знання: «Добро є, братіє, почитання книжне». Напутнім духом пройняте й «Повчання ді­тям» Володимира Мономаха. В ньому чітко простежується прагнення князя виховати своїх дітей мудрими правителя­ми й захисниками держави. У Русі-Україні зародився ори­гінальний літературний жанр — літописання. Прак­тично всі наші знання з історії, соціально-політичного жит­тя русів-українців від найдавніших часів і до XII ст., їхні звичаї та обряди почерпнуті з давньоукраїнських літописів. Жоден народ не може похвалитися таким духовним на­дбанням. А це тільки окремі скалки, що дійшли до нас з багатющої скарбниці Русі-України. Перший літопис напи­сано в Києві — центрі літературної думки Київської дер­жави. Найвидатнішим літературним твором є «П о в і с т ь временних літ» батька українського літописання чен­ця Печерського монастиря Нестора. її перша редакція з'явилась у 1113 р. і доведена до 1110 р. Головний зміст лі­топису полягає в з'ясуванні історії східнослов'янських на­родів і пропаганді благородної ідеї служіння рідній землі, Всього ж протягом XI—XII ст. написано не менше 95 лі тературних творів.


Курс лекцій

 

Культура Київської Русі.

Русь відзначалася високим рівнем культурного розвитку. Феномен її незвичайного зльоту нерідко пояснюють тісними контактами Русі з Ві­зантією— спадкоємницею традицій античної цивілізації, а також з іншими передовими країнами Європи. Безперечно, вплив іззовні, особливо з боку Візантії, позитивно позна­чався на розвиткові Русі, але досягнення європейських культур потрапляли на Русі в добре підготовлений грунт. На етапі завершення формування Київської Русі її культура збагатилася новими здобутками.

 

Найважливішим серед них була писемність. Археологічні джерела дозво­ляють відносити час оволодіння східними слов'янами неупорядкованим письмом до IX ст. У цьому переконує «Со­фійська азбука», виявлена С. О. Висоцьким на стіні Со­фійського собору в Києві. Вона складалася з 27 літер з 23 грецьких і чотирьох слов'янських— б, ж, ш, щ. Запро­вадження на Русі християнства сприяло поширенню кири­лиці—досконалої слов'янської писемності. Східні слов'я­ни знали й глаголичний алфавіт однак значного розпов­сюдження він не набув.

З часів Володимира Святославича у Києві, Новгороді та в інших великих містах відкривалися школи грамоти, в яких вчилися діти «нарочитої чаді», тобто бояр, старших дружинників, духовенства. «Повесть временных лет» по­відомляє, що Ярослав Мудрий «прийде к Новгороду, собра от старости поповых детей 300 учити книгам». Крім дер­жавних шкіл, на Русі практикувалося й приватне навчан­ня. Так, Феодосій Печерський дістав освіту в невеличкому Курську, де навчався в «єдиного учителя» та, за словами Нестора, швидко осягнув усі «граматикия». Для продовження і поглиблення освіти при храмах і монастирях, а також у князівських дворах засновувалися бібліотеки, Ярослав Мудрий створив бібліотеку Софії Ки­ївської,, його син Святослав наповнив книгами комори сво­го палацу, князь Школа Святоша витратив па книги всю свою скарбницю й подарував їх Печерському монастире­ві. Літописи називають волинського князя Володимира Ва­сильовича книжником. Велику книгарню мав один із учнів Феодосія Печерського Григорій..

При церковних і монастирських бібліотеках існували спеціальні майстерні, де переписувалися або перекладали­ся з іноземних мов книги — здебільшого церковні, але й фі­лософські та юридичні трактати, твори, які містили відо­мості зі світової історії, географії, астрономії..

 

На базі монастирських бібліотек розвинулися вітчизня­ні літописання, література. В Софії Київській був укладе­ний перший: давньоруський літописний звід 1037—-1039 pp., написане й проголошене митрополитом Іларіоном славно­звісне «Слово о законе и благодати», створений «Избор­ник» 1073, p.— фактично перша давньоруська енциклопедія.. В Печерському монастирі наприкінці XI — на.початку XII ст. працював один із провідних літописців того часу Нестор — автор «Повести временных лет». Славу видатно­го публіциста мав у XII ст. Володимир Мономах, перу.яко­го належить широко відоме «Поучение» дітям. Вершиною давньоруської літератури стало «Слово о полку Ігоревім», у якому з особливою силою прозвучала ідея єдності

Русі.

Як свідчать археологічні матеріали, зокрема графіті на стінах храмів, ливарних формочках, посуді, берестяні грамоти, писемна культура не була привілеєм виключно духо­венства та вищих феодальних :кіл Київської Русі. Вона по­ширювалася і серед трудящих мас.

