Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософська творчість Томаса Гоббса




 

Томас Гоббс (1588-1679 рр.) народився в сім’ї сільського священика. Навчався в Оксфорді, після закінчення університету працював вихователем у графській сім’ї, близькій до королівського роду. Під час Англійської революції переїздить на 10 років до Франції, а потім повертається на батьківщину і займається філософією. Свою першу роботу Т. Гоббс написав у віці п’ятидесяти двох років («Про громадянина»). Разом із наступними роботами – «Про тіло» і «Про людину» – вона склала основний твір Т. Гоббса – «Початок філософії» (перша частина – «Про тіло», друга – «Про людину» і третя – «Про громадянина»). Після цього він пише ще одну роботу – «Левіафан», де дає загальний нарис своєї філософської системи. «Левіафан» має соціальну спрямованість.

Відзначимо, що Т. Гоббс продовжив лінію беконівської філософії. Він розвиває емпіризм. Опора на емпіризм є характерною рисою англійської філософії не тільки у XVII столітті, але й надалі. На відміну від Ф. Бекона, Т. Гоббс приділяє велику увагу системності своєї філософії. Ідеалом наукового знання він, як і Б. Спіноза, визнає математику. Т. Гоббс вибудовує свою філософську систему із тією ж логічною строгістю, як будується математичне знання.

У своїй першій роботі «Про тіло» Т. Гоббс вибудовує теорію пізнання. Перш ніж займатися подальшими філософськими дослідженнями, спочатку слід визначити, пізнаваний світ чи непізнаваний, а якщо пізнаваний, то в яких межах, що є критерієм істинності людського знання.

У теорії пізнання Т. Гоббс є послідовним емпіриком. Він стверджує, що всі наші знання походять з відчуттів, і лише із них. Відчуття – основне і єдине джерело знання. Але відчуття не обмежують розум в його діяльності, розум, одержуючи дані від органів чуття, починає оперувати ними і здобувати нове знання. Тому знання, згідно з Т. Гоббсом, буває двох видів: чуттєве і раціональне. Істина досягається на шляхах раціонального знання. Чуттєве знання не зовсім достовірне. Раціональне знання – це знання необхідне, загальне і достовірне, його прикладом є математика.

У відчуттях Т. Гоббс відзначає два елементи: реальний та уявний. Реальний елемент – це фізіологічна реакція тіла на роздратування. Уявний елемент – це те, що представляється в снах, галюцинаціях та інших сприйняттях. Оскільки уявного елемента насправді не існує – ні у відчуттях, ні в нас, то єдиним джерелом знання є реальні відчуття.

В результаті відчуттів у думці виникають уявлення. Уявлення – це згаслі відчуття, що залишають відбиток в душі, який може певний час зберігатися, поступово втрачаючи свою яскравість і виразність. Але безслідно відчуття не зникає. Пам’ять – така здатність свідомості, яка може ці уявлення відокремлювати одне від одного, підсилювати. Чим більше часу проходить від того моменту, коли відчуття було отримано, це досягається з більшими зусиллями. Проте всі відчуття зберігаються в пам’яті, можуть бути відокремлені одне від одного і посилені.

Уявлення зіставляються і порівнюються, це розсудлива діяльність, яка протікає у вигляді уявної мови. Тому для пізнання, по Т. Гоббсу, дуже важлива роль слів.

Для дослідження ролі слів Т. Гоббс вивчає теорію знаків. Знак для нього – це те, що щось позначає, – якийсь матеріальний предмет. Як знак ми можемо вибрати будь-який предмет, який буде нам нагадувати і позначати інший предмет. Т. Гоббс наводить приклад хмари, яка є знаком дощу, або навпаки: дощ є знаком хмари. Тому знак, по Т. Гоббсу, завжди матеріальний, ми завжди пізнаємо його за допомогою відчуттів.

Один їх видів знаків – слово. Воно є матеріальною річчю, яка позначає деякий інший матеріальний предмет. Те, що людство свого часу дійшло до необхідності замінювати в своїй промові речі словами, є найбільшим відкриттям. Тому і мова, за допомогою якої формулюється наше мислення, володіє не самостійним існуванням, а є віддзеркаленням деякого дійсного зв’язку між предметами, що існують у реальності.

Слова для пам’яті є знаками, за допомогою яких вона може пригадати ще не зовсім згаслі уявлення, і оперувати ними за допомогою слів-знаків, що позначають ті відчуття, які виникли від дії предметів на органи чуття. Мова, за допомогою якої людина мислить і спілкується (а спілкування також є однією з головних функцій мови – знакової системи), існує для економії мислення. Мислити за допомогою мови і слів, – за допомогою знаків і зв’язків між ними, набагато зручніше, ніж без них. Те, що вибираються саме такі знаки, а не інші, досягається за допомогою взаємовідношення між людьми. Мова виробляється на основі конвенції. Т. Гоббс, таким чином, розробляє теорію конвенціоналізму: слова і мова – це результат угоди між людьми, він не має самостійного існування.

