якостей і здатності до управлінської діяльності»*
Умова завдання
Провести тестування за проективними методиками «Неіснуюча тварина» та «Намалюємо свій характер» і на їх основі виявити у досліджуваних такі якості, які вказують на можливий успіх в управлінській діяльності:
• прагнення до лідерства;
• творчий потенціал;
• здатність до самоорганізації;
• здатність до створення позитивного психологічного клімату в
колективі.
Тестові завдання подані нижче після «Концепції аналізу».
Концепція аналізу
1. Хоча названі тести призначені для вивчення характеру і скеро
ваності особистості і є проективними, при паралельній інтер
претації результатів цих тестів можна отримати досить дос-'
товірну інформацію про здатність до управлінської діяльності.
2. Зрозуміло, що інтерпретація результатів тестування, яка офіцій
но подається в збірниках і посібниках, не є повною. Адже немож
ливо передбачити всі можливі варіанти доповнення графічних сти
мулів чи намалювання «неіснуючих тварин». Тому у досліджува
них виникає безліч запитань до експериментатора після опрацю
вання тестів за схемами аналізів, які подаються в методиках.
* Розроблено нами. -Лет.
3. Методику «Намалюємо свій характер», як показує практика
проведення занять, варто подавати після того, як студенти вже
ознайомлені з тестом «Неіснуюча тварина».
4. Для аналізу лідерських якостей необхідно мати перед собою
малюнки обох тестів. Треба мати на увазі, що інтерпретація
квадрату 8 тесту «Намалюємо свій характер» є частковим
відтворенням тесту «Неіснуюча тварина». Тобто: малюнок у
порожньому квадраті 8 цього тесту інтерпретується за такими
ознаками, що і «неіснуюча тварина», навіть якщо там нама
льована не тварина, а щось інше.
5. Аналіз характеристики «Прагнення до лідерства».
Якщо в квадраті 1 намальоване сонце, у квадраті 8 трикутник, стріла чи блискавка, а в якості «неіснуючої тварини» щось подібне на одну із «царських» порід (лев, тигр, слон), то можна впевнено сказати, що досліджуваний має стабільне прагнення до лідерства.
Крім цього, потрібно «пройтись очима» по всіх квадратах і оцінити, чи в деталях інших малюнків підтверджується ця тенденція. Тобто, чи є в інших малюнках елементи трикутників і стріл, які за тестом Сьюзена Деллінгера характеризують енергійність та здатність концентруватися на основній цілі.
Без розвиненого честолюбства до лідерства не прагнуть, тому, якщо в квадраті 3 у досліджуваного стріла, яка летить у мішень, у квадраті 11 «хрестики-нулики», «неіснуюча тварина» розташована ближче до верхньої межі аркушу, то ця якість притаманна особистості.
Якщо, крім цього, у квадраті 7 малюнок розташований над лінією, в квадраті 10 незамкнуті круги, а лінії в «неіснуючій тварині» з достатнім натиском, чіткі і не перериваються, то досліджуваний - впевнена і незалежна людина, яка знає, чого вона хоче.
6. Аналіз характеристики «Творчий потенціал».
На творчий потенціал у тесті «Неіснуюча тварина» вказують оригінальність, незвичність форми чи назви. На цю тенденцію звертається увага і на малюнках в методиці «Намалюємо свій характер». Але є й ознаки, які чітко вказують на творчі можливості або ж заперечують їх.
Якщо в квадраті 2 більша частина малюнка міститься за межами внутрішнього квадрату і має романтичний або «космічний» характер, то вас ваблять не тільки подорожі, але й все нове. З цієї точки зору слід оцінити також квадрати 6, 7, 10 і 12.
Трапляється, що в квадратах 9, 12 і 7 досліджуваний дублює малюнки, тобто «нарощує» їх: домальовує багато квадратів, кілець чи хвиль, особливо не додаючи своєї фантазії. Це, звичайно, характеризує схильність до репродуктивної діяльності, яка є антиподом творчої.
У тесті «Неіснуюча тварина» на стандартність і банальність вказують: однотипна форма ніг, взяття відомої назви тварини, хоча наголошувалось, що її теж треба придумати свою; намалювання тварин, які майже не відрізняються від реальних.
7. Аналіз характеристики «Здатність до самоорганізації».
Здатність до самоорганізації визначається певною мірою елементами раціональності, Прагматизму, упорядкування, ранжування в мисленні індивіда.
У тесті «Неіснуюча тварина» на здатність до самоорганізації вказують точно і ретельно з'єднані ноги (лапи) з корпусом, збільшені порівняно з фігурою розміри голови («мислитель»), поєднання раціональних змістовних частин у назві.
В методиці «Намалюємо свій характер» на здатність до упорядкування (планування) інформації і дій може вказувати той факт, якщо в квадраті 4 (дорога) піддослідний намалював осьову лінію і машини, які рухаються в протилежних напрямках, як на шосе (за правилами). «Вухо», намальоване в 10-му квадраті, означає не тільки прихований характер (а це також уміння зберігати таємниці), але й прагнення до інформованості, як у тесті «Неіснуюча тварина».
