Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Національно-державне відродження і основні тенденції сучасного




культурного розвитку України (друга половина 1980-х рр. – початок ХХІ ст.)

Розгляд цього питання слід розпочати з часів «перебудови». Перебудовчі процеси розпочалися в Україні із певним запізненням. Фактично вони почали розгортатися після усунення від влади В. Щербицького у 1989 р. Але першою точ-кою відліку перебудовчих процесів в Україні можна вважати 26 квітня 1986 р., день Чорнобильської катастрофи. Вибух у Чорнобилі ніби освітив дійсний загрозливий стан речей не лише з довкіллям, але й з українською культурою, мовою, суспільною мораллю, самим майбутнім нації. Це спонукало до активних дій українську творчу інтеліґенцію, зокрема найвідоміших з-поміж «шістдесятників».

Протягом 1986–1988 рр. спочатку в літературно-мистецькому середовищі і в культурницькій пресі, а потім у шир-ших колах інтеліґенції розгорнулися дискусії. На відміну від Москви, де головними темами дискусій були відновлення історичної правди щодо радянського періоду, подолання залишків сталінізму в суспільно-політичному житті, а також критика командно-адміністративної системи та опрацювання шляхів реформування суспільного і господарського життя в руслі горбачовського гасла «більше демократії – більше соціалізму», українська інтеліґенція на перший план висувала проблематику захисту національної мови і культури, повернення історично-культурної спадщини в повному обсязі. По-чалося активне введення до культурного обігу раніше забороненої чи не опублікованої української літератури минулих десятиліть, а також культурного доробку української діаспори.

Під тиском громадськості на поступки в національній політиці пішло й компартійне керівництво. Найістотнішим було запровадження Верховною Радою УРСР у жовтні 1989 р. змін до Конституції УРСР, що проголошували держав-ність української мови, з одночасним прийняттям «Закону про мови в Українській РСР», який діє й донині. Головними рушійними силами в цих подіях стали українські літератори, очолені кількома «шістдесятниками», а також колишні ди-сиденти, які утворили в Києві т. зв. Український культурологічний клуб. У 1988 р. виникло Товариство української мо-ви ім. Т. Шевченка. У 1991 р. На своєму ІІ з’їзді воно прийняло освячену історією назву «Просвіта», почали розгортати діяльність ланки культурологічного товариства «Спадщина». Коли пізніше створювались вже суто політичні організа-ції (як Народний Рух), їхніми лідерами стали переважно недавні лідери культурницького руху, зокрема письменники.

Помітні зміни відбувалися і у сфері художньої творчості. Хоча горбачовська політика «гласності та демократизації» не означала цілковитого скасування цензури та повного свободи слова й творчості, а лише принесла послаблення пар-тійно-державного тиску на митців, у їх середовищі почалося значне пожвавлення. Виникали численні незалежні театри-студії, мистецькі угруповання поза традиційними творчими спілками, вийшла з «підпілля» й швидко почала завойову-вати популярність молодіжна субкультура, особливо музична. Традиційні творчі спілки також не залишалися осторонь цих процесів. Українські письменники масово вирушили у «велику політику», кінематографісти й театральні діячі зосе-редилися на обстоюванні нових умов для професійної роботи – аби здобути на майбутнє реальні гарантії творчої свобо-ди та матеріальної незалежності від державного та партійного чиновництва. Саме в 1987–1988 рр. в СРСР почалося за-провадження нових, «госпрозрахункових» засад роботи закладів культури та перехід на «нормативний метод» фінансу-вання культурних витрат, що полягав в обрахуванні необхідних коштів не за «залишковим» принципом, а на підставі «науково визначених» норм забезпечення населення певними культурними закладами й послугами та норм фінансових і матеріальних витрат на це забезпечення. Але практично вся культурна інфраструктура, як і вся економіка залишалися під державним контролем й керувалися в основному командно-адміністративними методами, а єдиними джерелами фі-нансування культури залишалися державний та місцеві бюджети.

Досить поширеною є думка, нібито власне горбачовська «перебудова» спричинила глибоку економічну кризу, що охопила також і галузь культури. Насправді в таких твердженнях є серйозні неточності: по-перше, непослідовні й поло-винчасті горбачовські реформи стали лише каталізатором глибокої кризи, що вже давно назрівала, а по-друге занепад культури, про який говорять, був насправді лише занепадом державно-комунальної культурно-просвітницької інфра-структури, що теж розпочався задовго до Горбачова. Ось що, зокрема, свідчить статистика. Протягом двадцяти років (1970–1990) в Україні не зростала, а навпаки дещо зменшилася мережа клубів (з 25,7 тис. до 25,14 тис.), масових бібліо-тек (з 27,6 до 25,6 тис.), кіноустановок (з 28 до 26,8 тис.), натомість за шість років перебудови (1985–1991) кількість те-атрів та музеїв зросла більше, ніж за 15 попередніх років (в 1970 р. – 66 театрів та 147 музеїв, в 1985 р. – 89 театрів та 174 музеї, в 1991 р. – 130 театрів та 225 музеїв), що стало можливим передусім завдяки ініціативі самих митців та куль-турної громадськості, яку вже не стримував партійний контроль.

