62. Зроби зачіску.
Для гри потрібні купа гумок, стрічок, бантів і ін. Хто і кому буде робити "зачіску" - неважливо, головне, щоб все вийшло швидко, красиво, яскраво і весело:) Якщо не жалко волос, можна використовувати всякі лаки, быстросмываемые фарби і ін.:))
Класики.
Стара дитяча, але, чомусь, несправедливо забута гра. (Принаймні вже давно не бачив, щоб в неї грали). На відповідному асфальтовому майданчику крейдою розкреслюється квадрат/прямокутник. Цей квадрат розбивається на "класи" (тобто квадрати), які нумеруються від 1 до 10 (можна і більше) Задача граючих пропрыгать на одній нозі(або двох, залежно від порядку) по "класах" починаючи з 1 до кінця жодного разу не збившись.
64. Зіпсований факс
Гравці деляться на команди і встають один за одним. Всім видаються листок паперу і олівець. Останньому в шерензі ведучий показує малюнок, а гравець повинен, розташовуючи листок на спині наступного, перемальовувати цю картинку. Наступний гравець по відчуттях, які испытавала його спина, малює свій малюнок і так далі. Виграє та команда, чий малюнок зрештою якнайбільше буде схожий на оригінал.
65. Танці
Викликаються дві команди і шикуються в порядку М/Ж. Одна людина залишається без пари і йому видають "знаряддя труда"- швабру. Під музику пари танцюють (2-3 мін.) і коли ведучий її вимкне, пари повинні поміняти партнера і зробити це дуже швидко, оскільки в цей час, людина кидає швабру і хапає першого танцюриста, що попався йому. Це може бути і хлопець і дівчина. Хто залишився без пари - тому танцювати з шваброю! Виходить дуже весело!
66. ТРИ ЗАГАДКОВІ КОРОБКИ.
Для гри необхідний наступний инветарь: три великі коробки (приблизно такі, як від телевізора), помічник ведучого, простирадло або будь-яка тканина великого розміру, один довгий або пара однакових по розміру столів і пару абсолютно незв'язаних між собою предметів (наприклад огризок яблука, касета і т.п). Для гри потрібні три учасники-випробувач. Жоден з сидячих не повинен знати про майбутні події. З кімнати виводяться всі, окрім двох ведучих. Одного прикрашаєте губною помадою, як можна страшніше і уродливей, і садите його під столи так, щоб в місцях з'єднання столів стирчала тільки його прикрашена голова. Щоб не було видно, що творитися під столом, ви спускаєте тканину, яка і буде прикривати весь "підстольний" простір. Накриваєте коробкою голову і ті два предмети, які ви вибрали. Потім звете учасників. Не згадуйте ім'я того, хто знаходиться під столом і умисно уникайте відповідей на питання, де він(а). Звичайно учасники забувають об всіх в передчутті чогось особливого. Вибираєте трьох учасників і відправляєте двох з них в іншу кімнату так, щоб вони навіть не чули, що у вас присходит. Першому говорите, що він повинен пробігти від початку кімнати до коробок з величезною швидкістю і швидко назвати, що там лежить. Порядок коробок ви робите такий, щоб головна (з головою) була останньою. Коли учасник відкриває останню коробку, той, хто сидить під столом, починає тут же кричати з широко розплющеними очима (не більше двох секунд). Поверьте-ето незабутні моменти і бажано їх відобразити на фотоапарат або камеру. Несподівано і для глядачів, і для учасників. З наступними гравцями відбувається те ж саме. Раджу для цієї гри не брати більше чотирьох людей, т.к. ефект гри знижується, і п'яні протверезіють (не рекомендується для людей з хворим серцем або психікою). Назва гри умисна підноситься гостям будь-хто, не вказуюче на істинну суть гри.
Кульова битва.
