Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Військове мистецтво, побут та звичаї




У постійній боротьбі з ворогами запорізьке козац­тво створило самобутнє військове мистецтво, ставши на рівень кращих європейських армій. Його зброя скла­далася з самопалів (рушниць) різного калібру, пістолів, шабель. Поширеними були також луки зі стрілами, бойові ножі, келепи (рід бойового молота) або чекани, якими розбивали ворожі обладунки, довгі списи з ме­талевими наконечниками, що, крім прямого призначен­ня, використовувались, якщо їх скласти у вигляді ґрат, при переході через багно, ощепи (списи з гаками для стягування вершника з коня), якірці та рогульки про­ти ворожої кінноти тощо, Основу війська становила піхота, яку вважали найкращою в Європі. Найпоши­ренішим видом піхотного бойового порядку був т. зв. «табір», коли у центрі чотирикутного рухомого укріп­лення, що складалося з кількох рядів зсунутих і скріпле­них між собою возів, розташовувалося військо. Такий спосіб давав змогу швидко переходити від наступального бою до оборони і навпаки. Очевидці зазначали, що у такому таборі сотня козаків могла відбити цілу тися­чу поляків і ще більше татар. Козацька кіннота була не такою численною, як піхота, але і її дії відзначалися майстерністю. Вона, як правило, настукала «лавою» — шикувалася напівколом і атакувала не лише з фронту, а й з флангів, заводячи у тили ворога. Артилерія запорожців складалася з важких гармат для облоги й захисту, а також легких рухливих фальконетів. Січ мала також свій вітрильно-весловий флот з великих човнів — чайок або байдаків і, як свідчать окремі джерела, навіть своєрідні підводні човни. Широко використовувалися розвідка, різні засоби дезінформації ворога, фортифіка­ційні земляні роботи тощо. Складовими успіху запо­різького козацтва у бою насамперед були особиста хо­робрість, постійні заняття військовою справою, доскона­ле знання місцевості, на якій воно діяло проти ворогів.

Запорізька Січ була своєрідним лицарським орде­ном, що вимагав від своїх членів особливої дисципліни і самопосвяти. Даючи характеристику запорожців, Г.Боплан, французький інженер та картограф, безпосе­редній свідок тодішніх подій в Україні, зазначав: «Вони кмітливі і проникливі, дотепні і надзвичайно щедрі, не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя. Задля цього так часто бунтують та повстають проти шляхтичів, ба­чачи, що їх у чомусь утискають... Вони добре загарто­вані, легко переносять спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні, сміливі, чи, радше, одчай­душні, власним життям не дорожать... Вони високі на зріст, вправні, енергійні... відзначаються міцним здоров'ям... Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави».

В усіх своїх справах запорізькі козаки керувалися не писаними законами, а «стародавнім звичаєм, словес­ним правом і здоровим глуздом». Це пояснювалося порівняно коротким терміном існування Запорізької Січі, щоб виробити, систематизувати й викласти на па­пері закони, постійними воєнними діями, які не сприя­ли законотворчості, та побоюванням козаків, що писані закони могли б змінити та обмежити їхні свободи. За козацьким правом, як вхід, так і вихід із Січі були вільними і перебування тут не обмежувалось якимось терміном. Запорізьким козаком міг стати кожен, хто прибував на Січ, але за умови володіння українською мовою, сповідування православ'я та 7-річного військо­вого навчання. Прийнятий до козацького товариства записувався до одного з 38 куренів і для того, щоб по­збавитися від можливого переслідування за попередню діяльність, наприклад за втечу від пана, змінював своє прізвище на якесь нове прізвисько. Усі козаки вважа­лися рівними, мали однакові права і називали один одного товаришами. При вияві пошани до уваги брав­ся не вік козака, а час його вступу до Січі: хто вступив раніше, мав перевагу перед пізнішим прибульцем, тому останній називав першого «батьком», а перший остан­нього — «сином», хоча «батькові» могло бути 20, а «си­нові» 40 років.

На Запоріжжі жорстоко каралися прояви будь-яких аморальних вчинків. Нещадно викорінювали злодійство, розбій, неповагу до жінки, конокрадство. Не було місця в козацькому товаристві зраді, боягузтву, підлості, шах­райству. Навіть кара смерті за вживання алкоголю під час походу, приведення жінки на Січ, не кажучи вже про тяжчі злочини, тут вважилася нормою (до речі, стра­ти злочинців проводили самі злочинці). Найтяжчим покаранням для запорожця було вигнання його з гань­бою з січового товариства. Вірність козацькому зви­чаю, громаді цінувалися понад усе.

Характерними ознаками духовного життя Запорізької Січі, котру цілком обгрунтовано називали «християн­ського козацькою республікою», були глибока релігійність козаків та ревний захист ними православної віри. Скрізь, де закладалася Січ, вони негайно будували храм на честь Покрови Пресвятої Богородиці, яку вважали своєю покровителькою, У межах «Вольностей Війська Запорізького» існувало понад 60 церков. Спонукувані релігійними почуттями, запорізькі козаки регулярно відвідували Богослужіння та молебні, давали дари та пожертви на церкви, двічі на рік у мирний час, за сло­вами Д.Яворницького, ходили пішки «на прощу», щоб вклонятися святим місцям у Самарський, Мотронинський, Києво-Печерський та деякі інші монастирі; окремі З них там залишалися назавжди.

На Запорізькій Січі існував постійний вишкіл ли­царського, військового мистецтва. Сюди збиралися відважні юнаки з усієї України. При січовій церкві, як і при багатьох інших парафіяльних церквах «Вольно­стей Війська Запорізького», діяла школа, де навчалися від 30 до 80 школярів. Тут навчали читати і писати, закону Божого, співів. Джерелом книжної богословської та світської мудрості стан Киево-Могилянський коле­гіум, з яким підтримувалися тісні зв'язки. Постійна взає­модія існувала з українськими монастирями — осе­редками гуманітарних знань. Запорожці пересічно зна­ли по кілька мов, зокрема, окрім рідної, польську, ту­рецьку, татарську, випускники колегіуму додавали до цього переліку грецьку й латину, звичай навчатися в університетах Західної Європи давав знання інших європейських мов та наук.

Унікальним явищем, яке зародилося на Запорізькій Січі й не мало аналогів у світовій історії, було коб­зарство. Своїми піснями та думами, в яких оспівува­лися герої визвольних змагань, лунали заклики до повстання, кобзарі підіймали народ на боротьбу проти іноземних загарбників, соціального та національно-релїгійного гніту. Вони пробуджували й розвивали українську національну свідомість.

Отже, в Запорізькій Січі, як і в козацтві загалом, найяс­кравіше віддзеркалилося прагнення українського на­роду до свободи і незалежного державного життя, що робило її виразником загальнонаціональних інтересів. Всупереч існуючим політичним кордонам Запорізька Січ завжди прагнула поширити свій державний суве­ренітет на інші українські землі, визволити їх з-під влади Шляхти та встановити «козацькі порядки». В Україні не було практично жодної сфери життя, яка б залишилася поза увагою Запорізької Січі. Вона мате­ріально підтримувала діяльність братств та навчаль­них закладів, опікувалася православною вірою, фінан­сувала просвітницьку роботу православних церков і мо­настирів тощо. Запорізьке козацтво на своїх землях ліквідувало кріпосницькі порядки, впроваджуючи прогресивніші буржуазні відносини, послідовно формувало демократичні інститути, які з часом як клітини націо­нальної державності утвердилися на більшості україн­ських земель.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 360 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студент может не знать в двух случаях: не знал, или забыл. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2817 - | 2385 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.