Мова і слова є знаковою системою, ця система з’являється в результаті того, що люди на певному етапі погодилися вживати саме такі слова, а не інші. Ніякої онтологічної ролі, що реабілітує їх самостійне існування, у слів немає. Слова існують як знаки речей і виникають у результаті домовленості між людьми. Тому знання формулюється завжди в мовній формі – у формі зв’язку між словами, висловами, реченнями, думками, висновками і т.д. Тому істинними або помилковими можуть бути тільки висловлювання про предмети, а не предмети. А значить критерієм істинності, по Т. Гоббсу, виступає несуперечність думки, а не відповідність нашого знання матеріальному світу. Тут простежується вплив на Т. Гоббса математики, адже саме в цій науці критерієм істинності є логічна строгість і несуперечність її висловів. Відповідають або не відповідають математичні вислови матеріальній дійсності – для математика це не має сенсу. Тому в будь-якій теорії всі положення повинні бути зв’язані логічними законами, а всі вислови повинні бути виведені однин з іншого.

Така теорія істини згодом одержить назву когерентної теорії істини: критерієм істинності є несуперечність вислову, а не відповідність вислову матеріальному предмету. Класичну концепцію істини, як відповідність вислову або думки реальному предмету, висловив ще Арістотель (істинним є вислів, який відповідає дійсному стану речей у матеріальному або духовному світі).

В світі, згідно Т. Гоббсу, існують одиничні тіла, і нічого, окрім них, не існує. Т. Гоббс є послідовним номіналістом: узагальнення, слово або поняття, виникає тільки як знак. Усяке загальне ім’я або слово не існує – воно існує тільки як знак у нашій думці. Імена, згідно теорії Т. Гоббса, бувають двох видів, по-перше, ім’я першої інтенції (ім’я, що позначає реальний предмет), по-друге, ім’я другої інтенції (те, що ми називаємо поняттям, яке є знак знаку). Як правило, ми оперуємо в нашій свідомості іменами другої інтенції.

Т. Гоббс заперечує проти поняття субстанції, яке ввів Р. Декарт, стверджуючи, що ніякої абстрактної субстанції в світі не існує, все наше знання походить з відчуттів. Ніяка абстрактна субстанція на наші відчуття не діє. Діють тільки одиничні матеріальні тіла, окрім яких нічого не існує. Те, що ми називаємо субстанцією, це є одиничне тіло. Тому в світі є нескінченна безліч субстанцій.

Окрім природних тіл, Т. Гоббс розрізняє і тіла штучні. Природні тіла – це тіла створені природою, а штучні – все, що створено людиною. Як приклад штучного тіла Т. Гоббс наводить людське суспільство.

У третій частині «Початків філософії» («Про громадянина») і головним чином в «Левіафані» Т. Гоббс ставить питання про походження людського суспільства, його розвиток і виникнення різних інститутів – таких, як держава, закони, установи (поліція, армія і т.д.). При поясненні виникнення держави і людського суспільства Т. Гоббс послідовно дотримується всіх своїх основних положень теорії пізнання.

Основоположенням побудови людського суспільства є прагнення людини до самозбереження – із цього положення виникають всі відносини між людьми. Спочатку всі люди знаходилися в природному стані, – кожна людина володіла свободою і, відповідно, абсолютним правом. Проте абсолютне право і абсолютна свобода стикаються із закладеним в людині природою принципом самозбереження, вступають із ним в суперечність. Будь-яка людина, реалізовуючи своє абсолютне право, прагне до володіння чимось іншим, що може зажадати вбивства собі подібного, такого що кожна людина може чекати від іншого. Таким чином, у первинному, природному стані люди були ворогами одне одному («Homo homini lupus est» – «Людина людині вовк»). Всі розуміють, що для самозбереження вони повинні обмежити свою свободу і замість абсолютного права ввести право відносне, обмеживши себе деякими обов’язками. Тому люди укладають договір, в якому вони відмовляються від частини своїх прав, обмежуючи себе в свободі. Ці права і свободу вони передають одній людині, що обирається загальною згодою, – монарху. Тільки монарх володіє абсолютним правом і абсолютною свободою: він може стратити або привернути до покарання за порушення договору, який люди уклали в цілях самозбереження.

Свобода може бути передана не одній людині, а групі людей. Так виникають інші форми правління – демократична або олігократична. Таким чином, на думку Т. Гоббса, держава, як і мова, виникає унаслідок конвенції.

У відношенні до релігії Т. Гоббс був багато в чому погоджувався із сучасними йому філософами. Він у душі дійсний християнин і не збирався виступати проти офіційної релігії. Але релігійність Т. Гоббса простіше назвати терміном «деїзм». Світ створений Богом, який наділив світ деякими законами, у тому числі і принципами влаштування держави. Але надалі Бог не втручається в справи світу та людей. Бога Т. Гоббс розуміє як філософську істоту але, не як Бога Вседержителя і Бога Промислителя. Іншим об’єктом його критики є забобони, які виникають унаслідок страху перед природою. Цей страх слід виганяти за допомогою знання. Дійсне (з погляду Т. Гоббса) християнство є і дійсна релігія, заснована на знанні, яке дозволяє уникати забобонів і боротися із ними, і дозволяє утримувати суспільство в стані суспільного договору, дійсне християнство дає людині ті етичні принципи регулювання, які викладені в Святому Писанні.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 635 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2174 - | 2122 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.