Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Класичні та сучасні психологічні теорії особистості





Розділ 2


На даний час не існує загальноприйнятої думки про те, який підхід варто застосовувати персонологам до вив­чення особистості для пояснення основних аспектів пове­дінки людини. На цій стадіїрозвитку персонології'співісну­ють різноманітні альтернативні теорії, що описують осо­бистість як інтегроване ціле і водночас пояснюють роз­біжності між людьми. Тому насамперед зупинимося на тому, що являють собою деякі з теорій, щоб як можна ширше і багатогранніше уявити складність вивчення фе­номена особистості в психології.

2.1. Психодинамічний напрямок у теорії особистості: Зигмунд Фрейд

Жодний з напрямків не набув такої гучної популярності як психоаналіз 3. Фрейда (1856-3939). Його ідеї зробили революційний вплив не тільки на розвиток самої психології, породивши безліч теорій і гіпотез, наукових відкриттів і ме­тодів, але й на літературу, мистецтво, медицину та інші на­уки, пов'язані з людиною. Для розуміння психоаналізу і фрейдистської теорії особистості необхідно вказати основні положення навчання Фрейда.

Психічний детермінізм. Фрейд вважав, що душевне життя - це послідовний безупинний процес. Закон збере­ження енергії застосовується до нього так само, як і до всіх інших процесів. Кожна думка, почуття і дія мають свою причину, викликаються свідомим або несвідомим наміром і визначаються попередньою подією. У випадку коли деякі прояви душевного життя «здаються» виниклими безпричинно, спонтанно, Фрейд шукає і знаходить приховані зв'язки, що поєднують один напрямок душевного життя з іншим. Свідоме, лередсвідоме, несвідоме.

У душевному житті Фрейд віділлє три рівні: свідомість, перед свідомість і підсвідомість (несвідоме), пов'язуючи усі психічні процеси між собою по горизонталі і по вертикалі. До несвідомого належать багато інстинктів, узагалі недо­ступні свідомості, а також думки і почуття, піддані «цен-иурі», яка розділяє свідомість і несвідоме та виконує дві функції:

1) витісняє в царину несвідомого неприйнятні та за­суджувані особистістю власні почуття, думки і поняття;

2) чинить опір активному несвідомому, що прагне про­явитися у свідомості.

Думки і почуття, піддані «цензурі», не втрачені, але не допускаються до спогадів, і тому виявляються у свідо­мості не прямо, а опосередковано: в обмовках, описках, сновідіннях, помилках пам'яті, неврозах, нещасливих ви­падках, захворюваннях і т. ін. Відбувається також субліма­ція несвідомого - заміщення заборонених потягів соціаль­но прийнятними діями.

Те, що ми звикли називати свідомістю, являє собою, образно кажучи, айсберг, велику частину якого займає не­свідоме. У цій нижній частині айсберга і знаходяться ос­новні запаси психічної енергії, спонукання й інстинкти.

Передсвідомість - частина несвідомого, розташованого між свідомістю і власне, несвідомим, що може стати свідо­містю, будучи «складом» пам'яті, у якому свідомість має потребу при виконанні своєї повсякденної роботи.

Спонукання, інстинкти і принцип рівноваги. Інстин­кти - це сили, що спонукають людину до дії. Фізичні ас­пекти, інстинкти, Фрейд називав потребами, психічні - ба­жаннями. Інстинкт містить компоненти: джерело (потре­би, бажання), мету, імпульс та об'єкт. Мета інстинкту по­лягає в зменшенні потреби і бажання, тобто їх задоволенні. Імпульс інстинкту - це ті енергія, сили або напруження


що використовуються для задоволення інстинкту. Об'єкт інстинкту - це предмети або дії, що задовольняють почат­кову мету. Людина, яка відчуває потребу, буде продовжу­вати пошукову діяльність доти, поки не задовольнить цю потребу і пов'язане з нею напруження. Напруження змінюється релаксацією, релаксація - напруженням... І так до безкраю. При цьому мова йде не тільки про безпосеред­ньо фізіологічні потреби, але й про потреби, наприклад, опікувати когось, домінувати, панувати, залежати, страж­дати, спілкуватися і т. д.

Ці основні положення вчення 3. Фрейда спираються на концепцію особливих «структур» особистості (рис. 5).