На дисциплінованість, працелюбність і логічність мислення вказують «підкорення» малюнкам у квадратах 6 і 9, а також домалюван-ня кіл і з'єднання точок в 10 і 12 квадратах.
Необхідно з точки зору довершеності малюнків (закінченості деталей), виділення в них основних ознак (акцентів) і наявності структур квадратної форми оцінити всі 12 квадратів. Якщо названі ознаки «проходять червоною ниткою» через весь тест, то це додатково підтверджує зроблені висновки щодо здатності досліджуваного до самоорганізації.
8. Аналогічно за цими тестами можна проаналізувати здатність
керівника (досліджуваного) до створення сприятливого пси
хологічного мікроклімату в колективі.
На цю здатність буде вказувати наявність гумору в малюнках, фігур
круглої форми, елементів природи (дерева, квіти), предметів домашнього вжитку; нейтральних, але здатних себе захистити тварин; дружелюбне ім'я (характер звуків) у назві неіснуючої тварини та ін.
ТЕСТ «НЕІСНУЮЧА ТВАРИНА»
Вигадайте та намалюйте тварину, що не існує, та назвіть її ім'ям, що не існує.
Метод дослідження побудований на основі теорії психомоторного зв'язку. Для реєстрації стану психіки використовується дослідження стану моторики (зокрема, моторика правої домінантної руки, що малює), зафіксоване у вигляді графічного сліду руху (малюнку).
Згідно з вченням І.М.Сєченова, будь-яке уявлення, що виникає у психіці, будь-яка тенденція, пов'язана з ним, завершується рухом («будь-яка думка завершується рухом»). Якщо реальний рух з будь-якої причини не відбувається, то у відповідних групах м'язів сумуєть-ся певна напруга енергії, необхідної для здійснення руху, що відповідає думці. Так, наприклад, образи та думки (уявлення), що викликають страх, викликають у групах мускулатури ніг та в м'язах рук напругу, яка є необхідною у випадку відповіді на страх втечею, або захистом за допомогою рук (вдарити, захиститись). Тенденція руху є спрямованою у просторі: віддалення, наближення, притягнення до себе, нахил, випрямлення, підняття, падіння тощо. При виконанні малюнку аркуш паперу (або полотно картини) являє собою модель простору і, окрім стану м'язів, фіксує відношення до простору, тобто тенденцію, що виникла.
Простір, у свою чергу, пов'язаний з емоційним забарвленням переживання та періодом часу (теперішнім, майбутнім, минулим), а також із дійсністю та ідеально-мисленнєвим планом роботи психіки. Простір, розміщений позаду та ліворуч від суб'єкта, пов'язаний із минулим та з бездіяльністю (відсутністю активного зв'язку між думкою-уявленням, плануванням та його здійсненням); правий бік, простір попереду та нагорі пов'язаний із періодом майбутнього та дієвістю. На аркуші (моделі простору) лівий бік та низ пов'язані з негативно забарвленими та депресивними емоціями, з невпевненістю, пасивністю; правий (відповідно до домінантної правої руки) та верх - з позитивно забарвленими емоціями, енергією, активністю, конкретністю дії.
На цих закономірностях грунтуються наступні давно розроблені та статистично вивірені тести: «Малюнок людини» (Маховер), «Плодове дерево», «Міокінетика» Мира-і-Лопеса. Відповідно до цих закономірностей можна аналізувати будь-який довільний малюнок.
Окрім загальних закономірностей психомоторного зв'язку та відношення до простору при тлумаченні матеріалу тесту, використовуються теоретичні положення оперування символами та символічними геометричними елементами та фігурами.
За своїм характером тест належить до проективних. Статистичній перевірці чи стандартизації не підлягає, тому аналізується як довільний малюнок; результат аналізу можна передати в описових формах.
За складом даних тест - орієнтовний, не може бути використаний, як єдиний метод дослідження. Він вимагає об'єднання з іншими методами чи тестами, тобто використання в якості батарейного засобу дослідження.
Показники і інтерпретація
Для роботи найкраще взяти білий або світло-кремовий неглянце-вий аркуш паперу; олівець - середньої м'якості; ручкою та фломастером малювати не можна.
Розташування малюнка на аркуші
Як норма, малюнок розташовується на середній лінії стандартного вертикально поставленого аркуша.
Положення малюнка ближче до верхньої межі аркуша (чим більше, тим виразніше) трактується як висока самооцінка та невдоволеність становищем в соціумі, нестачею визнання з боку оточуючих, як претензія на просування, визнання, тенденція до самоствердження.
Розташування малюнка в нижній частині аркуша - зворотний показник. Невпевненість у собі, низька самооцінка, депресивний стан, нерішучість, незацікавленість у своєму соціальному становищі, визнанні, відсутність тенденцій до самоствердження.
Центральна змістовна частина фігури (голова чи деталь, що її змінює).