Беруть участь дві великі, але рівні за чисельністю команди. Кожний з учасників прив'язує ниткою до своєї ноги надута повітряна кулька кольору своєї команди. Нитка може бути будь-якої довжини, хоча, чим довше, тим краще. Кульки обов'язково повинні лежати на підлозі. По команді всі починають знищувати кульки суперників, наступаючи на них, одночасно, не даючи це робити з своїм. Володар кулі, що лопнула, відходить убік і припиняє битву. Переможець - та команда, чия кулька залишиться останньою на полі бою. Забавно і не травматично. Перевірено. До речі, кожна команда може розробити яку-небудь стратегію і тактику ведення бою. А кульки можуть бути і не одного кольору в команді, але для успішного ведення бою потрібно добре знати своїх партнерів. Успіхи.
68. УЗЯТИ!!!.
Правила прості. На сцену викликаються 5-10 і більш людина, в центрі приз. Ведучий дає різні завдання: бігати, стрибати, співати, сидіти, лежати, смикати різними частинами тіла і т.д.,но як тільки він вимовляє слово "УЗЯТИ", потрібно схопити приз. Хто узяв, той і молодець. Причому ведучий повинен вести свою мову неначе перед ним зграя бійцівських собак.
Квитки
Гравці встають в два круги, зовнішній повинен містити більшу кількість гравців. Під музику обидва круги рухаються в різні боки. Музика закінчилася - гравці зовнішнього круга повинні захопити гравця з внутрішнього. Це його квиток. Кому не дістався квиток - той заєць і виконує якесь бажання. (прислала Тетяна)
70. Хто більше знає пісень.
Перший гравець починає співати пісню. Після того, як найперший закінчив петь-начинает співати наступний. Гравець, який не зможе у свою чергу заспівати пісню, вважається тим, що програв.
Пяні ігри
1. Імідж ніщо - спрага все.
Реквізит: дві тарілки, наповнені їстівною рідиною, ніби пиво. Викликаються дві дівчата. Бажано, щоб на них було якомога більше макіяжа. За спиною їм зав'язують руки і їм належить випити до дна свою чашу, що стоїть на підлозі. Незалежно від того, хто переміг, дуже ефектно виглядають дівчата з лицями Франкенштейна, від тіней, що потекли, помади, що розмазала, і т.д.
2. Ведмідь прийшов, ведмідь пішов.
Суть гри в наступному: наливається повний стакан пива (200 мл). Гравець відпиває рівно половину, потім до повного доливається горілкою. Далі знов випивається половина і доливається горілка. І так до тих пір, поки в стакані не буде чиста горілка. Ця перша стадія гри, яка називається "Ведмідь прийшов".
Друга стадія - зворотна першій. Випивається підлога стакана горілки і доливається пивом. Далі - поки в стакані не буде тільки пиво. Ось тепер "ведмідь пішов"!
Порада: строго расчитывайте сили, а то можна быстро"уйти" ще до того, як "прийде ведмідь"
3. Хто останній, той і...
Ця гра особливо хороша на вечірках. Всі сидять, п'ють пиво з пляшок. Хто перший встане і піде в туалет - той біжить за новою партією пива для всіх!!!
4. Випівалки.
Викликаються декілька добровольців. Перед ними ставиться п'ять стопок з горілкою, а можна і більше, головне - кількість горілки повинна бути в них невеликим (40-50 гр. в кожній стопці). По команді гравці повинні як можна швидше випити горілку зі всіх стопок, закусити лимончиком і скласти стопки в ряд. Хто перший - той і переміг.
Налив, випив, поставив.
Дуже проста гра. З реквізитів знадобиться горілка (коньяк або бренді), але обов'язково щось міцне. Звичайно, можна використовувати, скажімо, і вино, але процес гри від цього сильно затягується. Всім розливається повний стакан, по команді учасники беруть його в руки і щонайшвидше випивають. Випивши до дна, стакан ставиться на стіл вверх дном. Програв вважається той, хто останній поставив стакан, або не осилив налите. Той, що програв вибуває з подальшої боротьби. Кого рахувати переможцям - пояснювати не треба. А щоб вибулі не відчували себе ущемленими - непогано б провести шкодь їх аналогічне змагання.
6. Тігр йде!!!
