Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Відлига» в українській літературі




Процеси десталінізації й лібералізації державного й суспільно-політич­ного життя викликали в республіці нову хвилю «українізації». Як і в 1920-ті pp., у цей період гостро постала проблема збереження ук­раїнської мови та розширення сфер її вживання. Серед перших на захист рідної мови стали письменники М. Рильський, М. Бажан, Н. Рибак,

С. Крижанівський, М. Шумило та ін. Під їх впливом, а також урахо­вуючи реалії суспільного життя, навіть перший секретар ЦК Компар­тії України Петро Шелест став частіше висловлюватися про необхідність збереження й подальшого розвитку української мови.

Свіжі подихи «відлиги» стали відчуватися й у літера­турно-мистецькій сфері. Поштовхом для духовного про­будження української літератури стала стаття О. Довженка «Мистецтво живопису і сучасність», опублікована в червні 1955 року в «Литературной газете». На заклик О. Дов­женка творити в дусі «розширеного трактування методу соціалістичного реалізму» були написані, але так і не на­друковані, поеми «Розстріляне безсмертя» та «Мазепа» В. Сосюри. У період хрущовської «відлиги» з'явилися романи «Дикий мед» Л. Первомайського та «Вир» Гр. Тю­тюнника, «Кров людська — не водиця» та «Хліб і сіль» М. Стельмаха. За роман «Тронка» О. Гончар був нагоро­джений Ленінською премією.

На повний голос у цей час заявили про себе молоді літера­тори — В. Симоненко, Л. Костенко, М. Руденко, Д. Павличко, М. Вінграновський, Ю. Мушкетик, В. Шевчук, І. Драч та ін. Серед них особливо помітною була постать Василя Симоненка. Сільський хлопець з Полтавщини ще під час на­вчання в Київському університеті виявив потяг і хист до ви­сокої громадянської поезії. Нею була проникнута його пер­ша поетична збірка «Тиша і грім», що вийшла 1962 року. Згодом після смерті поета в 1963 року з'явилися його на­ступні книжки «Вино з троянд», «Земне тяжіння», «Берег чекань», наповнені справжньою синівською любов'ю до Батьківщини.

Поруч з поетичною вдачею В. Симоненка в цей час засяяв яскравий і неповторний талант Ліни Костенко. її перші збірки «Проміння землі» (1958 рік), «Вітрила» (1959 рік), «Мандрівки серця» (1961 рік) переконливо засвідчили вміння молодої поетеси філософськи осмислювати реалії життя й висловлювати їх у чудовій поетичній формі.

«Шістдесятники»

На хвилі боротьби зі сталінізмом і тоталітаризмом в Україні з початку 60-х років формується й згуртовується нове по­коління молодих літераторів і митців — так зва­них «шістдесятників». Ця молода генерація української інтелігенції протестувала проти фальші, помпезності, заідеологізованості в зоб­раженні дійсності, задушливої атмосфери в сус­пільстві, боролася за відродження рідної мови й культури, національної самосвідомості й люд­ської гідності.

Одним з перших осередків українських «шістдесятників» став Клуб творчої молоді в Києві,,що виник під егідою міського комсомолу в 1960 році. Його очолював Лесь Танюк, а найак­тивнішими учасниками засідань були Іван Драч, Микола Вінграновський, Іван Світличний, Алла Горська та ін.

Робота клубу розпочалася з поступового від­родження українських народних традицій та організації різних мистецьких гуртків. Згодом члени клубу вдалися до пошуків місць масових поховань жертв сталінських репресій. Пізніше рух «шістдесятників» набуває все виразнішого національно-патріотичного забарвлення. Його учасники організовують вечори пам'яті Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Леся Курбаса. Такі неформальні культурно-освітні за­ходи бентежили владу.

У 1962 році клуб аналогічного спрямування «Пролісок» починає працювати у Львові. Навко­ло нього об'єднуються Михайло й Богдан Горині, Ірина та Ігор Калинці, Михайло Косів та ін. На відміну від киян, що віддавали перевагу куль­турницькій сфері, молоді львів'яни намагали­ся максимально політизувати свою діяльність, торкаючись небезпечних у той час національних проблем.