Свідомість Контакт із зовнішнім світом

Передсвідоме. Матеріал, який може бути перетворено у свідомість

ЕГО/«Я» Принцип реальності Вторинні процеси мислення

Несвідоме. Матеріал, недоступний свідомості

«НАД-Я» СУПЕРЕГО Морально-етичні імперативи

«ВОНО» ІД Принцип задоволення Первинні процеси мислення

 


 


Рис. 5. Взаємозв'язок між особистісними структурами і рівнями свідомості (3. Фрейда)

ІД. Слово «ід» походить від латинської «воно» і, за Фрейдом, означає винятково примітивні, інстинктивні й урод­жені аспекти особистості. Ід функціонує цілком у несвідо­мому і тісно пов'язане з інстинктивними біологічними спо­нуканнями (їжа, сон, дефекація, копуляція), що наповню­ють нашу поведінку енергією. Згідно з Фрейдом, ід - щось темне, біологічне, хаотичне, що не знає законів і не підпо­рядковується правилам, вільне від обмежень. Як найстарі­ша вихідна структура психіки, виражає первинний прин­цип усього людського життя - негайну розрядку психічної енергії, виробленої біологично обумовленими спонукання­ми (особливо сексуальними й агресивними). Останні, коли вони стримуються і не знаходять розрядки, створюють на­пруження в особистому функціонуванні, підпорядковуєть­ся принципу задоволення, виражаючи себе в імпульсивній, ірраціональній і нарцисській манері, незважаючи на наслідки для інших або всупереч самозбереженню.

ЕГО (від лат. «е£0» - Я) - це компонент психічного апа­рата, відповідального за прийняття рішень. Его прагне вис­ловити і задовольнити бажання ід відповідно до обмежень, що накладаються зовнішнім світом. Его одержує свою струк­туру і функцію від ід, еволюціонує з нього і запозичує части­ну енергії ід для своїх потреб, щоб відповідати вимогам соц­іальної реальності. Таким чином, его допомагає забезпечува­ти безпеку і самозбереження організму. На відміну від ід, природа якого виражається в пошуку задоволення, его підпо­рядковується принципу реальності, мета якого - збереження цілісності організму шляхом відстрочки задоволення інстинктів до того моменту, коли буде знайдено можливість досягти розрядки у належний спосіб. Принцип реальності дає можливість індивідууму гальмувати, переадресовувати або по­ступово давати вихід грубої енергії ід у рамках соціальних обмежень совісті індивідуума. Спираючись на силу логічного мислення, що Фрейд називав повторним процесом, его здатне спрямовувати поведінку в потрібне русло, щоб інстинктивні потреби задовольнялися безпечним для самого індивідуума і для інших людей способом. Его виступає в ролі ніби-то, «ви-


конавчого органу» особистості і є цариною протікання інте­лектуальних процесів і вирішення проблем.

Суперего (Над-Я) - формується в процесі соціалізації і є компонентом особистості, яка розвивається, являє собою інтер-налізовану версію суспільних норм, стандартів поведінки, си­стеми цінностей. Спочатку суперего відбиває тільки батьківські очікування відносно того, що являє собою гарна і погана по­ведінка. Кожний вчинок дитина вчиться приводити у відповідність із цими обмеженнями, щоб уникнути конфлік­ту і покарання. Будучи морально-етичною силою особистості, суперего є наслідком тривалої залежності дитини від батьків. Проте в міру того, як соціальний світ дитини починає розши­рюватися (завдяки групам, ровесникам, школі, мистецтву, літературі тощо) сфера суперего збільшується до меж тієї по­ведінки, яку вважають прийнятною ці нові групи. Можна розглядати суперего як індивідуалізований відбиток «колек­тивної совісті» соціуму, хоча сприйняття дитиною реальних цінностей суспільства може бути перекрученим.

Фрейд розділив суперего на дві підсистеми: совість та его-ідеал. Совість формується за допомогою батьківських по­карань за вчинки, які батьки називають «поганою поведін­кою». Совість включає здатність до критичної самооцінки, наявність моральних заборон і виникнення почуття прови­ни в дитини за «погану поведінку». Заохочувальний аспект суперего - це его-ідеал, що формується з того, що батьки схвалюють або високо цінують; він веде індивідуума до вста­новлення для себе високих стандартів. І якщо мету досягну­то, це викликає почуття самоповаги і гордості. Суперего вва­жається сформованим цілком, коли батьківський контроль заміняється самоконтролем Сулерего, намагаючись цілком загальмувати будь-які суспільно засуджувані імпульси з боку ід, прагне спрямувати людину до абсолютної досконалості в думках, словах і вчинках; намагається переконати его в пе­ревазі ідеалістичних цілей над реалістичними.