Голова, повернена праворуч, - стійка тенденція до діяльності: майже все, що обмірковується та планується, здійснюється або принаймні починає реалізовуватись (навіть якщо не доводиться до кінця).
Голова, повернена ліворуч, - тенденція до рефлексії, до міркування; не є «людина дії», лише незначна частина задумів реалізується
або хоча б починає реалізовуватись; нерідко трапляється також нерішучість, відчувається страх щодо активної дії. (Варіант -відсутність тенденції до дії або страх щодо активності слід вирішити додатково).
Розташування у фас, тобто голова спрямована на того, хто малює (на себе), трактується як егоцентризм.
На «голові» розміщені деталі, що відповідають органам відчуттів (вуха, рот, очі) і мають своє значення.
Вуха - зацікавленість в інформації, значимість думки оточуючих про себе (додатково, за іншими показниками та їхніми сполученнями, чи робить той, кого тестують, що-небудь задля завоювання позитивної оцінки або тільки емоційно реагує на оцінки оточуючих -радість, гордість, образу, смуток, не змінюючи своєї поведінки).
Нестулений рот у поєднанні з язиком (при відсутності вимальовування губ) трактується як мовленнєва діяльність (базікання), поєднання з вимальовуванням губ - чуттєвість; іноді і те і інше водночас. Відкритий рот без вимальовування язика та губ, особливо затемнений (чорний), трактується як схильність до виникнення побоювань і страхів, недовіри. Рот із зубами - вербальна агресія, у більшості випадків захисна (лаятись у відповідь на звернення негативного змісту та забарвлення, на судження чи непогодження). Для дітей та підлітків характерний малюнок затемненого рота округлої форми (у випадку побоювання, тривожності).
Особливе значення надається очам. Це є символ властивого людині переживання страху (згадайте японські малюнки після Хіросі-ми та Нагасакі). Це значення особливо підкреслюється різким вимальовуванням райдужки. Необхідно звернути увагу на наявність чи відсутність вій. Вії - істероїдно-демонстративні манери у поведінці, для чоловіків - жіночі риси характеру; з вимальовуваними зіницями та райдужками вії збігаються рідко. Вії трактуються також як зацікавленість захопити оточуючих зовнішньою красою та манерою вдягатися, надання цьому великого значення.
Збільшені порівняно з фігурою в цілому розміри голови свідчать про те, що той, кого тестують, цінує раціональне начало (можливо й ерудицію) в собі та оточуючих.
На голові можуть бути розміщені додаткові деталі: роги - захист, а у поєднанні з іншими ознаками агресії (кігті, щетина, голки) визначають характер цієї агресії (спонтанна чи захисно-відповідаюча); пір 'я - тенденція до самоприкрашання та самовиправдовування, до
демонстративності; грива, шерсть, зачіска - чуттєвість, підкреслення своєї статі та іноді орієнтація на свою сексуальну роль.
Опорна частина фігури (ноги, лапи, іноді постамент). Розглядається «ґрунтовність» цієї частини (по відношенню до розмірів всієї фігури і по формі):
• вагомість, обміркованість, раціональність прийняття рішення,
шляхи висновків, формування суджень, посилання на положен
ня, що існують, та значущу інформацію;
• поверховість суджень, легковажність у висновках та суджен
нях, інколи імпульсивність прийняття рішення (особливо при
відсутності або майже при відсутності ніг);
• звернути увагу на характер з'єднання ніг (лап) з корпусом:
з'єднані точно, ретельно, недбало, слабко, не з'єднані зовсім;
це характеризує контроль за своїми міркуваннями, висновка
ми, рішеннями.
Однотипність та односпрямованість, а також повторення форми ніг (лап), будь-яких елементів опорної частини визначає конформність суджень та установок у прийнятті рішення, їх стандартність, банальність. Різноманітність у формі та положенні цих деталей свідчить про своєрідність установок і суджень, самостійність, інколи (відповідно до незвичності форми) - навіть творчий початок (у нормі) або інакомислення (ближче до патології).
Частини, що піднімаються над рівнем фігури, можуть бути функціональними або прикрасами; крила, додаткові ноги, щупальця, деталі панцира; пір'я, бантики, щось на зразок завитків, квітів.
Функціональні - енергія охоцлення різних областей людської діяльності, впевненість у собі, самовизначення з неделікатним, нерозбірливим утиском оточуючих, або ж допитливість; співпраця у якомога більшій кількості заходів, завоювання собі місця під сонцем, захоплення своєю діяльністю, сміливість заходів - відповідно, значення символу (крила або щупальця) і т.п.
Прикраси - демонстративність, схильність до привертання уваги до себе, манірність (наприклад, кінь або його неіснуючий аналог- у сутані з пір'я пави).
Хвости виявляють ставлення до особистих дій, роздумів, висновків, до своєї вербальної продукції, судячи з того, куди повер-
нуті ці хвости (вправо чи вліво). Позитивне або негативне забарвлення цього відношення висловлене у напрямі хвостів догори (впевнено, позитивно, жваво), униз (незадоволення собою, засмученість, жаль, сумнів із власного приводу, жаль про зроблене, сказане, каяття та ін.). Хвости, що складаються з кількох ланок, які часто повторюються (особливо пишні хвости, довгі та рідше розгалужені): повернені вправо - виявляють ставлення з приводу власних дій або поведінки, вліво - з приводу думок, рішень, втраченого моменту, власної нерішучості.