 

Складовою частиною давньоруської культури б ула усна народна творчість — епічні пісні, перекази, билини.. В. них відображалися важливі історичні події та явища, прославлялися захисники вітчизни від іноземних загарбників»

 

На Русі розвивалася й музична культура, котра сягала своїм корінням в глибоку язичницьку старовину. Музика, пісні, танці, театралізовані вистави супроводжували всі родинні, культові та землеробські свята. Після прийняття християнства набирає поширення хоровий спів. Розквіт музично-театрального мистецтва засвідчують знахідки гудків, гусел, а також фрески Софії Київської із зображеннями оркестру з семи виконавців, які грають на флейті, трубі, лютнях, гуслях, органі.

 

Разом із християнством на Русь прийшла монументаль­на культова архітектура. Величні православні храми вра­жали уяву сучасників досконалістю архітектурних форм і пишнотою внутрішнього оздоблення.

 

Найславетнішою з них була Софія Київська. Свідок її будівництва митрополит Іларіон писав: «Церкви дивна и славна всъмъ округънымъ странамъ, яко же ино не обрящется въ всемъ полунощи земнъъм от въстока до запада». В цьому храмі втілилися досягнення візантійської культури, вживлені у свідомість давньоруської людини й одухотворені її гуманістичним світосприйняттям. Софіївський собор був взірцем для будівництва однойменних храмів у Новгороді та Полоцьку. В одному ряді з названими — храм св. Спаса в Чернігові, який продовжив архі­тектурні традиції київської Десятинної церкви.

Архітектура Києва справляла великий вплив на архітектуру інших давньоруських міст і пізніше. Тип Успенського храму Києво-Печерсько­го монастиря (шестистовпний, хрестовокупольиий) набув поширення по всій території Київської Русі. Згідно з «Києво-Печерським Патериком», Володимир Мономах «вземъ мъру божественныя тоя церкви Печерской, всЬмъ подобиемъ създа церкви въ градъ Ростовъ».

В культовому будівництві XII ст. переважали невеликі чотиристовпні храми, декоровані пілястрами з напівколонками, аркатурними поясами, хрестами. Наприкінці XII — на початку XIII ст. монументальна архітектура Русі роз­вивалася шляхом ускладнення зовнішніх форм. Будівлі цього часу мають висотні композиції. Класичним зразком нового стилю стала П'ятницька церква Чернігова.

 

З архітектурою були тісно пов'язані й такі види мис­тецтва, як живопис і художня різьба. Всі собори Русі оз­доблювалися мозаїчними панно та фресками, іконами, об­разами, мармуровими капітелями, шиферними різьблени­ми плитами.

Особливо високого рівня розвитку досяг монументаль­ний живопис, яскравим прикладом якого є ансамбль роз­писів київського Софійського собору. Мозаїчні композиції виконані зі смальти 177 кольорових відтінків на золотис­тому тлі. Фрески покривали всі стіни собору. Високоху­дожні мозаїки та фрески прикрашали Михайлівський Зла­товерхий собор у Києві.

Твори станкового живопису, переважно ікони, дійшли до наших днів у поодиноких екземплярах. Це «Ярославсь­ка оранта» (зберігається у Третьяковській галереї), «Дмитрій Солунський», «Свенська (або Печерська) богоматір», «Борис і Гліб» та деякі інші. В Києві існувало кілька іко­нописних майстерень. Одна з них діяла у Печерському мо­настирі. Тут працював відомий маляр Алімпій, який про­йшов школу цареградських майстрів.

Серед пам'яток художньої різьби по каменю, які оздоб­лювали давньоруські собори та палаци, особливу увагу привертають київські різьблені плити з Михайлівського Златоверхого і Печерського монастирів, капітелі Борисоглібського собору з Чернігова, кам'яні мережива соборів Галича, Володимира-на-Клязьмі, Юр'єва Польського тощо.

 

Високого рівня в Київській Русі досягло декоративно-прикладне мистецтво. Орнаментальні композиції, чимало елементів яких походили ще з язичницької давнини, вжи­валися при оздобленні предметів побуту, зброї, металевого посуду, прикрас. Особливою декоративністю відзначалися твори художнього ремесла, виготовлені в техніці черні, наприклад, срібні окуття рогів тура (курган Чорна могила в Чернігові), срібні широкі пластинчасті браслети-наручі, прикрашені сюжетним орнаментом, зображеннями фантас­тичних звірів і птахів.

