Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Нікколо Макіавеллі: політика як продовження моралі




 

Гуманісти були настроєні романтично і вважали, що відродження античного знання, античної філософії, повернення інтересу до людини дозволить вирішити численні проблеми того часу. Проте життя плинуло своїм ходом, і гуманісти зрештою переконувалися щодо краху власних ідеалів. Це породжувало прагматичніші підходи до філософії. Таким прагматиком епохи Відродження є Нікколо Макіавеллі (1469-1527 рр.).

Він народився у Флоренції в сім’ї бідного юриста, освіту здобув самостійно: сам вивчав латинь, філософію і зрештою відчув надзвичайний інтерес до політичних наук. Нікколо в 30 років починає політичну кар’єру, стає секретарем уряду Флорентійської республіки, багато їздить по Європі. Але в 1512 р. республіка полягла, Медічи потрапляють в опалу. Макіавеллі опиняється у в’язниці, піддається тортурам, а згодом його зсилають у Флоренцію. Останні роки життя він проводить осторонь від політики, пише основні свої твори, серед яких виділяються «Міркування на першу декаду Тіта Лівія» і «Государ» (або «Монарх»).

Інтересу до філософії та релігії Макіавеллі не мав, проте, будучи людиною свого часу, він вимушений був звертатися до питань філософії і релігії. Своє відношення до Бога він сформулював таким чином: Бог є не той Бог, Якого у вигляді вищої істоти уявляють собі християни, а деяка фортуна, доля, що направляє світ відповідно до своїх законів. Як у світі речовинного є свої закони, так є вони і в світі громадського. Бог створив ці закони у вигляді долі і більш в них не втручається, тому дана закономірність у суспільстві завжди постійна. Людина повинна пізнати цю закономірність і діяти відповідно до неї. Світ, отже, завжди в цій закономірності однаковий, в ньому завжди є добро і зло, є політичні інтереси. Держави виникають і зникають за законами фортуни, і людина, якщо пізнаватиме ці закони, буде успішною в своїй діяльності. «Доля – це жінка, – говорив Макіавеллі, – якщо хочеш володіти нею, треба її бити і штовхати».

Суспільство виникає цілком природно із прагнення людей до самозбереження. Люди об’єднуються – і виникає суспільство. Для управління суспільством люди вибирають начальників. Таким чином, з’являється влада, яка призначає для охорони суспільства армію та поліцію. Характер функціонування і виникнення суспільства не має якоїсь вищої релігійної або етичної мети. Мораль виникає на пізнішій стадії і є тим, що корисне для кожного члена суспільства і для суспільства цілком. Для дотримання моралі створюються закони, для охорони людей – армія та влада, а для духовної єдності суспільства – релігія.

Християнство створювалося також для духовної єдності народу, але це була помилка – християнство є релігія недосконала, оскільки заснована на культі не тих людських якостей, які потрібні суспільству. Християнство дуже тяжіє до потойбічного, сподівається на замогильну подяку і не цінує дійсність, цінує слабкість, а не мужність. Макіавеллі стоїть на позиціях грецького язичництва – це саме та релігія, яка могла б дійсно об’єднати суспільство. Унаслідок того, що в нас панує християнська релігія, світ наш нездійснений і влада в ньому належить не гідним людям, а мерзотникам. Язичницька ж релігія прославляє мужність, доброчесність, хоробрість, славу – саме ті риси вдачі, які потрібні справжньому громадянину.

Таким чином, згідно Макіавеллі, політика абсолютно автономна; вона є породженням не моралі і не релігії, а, навпаки, мораль і релігія є породження політики. Тому політична мета є вищою метою, для досягнення якої годяться всі методи. Якщо ми скажемо, що якийсь метод не містить у собі моралі, а якийсь непридатний, тому що суперечить релігійним встановленням, то Макіавеллі заперечує: нижче не може бути аргументом вищому, мораль і релігія самі є породженням політики, тому від Макіавеллі і веде родовід знаменита формула: «Мета виправдовує засоби». Моральність і релігійні норми не можуть служити аргументами проти якоїсь політичної мети. Критерієм оцінки можуть бути тільки користь і політичний успіх.

Політичний успіх для Макіавеллі є успіх суспільства. Він був демократом, республіканцем, але зовсім не монархістом, хоча один із його творів і називається «Государ». Зміст цього твору полягає в тому, що хороший государ повинен служити на благо суспільства. Вища мета – мета суспільства, а не окремого громадянина, навіть якщо цим громадянином є монарх. Тому не потрібно вигадувати ніяких ідеальних держав, не потрібно нічого будувати, потрібно просто пізнавати реальний суспільний світ і жити в цьому світі.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-09-20; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 596 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2355 - | 2037 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.