Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Ж.О. Ламетрі та П.А. Гольбах




 

Із французьких матеріалістів найбільш відомий Д. Дідро – не стільки тим, що був найбільш яскравим виразником ідей французького матеріалізму (таким, як відомо, був П.А. Гольбах), і навіть не оригінальністю своїх поглядів (оскільки Ж.О. Ламетрі найбільше вражав сучасників несподіванкою своїх переконань), а саме своєю організаторською, громадською та іншою, зокрема літературною, діяльністю.

Д. Дідро був організатором роботи над «Енциклопедією». У той час з’являється інтерес до різного роду словників, і Д. Дідро отримує замовлення від одного видавця на переклад з англійської мови енциклопедичного словника, надзвичайно популярного в Англії. Він береться до роботи, але розуміє, що словник має безліч недоліків, і пропонує видавцю написати власний словник, який врешті-решт розростається до тридцятип’ятитомної «Енциклопедії». Це перше в історії людства енциклопедичне видання, в якому були зібрані й узагальнені всі наукові, філософські, релігійні, літературні та інші знання. Головною метою видання була мета просвітницька, сприяння прогресу людства. «Енциклопедія» була завершена і користувалася величезною популярністю, не зважаючи на багатотомність і дорожнечу. Було продано декілька тисяч примірників – дуже великий тираж для Франції того часу.

У коло енциклопедистів, окрім Д. Дідро, входили у різні часи Вольтер, Ж.-Ж. Руссо, Ш.Л. Монтеск’є, Е. Кондільяк, П.А. Гольбах. Найбільш активну участь у роботі над «Енциклопедією» взяв відомий математик Д’Аламбер, що відповідав за природничо-наукову частину.

Робота над книгою зайняла майже все життя Д. Дідро – з 1751 р. по 1780 р. (помер він у 1784 р.). Окрім статей в «Енциклопедії», перу Д. Дідро належать безліч робіт, у тому числі й літературні («Племінник Рамо», «Черниця» і ін.). Серед філософських творів найбільшу популярність набули невелика робота «Розмова Д’Аламбера і Дідро», в якій сформульовано світогляд Д. Дідро, і «Лист про сліпих, призначений зрячим», де він уперше висловив свої думки як зрілий філософ, що позбавився деяких своїх сумнівів. Оскільки Д. Дідро вчився в ієзуїтській школі, йому готували кар’єру священика. Якийсь час він вважав себе християнином і був деїстом, але в останній роботі відкрито висловлює матеріалістичний, атеїстичний світогляд. В роботі «Філософські думки» написаній в афористичній формі, Д. Дідро розкриває свої атеїстичні погляди, що вражають своєю логічністю.

Проте в найбільш розгорненій формі механістичний матеріалістичний світогляд викладено у П.А. Гольбаха. Так, на прикладі його творів розглянемо матеріалістичні ідеї. У роботі філософа «Система природи» принципи матеріалізму викладені найбільш систематизовано. Хоча першою роботою, що стала маніфестом французьких матеріалістів, є робота Ж.О. Ламетрі «Природна історія душі» (а найбільш гучною була його ж робота «Людина-машина»).

П.А. Гольбах стверджує, що матерія – це єдина, ніким не створена, вічно існуюча субстанція. Отже, немає і Бога-Творця. Визначення П.А. Гольбаха звучить так: «Матерія є все те, що впливає на наші відчуття».

Сила цього визначення очевидна: воно дається через пізнавальну здатність людини, а здатність ця врешті-решт доводиться через визначення матерії, тому що окрім матерії нічого не існує. Ми бачимо коло у логічній побудові визначення. Якщо людини не існує, то не існує і принципу, на якому можна будувати яке-небудь уявлення про матерію. Сила визначення у його логічності, у тяжінні до соліпсизму (уявленні, відповідно до якого людина є мірою всіх речей і критерієм істини, з цього уявлення витікає твердження про існування не тільки людини, а і навколишнього середовища, існування світу речей).

