Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Тема: Культура епохи Відродження




Після вивчення матеріалу теми ви повинні вміти:

- визначати поняття «Відродження», хронологічні рамки та історико – культурний зміст нової епохи;

- розкривати основні риси та гуманістичні засади Ренесансу;

- називати основні риси та гуманістичні засади епохи Рененсансу;

- розповідати про творчість митців гуманістів.

 

План.

  1. Поняття „відродження” та історико-культурний зміст нової епохи.
  2. Гуманістичні засади ренесансної культури.
  3. Відродження як художньо-естетичний феномен.

 

Теоретичний мінімум: - природа ( античність, ідеал, гармонія, філософія, міфологія, релігія, пантеїзм, антропоцентризм, раціоналізм );
- людина (
гуманізм, індивідуальність, особистість, титан, індивідуалізм, традиційність, новаторство, естетика, мораль );
- суспільство (
ренесанс, реалізм, наука, творчість, мистецтво, Мадонна, маньєризм, барокко, академізм ).

Основна частина.

Під Відродженням слід розуміти перехідну епоху в рохвитку європейської культури від Середньовіччя до Нового часу, що охоплює період кінця 13 – 16 ст. включно.

Культура Відродження прийшла на зміну середньовічній культурі, для якої характерною була церковна монополія на духовне життя.

Нова культурна епоха була названа її творцями Відродженням: малось на увазі відродження традицій античної культури.

Грунтом Ренесансної культури були нові економічні відносини, що стали формуватися насамперед в Італії наприкінці 13 ст. (вільнонаймана праця на мануфактурах, перші банки, лихварські контори). Формуванню нового світогляду сприяли наукові відкриття й винаходи, розкопки старовинних пам’яток, віднайдення манускриптів з працями античних вчених і філософів.

 

 

 

 


Ренесансна культура дала світу митців нового типу – так званих титанів Відродження.

Епоха Відродження перетворила людину на активного суб’єкта культури.

Основною рисою Відродження є розвиток гуманізму (від лат. humanus – людяний), системи ідеї і поглядів на людину як на найвищу цінність.

Схема періодизації Відродження:

1. Передвідродження (2 пол. 13-14 ст.).

Головний центр - Флоренція, економічно розвинена і незалежна

(поет - гуманіст Данте Аліг*єрі (1265 - 1321), художник і

архітектор, „батько" Відродження Джотто (1266 - 1337),

„король поетів" Франческо Петрарка (1304 - 1374),

письменник Джованні Боккаччо (1313-1375).

2. Раннє Відродження (15 ст. - 80-ті роки). Творчість реформаторів мистецтва: живописця Мазаччо (1401 - 1428); скульптора Донателло (1386 - 1466); архітектора Філіппо Брунеллескі (1377 - 1446); діяльність флорентійської платонівської академії; елітарна творчість Сандро Боттічеялі (1445 - 1510).

3. Високе Відродження (1490 - 1530) - найвищий підйом і розквіт епохи Відродження.

Творчість титанів, яким не було рівних за потужністю думки, рівнем вченості і освіченості: Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Мікеланджело, Альбрехт Дюрер, Тіциан, Еразм Роттердамський. Це люди - універсали, які сконцентрували в своїй творчості весь культурний потенціал попередніх епох.

4. Пізнє Відродження (1540 - поч. 17 ст.).

Термін досить умовний. Явище маньєризму як криза ідеалу Відродження в мистецтві. Досягненнялітератури (Франсуа Рабле (1494 - 1553), Miгeль де Сервантес (1547 - 1616), Уільям Шекспір (1564-1616).Зміст цієї епохи виявився у переході від класичного Середньовіччя до Нового часу європейської цивілізації, який означений суттєвим переворотом у всіх сферах соціально-культурного життя.

Характерною рисою культури Відродження є її суперечливість. Антиклерикальна спрямованість творів гуманістів поєднується в них з глибокою вірою; гуманістичні погляди межують з містикою, а раціоналізм - з магією, алхімією та астрологією. Високі злети людського генія і духовність ідуть поруч з підступністю- і аморалізмом як в особистому житті, так і в політиці (політичній трактат Ніколо Макіавеллі „Государ").

Не зважаючи на всі недоліки і суперечності культура Відродження залишила такі матеріальні і духовні цінності, які стали близькі й зрозумілі людям наступних поколінь.

Цей процес почався в Італії наприкінці ХІV ст. і розповсюдився у ХV – ХVІ ст. на інші європейські країни.ідейною основою культури епохи Відродження став гуманізм.

Обгрунтування величі людини діячі нової ренесансної культури знайшли в літературних працях античних філософів, істориків, поетів, драматургів та в мистецьких творах скульпторів і художників. Гуманісти творчо засвоїли античну спадщину.