Обмеженість процесів десталінізації, непослі­довність і незавершеність демократичних хрущовських перетворень зумовили новий сплеск боротьби з будь-якими виявами інакодумства. Відповідно до нових політичних реалій розроб­ляється нова законодавча база, яка мала розши­рити можливості владних структур у проведенні політичних репресій. З другого боку, партійні й карні органи розпочали відверте переслідування «шістдесятників» у пресі, звільняли їх з роботи, улаштовували провокації, забороняли друкува­ти художні й наукові праці.

Смерть Василя Симоненка 13 грудня 1963 ро­ку ще більше загострила ситуацію в Україні. Не­опубліковані вірші та щоденник поета, промови І. Дзюби, Є. Сверстюка, І. Світличного на вшану­вання його пам'яті постійно з'являлися в «самвидаві». Переслідування, яких зазнав В. Симоненко в останній період свого життя, його рапто­ва й загадкова смерть фактично зробили з нього національного мученика, а його прихильникам і послідовникам надали ореолу жертовності та самозречення.

Алла Горська (1929-1970)

Українська художниця, відомий діяч правозахисного руху 60-х років в Україні. Народилася в м. Ялті. Під час вій ни пережила блокаду Ленінграда. Навчалася в художньому інституті в Києві. У 1961 — 1965 pp. стала одним з організаторів і активним членом Клубу творчої молоді в Києві, який був тоді центром українського національного життя. Плідно працювала як митець. Була двічі виключена зі Спілки художників (за виконання Шевченківського вітража до вестибюлю Київського уні­верситету в 1964 році); за участь в акціях протесту проти розправ над українськими правозахисниками (1965— 1968 pp.)). Належала до групи «шістдесятників». У квітні 1968 р. поставила свій підпис під листом-протестом 139 діячів науки й культури до тодішніх керівників СРСР у зв'язку з незаконними арештами й закритими судами над дисидентами. 28 листопада 1970 р, трагічно загинула за нез'ясованих обставин у м. Василькові біля Києва. Похорон А. Горської перетворився на демонстрацію протесту проти панівного комуністичного режиму в Україні. (За «Довідником з історії України»)

Іван Світличний (1929-1992)

Український поет, перекладач, кри­тик, літературознавець, правозахисник. Народився на Луганщині. Навчався в Харківському університеті. У 1951 — 1952 pp. працював учителем у школі. У 1955 р. очолював відділ критики журналу «Дніпро». У 1957—1963 pp. обіймав посаду співробітника відділу історії літератури Інституту літератури. У нього зберігалися неопубліковані твори В. Стуса, В. Симоненка, Л. Кос­тенко та ін. Виступав проти політики ру­сифікації та захищав молодих літераторів від навішування політичних ярли­ків. Неодноразово заарештовувався за сфабрикованими звинуваченнями. По­рятунком і самоствердженням у в'яз­ниці стали «Ґратовані сонети» — своєрідний тюремний щоденник, Із заслання повернувся інвалідом, назавжди втративши працездатність. (За «Довідником з історії України»)

Довідка. «Самвидав» (від російського самиздат, утвореного шляхом поєднання слів сам і издат [ельство]видавництво) — пидавані в СРСР поза цензурою підпільні листівки, брошури, книжки тощо. Видання «самвидаву» розповсюджувалися за допомоюю переписування, розмноження на шапірографі або ручних ротаторах.

Платон Майборода (1918-1989)

Композитор, класик української пісні XX ст., автор музики до драмитичних вистав і кінофільмів. Закінчив Київську консерваторію. До вітчизняної пісенної скарбниці увійшли «Київський вальс», «Ми підем, де трави похилі», «Стежина», «Пісня про вчительку», створені в співпраці з поетом А. Малишком.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1507 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2460 - | 2139 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.