Уявлення про матерію у французьких матеріалістів мало чим відрізняються від сучасних діалектико-матеріалістичних: матерія об’єктивна, і первинні, і вторинні якості є об’єктивними (заперечення Г. Галілею, Дж. Локку, Д. Берклі та ін.), окрім матерії немає нічого; вона складається з атомів, які рухаються в результаті причинно-наслідкових зв’язків; матерія ділима, знаходиться в постійному русі, володіє різними властивостями (непроникність, протяжність, здатність до саморуху – хоча Ф. Енгельс і критикував французьких матеріалістів за їх метафізичність, кажучи, що вони не бачили джерела руху матерії, але ця критика не зовсім справедлива, оскільки принцип саморуху все ж таки вони визнавали, заперечивши діалектику, що насправді є їх заслугою, а не недоліком). Рух є способом існування матерії, що витікає з її суті; матерія рухається завдяки власній енергії; матерія вічна; рух так само вічний, як і матерія, а все, що існує, є результатом руху матерії, у тому числі і всі духовні ідеальні явища в світі. Спокій є лише деяка форма руху, тому він також є властивістю матерії. Матерія існує у вигляді природи; природа є єдине ціле; всі явища природи пов’язані одне з іншим, і зв’язок цей виражається у вигляді законів природи. Закони існують не тільки в матеріальному неорганічному світі, але і в органічному світі і в людському суспільстві, тому ніщо не відбувається випадково, все має свою причину і в суспільстві, і в природі. Окрім рушійних причин, немає ніякої іншої причини; мета природи знаходиться в самій собі, оскільки поза природою немає нічого. Спочатку існувала тільки неорганічна природа, потім із неї виникла органічна (тут слід заперечити: що означає «спочатку»? Якщо матерія вічна, то чому життя виникає на якомусь певному етапі? Навіть Геракліт був більш послідовний, кажучи, що світ то згорає, то знову виникає).

Людина – продукт природи, і її пізнавальна здатність є наслідком матеріальної організації. Немає ніякої здатності пізнання, відмінної від матеріальної пізнавальної здатності; все пізнається через відчуття. Розум є також вищою формою організації матерії. Матеріалістам характерний послідовний сенсуалізм, критика вчення про вроджені ідеї. Душа є чистою дошкою. Істина є адекватним відображенням зовнішнього світу; критерієм істини є досвід. Практично у всьому подальші матеріалісти, у тому числі і діалектичного напряму, повторюватимуть положення французьких матеріалістів.

Цікавішими є соціально-етичні погляди французьких матеріалістів. Тут вони не настільки одностайні, вони різняться між собою деякими переконаннями, хоча в чомусь і сходяться: у атеїзмі, запереченні нематеріальності душі, її безсмертя, божественного походження моралі. Але в розумінні суті моралі, сенсу життя людини – були розбіжності.

Найбільш послідовними та цікавими є погляди Ж.О. Ламетрі. На його думку, якщо душа смертна, то потрібно по-іншому поглянути і на мораль. Релігійної концепції моральності не існує, бо немає вічного життя, а мораль існує постільки, поскільки етичне відчуття природжене. Етичний закон існує, як і закони природи. Етичний закон є навіть у тварин, а оскільки людина є породження тваринного світу, то тут немає нічого дивного, людина – вища форма розвитку тварини.

Далі Ж.О. Ламетрі дещо відходить від цієї концепції і в роботі «Людина-машина» висловлює своєрідні і відмінні від інших матеріалістів думки, схиляючись у бік гедонізму. Ж.О. Ламетрі був лікарем, тому його дослідження людини з погляду фізіології було наслідком його професійного інтересу. Філософ розвивав точку зору Р. Декарта: тварина є деяка «машина», яка діє за своїми законами. Ніякої душі (рослинної, тваринної чи якоїсь іншої) або чогось ще, що вигадували різні метафізики і богослови, не існує. У людини ж є душа, але організм її діє за тим же принципом, як і організм тварин, а отже, незалежний від душі.

