Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Новітньої некласичної філософії




У другій половині XVI ст. зароджується нове мислення, яке ґрунтується, насамперед, на результатах, здобутих експериментальною наукою, а не філософією і теологією. Епоха релігійних війн, фрагмен­тами якої стали і перші буржуазні революції у Нідерландах і Англії, привела до глибокої секуляризації (від лат. saecularis — світський, мирський) моральної свідомости. У XVII ст. релігія поступово перетворюється з уні­версального чинника організації соціального космосу на, з одного бо­ку, індивідуальну віру, оформлену в певній конфесії, а з іншого — на раціоналізований доктринально-догматичний комплекс ідей, який вико­нує ідеологічні функції. Процес секуляризації супроводжувався мораль­ною кризою. Традиційні цінності втрачають свій вплив. Занепадає дові­ра до таких чеснот, як альтруїзм, співчуття, милосердя, які досить часто стають знаряддям лицемірства. Моральна криза супроводжува­лась народженням і зміцненням нової ціннісно-нормативної системи, головними властивостями якої є емпіризм і раціоналізм.

 

ОСНОВНІ ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ НОВОГО ЧАСУ

| Проблеми розподілу матеріальних благ і каральної справед­ливости за принципом "кожному своє".

| Проблеми контракт­ної етики, тобто, культури дотримання угод ("вексельна чес­ність ").

| Проблеми невід'ємних прав-свобод, дарова­них кожному індивіду від народження.

Ці етичні проблеми формували нові «моральні абсолюти»;

дотри­муватись справедливости;,

чесно виконувати угоди;

поважати чужу свободу — в цьому почали вбачати безумовні моральні вимоги, які були обов'язковими для громадян і владних структур.

Надконфесійна ідея прав людини, народжена в процесі боротьби за свободу совісти в часи Реформації, була втілена в етичних засадах правозахисного руху, оновивши зміст етичних понять.

Етичні ідеї на початку Нового часу набувають натурфілософського змісту. Натуралізацію моралі розпочав англійський філософ і політик Френсіс Бекон (1561 — 1626). Він був засновником методології емпіричної науки. Його вчення стало відправним пунктом мислення Нового часу. Свої етичні погляди Бекон виклав у творі «Досвіди, або Напучування моральні і політичні». В цій праці він розкритикував етичні вчення кіренаїків, епікурейців, стоїків і скептиків головним чином за проповідь в них пасивности, заспокоєности і споглядальности. На його думку, благо повинно бути активним і скерованим на вдосконалення людини. Філософ вважав, що є два визначальні моральні потяги: до індивідуального блага; до суспільного блага.

ПАРАДИГМИ ЕТИКИ НОВОГО ЧАСУ

 

Емпірична (Ф. Бекон, Т. Гоббс, Дж. Локк);

Раціоналістична (Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. В. Лейбніц);

Просвітницька (Ф. Вольтер Д. Дідро, Ж.-Ж. Руссо);

Класична (етика мислителів німецької класичної філософії—І. Кант, Г. В. Ф. Гегель, Л. Фейербах);

Марксистська (К. Маркс, Ф. Енгельс).

Перший потяг приводить до формування цілісної особистости; другий — робить людину частиною суспільства. Другий потяг відіграє більш важ­ливу роль, ніж перший. Моральною чеснотою, яка виявляється у потягу до суспільного блага, є обов 'язок. Ф.Бекон у дусі протестантської етики ставив на чільне місце моральний обов'язок якісної високопрофесійної діяльности. Зло філософ відносив до вроджених властивостей людини, а добру приписував божественне походження. Виявом високоморальної налаштованости людини є діяльний альтруїзм. На власному досвіді Ф. Бе­кон переконався, що аморальні вчинки приводять до негативних наслід­ків. 1621 р. він був заарештований за зловживання владою і хабарництво та ув'язнений в Тауері. Після амністії 1624 р. Бекон присвятив себе пов­ністю філософським студіям.

Чи не є дивовижним прагнення до влади ціною свободи або влади над людьми ціною влади над собою? Піднесення коштує праці, а там один тягар тягне за собою інші, важчі; піднесення коштує часом приниження, а честь здобувається безчестям. На високому місці нелегко встояти, але немає шляху назад, окрім падіння, або в кращому разі, відходу, а це — сумне видовище. Френсіс Бекон

Цілісну емпіричну парадигму етики розробив англійський філософ Томас Гоббс (1588 1679). Етика у Гоббса виступає з'єднувальною лан­кою між філософією і соціально-політичним вченням. Він розвивав положення Ф.Бекона про вроджений егоїзм, підкреслював незмінність людської природи і визначив користь як головний принцип моралі. Взаємне обмеження егоїзму на основі природного закону самозбе­реження зумовлює появу моральної регуляції. Громадянські обов'язки за своїм змістом співпадають з моральним обов'язком. Джерелом моралі цивільного суспільства є право, а критерієм визначення мораль­ності закон. Держава перетворює природну ворожнечу між людьми на конкурентну боротьбу і змагання. Чесноти сприяють перемозі в цій боротьбі, пороки спричиняють поразку, оскільки перші є свідченням сили, а другі слабкості індивіда. Перемагає той, хто вміє користуватися, як своїми чеснотами, так і чужими пороками. Мир у суспільстві досягається укладанням громадської згоди (суспільного договору). В трактаті "Про громадянина" Гоббс так визначив основну вимогу природного закону кожний повинен становити собою вигоду для інших.