Контур фігури аналізується згідно з присутністю чи відсутністю частин, що виступають з власне контуру (на кшталт щитів, панцирів, голок, вимальовування та затемнення лінії контуру). Це захист від оточуючих: агресивний - гострі кути; острах і тривога - якщо є затемнення, вихід за контурну лінію; з підозрою - якщо поставлені щити, заслони, лінія подвоєна та ін. Спрямованість такого захисту відповідно до просторового розташування: верхній контур - проти осіб, що реально мають можливість накласти заборону, обмеження, здійснити примус (проти старших за віком, вчителів, батьків, начальників, керівників); нижній контур - захист проти глузування, неприйняття, відсутності авторитету в підлеглих, молодших, побоювання бути засудженим; бокові контури - недиференційоване побоювання і готовність до захисту і самозахисту будь-якого порядку і в різних ситуаціях. Це ж стосується елементів захисту, що розташовані не по контуру, а в середині контуру на власне корпусі тварини. З правого боку більше в процесі діяльності (реальної), з лівого боку - здебільшого захист своїх думок, переконань і смаків.
Загальна енергія оцінюється кількістю зображених деталей -чи тільки необхідна кількість, щоб дати уяву про придуману тварину, що не існує (тіло, голова, кінцівки, хвіст, крила, і т.п.): із заповненим контуром, без штрихування і додаткових ліній частин, просто примітивний контур, - або ж має місце щедре зображення не тільки необхідних деталей, а й таких, що ускладнюють конструкцію. Відповідно - чим більше складових частин і елементів (окрім найнеобхідніших), тим вища енергія, і навпаки: економія енергії, астенічність, органіка, хронічне соматичне захворювання. (Те ж саме підтверджується характером виконан-
ня певних деталей й символів, що дозволяє з'ясувати об'єкт прив'язки тривоги).
Оцінка характеру ліній.
Дубляж лінії, недбалість, неакуратність з'єднань, «острівці» з ліній, що перетинаються одна одною, закреслення частини малюнка (забруднення, відхилення від вертикальної осі, стереотипність ліній і т.п.) розцінюються так само, як при аналізі піктограм.
Це стосується фрагментарності ліній і форм, незакінченості, обі-рваності малюнка...
Тематично тварини поділяються на тих, що погрожують (тих, яким погрожують), нейтральних (подібно до лева, бегемота, вовка або птаха, мурахи, білки, собаки, кішки). Це відношення до власної персони, до свого «Я», уявлення про свою позицію в світі, щось на зразок ідентифікації себе за значимістю (із зайцем, комашкою, слоном, собакою і т.п.). Тварина, яку малюють, - представник автора.
Уподібнення тварини до людини, починаючи з постановки тварини у положення прямоходження (на дві лапи замість чотирьох або більше) закінчуючи одяганням тварини в людський одяг (штани, спіднички, пояси, плаття), включаючи подібність морди до обличчя, ніг або лап - на руки, свідчать про інфантилізм, емоційну незрілість (відповідно до ступеня виявленості «олюднення» тварини). Механізм є схожим і паралельним алегоричному значенню тварин та їх характерів у казках, притчах, інших фольклорних формах.
Ступінь агресивності, виражений кількістю, характером і розташуванням гострих кутів у малюнку незалежно від їх зв'язку з тою чи іншою деталлю зображення. Особливо вагомими в цьому відношенні є прямі символи агресії - кігті, зуби, дзьоби. Акцентування статевих ознак (вимені, грудей при людиноподібній фігурі і т.п.) -це ставлення до статі, аж до фіксації на проблемах сексу.
Фігура кола (особливо незаповненого) символізує тенденцію до приховування, замкнутості свого внутрішнього світу, небажання давати відомості про себе оточуючим, піддаватися тестуванню. Такі малюнки дають зазвичай дуже обмежену кількість даних для аналізу.
Вмонтування механічних частин в живі тканини тварини, постановка фігури тварини на постамент, тракторні або танкові гусениці, постановка на триногу, прикріплення до голови пропелера, гвинта;
вмощування в око електролампи, проводів у тіло і кінцівки тварини, а також рукояток, клавішів, антен і т.п. зустрічається головним чином у хворих на шизофренію та глибоких шизоїдів (рідко).
Творчі можливості виражені зазвичай кількістю елементів фігури, що поєднується. Банальність, відсутність творчого початку приймає форму «готової» тварини, що вже існує (коня, собаки, риби, свиніХ до якої лише «додається» також «готова» деталь, що вже існує, щоб намальована тварина стала такою, що не існує (кішка з крилами, риби з пір'ями, собака з ластами і т.п.). Оригінальність виражається у формі фігури з елементів, а не з цілих заготовок.