Спиртний напій на смак (горілка, вино, пиво) розливають по стаканах беруть участь, які по крику ведучого "Тігр йде!" повинні швидко поховатися під стіл. По команді "Тігр вже пішов" все знову вылезаютт з-під столу і випивають. По несподіваній команді ведучого всі знову ховаються. Програли вважаються ті, хто вже не може вилізти з-під столу і сховатися від тигра!
Налив, випив, закусив.
Якщо вас багато, то можна зіграти в наступну гру. Всі учасники діляться на дві команди. Число гравців в команді не повинне ділитися на 3, краще всього - 4 люди. Для гри вибирається коридор або просто вільне місце довжиною метрів 8-10 і шириною 1,5-2 метри. В кінці коридору ставиться столик на якому стоять 2(4/6/8/xx) бут. горілки, 2 стакани (по 1 екземпляру для кожної команди) і 2 тарілки із закускою, кількість якої повинна бути пропорційна кількості горілки. Гра є естафетою: обидві команди шикуються в колони на початку коридору; перша людина з колони добігає до столика і наливає в стакан горілку, вдається назад і торкається наступного гравця рукою, той біжить до столика і випиває із стакана, повертається, передає естафету третьому, той біжить і закушує, повертається, передає естафету наступному, той біжить знову наливає і т.д. Виграє та команда, яка перша вип'є всю свою горілку і з'їсть всю закуску.
8. Горілка пити, земля валятися, диван-ліжко спати.
Найпростіша, але найпопулярніша гра на вечірках, в яку люблять, чомусь, грати абсолютну більшість людей. Вимагає великої кількості випивки, краще за горілку. Беруть участь всі присутні на вечірці. (Чому все? Погодьтеся, що буде образливо, що ти валяєтеся на підлозі і не можете встати від випитого, а хтось ходить трезвехоньким!) Правила простої - наливай та пий. П'ють до тих пір, поки вже ніхто не може встати. Все! В кого вистачить сил, той може переповзти на диван. Приємного похмілля! (жарт) Якщо в "живих" ще залишилося пара людина, тоді як всі інші вже "випали в осадок", то можна вважати, що ті, що "вижили" вийшли у фінал і влаштувати між ними супергру.
Струмочок.
Спершу ігри вибирається сама страждаюча випивки жертва, яку прив'язують до стільця і поять пивом...Доти поки не з'явиться струмочок. Відохочує до пива на декілька тижнів.
10. "Пляшка".
Грати краще в кімнаті з лінолеумом або лакованим паркетом. Від 4 до 8-10 чоловік стають в круг. Посеред круга кладеться будь-яка порожня скляна пляшка і розкручується посильніше. На кого покаже, той випиває півстакана горілки (для женщин-стакан вина). Варіанти:с закускою і без. "Невдахи" розносять по будинках "переможців"!!! (прислав "КНК-ПРОДЖЕКТ"
11. Пенальті.
Протягом 11 метрів через кожний метр ставиться чарка горілки (20 грам). Завдання учасника - проповзти на чотирьох цю дистанцію, утримуючи за шиєю м'яч, випиваючи весь вміст на своєму шляху. В команду "зараховувався" той, хто доходив до фінішу і упускав м'яч не більш
3-х раз. В менш "жорсткій" компанії раджу замінити напій і м'яч на повітряну кульку.
12. Вгадай, хто п'є горілку.
Це гра - розиграш і грати в неї можна лише всього один раз, але вона того варто. Умови прості: викликається будь-яка кількість учасників. Потім ведучий гри виносить відповідну кількість келихів (стаканів і т.п., але бажано прозорих!), в яких налито грам отак по 150 рідини з соломинами. Ведучий оголошує: "Зараз я роздам кожному учаснику по келиху. У всіх, окрім одного келиху, налита чиста вода. А в одному келиху - чиста ГОРІЛКА!" Задача кожного учасника: випити через соломину вміст свого келиху, прагнучи не дати вгадати, що він п'є. Задача спостерігаючих (всіх інших) вгадати: в кого саме налита горілка. Ну, далі, відповідно, учасники потягують рідину, спостерігачі намагаються вгадати: хто ж п'є горілку, виказуючи свої припущення, роблячи ставки і т.д. Коли всі конкурсанти всі випили, ведучий оголошує, що... це взагалі-то розиграш і у всіх келихах налита горілка!!!