За 3. Фрейдом, особистість людини приречена на постій­ний внутрішній конфлікт, що виникає через «взаємовідно­сини» трьох компонентів структури особистості (рис 6).

III зиреге8о - Формується через подолання
«Над-Я» - совість Едипового комплексу (комплексу
  Електри)
> і
II е§о - «ЕГО-Я» - Формується під
свідомість <— — впливом ___ Принцип
  суспільства реальності
  >    
>      
І «ІД» - «ВОНО» Уроджені _____ Принцип
несвідоме інстинкти задоволення

 




Сублімація І


Захисні механізми

витіснення.

раціоналізації,

проекції

тощо


Неврози


Рис. 6. Схематичне зображення структури особистості заЗ. Фрейдом

Система життєво важливих потреб, що складає зміст «ВОНО», постійно вимагає задоволення і несвідомо спря­мовує психічну активність людини, регулюючи її психічні процеси і стани. Несвідомі потяги, що йдуть від «ВОНО», частіше усього знаходяться в стані конфлікту з тим, які містяться в «Над-Я», тобто із соціальними і моральними оцінками поведінки; тому між «ВОНО» і «Над-Я» існують постійні і неминучі протиріччя. Вони вирішуються за до­помогою «Я» - свідомості, що, діючи відповідно до прин­ципу реальності, намагається розумно примирити обідві кон­фліктуючі сторони таким чином, щоб потяги «ВОНО» були максимальною мірою задоволені і при цьому не було пору­шено норм моралі.

Стани невдоволенння собою, тривожності і занепокоєн­ня, які часто виникають у людини, є, за Фрейдом і концеп­ціями неофрейдистів, суб'єктивним, емоційно забарвленим відбитком боротьби «ВОНО» і «Над-Я»у свідомості люди­ни.

Намагаючись позбутися цих неприємних емоційних станів, людина за допомогою «Я» виробляє в себе так звані захисні механізми. Ось деякі з них:

1. Заперечення. Коли реальна дійсність для людини дуже неприємна, вона «закриває на неї очі», вдається до заперечення її існування або намагається знизити сер­йозність загрози для її «Над-Я». Одна з найбільш пошире­них форм такої поведінки - неприяйняття, заперечення критики на свою адресу з боку інших людей, утвердження, що того, що критикується, насправді не існує. У деяких випадках таке заперечення відіграє певну психологічну за­хисну роль, наприклад, тоді, коли людина дійсно серйозно хвора, але не приймає, заперечує цей факт. Тим самим вона знаходить у собі сили продовжувати боротьбу за життя. Проте частіше усього заперечення заважає людям жити і працювати, оскільки, не визнаючи критики на свою адре­су, людина і не намагається позбутися від вад, що підда­ються справедливій критики.

2. Заглушування. На відміну від заперечення, яке зде­більшого належить до інформації, що надходить ззовні, за­глушування стосується блокування з боку «Я» внутрішніх імпульсів і загроз, що йдуть від «Над-Я». У цьому випадку неприємні зізнання самому собі та відповідні переживання
наче витісняються зі сфери свідомості. Відомі випадки зов­нішньо нез'ясованого забування, що не супроводжуються ви­раженими психічними розладами, є прикладами активної роботи несвідомого механізму заглушування.

3. Раціоналізація. Це спосіб розумного виправдання будь-яких вчинків і дій, що суперечать моральним нормам і вик­ликають занепокоєння. Звернення до раціоналізації харак­терне тим, що виправдання вчинку знаходиться звичайно вже після того, як його зроблено. Найбільш типові прийоми раціоналізації такі: а) виправдання своєї нездатності що-не-будь зробити небажанням це робити; б) виправдання зробле­ної небажаної дії «об'єктивними» обставинами.

4. Формування реакцій. Іноді люди можуть приховува­ти від самих себе мотиви власної поведінки за рахунок їх заглушення через особливо виражений і свідомо підтриму-ваний мотив протилежного типу. Наприклад, несвідома во­рожість до дитини може виражатися в нарочистій увазі до неї. Така тенденція одержала назву «формування реакції».