Назва може виражати, по-перше, раціональне з 'єднання частин («заєць, що літає», «бегекіт», «муходор»), а по-друге, словотворення з «книжково-науковим», іноді латинським суфіксом або закінченням («реталетіус», «напліолярія», «лямникецинія», «паргалорій»). Перше - раціональність, конкретна установка при орієнтації і адаптації, друге - демонстративність, спрямованість головним чином на демонстрацію власного розуму, ерудиції, знань. Зустрічаються назви поверхово-звукові, без будь-якого осмислення («ліошама», «грятекр», «лаліо»), що знаменують легковажне ставлення до оточуючих, невміння враховувати сигнали небезпеки, присутність афективних критеріїв в основі мислення, перевага естетичних елементів судження над раціональними.
Зустрічаються іронічно-гумористичні назви («ріночурка», «дево-щур» «бульбашкоїд») - при відповідно іронічно-поблажливому ставленні до оточуючих; інфантильні назви мають зазвичай елементи, що повторюються («тру-тру», «люлюка», «кус-кус»).
Схильність до фантазування, частіше захисного характеру, виражена надмірно подовженими назвами («аберосинотіклірон», «гу-лобарінклетомнешинія» і т.п.).
МЕТОДИКА «НАМАЛЮЄМО СВІЙ ХАРАКТЕР»
Ви, мабуть, звернули увагу, що останнім часом ми всі частіше стали звертатись до екстрасенсів, магів і чаклунів. Запитання одне -чого нам чекати від самих себе, від власного характеру, організму? Які ми? Спробуємо самостійно відповісти на це запитання, а для цього візьмемо в руки фломастер або олівець і на декілька хвилин дамо
волю своїй фантазії, заповнивши 12 запропонованих квадратів, доповнюючи зображення на свій розсуд. І лише потім звернімося до запропонованого коментарю.
Аналіз
1. У першому квадраті ви змалювали своє дійсне відношення до себе і уявлення про себе. Якщо ви намалювали усміхнене або кумедне личко, фігурку, то це свідчить про хороше почут-
тя гумору, дипломатичність і миролюбивість натури. Гротескна карикатура - ознака неуважності, замкнутості. Сонце означає, що ви часто на себе берете роль лідера. Квітка - ознака жіночості, ви приділяєте багато уваги своїй зовнішності і своєму оточенню. Око означає, що ви володієте гордим і недовірливим норовом, прагнете керувати формуванням своїх взаємостосунків з людьми і свідомо будуєте своє життя.
2. Другий квадрат. Якщо ви намалювали щось таке, що виходить
за межі внутрішнього квадрату, то ви маєте бентежний харак
тер і сиднем вас не назвеш. І навпаки, одинокий будиночок або
символ домівки - ознака того, що ви сумуєте за домашнім теп
лом. Якщо ваш малюнок розташований у внутрішньому квад
раті і поза ним, то в такому випадку ваші інтереси у правильній
пропорції діляться між родиною і навколишнім світом.
3. Якщо ви намалювали стрілу, що летить до певної цілі, тобто у
мішень, то у вас розвинуте самолюбство і ви здатні напорис
то працювати для досягнення своєї мети. Якщо ви доповнили
малюнок іншими лініями або стрілами, то ви честолюбиві,
але не впевнені у своїй меті. Якщо ви намалювали щось інше,
не схоже на символи стріли і мішені, то в такому випадку, мож
ливо, ви некерована, бунтівна людина.
4. Найчастіше в цьому квадраті розташовують множину фігурок
або малюнків. Велика кількість малюнків означає, що у вас ба
гато друзів. Якщо ви провели лише одну лінію, то ви насамперед
таємнича, стримана, замкнута людина. Якщо ви намалювали цег
лину, то ви схильні до меланхолії і вередування, дивакуваті.
5. Якщо ви використали малюнок, намалювавши якийсь замкну
тий простір, ліхтарний стовп, шию тварини і так далі, то ви веде
те гармонійне, здорове, регулярне статеве життя. Якщо ви зали
шили незаповненим простір між двома вертикальними лініями,
а малюнок, подібний до наведеного прикладу, змістили або спот
ворили до невпізнання, то це свідчить про вашу сором'язливість,
зайву скромність-у питаннях статі; ви взагалі неохоче займає
тесь питаннями статі, в усякому разі, не любите про це говорити.
Якщо дві вертикальні лінії навели вас на думку про стовбур де
рева, то статеве життя ви поєднуєте зі шлюбом. Якщо ж на де
реві ви намалювали плоди, то ви дуже любите дітей.
6. Якщо ви підкорюєтесь малюнку, то це означає, що ви маєте
рідкісну здатність швидко і легко схиляти на свій бік чужих
людей. Якщо ви не сприймаєте малюнок і, наприклад, у вас вийшов незграбний геометричний візерунок, то ви залишаєтесь поза компанією, у ваших відносинах з оточенням переважає прагнення до влади, диктату; ви дуже ревниві.
