Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Середньовічних цивілізаціях та в епоху




Відродження

Університети, що в науковому обігу відомі як «класичні», масово виникають у

Європі в добу Середньовіччя. За влучним виразом П. Уварова, «університет – це дар,

яке Високе Середньовіччя дало Європі Нового часу». Підвалини європейської уні-

верситетської освіти було закладено Болонським університетом (1119). Наступними

стали: Неапольський (1224), Римський (1303), в Англії – Оксфордський (ХІІ ст.),

Кембріджський (1202), у Франції – Монпельє (1180), Паризький (Сорбонна, 1257),

в Іспанії – Сієнський (1240) університети. Дати відкриття цих навчальних закла-

дів у науково-літературних джерелах визначаються по-різному, оскільки процес

їхного становлення був досить пролонгованим – входження навчальних закладів

(з яких складався кожен університет) до єдиного конгломерату відбувалося посту-

пово. Від початку визначилося кілька типів університетів. З організаційної точки

зору, а також світської чи релігійної орієнтації змісту навчання традиційно розріз-

няють болонську і паризьку моделі. Перша (переважно світська) характеризувала-

ся домінуванням студентської гільдії, що впливала на зміст навчальних дисциплін

і вибори професорів на контрактній основі. Паризька (теологічної спрямованості)

відзначалася переважанням магістерської гільдії.

Загалом в історії вищої освіти відомі різні моделі організації університетсько-

го життя – від найширшої автономії до прямого правління з боку державних або

інших патронувальних органів. Класична модель університету передбачала широ-

ку автономію і самоврядування. До основних принципів університетського само-

врядування належали: виборність ректора, деканів, керівників кафедр, професорів,

викладачів; колегіальний характер вищих органів управління і прийняття найваж-

ливіших рішень; представництво в органах управління всіх категорій викладачів,

студентів, підрозділів університету; вирішення проблем зв’язку університету з сус-

пільством, державою через піклувальні та їм подібні ради; визнання вищим норма-

тивним документом організації університетського життя його Статуту.

У кожній країні автономія трактувалась і трактується по-різному, тому про неї

можна говорити як про певне узагальнене поняття, що передбачає отримання на-

вчальними закладами тих чи інших свобод. У найзагальнішому визначенні під уні-

верситетською автономією мається на увазі «самоврядування університету». Однак

повною мірою ізольованого від впливу держави і суспільства університетського са-

моврядування не існує. Є взаємна згода університетів, держави і суспільства, що

університети в силу завдань, які вони покликані вирішувати, мають певну свободу

дій для розв’язання цих завдань, тобто наділені автономією. Кожна з названих сто-

рін має право накладати обмеження на цю свободу – залежно від історії, традицій

певної країни, сутності влади і стану суспільства, стану університетів.

Середньовічні університети, як правило, мали 4 факультети: «вільних мис-

тецтв», медицини, права і теології. Перший був підготовчим. Його завершення

дозволяло вступ на теологічний, медичний чи юридичний факультети. При цьо-

му до середини ХІІІ ст. перелік вільних мистецтв пережив певні зміни. Зокрема,

в нього ввійшли три філософії: натуральна, моральна і метафізична. Крім того,

тривіум і квадривіум, як і окремі дисципліни цих груп, розвивалися нерівно-

мірно. Наприклад, у Парижі й Оксфорді граматика і логіка витіснили у триві-

умі риторику, яка, навпаки, домінувала у Болоньї і Падуї. Така різнорідність

пояснювалася відмінністю у взаємовідносинах факультету мистецтв із вищими

факультетами. До середини ХІV ст. Париж і, значно меншою мірою, Оксфорд

та Кембрідж були монополістами в галузі теології. У зв’язку з цим підготовчий

курс мистецтв мав філософський характер із домінуванням логіки старого три-

віуму і трьох філософій, які його доповнили. Однак, якщо у Парижі більше ува-

ги приділялося практичній і метафізичній філософії, то в Оксфорді переважала

натуральна. Праву і медицині надавалася перевага в університетах Південної

Франції, Італії та Іспанії, тому риторика розглядалася як предмет, необхідний

для опанування права, а логіка і натуральні науки вивчалися з точки зору завдань

медицини. Термін навчання визначався тривалістю у 6 (Париж) – 7 (Оксфорд)

років. Спостерігалася загальна (крім Оксфорду) тенденція до його скорочення.