13. Випівалки-2
Викликаються декілька учасників. Кожному видається по дві пляшки пива і чарка. Задача граючих щонайшвидше відкрити пляшки і, наливаючи пиво в чарку, випити його. Хто швидше справиться із завданням - той і переміг:))) Можна зменшити кількість пляшок.
14. Не встиг - спізнився.
Гра яка трансформувалася з нешкідливої дитячій. Викликається N учасників. На стіл в центрі ставиться N-1 чарок (стаканів) з горілкою (пивом, вином і ін.). Під музику учасники ходять навкруги столу, як тільки музика припиняється, учасники повинні схопити чарки і випити вміст. Кому не дісталося чарки - вибуває з подальшої боротьби.
Тузи.
Лунає колода карт. Кому випав перший туз - говорить що пити (можна коктейль з різних напоїв). Другий туз - скільки пити (від маленької чарки до великого кухля). Третій туз - готує або оплачує коктейль, а четвертий туз -все це п'є
16. Не затремти, рука!
Вообщем гра дуже проста. Учасники сідають навкруги столу. Береться стакан. Перший учасник заповнює його скільки завгодно чимуавгодно (звичайно природно горілкою і до країв) і обережненько (що б не пролити) передає сусіду, той передає своєму сусіду і доливає в стакан рідини... і тд, і тп... Програв той, хто вже не зможе нічого налити в цей стакан. Ось він і заспокоює свої нерви вмістом стакана. Вельми цікаво грати, коли на столі багато різних напоїв. А так само якщо стакан паперовий або пласмассовый. Успіхи!
Обрядові ігри
Жучок
Це суто великодня гра, вона символізує безкінечний рух сонця і вічне життя. Хлопці й дівчата стають парами в довгий ряд. Руки в парах схрещують особливо (так, як на “стільчик”). Маленьку дитину запрошують бути “Жучком”, роззувають і двоє дужих хлопців водять її по тому чарівному місточку. Ті пари, по котрих уже пройшовся “Жучок”, швиденько біжать наперед і там знову стають. Таким чином, якщо грають біля церкви, — обходять довкола церкви.
Ой ходить жук по жучині, а жучиха по драбині,
Приспів:
Грай, жуче, грай (2).
А жучиха не лінива, як скочила, рибку ймила.
Ой пішов жук топитися, а жучиха дивитися.
Чекай, жуче, не топися, ще й на мене подивися.
А жучиха жучка ймила, до комина пришпилила.
До комина рученьками, а до жердки ніженьками.
Ходить жучок по ялині, а жучиха по драбині.
На жучкові опанчина, а сам жучок, як дитина.
На жучкові черевички, а сам жучок невеличкий.
А хто хоче жучка грати, треба йому паску дати.
А ми того рік чекали, щоби нині жучка грали.
А ще будем рік чекати, щоби того жучка грати.
Сухого плота
Ця гра символізує безкінечний рух у всесвіті. Учасники беруться за руки, стають парами в ряд (одна пара за іншою). Один з учасників — без пари. Усі співають, а він біжить на кінець ряду, забігає в “тунель” під піднятими руками гравців, вибирає собі, кого схоче з учасників і стає попереду ряду. Той, хто залишився без пари, робить так само. Грають, поки стане бажання.
Ми сухого плота йдемо, плота йдемо, плота йдемо!
Кінця йому не знайдемо, не знайдемо, не знайдемо.
Ані кінця, ані ладу, ані ладу, ані ладу.
Вибирай-но, котра ззаду, котра ззаду, котра ззаду.
Треба добре вибирати, вибирати, вибирати.
Щоб без пари не стояти, не стояти, не стояти!
Кривий танок
Криві танці унаочнюють ідею безкінечного космічного руху. Як правило, їх водять довкола трьох вбитих в землю кілочків або й просто — дівчина з багатою фантазією (та, що “кривого танця добре виводить”) виписує на траві які схоче фігури, а всі, співаючи, довгою вервечкою рухаються за нею, тримаючись за руки — ніби незвіданим простором.
