ПРОГРАМА
IV курс (бакалавр)
Денна, заочна, екстернатна форми навчання
1. Фольклор і фольклористика. Етнологічні і світоглядні засади становлення художньої системи національного фольклору; дохристиянські вірування і християнство, їх вплив на розвиток народної словесності.
2. Обрядова поезія українців. Ритуально-міфологічна основа, художня природа, жанрові різновиди календарно-обрядової і родинно-обрядової поезії.
3. Народна лірика: родинно-побутові й суспільно-побутові пісні, пісенні монострофи, пісні літературного походження. Зв’язок жанрів пісенної лірики з художньою літературою.
4. Героїчний епос українців: народні думи та історичні пісні, тематично-стильові особливості й поетика. Українське кобзарство. Зв’язок жанрів героїчного епосу з художньою літературою.
5. Фольклорна проза. Художньо-стильові особливості казкового епосу: казки про тварин, героїко-фантастичні і соціально-побутові казки. Тематичні різновиди не казкової прози: легенди, перекази, народні оповідання та анекдоти.
6. “Повість временних літ” – визначна пам’ятка літератури Київської Русі.
7. “Слово о полку Ігоровім”: проблематика, головні образи, художні особливості.
8. Мемуарно-історична проза кінця XVII–XVIII століть. Козацько-старшинські літописи.
9. Причини появи полемічної літератури, її сутність. Українські полемісти XVI століття.
10. Творчість Климентія Зіновієва як джерело народознавства.
11. Життєвий і творчий шлях Г. Сковороди. Художня спадщина Г. Сковороди. Збірка “Сад божественних пісень”, “Басни Харьковские”.
12. Бурлескно-травестійна природа поеми “Енеїда» І. П. Котляревського. Відображення у творі особливостей національного буття та історії українського народу.
13. “Наталка Полтавка” І. Котляревського: жанрова специфіка, характер конфлікту, образи. “Наталка Полтавка” як “праматір народного театру” на Україні (І.Карпенко-Карий).
14. “Маруся” Г. Квітки-Основ’яненка – перша повість нової української літератури. Сентименталізм повісті, система образів. Повість як джерело народознавства.
15. Історичні умови розвитку української літератури 20–60-х років ХIХ століття. Стильове (просвітницький реалізм, сентименталізм, романтизм) та жанрове багатство літератури цього періоду.
16. Історичні передумови розвитку романтизму в українській літературі початку ХІХ століття. Постаті поетів-романтиків (Левко Боровиковський, Амвросій Метлинський, М. Костомаров, П. Гулак-Артемовський).
17. Балади в ранній творчості Т. Шевченка (“Причинна”, “Тополя”, “Утоплена”): провідні мотиви, художні особливості. Новаторство Т. Шевченка в жанрі балади.
18. Поема Т. Шевченка “Катерина”: ідейно-тематичне спрямування, образи, художні особливості.
19. Тема митця і мистецтва в ліриці Т. Шевченка (“Думи мої, думи мої…”, “Перебендя”, “На вічну пам’ять Котляревському”, “До Основ’яненка”).
20. Національна самокритика у творах Т. Шевченка “І мертвим, і живим…” та “Великий льох”.
21. Поема Т. Шевченка “Наймичка” та однойменна повість. Порівняльний аналіз.
22. Зміни у світогляді Т. Шевченка періоду “Трьох літ”. Зрілість суспільно-політичних і філософсько-етичних поглядів митця (“Три літа”, “Минають дні, минають ночі”, “Чигирине, Чигирине”).
23. Автобіографічні мотиви в ліриці Т. Шевченка періоду заслання (“І виріс я на чужині…”, “Якби ви знали, паничі…” та ін.).
24. Головні ідейні смисли поем Т. Шевченка “Сон” (“У всякого своя доля…”) та “Кавказ”. І. Франко про ці твори.
