Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Боротьба за легалізацію національних церков




Більшість церковних громад, що існу­вали легально, представляли Російську пра­вославну церкву (РПЦ). Радянська влада переслідувала РПЦ як найвпливовішу конфе­сію. Однак вона давала її ієрархам можли­вість легально діяти під гласним (з боку рад у справах релігії при урядах союзних республік) і негласним (з боку КДБ) конт­ролем.

РПЦ мала в Україні особливо розвинуту мережу громад - удвічі більшу (до 4 тис), ніж у Росії. Основна частина православних громад знаходилася в західних областях, де рівень релігійності населення був високий. Парафії цього регіону були передані РПЦ після заборони в 1946 р. греко-католицької церкви.

Піднесення національного руху яскраво проявилося і в релігійній сфері. Боротьбу за легалізацію Української католицької церкви підтримав Папа Римський Іван Павло II, який у червні 1988 р. звернувся до М. Гор­бачова з відповідним листом. Горбачов на цей лист прореагував надто нервово і почав вимагати вжиття заходів для приборкання активності греко-католиків.

Але завдання подолати «релігійно-на­ціоналістичний сепаратизм» виглядало не­реальним. Хоч і в підпіллі, греко-католицька церква функціонувала як повноцінна конфесія. Вона мала власні нелегальні па­рафії, а не лише «впливала» на віруючих.

У травні 1989 р. боротьба за легалізацію УКЦ набула відкритої форми. Шість єпи­скопів і священиків забороненої церкви почали голодування в центрі Москви на знак протесту проти небажання властей роз­мовляти з ними. До них приєдналися священики й віруючі в західних областях України.

Питання про легалізацію церкви було офіційно поставлене у Верховній Раді СРСР народними депутатами Р. Братунем, О. Гончаром і Б. Єльциним. Після цього духовний владика греко-католиків кардинал М. Любачівський звернувся до віруючих із закликом провести акцію на захист ре­лігійної свободи. Близько 150 тис. віруючих відгукнулися на заклик і взяли участь у церковних службах по всій території Західної України.

М. Горбачову ставало дедалі важче пояс­нювати всьому світу, чому він не скасовує сталінської заборони на діяльність УКЦ. 1 грудня 1989 р. під час візиту до Ватикану він заявив про скасування заборони. У квіт­ні 1990 р. греко-католикам повернули Львівський собор святого Юра і єпархіаль­ну резиденцію. У березні 1991 р. з еміграції повернувся кардинал М. Любачівський.

У лютому 1989 р. у Києві був організо­ваний ініціативний комітет, який поставив завданням легалізацію Української автокефальної православної церкви (УАПЦ). У серпні 1989 р. священик і віруючі церкви святих Петра і Павла у Львові відмовилися підпорядковуватися РПЦ і стали першою автокефальною громадою в Україні.

Архієрейський собор РПЦ, який працю­вав у Москві в січні 1990 p., виділив єпархії, громади й монастирі на території УРСР в окрему адміністративну одиницю - екзар­хат. Новий екзархат став іменуватися Укра­їнською православною церквою (УПЦ). Однак московський патріарх та синод залиши­ли за собою право втручатися у розв'язання будь-яких питань внутрішнього життя УПЦ.

У листопаді 1991 р. православні ієрархи України поставили питання про надання УПЦ автокефалії. Патріарх відмовився це зробити. Більшість ієрархів та віруючих східних і південних областей України залишилася в підпорядкуванні Московського патріархату.

...

 


Грицак

 

УКРАЇНА 1945-1995: НОВА ПОЛІТИЧНА НАЦІЯ

КІНЕЦЬ СТАЛІНСЬКОЇ ДОБИ

...