7. Якщо ви намалювали щось над розміщеною хвилястою лінією,
то ви себе почуваєте впевнено, у безпеці. Якщо навпаки, то
ви мало вірите у свої сили. Намалювавши потопаючий або
тонучий предмет, ви показали, що вас турбує ваше майбутнє.
Якщо ж ви намалювали ланцюжок, або який-небудь лінійний
орнамент, то ви, без сумніву, здатні завзято працювати, дуже
свідомі і зрідка припускаєтесь помилок.
8. Те, що ви намалювали в пустому квадраті, означає коло ва
ших інтересів. Якщо ви залишили квадрат пустим, то, ймові
рно, вам сумно жити і тому не зашкодить підшукати собі яке-
небудь хобі.
9. Якщо ви підкорилися малюнку, доповнивши його квадратами
або іншими геометричними фігурами так, що зробився си
метричний візерунок, то ви дисципліновані і вмієте організо
вано працювати в колективі. Якщо ви заштрихували квадра
тик чорного кольору і у вас вийшла картина з кривими лінія
ми, не симетрична і не подібна на правильну геометричну
побудову, то це говорить про те, що ви несхильні визнавати
авторитети, вперті і наполегливі.
10. Якщо ви просто замкнули кільце, то ви постійно потребуєте
захисту і підтримки, волієте нічого не вирішувати самі. Крім,
того, на вас мають великий вплив уявлення, прищеплені з ди
тинства. Якщо ви не замкнули кільце, то ви незалежна люди
на, яка має в своєму житті певні цілі. Якщо ж ви намалювали
людське вухо, то у вас прихований характер. Якщо малюнок
навів вас на думку про ручку чашки, то ви маєте розвинуте
батьківське або материнське почуття.
11. Якщо ви сприймаєте малюнок як елемент якоїсь настільної
гри, то це вказує на наявність у вашому характері духу зма
гання, деякої напористості. Жінки часто домальовують при
ведену схему до квадрата або зображають який-небудь сим
вол будинку. Це зазвичай свідчить про їхню хазяйновитість.
12. Розміщені на малюнку крапки збуджують у людей фантазію.
Якщо ви використали ці крапки як складову частину картин
ки (мурашки, хвіст зайця, зерна, які клюють пташки і т.д.), то
це показує, що у вас відповідна уява. Якщо ви затушували крапки і з'єднали їх у коло, то це вказує на логічне мислення і практичний склад розуму.
Завдання №21
«Організація праці керівника за критеріями важливості і терміновості»
Менеджеру часто доводиться працювати з великим напруженням. Багато керівників перевантажені від того, що обсяг роботи, яку їм необхідно виконати, занадто великий *.
Основною причиною перевантаженості керівника є почасти неефективність використання робочого часу в умовах, коли необхідно одночасно виконувати багато справ.
Для оптимізації робочого часу менеджера можна організувати працю за наступними принципами:
• принцип американського вченого Парето, згідно з яким кон
центрація зусиль менеджера на життєво важливих справах прак
тично повністю визначає кінцевий результат;
• принцип колишнього президента США Ейзенхауера: визначення
пріоритетів на основі важливості та терміновості. Ейзенхауер,
ділячи завдання за їх важливістю і терміновістю, прийшов до
так званих завдань А, В, С (див. рис. 59).
А-завдання: дуже важливі і термінові, виконувати які потрібно
негайно; В-завдання: важливі, але нетермінові; необхідно визначити, в
які терміни їх виконати; С-завдання: менш важливі, але термінові, вирішення яких слід
делегувати підлеглим.
Справи, які не є ні важливими, ні терміновими, не повинні відволікати уваги керівника, у якого і так безліч невідкладних справ і стіл захаращений паперами. Інколи це вимагає певного ризику, але такі справи слід відразу викидати в кошик для паперів.
* Умову завдання взято із книги: Уткин 3. А. Сборник ситуационньїх задач, деловьіх и психологических игр, тестов по курсам «Менеджмент», «Маркетинг»: Учебное пособие. - М.: Финансьі и статистика, 1996. - 64 с.
В-завдання
А-завдання
визначити
терміни
виконання
виконати
негайно
самому
викинути в кошик
Т^Г"* *ч
С-завдання
делегувати підлеглим
ііії |
рИііії-;
терміновість
Рис. 59. Завдання А, В, С на основі важливості і терміновості
Завдання (для студентів)*
Накладіть вашу просторово-часову та ділову ситуацію на приведену схему. Для цього:
1. Зробіть якомога повніший довільний перелік навчальних та по
бутових справ, які вам необхідно завершити до кінця навчаль
ного циклу (семестру; триместру).
2. Викресліть (викиньте в кошик) те, що не є ні важливим, ні тер
міновим.
3. Виберіть у списку ті справи, які ви можете попросити зробити
за вас інших (С-завдання). Наприклад, хтось збирається зро
бити ксерокопії чи придбати літературу. Попросіть зробити
заодно для вас, це зекономить час.
4. Складіть графік виконання завдань, які є важливими, але «не
горять» уже (В-завдання). Наприклад, виконання розділів кур
сової роботи тощо.