У процесі досягнення Україною державної незалежності політичною силою некомуністичного табору став Народ-ний Рух України, серед керівництва якого домінувала творча інтеліґенція, а серед ідей та гасел – національно-демокра-тичні, зокрема ідеї культурного відродження як необхідної умови відродження національної самосвідомості та створен-ня умов для досягнення Україною незалежності. Особливо важливими лідери націонал-демократичної опозиції вважали проблеми культури, зокрема питання державного статусу української мови, повернення історичної державної символі-ки, відновлення «національних» церков – УАПЦ та греко-католицької церкви. 1 грудня 1991 р. українська незалежність стала фактом міжнародної політики, але їй ще належало стати фактом повсякденного життя, зокрема і культурного.

Питання про державну підтримку розвитку культури, про використання культурної політики як ефективного інстру-менту оновлення суспільства гостро постало в Україні після проголошення незалежності. Саме з цього моменту дедалі більшої сили й розмаху в духовно-культурному житті набули три складні, суперечливі та неоднозначні процеси: 1) пе-регляд, переосмислення та переоцінка донедавна панівних поглядів, орієнтирів, настанов; 2) повернення традиційних цінностей національної культури, відтворення релігійних форм світосприйняття; 3) проникнення і адаптація на націо-нальному ґрунті нової системи цінностей, які характерні для духовно-культурного життя західної цивілізації.

Зіткнення цих різних культуротворчих потоків призвело до своєрідного руйнівного вибуху у свідомості як на рівні окремої людини, так і на рівні суспільства, кризи національної ідентичності, втрати почуття історичної перспективи і зниження рівня самооцінки нації. Дослідники назвали цей феномен «культурним шоком в посткомуністичних суспіль-ствах». Його загальними рисами, характерними для більшості країн перехідного періоду, є криза системи соціальної мотивації, зростання стресу, моральної перевтоми, розчарування та невдоволення серед широких верств населення, під-вищена конфронтаційність суспільства. Відсутність чіткої нової системи цінностей не давала йому змоги стабілізувати-ся. За цих умов гасло духовного відродження було висунуто на перший план. Суть його полягала в пошуку в глибинах історії, національної традиції надійної та стабільної світоглядної опори, вкрай необхідної в умовах перехідного періоду.

За часи незалежності було зроблено чимало для адаптації сфери культури до нових соціально-економічних умов. З цією метою розроблено й прийнято ряд нових законів для сприяння розвитку окремих сфер культури: «Про музеї й му-зейну справу», «Про бібліотеки й бібліотечну справу», «Про кінематографію», «Про охорону культурної спадщини», «Про вивіз, ввіз і повернення культурних цінностей», «Про добродійність і благодійні організації» та ін.

Державне фінансування української культури ще в значній мірі здійснюється за «залишковим принципом». Тому особливо цінною є допомога благодійних фондів і меценатів, що виділяє засоби на проведення широкомасштабних ак-цій, фестивалів, культурно-художніх проектів тощо. В Україні діють Фонд сприяння розвитку мистецтва й фонд «Від-родження», Міжнародний благодійний фонд «Українська ліга меценатів».

Держава приділяє увагу розвитку культурних зв'язків України з іншими країнами світу. Основною формою таких контактів стали Дні культури України й різні художні фестивалі. За роки незалежності проведені Дні української куль-тури в Болгарії, Словаччині, Росії, Казахстані, Узбекистані, Німеччині, Франції й інших країнах. Активізується розви-ток культури в різних регіонах України. Так Донецька область славиться міжнародними й регіональними фестивалями мистецтва «Прокофьевская весна». У Львові періодично проходять фестивалі «Віртуози» і «Контрасти». У Луцьку про-водяться поетичний фестиваль «Оберіг», фольклорний фестиваль «Берегиня». Одержали визнання у публіки одеський музичний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики», полтавський «Сорочинський ярмарок» та ін.

Демократизація суспільства, впровадження ринкових відносин у видавничу справу відкрили перед видавцями прак-тично необмежені можливості. Дефіцит різних видів книжкової продукції був швидко переборений. Та разом із цим по-страждала якість книг. З’явилося багато низькопробних видань із великою кількістю помилок. Нові видавництва швид-ко виникали й швидко зникали із книжкового ринку. Роздержавлення видавничої справи болісно відбилося на бібліоте-ках. Надходження книг у бібліотечний фонд різко скоротилося, стали закриватися невеликі районні бібліотеки. Еконо-мічні проблеми, які переживає незалежна Україна, негативно відбилися на видавничій справі. Майже вдвічі знизився випуск книг за найменуваннями, ще більше – за тиражами. Так на одного українця в 2003 р. припадало лише 0,5 книги. Одним з важелів підтримки книговидання в Україні став випуск друкованої продукції за державним замовленням на виконання Програми випуску соціально значимих видань, реалізація якої почалася у 1997 р. Характерною ознакою су-часної видавничої справи й книжкової торгівлі стало проведення щорічних книжкових ярмарків і фестивалів.