Як і в довоєнні десятиліття, однією з головних жертв полі­тичного терору стала українсь­ка інтелігенція. 26 липня 1946 р. ЦК ВКП(б) ухвалив резолюцію про «серйозні недоліки і помил­ки» керівництва української ком­партії. Серед численних звинувачень на адресу ЦК КП(б)У до­мінувала недостатня увага «до підбору й ідеологічно-політично­го виховання кадрів у галузі науки, літератури й мистецтва», де знайшла притулок «ворожа бур­жуазно-націоналістична ідеоло­гія». Московську резолюцію про­дублював відповідними доку­ментами ЦК КП(б)У. Від серпня до жовтня 1946 р. виявилося п'ять ідеологічних постанов ЦК КП(б)У: про «історію української літератури», про журнал «Пе­рець», про журнал «Вітчизна», дві постанови про репертуар театрів. У них містився деталь­ний перелік проявів українсько­го націоналізму в мистецтві, на­уці й культурі. Партійні резолю­ції відкрили кампанію «критики» й «самокритики» у пресі та на велелюдних засіданнях у науко­вих і культурних інституціях. За ними послідували масові ареш­ти науковців, літераторів, діячів культури у 1946-1947 pp. Що­правда, за чисельністю жертв післявоєнні арешти поступали­ся терору 1930-х років: кількість заарештованих не перевищува­ла 10 тис. чоловік.

Переслідування української інтелігенції складало частину ширшої кампанії, яка охопила весь Радянський Союз у 1946 р. і за ім'ям її головного виконав­ця, голови відділу агітації й про­паганди (Агітпропу) Андрія Жда­нова дістала назву «ждановщини». Вона ставила собі за мету виключити із підрадянського ін­телектуального життя будь-які прояви прозахідних культурних впливів та лібералізму, незалеж­ної від партійної лінії думки. Мі­шенню стали найвідоміші і найталановитіші фігури: поетеса Анна Ахматова, письменник-сатирик Михайло Зощенко і композитор Дмитро Шостакович. У республі­ках до стандартних звинувачень у формалізмі, відхиленні від марксизму-ленінізму, захопленні За­ходом тощо обов'язково дода­валося ще одне: ідеалізація на­ціонального минулого.

Патріотичні інтерпретації істо­рії неросійських народів відпо­відно до партійної лінії стали особливо популярними у роки війни. Однак те, що було терпи­мим і бажаним у воєнний час, підлягало нещадному викорінен­ню у повоєнні роки. Гострої кри­тики зазнала Анна Панкратова, автор «Історії Казахської РСР» (1943) за те, що вона засуджу­вала російський колоніалізм і позитивно оцінювала антиросійські повстання козаків. У 1947 р. відбулася дискусія щодо ха­рактеру національного руху кав­казьких народів першої половини XIX ст. під проводом Шаміля. У результаті дискусій, що тривала майже п'ять років, Шаміля «викрили» як агента бри­танської розвідки, а весь очо­люваний ним рух був визнаний реакційним.

Українським історикам у ході загальної кампанії боротьби проти «буржуазного націоналіз­му» приписувано вину, що за часів війни вони підкреслювали відмінність українського історич­ного процесу від російського, стверджували український ха­рактер Київської Русі та ідеалі­зували українських національних діячів XIX ст. Особливо гострій критиці піддавалися праці шко­ли Михайла Грушевського. У 1947 р. ЦК КП(б)У ухвалив пос­танову «Про політичні помилки і незадовільну роботу Інституту історії України Академії наук УРСР», що вимагала від укра­їнських істориків писати історію з позицій класової боротьби та російсько-української єдності80.

Патріотичні постанови Києва були лише окремими голосами у загальному хорі, диригованому з Москви. Посилення шовіністичного курсу було пов'яза­но з призначенням у 1947 р. на посаду голови Агітпропу Михай­ла Суслова, який залишався го­ловним ідеологічним цензором аж до останніх місяців брежнєвської доби. На відміну від Жданова, який полюбляв сам публічно виступати перед вели­кими аудиторіями, він діяв за лаштунками сцени, полишаючи брудну роботу для нижчих чиновників. У середині 1952 р. Суслов віддав розпорядження організу­вати групу з провідних московсь­ких і київських істориків для на­писання «Тез про возз'єднання України з Росією». Після цензу­рування тексту партійними ідео­логами «Тези...» були опубліко­вані у 1954 р. за особистим схва­ленням Суслова з нагоди 300-річчя Переяславської угоди як канонічний варіант партійної вер­сії української історії. Згідно з цією інтерпретацією, українці й росіяни походили зі спільного коріння - «давньоруської нації». Головною темою української іс­торії оголошувалося бажання українців «возз'єднатися» з Росією, яке зреалізувалося у Пе­реяславській угоді. Завдяки «воз­з'єднанню» українці разом з ро­сіянами могли боротися проти спільних класових і зовнішніх ворогів, а в 1917 р. добитися свого соціального і національно­го визволення. «Тези...» йшли набагато далі за передвоєнну теорію «меншого зла», замінив­ши тезу про «приєднання» (анек­сію) України до Росії тезою про «возз'єднання», іншою суттєвою зміною було особливе наголошу­вання на етнічній близькості ук­раїнців і росіян як фактори українського історичного процесу - теза, що не мала нічого спіль­ного з марксистським поглядом на класову боротьбу як на ру­шійну силу історії21.

