Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Соціально- економічний та політичний розвиток Османської імперії у др. пол. 19 ст.. Режим зулюму. Перетворення імперії в напів колонію.




Режим зулюма обернувся для імперії вибухом реакції, фактичною відміною всіх завойованих раніше прав і гарантій особистості, розгулом беззаконня і свавілля, хабарництва та казнокрадства, доносів і арештів. Преса була або закрита, або поставлена під суворий нагляд цензури. Полурегулярная кавалерія «Хаміді», яка виконувала функції жандармські і складалася з башибузуків, наводила страх на населення, особливо в нетурецьких районах імперії, де свавілля і насильство часом оберталися погромами страшними із десятками тисяч беззахисних жертв, як то сталося в турецькій Вірменії восени 1894 Беззахисною перед лицем реакції виявилася і слабка ще система світської освіти: шкільні підручники суворо переглядалися, середні спеціальні навчальні заклади і Стамбульський університет являли собою жалюгідне видовище і часом закривалися зовсім. На всіх отримали європейську освіту дивилися косо, як на неблагонадійних.

Вінцем всієї системи зулюма стало її ідеологічне обрамлення - доктрина панісламізму, що ставила султана-главою халіфа всіх мусульман. Ідеологи панісламізму аль-Афгані та М. Абдо, що заклали основи доктрини, були змушені орієнтуватися на Абдул-Хаміда, а аль-Афгані навіть провів останні роки життя (1892-1897) в Стамбулі. Однак слід зауважити, що в поданні ідеологів доктрини панісламізм являв собою рух, що ставив собі за мету якось пристосувати світ ісламу до існування за нових умов і протиставити мусульманське єдність натиску європейського колоніалізму. Що ж до Абдул-Хаміда, то він сприймав сенс доктрини інакше, бачачи в панісламізму лише хороший засіб зміцнення власної влади в імперії і підтримки цієї влади за межами країни. Не дивно, що на практиці (султан і його політика) панісламізм скоро перетворився на суто реакційну ідеологію, сила і вплив якої у світі та імперії зменшувалися в міру занепаду влади султана.

Не можна сказати, щоб Абдул-Гамід був надто завзятим мусульманином-панісламістів. Зокрема, він добре усвідомлював залежність імперії від держав, що сильно стримувало його в глобальних прагненнях. Залежність ця все росла, особливо фінансова. Ще в 1875 р. вперше було поставлено питання про неможливість виплачувати зовнішні борги, а в 1879 р. імперія офіційно оголосила себе банкрутом. Результатом було створення Управління оттоманського боргу (1881), у відання якого, тобто в розпорядження держав, надходили доходи від державних монополій на тютюн, сіль, спирт і ряд податків. Спочатку в Управлінні і взагалі у сфері економічної та промислової експансії переважали англійці і французи, але з кінця століття, особливо після придбання залізничної концесії в Анатолії і початку будівництва дороги в Багдад (1888), провідні позиції в економіці Туреччини стали переходити до німців. Німецькі офіцери приступили до реорганізації турецької армії; Європеїзація Туреччини, незважаючи на опір панісламістів, потроху робила свою справу. Нехай конституційні права порушувалися, але вони існували в думках і прагненнях нового покоління, що виросло і який сформувався в боротьбі за ці реформи. Не можна забувати і про міському населенні, користувався плодами економічного зростання і промислового розвитку країни та теж стояла за реформи, проти повернення до минулого. Нарешті, незважаючи на утиски, в країні працювали світські навчальні заклади, що випускали всі нові загони турецькій інтелігенції, цілком мабуть орієнтуватися на європейські знання, демократичні права і культурні традиції. Словом, в Османській імперії складалася ситуація, звична для багатьох країн Сходу тієї епохи: традиційна структура, поставлена в умови насильницького проникнення в неї колоніального капіталу, чинила опір і пристосовувалася водночас, причому обидві сторони цього процесу були представлені відповідними тенденціями і політичними силами. В Османській імперії кінця XIX ст. сили традиціоналізму були представлені режимом зулюма. Але потроху знову консолідувалися і представники течії реформаторів, біля витоків якого свого часу стояли як здійснювали реформи сановники імперії, так і інтелігенти з числа «нових османів». На зміну новим османам в умовах зулюма прийшли у кінці XIX ст. младотурки.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 596 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2283 - | 2108 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.