Бібліотечна мережа України нині складається з майже 45 тисяч бібліотек – публічних, спеціалізованих, академіч-них, вузівських, шкільних і т.п. В Україні зареєстровано більше 20 тис. періодичних видань. З них близько 9 тис. – ви-дання загальнодержавної, регіональної й закордонної сфери поширення, інші – місцеві.

Значний вплив на формування художнього смаку й світогляду людини сьогодні робить телебачення. 1990 рік став початком становлення в Україні недержавних (комерційних) телерадіокомпаній. Сьогодні в системі Держтелерадіо України функціонують 24 обласні державні телерадіокомпанії, державна телерадіокомпанія «Крим», а також регіональ-ні телерадіокомпанії в містах Києві і Севастополі. Частка недержавного сектора телебачення й радіомовлення в інфор-маційному просторі України є дуже високою. На початок 2004 р. Національною радою України з питань телебачення й радіомовлення зареєстровано 1100 телерадіоорганізацій всіх форм власності, з яких 30 – державних.

Незважаючи на певні досягнення, сфера культури в сучасній Україні перебуває в стані, що неповною мірою задо-вольняє потреби українського народу. Кризові явища в економіці негативно позначилися насамперед на стані матері-ально-технічної бази у сфері культури. Вимагають удосконалення механізми фінансування та оподаткування закладів культури, необхідним є залучення інвестицій та підтримка організацій культури усіх видів і форм власності. Низькою є заробітна плата працівників галузі культури порівняно із середньою у народному господарстві.

Законодавство України в галузі культури є досить широким і специфікованим по різних сферах. Верховною Радою України ухвалено понад 300 нормативно-правових актів, що стосуються питань культури. У грудні 2010 р. Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про культуру», який визначає правові засади діяльності у сфері культури, регу-лює суспільні відносини, пов`язані із створенням, використанням, розповсюдженням, збереженням культурної спадщи-ни та культурних цінностей, і спрямований на забезпечення доступу до них.

В законі визначається, що основними засадами державної політики у сфері культури є: - визнання культури одним з основних факторів самовираження української нації, всіх корінних народів і національних меншин; - сприяння створен-ню єдиного культурного простору України, збереженню цілісності культури; - захист і збереження культурної спадщи-ни як основи національної культури, турбота про розвиток культури; - сприяння утвердженню гуманістичних ідей, ви-соких моральних засад у суспільному житті; - забезпечення свободи творчості, захист прав інтелектуальної власності, авторського права і суміжних прав; - гарантування прав громадян у сфері культури; - створення умов для творчого роз-витку особистості, підвищення культурного рівня, естетичного виховання громадян, доступності освіти у сфері культу-ри для дітей та юнацтва, розширення освітніх програм на основі національних музеїв, галерей, заповідників тощо, задо-волення культурних потреб української нації, корінних народів та національних меншин, розвитку закладів культури незалежно від форми власності, залучення до сфери культури інвестицій, коштів від надання платних послуг, благодій-ництва, інших не заборонених законодавством джерел; - сприяння діяльності професійних творчих спілок та громадсь-ких організацій у сфері культури, створенню вітчизняного (національного) культурного продукту українською мовою і функціонуванню української мови в культурному просторі на всій території України, доступу громадян до культурних благ; - визначення естетичного виховання дітей та юнацтва пріоритетом розвитку культури, - надання українського ха-рактеру сучасній індустрії розваг.

Пріоритети державної політики у сфері культури визначаються: - державними програмами економічного і соціаль-ного розвитку України та програмами діяльності Кабінету міністрів України, в яких обов’язково враховуються аспекти розвитку культури; - державними цільовими програмами у сфері культури, що розробляються і затверджуються згідно із законодавством. В законі детально зазначені об’єкти культури, що не підлягають приватизації.

Багатовіковий досвід розвитку української культури, в якому були часи піднесення і занепаду, свідчить, що вона має сили та резерви для виходу з кризового стану, але це потребуватиме максимально зосереджених зусиль всього на-роду, державної та міжнародної підтримки, докорінних змін у сучасній культурній сфері. Стає зрозумілим, що глибин-на структурна перебудова всіх сфер життя українського народу, включення в загальноєвропейський та загальносвіто-вий цивілізаційний розвиток неможливі без концентрації громадської уваги на культурній роботі, без визнання пріори-тетності вирішення завдань духовного оновлення країни.

Держава покликана забезпечити реальну свободу творчості, матеріально-фінансову підтримку справжнім талантам, творцям національно-культурної духовності, одночасно сприяти формуванню нової культурної інфраструктури, що від-повідала б умовам ринкової економіки, принципам демократії та громадянського суспільства. Відроджена українська культура в усій повноті й різнорідності її компонентів, збагачена здобутками світової культури має стати основою по-дальшого державницького й економічного прогресу України.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-07; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 428 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Даже страх смягчается привычкой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2418 - | 2130 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.