Нова хвиля гострих ідеологіч­них атак на українську інтеліге­нцію розпочалася після Днів ук­раїнської культури у Москві (15-25 червня 1951 p.). 2 липня 1951 р. у центральній московській газеті «Правда» появилася редакційна стаття з гострою критикою ЦК КП(б)У за його недостатню ува­гу до виявлення і поборювання українського націоналізму, який знову проник в українську літе­ратуру й науку. Олександр Кор­нійчук і його дружина Ванда Василевська були розкритико­вані за лібретто до опери «Бог­дан Хмельницький». У лібретто недостатньо розкривалася «про­гресивна» роль російського царя та російських бояр. У поле зору патріотичної критики потрапив вірш Володимира Сосюри «Лю­біть Україну», написаний ще в 1944 p., але перекладений російською мовою лише в той час. Поетові ставилося у вину, що він оспівував не радянську, не со­ціалістичну, а «якусь одвічну Ук­раїну, Україну взагалі».

Публікація статті послужила сигналом для нової хвилі антинаціоналістичної кампанії в Ук­раїні. Звинувачення в націоналістичних поглядах прозвучали на адресу декількох українських письменників на надзвичайному пленумі Спілки письменників Ук­раїни (30 липня-2 серпня 1951 p.). Важливість пленуму під­креслювала присутність на ньому двох спеціальних пред­ставників з Москви, російських письменників Костянтина Си­монова й Олексія Суркова.

У листопаді 1951 р. відбувся пленум ЦК КП(б)У, присвячений ідеологічній роботі. На ньому було засуджено помилки у творчості українських письменників -Юрія Яновського, Ірени Вільде, Платона Воронька та ін. Для пок­ращання ідеологічної роботи ви­рішено провести тотальну ідео­логічну перевірку всіх українсь­ких комуністів. У результаті пар­тійних «чисток» за період з січ­ня 1949 по вересень 1952 р. з КП(б)У було виключено близько 3% її складу. Водночас в Україні розгорнулася ідеологічна кампа­нія «промивання очей». Лише у 1951 р. було прочитано близько 25 тис. лекцій, які примусово від­відали 7,7 млн чоловік. На лекці­ях домінували теми: «Великий російський народ - провідна на­ція СРСР» або «Українські бур­жуазні націоналісти - смертельні вороги українського народу»22.

Зворотною стороною атак проти західного космополітизму та критики «буржуазних націона­лістів» неросійських народів став розквіт у післявоєнні роки офіційного російського шовініз­му. Його характерною рисою були вишукування російських пріоритетів на світові наукові відкриття і технічні винаходи. За 1946-1950 pp. у результаті цієї кампанії прозвучали заяви, що насправді російські, а не західні вчені і техніки винайшли радіо, електрику, трансформатор, лі­так, парашут, стратоплан тощо. Відкриття закону збереження енергії було приписане Ломоно­сову; з того часу у шкільних під­ручниках фізики він фігурував як закон «Лавуазьє-Ломоносова».

Радянська наука під партій­ним керівництвом була покли­кана творити чудеса, недосяжні для західних науковців. Урод­женець України, агробіолог Трохим Лисенко добився запа­морочливої кар'єри й особистої прихильності Сталіна. Він поо­біцяв створити за короткий час надмір сільськогосподарської продукції з допомогою власної методики виведення нових ро­слинних і тваринних порід. Фе­номен «лисенківщини» нагаду­вав феномен Распутіна в остан­ні роки правління Романових -в обох випадках політична вер­хівка сподівалася «чуда», яке б врятувало її від нагальних про­блем реального життя. Підне­сення Лисенка супроводжувало­ся гострими атаками на генети­ку («менделізм-морганізм»), яку проголосили «продажною до­чкою імперіалізму». В Україні були позбавлені роботи київсь­кі і харківські вчені-генетики М.Гришко, С.Гершензон, І.Поляков та Л.Делоне23. її «рідною сестрою» стала кібернетика. Були спроби провести ідеоло­гічну чистку у всіх галузях науки, вишукуючи там прояви «безрід­ного космополітизму».