Розроблено нами. — Авт.
5. Підкресліть у списку червоним кольором А-завдання (негайно
виконувати самому).
6. Ще раз перегляньте свій розподіл завдань і підкорегуйте його.
7. Розпишіть свої завдання (А, В, С) по квадратах приведеної схе
ми з метою візуалізації.
8. Якщо ви навчаєтесь і працюєте, то можете зробити це завдан
ня на прикладі своєї виробничої діяльності.
9. Покажіть всі записи викладачу і аргументовано «захистіть» свій
проект.
Завдання №22
«Складання психологічного «автопортрету» та визначення стратегії самореалізації особистості» *
1. У збірці поезій доктора психології Валентина Моляко («Криголами», 1972) є такий вірш (хоку):
«Ось я, значить, який!
Але ж скільки часу
я про себе був зовсім іншої думки!»
Задумаємось над цими словами і візьмемо їх за епіграф для нашого завдання.
2. Із курсів теоретичних занять, практичних вправ, самостійних робіт ми набули знань, які дали змогу іншими очима глянути на оточуючих та по-іншому оцінити себе.
Ми знаємо: який у нас характер і темперамент, наскільки уважні ми і якою пам'яттю наділені від природи, як сприймаємо інших і як інші сприймають нас, які стереотипи мислення нам притаманні, як розслабитися і відновити свої сили, як підібрати собі персонал на основі професіограми; якими рисами особистості наділені ми, як потенційні менеджери, і якого хотіли б мати керівника «над собою» і т.д.
Отже, перегляньте свої зошити для практичних занять і самостійні роботи із названих дисциплін і опишіть свій психологічний «портрет». Якщо за змістом він буде не тільки набором цифр і характеристик, а наближатиметься до науково-популярного есе чи оповідання, то оцінка за цей пункт завдання буде вищою.
Розроблено нами. -Авт.
3. Далі робите «в колонку» довільний і якомога довший перелік
рис і властивостей власної особистості (свої).
4. Із перечислених рис і властивостей вибираєте ті, яких ви хочете
позбутися, а також ті, які вам подобаються, і заносите в таблицю З,
подану нижче. В цій же таблиці є також третя графа, в якій ви називає
те риси і властивості особистості, які ви хочете набути - «Ідеал - Я».
Таблиця З
Риси та властивості моєї особистості | ||
Ті, яких я хочу позбутися | Ті, які мені подобаються | Ті, які я хочу додатково набути «Ідеал - Я» |
іт.д. | іт.д. | іт.д. |
5. На основі таблиці зробіть про себе такі висновки:
• морально-вольовий (соціально-позитивний), аморально-во
льовий, слабкий чи «нейтральний» є ви тип особистості;
• творчою, нетворчою чи просто пересічною є ви людиною;
• чи здатні ви в найближчій перспективі чи в майбутньому успі
шно керувати людьми;
• чи наділені ви педагогічним тактом і відчуттям;
• адекватне чи деформоване у вас сприйняття оточуючого соціуму.
6. Розробіть стратегію самореалізації особистості, тобто як до
сягнути «ідеалу - я» на найближчих 20 років життя. Бажано, щоб ця
стратегія складалася із системи завдань, необхідних для досягнення
оперативних і стратегічних цілей (див. табл. 4)
Таблиця 4
Стратегія самореалізації особистості | ||||||
Роки життя | Оперативні цілі | Завдання для їх досягнення | Тактичні цілі | Завдання для їх досягнення | Стратегічні цілі | Завдання для їх досягнення |
2 3 |
Стратегія самореалізації особистості | ||||||
Рокижиття | Оперативні цілі | Завдання для їх досягнення | Тактичні цілі | Завдання для їх досягнення | Стратегічні цілі | Завдання для їх досягнення |
Віднесення цілей до оперативних, тактичних чи стратегічних будемо визначати за двома критеріями, а саме:
• час (тривалість реалізації);
• важливість (особистісна диспозиція).
Ці критерії вам необхідно визначати самим, але орієнтовно тривалість реалізації (досягнення) оперативної цілі від 1 міс. до 1 року; тактичної - від 6 міс. і не більше як до 5 років; стратегічної- від З до 10 років, (див. мал. 60).
1 рік
ОПЕРАТИВНА
ціль тіг
1 міс.
1 рік
тривалість
ТАКТИЧНА ціль
тш
тах |
1 р. 2 р. Зр. 4 р.
• міс.
5 років
тривалість
Шах
тіп |
тривалість |
СТРАТЕГІЧНА ціль
0 3 роки 10 років
Мал. 60. Орієнтовна тривалість досягнення життєво важливих цілей
Розділ 4 ПСИХОЛОГІЧНІ ТЕСТИ
Психогеометрія для менеджерів
Психогеометрія * - унікальна практична система аналізу особистості. Вона дозволяє:
1. Миттєво визначити форму (чи тип) особистості людини, що
вас цікавить і, природно, вашу власну форму.