Ми кривого танця йдемо, кінця йому не знайдемо.
Ані кінця, ані ладу, не пізнаєш, котра ззаду.
Треба його та й виводити, кінець йому та й знаходити.
Ой вінку мій, вінку, та й хрещатий барвінку.
Як я тебе сплела та й учора ізвечора.
Та й учора ізвечора, ще й темненької ночі.
Повісила на кілочку, на шовковім шнурочку.
А моя мати взнала, та й віночок зелен зняла.
Та й віночок зелен зняла, та й нелюбому дала.
Коли б же я теє знала, була б його розірвала.
Була б його розірвала, ніж нелюбому дала.
* * *Ми кривого танця йдемо, кінця йому не знайдемо.
Ані кінця, ані ладу, не пізнаєш, котра ззаду.
Треба його та й виводити, кінець йому та й знаходити.
Ой вінку мій, вінку, та й хрещатий барвінку.
Як я тебе сплела та й учора ізвечора.
Та й учора ізвечора, ще й темненької ночі.
Повісила на кілочку, на шовковім шнурочку.
А моя мати взнала, та й віночок зелен зняла.
Та й віночок зелен зняла, та й миленькому дала.
Коли б же я теє знала, була б його краще прибрала.
Була б його краще прибрала, та й миленькому дала.
Ой як, як
Вибирають “дівчину”, “любого” і “нелюба”. Ходять колом, взявшись за руки і співаючи, “дівчина” посеред кола спершу з “любим” — показує над ним рухами те. про що мовиться в пісні; потім, уже з “нелюбом” показує, що робитиме з ним.
Ой як, як по садочку ходжу — все отак, все отак,
Ой як, як миленького воджу — все отак, все отак.
Ой як, як милому постелю — все отак, все отак,
Ой як, як милого посаджу — все отак, все отак,
Ой як, як коло нього сяду — все отак, все отак,
Ой як, як милого розчешу — все отак, все отак,
Ой як, як милого обніму — все отак, все отак,
Ой як, як милого цілую — все отак, все отак,
Ой як, як від милого встану — все отак, все отак,
Ой як, як від милого піду — все отак, все отак,
Ой як, як по садочку ходжу — все отак, все отак,
Ой як, як нелюбого воджу — все отак, все отак.
Ой як, як нелюбу постелю — все отак, все отак,
Ой як, як нелюба посаджу — все отак, все отак,
Ой як, як коло нього сяду — все отак, все отак,
Ой як, як нелюба розчешу — все отак, все отак,
Ой як, як нелюба обніму — все отак, все отак,
Ой як, як нелюба цілую — все отак, все отак,
Ой як, як від нелюба встану — все отак, все отак,
Ой як, як від нелюба піду — все отак, все отак.
УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ІГРИ
Для молодших дітей віком 6-12 рр.
ШЕВЧИК
Діти сідають у коло, ходять, співають. Посередині – дівчинка чи хлопчик показує те, про що співається:
А чи бачив ти, як шевчик шкуру у воді моче?
Ой так, братику, так, шкуру у воді моче.
А чи бачив ти, як шевчик шкуру натягає?
Ой так, братику, так, шкуру натягає.
А чи бачив ти, як шевчик черевики шиє?
Ой так, братику, так, черевики шиє.
А чи бачив ти, як шевчик шкуру у воді моче?
Ой так, братику, так, шкуру у воді моче.
А чи бачив ти, як шевчик гвіздки забиває?
Ой так, братику, так, гвіздки забиває.
А чи бачив ти, як шевчик у свято танцює?
Ой так, братику, так, у свято танцює.
Закіншивши пісню, в коло стає хтось інший, і гра починається з початку.
ЛІТАЛА СОРОКА ПО ЗЕЛЕНОМУ ГАЮ
Дівчатка утворили невеличке коло, одна – всередині; всі руки розпустили, махають і співають:
Літала сорока по зеленім гаю,
Водицю збирала з зимного ручаю.
Гей, гей, мало нас,
Ти, Наталко, йди до нас двічі
Літала сорока по зеленім гаю,
Водицю збирала з зимного ручаю.
