Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Тема: Візантійська культура




Після вивчення матеріалу теми ви повинні вміти:

- розкривати особливості розвитку культури Візантії;

- розповідати про розвиток освіти та мистецтва;

- виділяти основні розбіжності між православною і католицькою церквами.

 

План.

  1. Особливості розвитку культури Візантії.
  2. Розвиток освіти, архітектури, мистецтва.

 

Теоретичний мінімум: Візантій, Константинополь, латиняни, ромеї, Памолли, Новий Рим, Свята Софія, хрестоносці, фрески, мозаїка, ересr, католіцизм, православ’є, тонографічний канон „Оранто”.

Основна частина.

Візантійська культура є невід’ємною частиною європецської культури. Візантія – єдина держава, що проіснувала всі середні віки – з ІV по ХVст. Її культура володіла значними особливостями у порівнянні із західноєвропейською. Якщо в раннє середньовіччя Захід приходить до занепаду, то колишня Східна Римська імперія продовжує процвітати (позначення „Візантія” склалося від першої, грецької, назви столиці – Візантій, перейменованої пізніше на Константинопіль). Культура Візантії, що є безпосередньою спадкоємицею Стародавніх Греції та Риму, увібрала в себе багато і з культур східних народів, що її населяли.

Основні періоди культурного розвитку Візантії:

І. Період раннього Середньовіччя (ІV – Х ст.).

ІІ. Період Македонської династії (ХІ – ХІІ ст.).

ІІІ. Епоха Памологів (ХІІІ – ХV ст.).

Культура Візантії мала вплив з боку арабської, сирійської, персидської та ін. культур.

Західну Європу і Візантію об’єднує передусім спільність релігії. Розкол церкви не торкнувся основ християнства, хоч були деякі відмінності: богословські – католиціка церква дотримається догмата про те, що Святий Дух виходить від Отця і від Сина, а православна – тільки від Бога-Отця; православ’я відкидає віру у чистилище й ін.; культові – католицтво забороняло переклад Біблії, богослужіння велося на латині, обітниці безшлюбності давали всі священики, а в православ’ї використовувалися національні мови, приходські священики мали сім’ю. На відміну від Рима, православній церкві ніколи не належала політична влада. Патріарх Константинопольський по відношенню до імператора займав підлегле положення. Загалом же в Візантії, як і в Західній Європі, християнство набуло всеосяжний характер: стало і філософією, і основою мистецтва, і моральною доктриною.

Самобутні культурні традиції Візантії стали підсумком складної взаємодії античних традицій і християнства. Їх співвідношення виявлялося по-різному, на тому або іншому етапі одна із сторін висувалася на перший план, або навпаки – придушувалася. Ці процеси, що проходили в усіх без виключення галузях культури, склали принципову лінію розвитку візантійської культури. Так, в філософії жодне з грецьких вчень не було втрачене, вони вивчалися, коментувалися, на відміну від Західної Європи, де було канонізоване вчення Арістотеля. У ХІ ст. видатний вчений Михайло Пселл навіть використовував вчення Платона для обгрунтування права критикуват деякі церковні авторитети. Потім верх бере догматика, навіть містика, а в останній вік існування Візантії знову зростає популярність античних мислителів.

У Візантії збереглися центри античної науки і освіти, хоч дуже хворобливо позначилася втрата найбільшої Александрійської бібліотеки, загиблої у вогня пожежі на початку V ст. У Константинополі вже в ІХ ст. створюється Магнаврська вища школа з викладанням богослов’я і світських наук, а в ХІ ст. – університет з філософським і юридичним факультетами. Зберігалися античні системи уявлень в астрономії, медицині, хімії, хоч вони весь час зазнавали критики. Про успіхи хімії кажуть технологія виготовлення смальти для мозаїк, винахід уславленого „грецького вогню” – запалювальної суміші, яку не можна погасити водою. Найкращимі письменники, які були виховані в античних школах – Афанасій Александрійський, Григорій Богослов, І оан Златоуст. Поширеним жанром стали житія святих та твори отців церкви, богословов: Іоан Златоуст, Василій Великий, Григорій Жиський. Їх діяльність та твори вплинули на подальший розвиток християнського богослов’я та церковного богослужіння, насамперед Київської Русі.