2. Дати детальну характеристику особистих якостей та особливо
стей поведінки будь-якої людини на мові, що зрозуміла кожній лю
дині.
3. Скласти сценарій поведінки для кожної форми особистості у
типових ситуаціях.
Психогеометрія розроблена у США, її автор Сьюзен Деллін-гер - спеціаліст із соціально-психологічної підготовки управлінських кадрів. За останні роки цю систему вивчали більш ніж 100 тис. слухачів шкіл менеджменту. Існують прихильні відгуки 500 «кадровиків» американських компаній, які вважають, що психогеометрія могла б використовуватися замість традиційного тестування нових службовців. І це не дивно, тому що точність діагностики з допомогою психогеометричного методу досягає 85%.
Адаптацію психогеометричного тесту до вітчизняних умов провели кандидати наук А.А. Алексєєв та Л.А. Громова.
«Знак Скорпіона» (стилізований) розробив і ввів у практику В. С. Лозниця (КНЕУ) на основі спеціального дослідження.
* Тест, крім доповнень, що стосуються «Знаку Скорпіона», взято із книги: Щокін Г.В. Практична психологія менеджменту. - К.: Україна, 1994. - 399 с. -Рос. мовою.
Рис. 61.
ІНСТРУКЦІЯ
Подивіться на шість фігур, що зображені на рис. 61. Виберіть з них ту фігуру, по відношенню до якої ви можете сказати: це - я! Тільки не займайтеся ніякими непотрібними роздумами. Це ні до чого не приведе. Просто намагайтеся відчути свою форму. Якщо ви відчуваєте сильне утруднення, виберіть з фігур ту, яка першою привабила вас. Запям'ятайте її назву під № 1. Потім проранжуйте п'ять фігур, що залишилися, відповідно до вашої переваги і запишіть їх назви під відповідними номерами. Остання фігура, яку ви запишете під номером 6, буде явно не вашою формою, тобто тією формою, яка підходить вам менш за все.
Перший, найважчий етап роботи закінчено. Перед вами впорядкований ряд геометричних фігур, у яких відлиті ваші суб'єктивні пристрасті. Яку б фігуру ви не поставили на перше місце, це - ваша основна фігура, чи суб'єктивна форма. Саме вона дає можливість визначити ваші основні домінуючі риси характеру та особливості поведінки. Решта чотири фігури - це своєрідні модулятори, які можуть забарвлювати провідний фон вашої поведінки. Сила їх впливу зменшується із збільшенням порядкового номера. І якщо деякі характеристики фігури, яка стоїть на другому місці, ви, ймовірно, зможете виявити у своїй поведінці, то фігура, що займає шосте місце, проявляє себе тоді, коли ви явно не в собі (і, вочевидь, собі не подобаєтесь). Більш важливим для вас є інше значення останньої фігури - вона вказує на форму людини, взаємодія з якою буде викликати у вас найбільші труднощі (їх ви успішно зможете перебороти за допомогою психогео-метрії).
А тепер приступимо до розшифровки психогеометричної мови.
Якщо більшість якостей, що перерахована у характеристиці вашої основної форми, відповідає вашій реальній поведінці, то ваш
випадок найпростіший (звичайно, тільки з точки зору діагностики). Залишається лише запам'ятати свою чисту форму (Квадрат, Трикутник, Знак Скорпіона, Круг, Зигзаг, Прямокутник) і перейти до подальшого вивчення та застосування психогеометрії на практиці. Однак, ймовірно, що ви «не знайшли себе» серед наведених фігур. Це трапляється, як ми вже згадували, у 15% тих, хто проходить психо-геометричний тест. Якщо ви потрапили у ці 15%, то можуть бути декілька причин, чому ви вибрали «не свою» форму:
• негативна установка чи насторожене відношення до тесту
вання;
• у даний період ви стурбовані розходженням між тим, що ви є, і
вашим ідеалом. Тому ви обираєте ту форму, якою бажаєте бути,
замість тієї, якою ви зараз є;
• ви знаходитесь у незвичайному для вас психічному стані, що
викликаний значущими змінами у вашому житті (дуже збуд
жені, втомлені, засмучені і т.д.).
Можуть бути і інші причини помилкового вибору основної форми. Але, незалежно від причини, зробіть наступне. Прочитайте уважно опис всіх шести фігур і просто виберіть для себе ту з них, яка найбільше відповідає вашій особистості та поведінці. Вона і буде вашою основною формою.
Нарешті, може виявитися, що жодна з фігур вам повністю не підходить, скоріше, вас можна описати комбінацією з двох чи навіть трьох форм (краще, все ж, обмежитись двома). У цьому випадку намагайтесь вирішити для себе, яка з них є домінантною, а яка -підлеглою. Тоді ви зможете наочно змалювати вашу форму особистості, вписавши підлеглу у домінантну. При цьому, якщо домінуючою формою є Зигзаг, то його хвильова лінія перекреслює підлеглу форму; у якості підлеглої форми Зигзаг наче проникає в домінантну, порушуючи її контур.