Великої популярності на Русі набули вироби, оздоблені різнокольоровими емалями: золоті діадеми, барми, колти, рясна — ланцюжки у вигляді медальйонів, нашивні плас­тини, хрести, іконки, оклади книг тощо. Вони прикраша­лися зображеннями, серед яких найулюбленіші — русалки, «древо життя», птахи, жіночі голівки, рослинні сюжети. Унікальними мистецькими творами, виготовленими в тех­ніці перегородчастих емалей, є дві золоті діадеми XII ст.: одна — з ликами святих (так званий «Деісус»), інша — зі сценою вознесіиня Олександра Македонського на небо.

Давньоруські майстри були добре обізнані з технікою художнього металевого литва за восковими моделями, а та­кож у кам'яних формочках. Мистецькою довершеністю по­значені дві бронзові арки XII ст. давньоруського майстра Костянтина, знайдені під час розкопок городища міста Вщиж на Брянщині. Підвищення попиту на ювелірні виро­би в XII ст. зумовило поширення техніки литва в так зва­них «імітаційних» кам'яних формочках.

Монументальне будівництво викликало до життя ху­дожнє різьблення по каменю, склоробне виробництво, ви­готовлення керамічних, у тому числі майолікових поліхром­них плиток для внутрішнього оздоблення князівських палаців, храмів (Київ, Білгород). На Галичині з цією метою використовувалися керамічні плитки із рельєфними зобра­женнями грифів, орлів, соколів, павичів.

Археологічні дослідження Києва, Новгорода, Старої Ла­доги, Пскова, Звенигорода та інших міст виявили велику кількість виробів з різьбленого дерева. Різьбою по дереву прикрашалися фасади зрубових будівель, човни, судна, са­пи тощо. Далеко за межами Київської Русі були знані давньоруські різьбярі по кістці. Вони виготовляли скринь­ки, образки, держаки для ножів і дзеркал, шахи, шашки та ін.

Культура періоду феодальної роздробленості. Культура руських земель періоду феодальної роздробленості розви­валася на спільній основі багатої культури давньоруської народності. Нові політичні та економічні умови справили певний вплив на її розвиток. Незважаючи на усобиці й на­пади половців, відбувалося неухильне піднесення давньо­руської культури. Вона дедалі більше демократизувалася, оскільки до культурного життя залучалися ширші суспіль­ні верстви, нові землі та міста. Писемність, наприклад, уже не була привілеєм лише феодальної верхівки, вона ставала звичайним явищем і в середовищі городян.

На тлі загального розпитку давньоруської культури ви­являлися певні локальні відмінності. Поряд із старими культурними центрами — Києвом, Новгородом, Черніго­вом — підносяться нові — Володимир-на-Клязьмі, Галич, Полоцьк та ін. Культура кожної землі набуває своєрідних рис, які підбилися в літературі, архітектурі, живопису. Високорозвинута культура Русі XII—XIII ст. мала значний вплив на культури інших слов'янських і неслов'янських на­родів Європи.

Народна творчість, просякнута давніми реалістичними традиціями, зміцнювала свої позиції у феодальній культу­рі Русі, чому сприяв розвиток продуктивних сил країни. В усіх землях спостерігався вилив фольклору на літерату­ру, дерев'яного будівництва — на кам'яну архітектуру то­що. Загострювалася боротьба передових і реакційних тен­денцій її культурному житті, що виражалося, зокрема, в боротьбі об'єднавчих, патріотичних ідей проти ідей князівсько-удільного роздроблення.

Дальшого розпитку в період феодальної роздробленості набула давньоруська література. Вона, як і до цього, збе­рігала загальноруський характер і відбивала, насамперед, ідеологію класу феодалів. Значна частина літературних творів присвячувалася церковно-богословській тематиці.

Літописці творили як у Києві, так і в окремих землях. Провідним центром літописання вXII — першій половині XIII ст, залишався Печерський монастир — осередок кон­солідації патріотичних сил на Русі. Звідси вийшли видат­ні літописці Никон, Нестор — автор загальновідомого тво­ру «Повесть временных лет», в якому проводиться ідея єд­ності Руської землі. У Видубецькому монастирі в Києві був створений Київський літопис, що охоплює події від 1111 до 1200 р. Автори цього твору описують діяльність князів, зокрема Володимира Мономаха та його синів, по­ходи проти половців, закликають до єднання Русі.

Літописи складалися також в інших великих центрах Русі Володимирівна Клязьмі, Новгороді, в Галичині, на Волині.

Виникли й суто літературні, художні твори, в яких вті­лилися риси усної народної творчості. В Галичі за князю­вання Романа Мстиславича творив «премудрий книжник» Тимофій (родом з Києва) — автор оповіді про останні ро­ки життя Романа та початок діяльності його сина Дани­ла (приблизно до 1211 p.), Письменник змалював яскравий образ Романа як видатного державного діяча, котрий гід­но «наслідував предка свого Мономаха...».