25. Соціальна та морально-етична проблематика “Народних оповідань” («Максим Гримач») і повісті “Інститутка” Марка Вовчка. Своєрідність поетики (психологізм, висока інформативність мови, фольклорна основа та ін.).
26. Загальнолюдська проблематика в байках Л. Глібова (“Вовк та Ягня”, “Мальований Стовп” та ін.) та засоби їх художнього освоєння. Новаторство Л. Глібова-байкаря.
27. “Люборацькі” А. Свидницького як перший соціально-психологічний роман в українській прозі. Новизна теми, проблематика, особливості художнього трактування образів.
28. Роман П. Куліша “Чорна рада”: український характер, особливості художнього освоєння історичного минулого, актуальність проблематики.
29. Роль і значення Ю.Федьковича у становленні української літератури в Галичині. Тематичні обрії лірики Ю.Федьковича. Поєднання романтичних і реалістичних підходів до зображення дійсності у прозі митця (“Люба-згуба”, “Серце не навчити”, «Три, як рідні брати»).
30. Реалізм повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”. Розмаїття образів. Природа сміху.
31. Проблема національно-культурного відродження України в повісті І. Нечуя-Левицького “Хмари”. Два покоління української інтелігенції. Ранній “романтичний” етап українофільства.
32. Аналітичний характер роману П. Мирного “Хіба ревуть воли…”: багатоплановість, персонажна багатоликість, сутність образу ”пропащої сили”.
33. Тема інтимної трагедії жінки в романі Панаса Мирного “Повія”. Викривальний пафос твору, динаміка образу головної героїні.
34. Становлення й розвиток українського професійного театру. Проблема репертуару. Основні мотиви, жанрове багатство української драматургії 70–90 рр. ХIХ ст.
35. Проблема первинного накопичення капіталу і його впливу на психологію людини в соціально-психологічних комедіях І. Карпенка-Карого.
36. Трагедія особистості у п’єсі І. Карпенка-Карого “Сава Чалий”. Історична, фольклорна основа. Зовнішній і внутрішній конфлікт.
37. Драма таланту у п’єсі М. Старицького “Талан”. Проблематика твору. Особливості конфлікту.
38. Жанрова специфіка, художня новизна збірки І. Франка “Зів’яле листя”. Рух почуття ліричного героя.
39. Соціально-філософська проблематика поеми І. Франка “Мойсей”: особливості конфлікту. Образ Мойсея.
40. Повість І. Франка “Перехресні стежки” як перехідне явище від реалізму до модернізму: панорамність зображення і зосередженість на окремій людській індивідуальності.
41. Поезія Лесі Українки: мотиви, лірична героїня, поетика.
42. Драматургія Лесі Українки: проблематика, конфлікти, герої, особливості поетики. Аналіз однієї драми на вибір.
43. Драма-феєрія Лесі Українки “Лісова пісня” (конфлікт мрії і дійсності; поетика твору).
44. Новелістика Михайла Коцюбинського. Майстерність психологізму. Риси імпресіонізму в “малій прозі” письменника.
45. Український модернізм: визначальні риси, течії.
46. Проза Ольги Кобилянської. Художнє новаторство письменниці. Риси неоромантизму, імпресіонізму, символізму в її творах.
47. Твори Василя Стефаника в системі світової новелістики.
48. В. Винниченко-прозаїк. Розмаїття й актуальність тематики. Новаторство. Особливості творчого стилю.
49. Морально-психологічні конфлікти в драматургії В. Винниченка. Аналіз однієї п’єси (на вибір).
50. Поезія “Молодої Музи” та “Української хати”.
51. Повість М. Коцюбинського “Тіні забутих предків” як явище неоромантизму.
52. Лірика Олександра Олеся. Провідні мотиви, особливості поетики.
53. Особливості розвитку української літератури 20-х років ХХ ст. Літературні течії, угрупування. Тоталітаризм і розстріляне відродження української літератури.
54. Творчість П. Тичини періоду “Сонячних кларнетів” та 20-х років ХХ століття. Особливості світорозуміння. Трагічні картини періоду громадянської війни. Творча драма поета.