У візантійській архітектурі знайшли своє застосування і розвиток художні і технічні ідеї античності. Візантійські архітектори У візантійській архітектурі знайшли своє застосування і розвиток художні і технічні ідеї античності. Візантійські архітектори в пошуках нових форм храму вирішили складну творчу і інженерну задачу - об'єднали прямокутну в плані базиліку і куполоцентричний храм. Підсумком цих пошуків став саме видатний твір візантійської архітектури - храм Св. Софії (Софія – символ божественної мудрості) в Константінополі, побудований усього за п'ять років за наказом Юстиніана І. Рідкий для середньовіччя випадок, коли нам відомі імена архітекторів - Анфімій з Трал і Ісидор з Мілету. У плані храм представляє прямокутник, його центральна частина перекрита куполом, до якого примикають ще два напівкуполи. Головним же в задумі була організація внутрішнього простору храму. Надзвичайно багатий інтер'єр собору. В основи купола, зроблені по колу сорок вікон і для відвідувача внизу не видно стін, що створює ефект того, що купол звисає з неба. Пізніше складається хрестово-купольне планування храмів.

На відміну від архітектури у візантійському образотворчому мистецтві частка античної спадщини була іншою. Елліністичний початок яскраво виявлявся у ранніх фресках і мозаїках— жанрові сцени, реалістичне зображення людей, правильні пропорції. Однією з вершин є мозаїки у храмі Св. Софії. Надалі оформляється так званий візантійський канон, що передбачає площинне зображення, регламентовані релігійні сюжети. Сувора система існує і для розміщення сюжетів монументального живопису в храмах. Біблійна тематика стає переважаючою. Виникає особливий жанр живопису — іконопис (від грецького «ікона» — картина), в якому усі канони дотримуються дуже суворо. У нашій національній історії особлива роль належить привезеної у Київ в XII у. візантійській іконі, що пізніше отримала назву «Володимирська Богоматір».

До великих художніх висот піднялося в Візантії мистецтво оформлення книги. На книжковий живопис вся суворість канону не розповсюджувалася. Цим пояснюється більший реалізм і виразність книжкових мініатюр що виконувалися з великою живописною майстерністю і тонкістю (слово «мініатюра» походить від назва червоної фарби — «миниум»). Художники розробляли не тільки сюжети композицій, але й систему взаємозв'язку тексту і мініатюр, їх розташування, домагаючись художньої єдності.

Важким для образотворчого мистецтва виявився іконоборчий період (VIII ст.), коли імператори в боротьбі проти політичного впливу церкви заборонили шанування ікон, а також будь-яких зображень Христа і святих. Прикрашати церкви дозволялося тільки декоративним орнаментом. На початку IX в. заборони були відмінені, але до цього часу не тільки багато які ікони, але й мозаїки, фрески у Константинополі були знищені. Візантійська культурна традиція виявилася сильніше самої держави. Після перетворення Константинополя в столицю Османської імперії, вона отримала подальший розвиток у народів Східної Європи, в тому числі українського, де розповсюдилася разом з християнством.

Питання для роздуму: -* Назвіть основні риси романського та готичного стилів.

-***Порівняйте світоглядний комплекс східноєвропейської та західноєвропейської культур.

Література: 1. Бокань В А. Культурологія: Навч. посіб. - К., 2000.

2. Бокань В.Л., Польовий Л.П. Історія культури України. -К, 1998.

3. Греченко В.А., Чорній І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. Історія світової та української культури. - К., 2002.

4.Історія української та зарубіжної культури / За ред. С. М. Клапчука, В. Ф. Остафійчука. - К., 1999.

5. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. - К, 2002.

6. Кормич Л.І., Багацький В.В. Культурологія (історія і теорія світової культури XX століття): Навчальний посібник. - Харків, 2002.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 379 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Люди избавились бы от половины своих неприятностей, если бы договорились о значении слов. © Рене Декарт
==> читать все изречения...

2444 - | 2243 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.