Найславетнішим зразком давньоруської літератури XII ст. є «Слово о полку Ігоревім» (створене, ймовірно, у Києві). Своєрідним літературним твором є «Києво-Пе­черський патерик», складений наприкінці XII — на почат­ку XIII ст. До збірника увійшли житія святих, повчання, різні оповіді («Про зодчих», «Про живописців») тощо. Бо­ротьба проти половців і монголо-татар відображена в би­линах, а також у «повістях», вміщених у літописах (на­приклад, про поразку руських військ на Калці).

 

У другій половині XII — першій половині XIII ст. три­вав розвиток архітектури, художнього ремесла, живопису Давньої Русі. В окремих землях головні міста забудову­ються оборонними та культовими спорудами, нерідко вико­наними у традиціях місцевої народної архітектури. їх спо­рудженнями керували досвідчені будівничі. Літопис пові­домляє, наприклад, що міські укріплення на Волині зводив «мужъ хитрый» Олекса.

На Подніпров'ї розвивалися й взаємозбагачувалися по­в'язані єдиними стильовими особливостями київська, чер­нігівська та переяславська архітектурні школи. В Києві будуються соборні церкви Видубецького і Михайлівського Златоверхого монастирів, церква Богородиці Пирогощі на Подолі (1132 p.), Кирилівська та ін. У Чернігові у другій половині XII ст. були споруджені Єлецький собор, церква П'ятниці, високохудожні архітектурні пам'ятки виникають у Володимирі-на Клязьмі: Успенський і Дмитрівський собо­ри та Золоті ворота, Покровська церква на Нерлі; в Нов­городській землі побудували церкву Спас-Нередиця.

Протягом XII—XIII ст. велике кам'яне будівництво здійснювалося в Галичі. Зведено кам'яний князівський па­лац, Успенський собор (1157 p.), церкву Пантелеймона (1200 р.) та ін.

Літопис наводить яскраву картину спорудження Данилом храму в Холмі: «Звів також [Данило] церкву св. Іоанна [Златоустого], красну і гожу. І споруда її була така: склепінь чотири; кожного вугла —скле­піння, і стояли вони на чотирьох головах людських, вирізьблених одним умільцем; троє вікон прикрашені стеклами римськими, при вході в алтар стояли два стовпи з цілого каменя, і на них — склепіння; а верх же вгорі прикрашений зорями золотими на лазурі; внутрішній поміст її був вилитий з міді і чистого золота, так що блищав він, як дзеркало. Дверей же її двоє прикрашені каменем тесаним — галицьким білим і зеленим холмським, різьблені одним умільцем Авдієм... [на західних дверях] був зроблений Спас, а на північних святий Іоанн [Златоустий], так що всі, хто дивився [на них], дивувався. Прикрасив [Данило] ка­мінням дорогим і золотом також ікони, які він приніс із Києва...»

 

Розвивався й монументальний розпис —- оздоблення ін­тер'єру давньоруських палаців і храмів, що прикрашалися настінними мозаїками, фресками, різьбленим каменем, іконами. В Києво-Печерському монастирі діяла іконописна майстерня, де творив художник Алімпій. Видатною пам'яткою живопису тих часів є мініатюри в літописах.

Високого рівня досягли також ювелірна справа (оброб­ка-дорогоціннихметалів —зернь, скань, чернь, карбування, інкрустація, тонке литво тощо), музично-пісенне мистецтво. ВГалицько-:Волинському літопису, наприклад; згадує­ться «словутьний пъвецъ» Митуса, який співав у супроводі арфи або лютні.

 

Отже, незважаючи на князівські усобиці й напади кочо­виків, культура Давньої Русі невпинно розвивалася. За своїм ідейним багатством і художніми якостями вона пе­ревершувала культури багатьох народів середньовічної, Єв­ропи. Ґрунтуючись на скарбниці єдиної культури Київської Русі, вона і в умовах роздроблення втілювала ідею єдності Руської землі. Монголо-татарська навала урвала цей злет творчої думки, чимало пам'яток архітектури, живо­пису, літературних творів загинуло в згарищах. Проте й у тяжких умовах ординського іга наші предки зберегли і примножували багатющі традиції давньоруської культури.


Петровський

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 542 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Не будет большим злом, если студент впадет в заблуждение; если же ошибаются великие умы, мир дорого оплачивает их ошибки. © Никола Тесла
==> читать все изречения...

2604 - | 2280 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.