Це концепція психо-фізичного паралелізму і дуалізму (є матеріальна субстанція та духовна субстанція, не залежні одна від одної й існують в гармонії лише в Богові, безпосередньо ж самі по собі вони незалежні і одна на одну не впливають). Тому закони матеріальної субстанції справедливі тільки для матеріального світу, а закони духовної субстанції – для світу духовного. Ж. О. Ламетрі розвиває в певному напрямі цю концепцію: оскільки душі як окремої нематеріальної субстанції не існує, то і людина відповідно, є, також «машина» – в тому сенсі, що всі процеси в людині обумовлені причинно-наслідковими зв’язками, вони необхідні і не залежать ні від якої вільної волі або душевного пориву, а також інших проявів духовної субстанції. У людині абсолютно все є наслідок її матеріальності: і думки, і емоції, і все інше. Такий послідовний вираз матеріалістичної концепції, згодом розроблятиметься багатьма ученими, особливо психологами, в XX столітті.

Для концепції Ж.О. Ламетрі характерний гедонізм: потрібно шукати критерій щастя і мету життя людини у матеріальному середовищі, тому таким критерієм є плотська насолода, що є головною для людини. Отже, моральність як така є поняття вигадане, забобон. Совість також даремна, потрібно звільнити людину від її розкаянь і пояснити людям, що це поняття неіснуюче, бо всі люди етичні постільки, поскільки всі шукають насолоду.

Більш послідовно розробляв етичні погляди Клод Адріан Гельвецій у роботі «Про людину». На думку автора, також не існує ніякої природженої моральності (цю думку поділяв і Д. Дідро), не природжений і порок. Доброчесність і порок є результат виховання, тому саме від суспільства залежить, якою буде людина. Виховання всемогутнє, людина всім йому зобов’язана. Виховання К.А. Гельвецій розуміє широко: це не тільки слова батьків і педагогів, а сукупна дія навколишнього світу – і суспільства, і природи.

Основою виховного процесу, за К.А. Гельвецієм, є фізична чутливість людини до болю та насолоди. Саме через сприйняття того й іншого людина починає розуміти, що для неї добре, а що погано. Кожній людині властива любов до себе, яка є найглибшим імпульсом людської діяльності. Із любові до себе через чутливість до болю і насолоди зростають усі пристрасті. Інтереси, зміст життя, прагнення до щастя – все зростає через чутливість до болю і насолоди.

Апологію пристрастей К.А. Гельвецій навмисно демонструє, протиставляючи її християнському вченню про пристрасті, про те, що людина повинна вміти керувати своїми пристрастями. На думку філософа, пристрасті потрібно культивувати і розуміти їх необхідність, оскільки вони рухають світом. К.А. Гельвецій аналізує різні пристрасті. Наприклад, такі пристрасті, як інтереси, перекликаються із вигодою і користю і призводять до розвитку суспільства і появи приватної власності. У К.А. Гельвеція спостерігаємо спробу вивести мораль і всі етичні пристрасті із власне природи, він відштовхується від тієї точки зору, що мораль існує як деяке незалежне від природи встановлення. Християнська церковна мораль (навіть пантеїстична і деїстична) французьким матеріалістам була чужою, оскільки вони боролися не просто проти Церкви, а проти релігії. Будь-яка релігія, на їх думку, є результатом обману, неуцтва і людського страху, але врешті-решт усе це реалізується в результаті інтересів і пристрастей деяких людей. Тобто релігія виростає із обману одних людей іншими – тими, хто розуміє, що своїми силами утримати людей в покорі не вдасться, тому придумують всемогутню істоту, яка все може і завжди все бачить, таким чином тримаючи в покорі за допомогою цієї істоти темний, неосвічений і забобонний народ. У надії на посмертну подяку пригноблювані люди намагаються знайти своє щастя.

Філософські переконання французьких матеріалістів виражають точку зору буденної свідомості, а не філософськи мислячого розуму. Проблеми пізнання, вторинних і первинних якостей, законів природи і т.д. для них не існують, вони їх обходять. У цьому контексті ідеї французьких матеріалістів не зробили скільки-небудь серйозного впливу на подальшу філософську думку.

Але їх соціально-політичні переконання зробили достатньо серйозний вплив на подальшу філософську думку, оскільки французька демократія – те, що утворилося в результаті втілення в життя ідей французьких просвітителів під час Французької буржуазної революції, – стала зразком| для демократії більшості країн. І те, що зараз на Землі існують правові держави, фактично є результатом реалізації ідей французької Просвіти.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 721 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Свобода ничего не стоит, если она не включает в себя свободу ошибаться. © Махатма Ганди
==> читать все изречения...

2307 - | 2069 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.