5. Проекція. Всі люди мають небажані властивості і риси особистості, які вони неохоче визнають, а частіше - зовсім не визнають. Механізм проекції виявляє свою дію в тому, що власні негативні якості людина несвідомо припи­сує іншій особі, причому, як правило, у перебільшеному вигляді.

6. Інтелектуалізація. Це своєрідна спроба піти від емо­ційно загрозливої ситуації шляхом відстороненого обгово­рення її в абстрактних інтелектуалізованих термінах.

7. Заміщення. Воно виражається в частковому, непря­мому задоволенні неприйнятного мотиву яким-небудь мо­рально припустимим способом.

Якщо ці й інші захисні механізми не спрацьовують, ті незадоволені імпульси, що виходять з «ВОНО», дають про себе знати в закодованій, символічній формі, наприклад у сновідіннях, описках, обмовках, жартах, дивностях пове­дінки людини аж до появи патологічних відхилень.

Самосвідомість людини Фрейд порівнював з вершиною айсберга, вважаючи, що лише незначна частина того, що насправді відбувається в душі людини і характеризує її

як особистість, ак­туально нею усвідомлюється. Тільки невеличку частину своїх вчин­ків людина здатна правильно зрозумі­ти і пояснити. Ос­новна ж частина її життєвого досвіду й особис­тості знаходиться поза сферою свідомості, і тільки спец­іальні процедури, розроблені в психоаналізі, дозволяють проникнути в свідомість.


 

2.2. Аналітична теорія особистості: Карл Густав Юнг

Як і Фрейд, Юнг (1875-1961) присвятив себе вивчен­ню динамічних несвідомих потягів та їхнього впливу на людську поведінку і досвід. Погляди Юнга на особистість людини є, можливо, найбільш складними, полемічними в персонологічній традиції. У результаті переробки Юнгом психоаналізу з"явився цілий комплекс ідей з таких різних галузей знання, як психологія, філософія, астрологія, ар­хеологія, міфологія, теологія і література. До основних по­нять вчення Юнга відносять поняття про інтроверсії та ек­страверсії, відкриття чотирьох основних психічних функцій, дослідження колективного несвідомого, особливий погляд на структуру особистості, а в зв'язку з цим - створення аналітичної психотерапії.

Поняття про інтроверсії та екстраверсії базується на тому, що фокус інтересів кожного індивідуума може бути звернений переважно до свого внутрішнього «Я» (інтровер­сія) або до зовнішнього світу (екстраверсія). Інтроверти насамперед зацікавлені і спонукувані власними думками. Небезпека для них полягає в тому, що якщо занадто глибо­ко зануритися у своє внутрішнє «Я», то можна втратити контакти із зовнішнім оточенням. Екстраверти переважно зайняті зовнішнім світом, вони легше встановлюють со­ціальні зв'язки і краще усвідомлюють, що відбувається на­вколо них. Небезпека для них полягає у втраті уміння ана­лізувати свої внутрішні психічні процеси.

Юнг віділяє чотири основні психічні функції: мис­лення, відчування, відчуття й інтуїцію, на підставі чого утворюються типи людей, в яких розвинуті ті або інші функції. Так, у розумового типу яскравіше, ніж в інших, виявляється здатність до узаг льнень, абстрагування, ло­гічних побудов. Почуттєві типи замість логіки віддають перевагу емоціям, а рішення приймають за принципом: добре або погано, красиво або некрасиво. Якщо мислення і відчування Юнг розцінював як способи прийняття рішен-


ия, то відчуття й інтуїцію - як способи одержання інфор­мації. Відчуття засноване на конкретних фактах, на тому, що можна побачити, понюхати, поторкати. Інтуїція -спосіб опрацювання інформації, яка накопичується пере­важно в несвідомому. Індивідуум, у якого домінують відчуття, більш адекватно, ніж інші типи, реагує на конк­ретну ситуацію, але більш залежний від неї. Інтуїтивний тип більше довіряє своєму досвіду. Інформація в таких людей опрацьовується швідше, відразу автоматично по­в'язується з минулим досвідом.

Психічні функції в людини розвинуті нерівномірно: заз­вичай одна з них домінує, ще одна - супроводжує, а інші дві виражені слабо і знаходяться в несвідомому.

На підставі цього положення надалі психологи аналі­тичного напрямку розробили доповнення і нові варіанти застосування соціоніки (інформаційного психоаналізу).