Гей, гей, мало нас,
Ти, Уляно, йди до нас двічі
Літала сорока по зеленім гаю,
Водицю збирала з зимного ручаю.
Гей, гей, мало нас,
Ти, Марусю, йди до нас двічі
А коли уже всередині назбиралося багато дівчаток, то співають:
Літала сорока по зеленім гаю,
Водицю збирала з зимного ручаю.
Гей, гей, багато нас,
Ти, Галино, йди від нас двічі
І так відправляють одну за одною дівчаток, поки не відправлять усіх.
ПУСКАЙТЕ НАС
Діти співають так, що половина береться за руки, а інша половина – тримається гуртом і співає:
Пускайте нас,
Пускайте нас
За гори погуляти.
Ті, що бралися за руки одспівують:
Не пустимо,
Не пустимо,
Бо близько Дунай.
А ми мости
Помостимо
За Райський Дунай.
Незчеплений гурт співає:
А ми мости
Поломимо,
Самі собі
Поїдемо
За Райський Дунай.
Та й силоміць прориваються крізь зчеплені руки. Тоді ті й інші міняються місцями, і гра продовжується.
У ГУСЕЙ
Збираються діти, вибирають одного за хазяїна, а другого – за вовка, роблять значок – креслять на землі хрест, і гуси йдуть на один бік хреста, хазяїн – на другий, а вовк ховається, звісно, по-вовчому. Тоді хазяїн гукає гусей:
Гуси, гуси, додому!
А вони відмовляють:
Вовк за горою!
Що робить?
Гуси скубе.
Які та які?
Сірі та білі!
Тікайте, гусочки, щоб вас не поїли.
Тоді гуси біжать, а вовк ловить. Як піймає на тій стороні хреста, де гуси, то його, а як на хазяїновій – не його.
Знову хазяїн жене гуси на пашу і відтіль гукає так само. Вовк ловить доти, покіль всіх не переловить.
От хазяїн іде шукати гусей: стрічає вовка.
Здоров був, вовче!
Доброго здоров'я, чоловіче!
Чи ти, вовче, не бачив моїх гусей?
Які ж твої гуси?
Сірі та білі!
Побігли сірою доріжкою.
Хазяїн і пішов, а вовк гукає:
Вернись, куме, шило позаду.
Хазяїн вертається, а гуси в ту пору, як хазяїн гомонів із вовком, ногами тупочуть. Хазяїн питає:
А це що тупоче?
Вовк каже:
Це в мене коні на станку.
Тоді хазяїн ніби знов іде шукати гусей, вертається до вовка й так само питає, чи не бачив гусей. А вовк так само питає, які гуси. А гуси в ту пору сичать. Хазяїн питає:
А що це сичить?
Це мої наймити коням овес сиплють.
Хазяїн іде, а вовк завертає його, і знов так балакають, а гуси в ладки плещуть.
А це що плеще? – питає хазяїн.
Прачки перуть!
Той знову іде шукати гусей і знову приходить до вовка й питає про гусей, а гуси в ту пору гегають.
А що це гегає?
А це ж мої гуси!
А хазяїн каже:
Це мої гуси!
А вовк відповідає:
Іди познавай, коли твої.
Хазяїн перебирає по одному:
Це моє, це моє, усі мої!
А я не повірю, - каже вовк. – Як у котрого розчепиш руки, то твоє.
Тоді хазяїн розщеплює руки. У котрого розчепне, той його, а не розчепне – вовкове.
Тоді перетягуються. Креслять на землі хрест, беруть палку, за неї тримається вовк і хазяїн. А гуси: вовкові за вовка, а хазяїнові за хазяїна, одне за одного в ключ. Тоді чия сторона перетягне через хрест, ті вже сміються: "А що, а ми юшки наварим".
СІРИЙ КІТ
Гравці стають у ряд один за одним, узявшисьшись ззаду за пояс, ходять у різних напрямках: і прямо, і кружком, і в'ються. У цей час, коли вони так ходять "сірий кіт", тобто гравець, який стоїть першим і усіх водить запитує:
А є миші в стозі?