Вступ допускався з 14–15 років, а мінімальний вік особи для отримання ступе-

ня магістра, наприклад, у Парижі становив 20 років. І в Парижі, і в Оксфорді

ступінь бакалавра можна було отримати через чотири роки навчання, з яких

перші два відводилися на слухання лекцій і відвідування диспутів. Наступні два

роки передбачалася безпосередня участь у диспутах під керівництвом магістра,

до якого студент прикріплювався на час навчання і в будинку якого міг прожи-

вати (на відміну від університетів Італії, де магістри жили самостійно як члени

коледжів чи гільдій). Отже, офіційними формами навчання вважалися лекції

(поділялися на магістерські (звичайні) й бакалаврські (оглядові), диспути і ре-

петиції. Останні виконували контрольні функції. Серед неофіційних – класи

для повторення матеріалу, приватне викладання тощо.

Наприкінці ХІІ – у ХІV ст. в університетах виникають коледжі. Перші з них

з’явилися у Парижі (коледж Наварри), згодом – в Оксфорді, Кембриджі, як релі-

гійні центри для проживання бідних студентів. Олаф Петерсен зазначає, що ха-

рактерною для них була інтелектуальна орієнтація на гуманізм, посилення уваги

до граматики і риторики, не відмовлялися вони і від предметів філософського

характеру. Великі коледжі наймали персонал із магістрів-регентів, у зв’язку з

чим відвідування університетських лекцій втрачало сенс. Крім того, коледжам

була притаманна чітка організація навчального процесу, згідно з якою студенти

ділилися на класи. Як наслідок – традиційні факультети все помітніше демон-

стрували тенденцію до перетворення лише на інститути присудження ступенів.

Серед загальних тенденцій цього періоду розвитку вищої освіти – організація

середньовічних університетів подібно єдиній школі, де різні викладачі навчали

«сумі всезагального людського знання» (Е. Дюркгейм); реалізація ідеї універси-

тету в триєдності навчання, наукового дослідження і виховання (В. Гумбольдт,

Ф. В. Шелінг, Ф. Шлейєрмахер); становлення університетської освіти як бага-

торівневої (бакалаврат – магістратура; схема «первинність факультету вільних

мистецтв – подальша професіоналізація»); початок розведення університетами

меж ліберальної і професійної освіти. На той час ліберальна освіта, базуючись

на вивченні «семи вільних мистецтв» – тривіуму (риторика, граматика, логіка)

і квадривіуму (арифметика, геометрія, астрономія, теорія музики), передбачала

виховання вільної особистості (моральної, доброчинної, самостійної в суджен-

нях). Професійна освіта починає оформлятися як «спеціалізована, фрагментар-

на» з чітким виокремленням певних «умінь і навичок» (Н. Ладижець).

За доби Відродження значно посилився вплив університетів на розвиток

суспільних ідей, філософської думки, науки й культури. Цей час позначив-

ся найбільшою кількістю новозаснованих у Європі вищих шкіл: Празького

(1348), Краківського (1364), Віденського (1365), Гейдельберзького (1386),

Ляйпцігського (1409), Віттенберзького (1502), Кьонігсберзького (1544),

Страсбурзького (1567) та ін. університетів. У період ХІІІ – ХVІІІ ст. було від-

крито майже 50 нових університетів. Один із них засновано у Львові (1661).





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 616 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2336 - | 2136 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.