За Юнгом, крім особистого несвідомого, існує ще й ко­лективне несвідоме, що містить досвід розвитку всього люд­ства і передається від покоління до покоління. За переко­наннями Юнга, психіка дитини при народженні не є «чис­тою грифельною дошкою», а містить певні структури (ар­хетипи), що надалі впливають на її розвиток, формування її «Я» та способи взаємодії зі світом.

Основу колективного несвідомого становлять архетипи, тобто «форма без змісту», що організує і спрямовує психічні процеси. Архетип можна порівняти із сухим річищем, що визначає рельєф ріки, але рікою може стати лише тоді, коли по ньому потече вода. Отже, суть архетипу полягає в тому, що вода (психічні процеси) потече по цьому річищу, а не всупереч йому. Архетипи виявляють себе у вигляді символів: в уявах героїв, міфах, фольклорі, обрядах, традиціях тощо як узагальнений досвід наших предків. Головні з них - ар-хетил матері, тобто збірний образ жінки, архетип батька, що визначає загальне ставлення до чоловіків. Я. Юнг зара­хував до архетипів і основні елементи структур особистості, віділяючи такі елементи (шари): персону, Его, тінь, Аніму (у чоловіків), Анімус (у жінок) і самість (рис. 7).


 

 

Рис. 7. Структура особистості (за Юнгом)

Персона (особистість) - найверхній шар особистого свідо­мого; «Его» - його більш глибокий шар. Найверхній шар не­свідомого - двійник «Я», його тінь; наступний шар - душа (Аніма та Анімус); найнижчий шар - об'єктивне «Я» (самість).

Персона - це візитна картка «Я»: манера говорити, мислити, вдягатися, це характер, соціальна роль, здатність самовиражатися у суспільстві. Регзопа - латинське слово, яке означає маску, що вдягали грецькі актори для умовно­го позначення тієї або іншої ролі (порівн. російське: «маш-кара», «особистість».)

«Его» - центр свідомості, і тому відіграє основну роль у свідомому житті: створює відчуття усвідомленості і по­слідовності наших думок та дій, відповідальне за зв'язок свідомого і несвідомого.

Тінь - центр особистого несвідомого, куди входять бажання, переживання, тенденції, що заперечуються інди­відуумом як несумісні з існуючими соціальними стандар тами, поняттями про ідеали і т. д. У житті ми звичайно ототожнюємося з персоною (соціальною роллю, «маскою») і намагаємося не помічати все, що вважаємо хибним, низь­ким у своїй особистості.

Юнг висунув гіпотезу про компенсаторну функцію не­свідомого, що відбиває зміст свідомості у переверненому вигляді. Отже, екстравертована особистість у своєму несвідо­мому інтровертована; боязка людина - хоробра, добра -зла і т. ін. Тому тінь необхідно усвідомлювати, оскільки особистість та її відносини зі світом тим гармонійніші, чим повніше усвідомлюється тінь. Вона іде своїми коренями в колективне несвідоме, є джерелом творчості, сховищем жит­тєвої енергії, інстинктів.

Аніма й Аяїмус - це уявлення про себе як про чолові­ка або жінку, винесене в несвідоме як небажане для даного індивіда. Аніма (у чоловіків) має звичайно феміністичний зміст, а Анімус (у жінок) - маскуліністичне. «Кожний чо­ловік, - пише Юнг, - несе в собі вічний образ жінки - не тієї або іншої певної жінки, але образ жінки як такої. Цей образ - відбиток, або архетип, усього родового досвіду жіноч­ності, скарбниця усіх вражень, що коли-небудь виробляли­ся жінками. Оскільки цей образ несвідомий, він завжди так само несвідомо проектується на улюблену жінку, він є однією з головних основ привернення й відштовхування»'.

Аніма й Анімус - найстіріші архетипи, що справляють великий вплив на поведінку індивідуума.

Самість - архетип цілісності особистості, самість об'єд­нує свідоме і несвідоме, що взаємно доповнюють одне одно­го до цілісності. За Юнгом, самість означає всю особистість. Ллє вся особистість людини не піддається опису, тому що її несвідоме не може бути описане.

Аналітична психотерапія Юнга базується на здатності людини до самопізнання і саморозвитку, на злитті її свідо­мого і несвідомого (процес індивідуації), що, за Юнгом, доз­воляє самосгі стати центром особистості, а це, у свою чер­гу, допомагає індивідууму досягти самореалізації.

2.3. Ерік Еріксон, Еріх Фромм і Карен Хорні: егопси-





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1013 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2298 - | 1984 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.