Діячі нової ренесансної культури переосмислили відношення „Бог – людина”.

Гуманістичний світогляд у центрі своєї уваги поставив людину.

Гуманістична культура епохи Відродження стверджувала земне значення людини, сприяла розкриттю її творчих можливостей.

Гуманісти висунули ідею про право кожної людини на щастя у реальному житті. Вони розробили, виходячи з головної ідеї, ієрархію життєвих цінностей та ідеал гуманістичної культури.

Значний внесок у розвиток гуманістичних ідей зробили італійські мислителі.

       
 
 
   

 

 


АВТОРИ ТВОРИ
Піко делла Мірадола (1463 – 1494) „Промова про гідність людини”, „Проти астрології”, „Гептапл”
Джаноццо Манетті (1396 – 1459) „Трактат про безсметря душі”
П’єтро Помпонацці (1462 – 1525) „Трактат про безсмертя душі”
Франческо Петрарка (1304 – 1374) „Про засоби проти всілякої фортуни”, „Книга листів про діла повсякденні”, „Моя таємниця” („Про презирство до світу”), „Про неосвіченість власну та багатьох інших”
Лоренцо Валло (1407 – 1457) „Порівняння Нового заповіту”, „Про істинне і хибне благо”, „Про свободу волі”, „Про красоти латинської мови”
Марсіліо Фічіно (1433 – 1499) „Про християнську релігію”, „Платонівська теорія про безсмертя душ”
Поджо Браччоліні (1380 – 1459) „Про благородство”, „Проти лицемірів”
Леонардо Бруні (1369 – 1444) „Вступ до моральної науки”, „Історія флорентійського народу”, „Про лицемірів”
Бьондо (1388 – 1463) „Історія від занепаду Римської імперії”
Леон Батиста Альберті (1404 – 1527) „Десять книг про зодчество”, „Три книги про живопис”
Нікколо Макіавелі (1469 – 1527) „Государ”, „Історія Флоренції”, „Міркування на першу декаду Тита Лівія”

Художня література епохи Відродження є яскравим естетичним феноменом. Голосним об’єктом зображання стає реальна людина, але митці підходять до неї з позиції високого естетичного ідеалу.

У ренесансну епоху в суспільстві з’являється самостійна, творча особа митця. Художня творчість набуває великого значення у соціально-культурному житті.

Найбільш яскраво естетизація людини, культ людської краси віддзеркалювала тема мадонни. Вона стала однією з провідних тем літератури та мистецтва Ренесансу.

Художня культура епохи Відродження була світською та реалістичною за ідейно-художньою спрямованістю. Відповідного характеру набували міфологічні та релігійні сюжети, які використовували ренесансні митці.

Художній культурі, особливо образотворчим мистецтвом і архітектурі, відволилась активна роль у духовному житті суспільства. Діячі ренесансної культури називали мистецтво „другою культурою”, що створена і удосконалена людиною.

У скульптурі та живопису, які набувають самостійного статусу, провідну роль відіграє реалістичне зображення людини.

На картинах ренесансних художників з’являється реалістичний пейзаж.

Портрет і автопортрет – нові ренесансні жанри – займають центральне місце у розкритті духовного світу людини.

Епоха Відродження також була добою становлення нової реалістичної культури.

 

           
 
 
   
 
   

 


Питання для роздуму: *** Як ви розумієте такі висловлювання:
- Слава – у руках праці. (Леонардо да Вінчі).
- Хто йде за іншими, нікого не обгонить, і хто сам не уміє праціювати як слід, ніколи не зуміє як слід скористатися чужими творами. (Мікеланджело Буонарроті).
- Якщо людина бажає позбутися свого жалюгідного стану, бажає відверто і цілком, - таке бажання не може бути неуспішним. (Франческо Петрарка).
- Якщо будеш жорстоким до вад, тоді зробиш благодіяння до людини. (Еразм Роттердамський).
- У кого багато вад, у того багато і повелителів. (Франчека Петрарка).

Література: 1. Бокань В А. Культурологія: Навч. посіб. - К., 2000.

2. Бокань В.Л., Польовий Л.П. Історія культури України. -К, 1998.

3. Греченко В.А., Чорній І.В., Кушнерук В.А., Режко В.А. Історія світової та української культури. - К., 2002.

4.Історія української та зарубіжної культури / За ред. С. М. Клапчука, В. Ф. Остафійчука. - К., 1999.

5. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Курс лекцій. - К, 2002.

6. Кормич Л.І., Багацький В.В. Культурологія (історія і теорія світової культури XX століття): Навчальний посібник. - Харків, 2002.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 765 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2279 - | 2102 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.