Переслідування радянської інтелігенції набрало виразно ан­тисемітського характеру, оскіль­ки євреї, на думку організаторів цієї кампанії, були основними носіями «космополітичних» на­строїв. Антиукраїнство Сталіна йшло в парі з його неприхова­ною ненавистю до євреїв (на за­сіданнях Політбюро, як згадував Хрущов, Сталін не зупинявся на­віть перед тим, щоб перекривлювати єврейський акцент). Особливо відверто його антисе­мітизм проявився у справі Єв­рейського антифашистського комітету, створеного у роки вій­ни для організації матеріальної допомоги СРСР єврейськими організаціями США. У 1944 р. комітет надіслав Сталінові листа з проханням встановити в Кри­му єврейську автономну респуб­ліку. Цю ідею карні органи пред­ставили як спробу сіоністів вста­новити твердиню американсько­го імперіалізму на радянській те­риторії. 24 єврейських лідери, яких заарештували у зв'язку з цією справою (серед них два письменники і. Фефферта Л. Квіт­ко, які працювали в Україні) були розстріляні у Москві в серпні 1952 р.24 У січні-лютому 1949 р. була організована хвиля атаки проти сіонізму, Ізраїлю та радянських «непатріотичних» євре­їв, ії жертвами стало багато єв­рейських літераторів, що прожи­вали в Україні, зокрема два відомі українські поети єврейсь­кого походження Леонід Первомайський та Сава Голованівський. Антисемітська політика в Україні, як стверджував Хрущов, стала відвертою після його пе­реведення до Москви (1949), коли влада перейшла до рук першого секретаря ЦК КП(б)У Лео­ніда Мельникова та Голови Ради Міністрів Української РСР Коротченка. У найбільших містах Ук­раїни - Києві і Харкові - були навіть випадки погромів25.

...

Жертвою насильства стала й греко-католицька церква, яка намагалася зужитися з новим режимом. Митрополит Андрей Шептицький надіслав радянсь­кому урядові листа, в якому висловлював бажання і готовність співпрацювати з радянсь­кою владою. Після його смерті (23 листопада 1944 р.) новий митрополит Йосип Сліпий вис­тупив зі зверненням «До духо­венства і віруючих», закликаю­чи, зокрема, бандерівців «вер­нутись з неправильного шляху». Але радянський режим відкинув можливість співпраці, інкриміну­ючи Ватикану співпрацю з ні­мецьким режимом. Це звинува­чення поширювалося на дві церкви, що перебували під зверхністю папи - римо-католицьку і греко-католицьку. Але за мнимі гріхи колаборації до­велося розплачуватися лише греко-католицькій церкві. 8 чер­вня 1945 p., майже через місяць після арешту всієї верхівки ГКЦ на чолі з митрополитом Сліпим, була затверджена ініціативна група на чолі з о. Гавриїлом Костельником. За дорученням НКВС, вона підготовила возз'єднання ГКЦ з православною церквою. 8-10 березня 1946 р. на Львівському соборі ГКЦ про­голосила про свій перехід в лоно Російської православної церкви. 1000 священиків, які відмовилися піти на такий крок, разом з митрополитом Йоси­пом Сліпим були вислані до Сибіру. На Закарпатті у жовтні 1947 р. дійшло навіть до вбивства католицького єпископа Теодора Ромжі, який відмовив­ся прийняти православ'я32. Ба­гато хто з незгідних священи­ків, ченців та віруючих перейш­ли у підпілля. Греко-католицька церква стала найбільшою у світі забороненою конфесією.

...

Потреба у кваліфікова­них робітниках й інженерних кадрах покривалася в основно­му за рахунок міграції робочої сили з Росії і Східної України. Це вело до часткової русифікації західноукраїнських міст.

...





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 686 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Логика может привести Вас от пункта А к пункту Б, а воображение — куда угодно © Альберт Эйнштейн
==> читать все изречения...

2225 - | 2155 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.015 с.