Кумиром своєї епохи став видатний філософ і педагог Джон Локк (1632 1704). Етика Локка є переважно утилітаристською. Головна його заслуга полягає у розробці проблеми прав людини. В "Трактаті про державне правління" Локк визначив три основні вроджені права людини: право на життя; право на свободу; право на власність. Ця формула прав людини Локка увійшла до багатьох ранньобуржуазних конституцій і стала відправним пунктом для подальшої позитивної розробки проблематики прав людини і громадянина.

Одним із архітекторів інтелектуальної революції XVII ст. був фран­цузький вчений Рене Декарт (1596 1650). Він був фундатором філо­софського раціоналізму Нового часу. Базуючись на раціоналізмі, Декарт головний принцип моралі, моральне благо вбачав у розумній поведінці на підставі знання істини. Всі пороки походять від невігластва, а зло є відсутністю істини або її нестачею. Істина і зло несумісні. Знання істини забезпечує свободу духу і вгамовує пристрасті, примхи і свавілля. Раціоналістична етика Декарта мала вплив на етичні погляди Спінози, Гельвеція і Канта.

Самобутнє етичне вчення, яке важко віднести до конкретного нап­рямку Нового часу, розробив нідерландський мислитель Бенедикт Спіноза (1632 1677). Основна його праця має назву «Етика» (1677). Загалом етична доктрина Спінози базується на раціоналістичних і натуралістичних засадах. Певною мірою вона спирається на ідеї стоїцизму. На думку філософа, етика, як особлива дисципліна, досліджує притаманні людині властивості. Людина егоїстичний індивід, який керується законом само­збереження і прагненням до власної вигоди. Свобода є пізнаною необ­хідністю, а тому різним людям вона властива різною мірою. Моральний ідеал Спінози має такі ступені:

право людини на самоствердження і всебічний розвиток своїх потенцій;

активна діяльність як зміст щастя, що знаходить свій вищий вираз у пізнанні.

Таким чином, пізнання у Спінози це не лише шлях до свободи, але її мета і виправдання, її вищий зміст і сутність.

Раціоналістичну тенденцію у розробці етичних проблем продовжив німецький філософ Готфрід Вільгельм Лейбніц (1646 —1716). Його погляди ґрунтувалися на твердженні, що наш світ є найбільш гармонійний, а тому найкращий із можливих світів. З точки зору вічного універсуму, зла немає взагалі. У тимчасовому земному бутті зло служить для розуміння і вірної оцінки добра. Подібно до тіні від світла зло — лише "тінь" добра. Наявність зла є стимулом для вдосконалення людини на шляхах поглиблення пізнання. Етичні ідеї Лейбніца послужили розвитку теорій моралі Просвітництва, а також мали певний вплив на Канта, Шеллінга і Гегеля.

 

ОСНОВНІ ЕТИЧНІ ПАРАДИГМИ

ФРАНЦУЗЬКОГО ПРОСВІТНИЦТВА

 

• від природи людина ані добра, ані зла, вона підкоряється закону свого інтересу;

• егоїзм і прагнення до здійснення своїх інтересів — провідний мотив людських вчинків;

• егоїзм — єдина основа позитивної моральности;

• реформу моральних цінностей потрібно починати з реформи права;

• мета етики — зробити людину суспільно корисною істотою, поєднавши приватний інтерес і суспільне благо; ця мета передбачає перетворення природного егоїзму на "розум­ний егоїзм "

• шлях до цієї мети — індивідуальне просвітництво.

Батьківщиною просвітництва і просвітницько-етичної парадигми стала Франція. У витоків Просвітництва стояли Вольтер, Монтеск'є, Мель 'є. З середини XVIII ст. розгорнули свою діяльність Гельвецій, Гольбах, Дідро, Кондільяк, Ламетрі, Руссо. В цей же час на шлях просвіт­ництва стає Німеччина. Найбільш видатними представниками німець­кого Просвітництва були Лессінг, Гердер, Гете, Шіллер. В кінці XVIII на початку XIX ст. ідеї Просвітництва розвиваються в Північній Америці, Росії, Україні.

Французькі просвітники радикально розвинули вчення Т. Гоббса про природний моральний закон.

Головна ідея французьких просвітників природна рівність всіх людей була скерована проти соціального поділу французького сус­пільства на три стани і послужила ідейним обґрутуванням Великої французької революції 1789 р.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 468 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2334 - | 2133 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.013 с.