55. М. Рильський. Основні проблеми лірики. Особливості лірики. Сучасне трактування групи “неокласиків”.
56. Творчість М. Хвильового. Зображення драми й трагедії людей в умовах громадянської війни та в пореволюційний час (“Я (Романтика)”, “Санаторійна зона”), сатира письменника (“Іван Іванович”).
57. Творчість М. Куліша і проблеми розвитку української драматургії 1920-х – початку 30-х років. Народження епічної драми, її особливості. («Народний Малахій», «Патетична соната»).
58. Творчість В. Підмогильного. Основні проблеми. Особливості психологізму. Аналіз окремих творів (за вибором).
59. Творчість Г. Косинки – художній документ про драми й трагедії українського селянства на зламі епох. Розвиток письменником традицій М. Коцюбинського і В. Стефаника.
60. Доля і творчість Остапа Вишні. Сміхова культура сатирика. Основні тематичні цикли усмішок. Особливості “Мисливських усмішок”.
61. Загальна характеристика творчості І. Кочерги, її романтична спрямованість. Драма таланту. П’єси про історичне минуле. Документи і творча фантазія.
62. Творчість Ю. Яновського. Романтична спрямованість. Основні проблеми творів. Жанрове і стильове новаторство.
63. Життя і доля Є. Маланюка. Основні мотиви лірики. Історіософічні й культурологічні праці. Ідейно-стильове розмаїття, тематична і формотворча новизна творів.
64. Творчість Уласа Самчука (“Волинь”, “Марія”).
65. Творчість І. Багряного (“Тигролови”, “Сад Гетсиманський”).
66. Творчість Василя Барки. Роман “Жовтий князь”: історична основа, головні ідейно-тематичні лінії. Символіка образів. Гуманістична ідея твору.
67. О. Довженко – кіномитець і письменник. Творча драма. Основні проблеми кіноповістей. Жанрове і стильове новаторство. («Україна в огні», «Зачарована Десна»).
68. Шістдесятництво як літературно-мистецький, філософсько-ідеологічний, суспільно-політичний феномен.
69. Поезія Д. Павличка: жанровий спектр, мотиви, художні особливості.
70. Українська химерна проза як опозиція до естетики соцреалізму (В. Земляк “Лебедина зграя”, В. Дрозд “Самотній вовк” – аналіз одного твору на вибір).
71. Оригінальність художнього стилю В. Шевчука (на основі аналізу роману-балади “Дім на горі”.
72. Творчість О. Гончара: жанр роману і новели. Риси художнього стилю митця.
73. Нью-Йоркська група як явище діаспорної літератури ІІ пол. XX ст.
74. Жанр історичного роману у творчості П. Загребельного (аналіз одного з творів).
75. Творчість І. Драча. Жанрове багатство. Мотиви, образи поетичних творів. Розмаїття стильових засобів.
76. Літературний доробок Григора Тютюнника: проблематика творів, оригінальність художньої манери письменника.
77. Ліна Костенко як поет-громадянин. Мотиви та образи лірики. Особливості художнього стилю.
78. Жанр історичного роману у віршах (“Маруся Чурай”, “Берестечко”) у творчості Ліни Костенко: проблематика, образна система, композиція (аналіз одного з творів).
79. Василь Стус. Світоглядна-філософська позиція митця. Основні мотиви поезії. Образ ліричного героя.
80. Сучасна українська проза: жанрове розмаїття, експериментаторство (твори Ю. Андруховича, О. Забужко, М. Матіос та ін.).
81. Сучасна українська драматургія. Жанрово-стильові особливості, художні засоби і прийоми (Неда Неждана, С. Новицька, О. Ірванець, Я. Стельмах та ін.).
82. Сучасна українська поезія. Поліфонічність ліричних голосів, різні стильові тенденції (І. Римарук, О. Забужко, С. Жадан, постмодерністські угрупування та ін.).