Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


П’єтро Помпонацці та його трактовка душі




 

Ще один мислитель цього часу – Пьєтро Помпонацці (1462-1525 рр.). Біографія його може викладена трьома фразами: народився в заможній сім’ї в місті Падуя, вчився в Падуанському університеті, а потім викладав там же. Правда, в кінці життя декілька років викладав в університеті міста Болонья. Це був типовий університетський викладач-схоласт, що цікавиться філософією Арістотеля і Фоми Аквінського. Проте більше він цікавився Арістотелем, прочитаним крізь призму не Фоми Аквінського, а Аверроеса. Арістотелізм філософа був більш єретичним, ніж католицьким, хоч і самого Арістотеля, і Аверроеса Помпонацці достатньо вільно інтерпретує. Від аверроїстів мислитель запозичує концепцію двох істин: є істина філософії і є істина релігії, істина філософії – це істина розуму (а не істина Арістотеля, підкреслює Помпонацці), а істина релігії – не істина філософська, тому щооскільки релігія не містить у собі ні істини, ні хиби, вона служить для житєвих потреб, бо мова віри – це мова притч і моралі. Тому концепція подвійної істини перетворюється на концепцію, згідно якої істина міститься тільки у філософії. Філософія, таким чином, повністю відділяється від релігії, яка не займається істиною.

Помпонацци належить трактат «Про безсмертя душі». Безсмертя він трактує у дусі Арістотеля, а точніше Аверроеса, хоч і із деякими зауваженнями. У питанні про безсмертя душі слід виділити два аспекти: питання про пізнання і питання про мораль. Оскільки пізнання, тобто мислення, залежить від тіла і душа нічого не випробовує без тіла, то душа є форма тіла (у дусі Арістотеля). Тому розум невід’ємний від тіла, а душа матеріальна і смертна.

Окрім людської душі, нематеріальні, інтелігібельні істоти, які здібні до пізнання без тіла, є і тварини, нижчі істоти. Людина знаходиться посередині між нематеріальними істотами та тваринами. Вона може пізнавати і приватне, як тварини, і загальне, як нематеріальні істоти. Людина може стати і тим і іншим – і ангелом, і твариною. Але все-таки душа залишається залежною від тіла і смертною.

Як бути з моральністю, якщо душа є смертною? Виявляється, на думку Помпонацці, моральність не тільки не зникає з прийняттям смертності душі, а навпаки, стає власне моральністю. Бо моральність, яка будується сподіваючись на посмертну подяку, є не моральністю, а деякою формою егоїзму, надією одержати за свій вчинок подяку. Моральність може бути тільки тоді етичною, коли вона ні на що не розраховує. Моральність є вчинок добродійний, спрямований на доброчесність. Тому віра в безсмертя душі не тільки не затверджує моральність, а навпаки, заперечує її. Помпонацці, заперечуючи безсмертя душі, вважає, що стверджує вищу моральність.

Помпонацці ставить і питання про відношення Бога до світу. Для нього є нерозв’язною проблема виправдання того, що існує в світі зло. Він міркує так: Бог або править світом, або не править. Якщо Він не править світом, то Він не Бог, а якщо править, то звідки така жорстокість? Якщо Бог створив усе і є причиною кожного вчинку, то чому за кожен конкретний гріховний вчинок відповідає людина, а не дійсна причина – не Бог? Адже саме Бог врешті-решт схиляє людину до гріха.

Філософ бачить такий вихід із цього. Не треба уявляти собі Бога як особу, бо тоді Бог буде подібний, за словами Помпонацці, «божевільному батькові». Бог є доля, безособовий фатум, природа, початок руху, тому Він не несе особистої відповідальності за те, що існує в світі зло. Бог не має вільної волі і тому не відповідає за зло в світі.

Зло є прояв суперечностей у світі, а суперечності повинні існувати, щоб був порядок, щоб була гармонія. Тому зло існує для виправдання цілого, воно є необхідною частиною того, що існує в світі блага. Релігія якщо і потрібна, то тільки для приборкання простого народу як форма самовтіхи. Для філософа релігійна істина не має ніякої цінності.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1449 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2213 - | 2048 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.