Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософія тотожності Ф. В. Й. Шеллінга




 

Єдність целеспрямованої, вільної пізнавальної діяльності утворюється в суб’єкті, в «я». «Я» виявляється таким чином єдністю, що перевершує звичайну розумну пізнавальну діяльність. Єдність, що існує в «я», включає тотожність протилежностей – розуму, свободи і мети. Тому в людині виявляється вищий початок. Саме в цьому полягає творчість генія, який може знаходити в своєму «я», в своїй інтелігенції принципи, що перевершують людський розум. Художник, геній завжди творить, не розуміючи, звідки джерело його творчості, не розуміючи того механізму, за допомогою якого відбувається це творіння. Насправді існування генія і доводить те, що людське «я» є набагато складніша система, ніж її уявляли собі такі мислителі, як Р. Декарта, що зводили все людське «я» тільки до розумної пізнавальної діяльності.

Тому, якщо ми разом з Ф. В. Й. Шеллінгом бачимо єдність у суб’єкті, то ми необхідно повинні дійти до існування особливої пізнавальної здатності, за допомогою якої геній і творить. Цю здатність філософ називає звичним для нас словом «розум», розуміючи його не в кантівському сенсі, для якого не було відмінності між розсудком і розумом, а в платонівському, точніше неоплатонічному. Як пам’ятаємо, відмінність розсудку й розуму зустрічається вперше у Платона, хоча той сам не розробляв дану тему детально. Це зроблено Плотіном і Миколою Кузанським. Ці мислителі вбачали в розсудку діяльність, що існує в часі, і що підкоряється законам формальної логіки, і тому що діє на підставі принципу «або – або», принципу заборони суперечності.

Розум же сходить до істини позачасової, до істини вічної. Тому розум може перевершувати всі ці суперечності і споглядати істину, що містить у собі все різноманіття світу, всі суперечності. Саме цим розумом і мислить геній, творець, мислить і людина, що знаходиться на стадії не просто наукового, а на стадії релігійного пізнання, про що Ф. В. Й. Шеллінг говоритиме в подальших роботах.

Далі філософ усе більше й більше об’єктивує єдність людського «я», розуміючи, що суб’єкт і об’єкт, які раніше він виводив один з одного, насправді утворюють єдність, яка існує не тільки в людині і природі. Ця єдність абсолютна, в ній суб’єкт і об’єкт повністю співпадають. Тобто це абсолют, який існує нерозрізнено, але роздвоюється в процесі свого власного життя, незбагненного для нас, на суб’єкт і об’єкт, на те, що ми безпосередньо спостерігаємо. Це думки Ф. В. Й. Шеллінга періоду філософії тотожності.

Ф. В. Й. Шеллінг все інтенсивніше мислить як християнський філософ, і проблеми, які тепер його хвилюють, вже не стільки проблеми Б. Спінози або трансцендентального ідеалізму. Це проблеми, що завжди цікавили західну християнську філософію, – проблеми існування зла в світі (теодіцея), свободи і благодаті.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 581 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Не будет большим злом, если студент впадет в заблуждение; если же ошибаются великие умы, мир дорого оплачивает их ошибки. © Никола Тесла
==> читать все изречения...

2601 - | 2278 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.