Ті, хто стоять у ряду останніми і називаються мишами, відповідають:
Є.
А не бояться миші кота?
Ні.
Ой як кіт вусами поворушить, то усіх мишей подушить!
З цими словами кіт ловить мишей. Кого піймає, той стає котом, а кіт – мишею.
У ВІДЬМИ
Діти вибирають "відьму": хтось із дітей за кожним словом показує на дитину по черзі, починаючи від себе, "по сонцю", себто зліва направо, і так рахує:
Ене, мене, іки, паки,
Ерве, серве, ісудмаки,
Ей, свей, скусматей,
Сіньки, піньки, цирвута,
Алки, малки, талки, туз.
На кого випаде останнє слово, той стає за відьму. Так само вибирають і матку.
Відьма сідає долі, надувшись, мовби лиха, інші ідуть до неї, побравшись за руки "ключем" стяж, так що матка собою може заслонити всіх. Матка починає співати, ніби дражнячись, а за нею всі:
Ой ти, бабо, ой ти, стара відьмо,
Запрягаймо й їдьмо
За границю по пшеницю,
А поки ще видно.
Відьма зривається і силкується схопити котрогось, а матка боронить всіх собою. Коли ж відьма таки торкне, то той стає за матку, а всі біжать врозтіч; далі відьма ловить, і котрого зловить, той – відьма, і гра починається знову.
РИБАЛКИ Й РИБКИ
Усі діти "рибки", а двоє – "рибалки". Рибалки, взявшись за руки, бігають за рибою, щоб оточити її вільними руками. Кожна спіймана риба приєднується до рибалок, і утворюється невід.
Гра закінчується, коли залишається одна риба. Ловити риб розірваним неводом не можна.
ПТИЦІ
Діти називають себе іменами птиць і сідають на відкритому місці.
Один хлопець підходить до них і каже:
Дайте мені голуба.
Той, хто називається голубом, устає і біжить, а цей його доганяє. Як той не успіє сісти на своє місце і піймається, то стає на місце того, котрий ловив, а той сідає, і так гру продовжують, поки не втомляться.
СІРИЙ ВОВК
Грають тільки діти. Вибирають "вовка", він, згорбившись, сідає, взявшись під щоку, на горбику і мовчить, а дітки не чіпають його,а рвуть біля нього травку і промовляють:
Ірву, ірву горішечки,
Не боюсь вовка ні трішечки.
По цім слові діти схоплюються, кидають на вовка нащипану травку і тікають. Вовк собі туриться за ними, хоче вхопити котрогось. Кого вхопить, той стає вовком, і гра продовжується.
У КОША
Збирається чимало дітей, - чим більше, тим краще, - паруються і стають у кружок: один сідає за коша, а другий стоїть над ним, дивлячись у кружок. Ще обирають "задавщика" коша. От задавщик ходить навколо того круга з різкою під полою і нищечком її комусь кладе, щоб той і не здогадався. А назад оглядатись не можна. Якщо гравець не здогадається, що йому підкинуто різку, і задавщик оббіжить увесь круг і повернеться до різки, він хватає її і шмагає розяву, гонячи кругом і приказуючи:
Од коша до коша,
Грецьке лоша.
Ну, а як гравець здогадається – хватає різку і женеться за задавщиком, а той оббігає круг і стає до порожнього коша, а на місці бити не можна. Тоді вже коша задає другий, і гра продовжується.
ЛИСИЦЯ І ЗАЄЦЬ
Діти стають попарно в різних кінцях майданчика лицем один до одного, узявшись за руки. Одного вибирають зайцем, другого – лисицею. Заєць ховається від лисиці, поспішає до якоїсь пари і стає спиною до одного з граючих. Той стає зайцем і тікає, й так само хоче стати в середину іншої пари. Тим часом лисиця намагається його піймати. Пійманий стає лисицею, а лисиця – зайцем, і гра продовжується.
ВИВІРКА, ШИШКА, ГОРІХ
Усі, хто грає, стають по троє: вивірка, шишка, горіх, а ведучий лишається без місця. По команді ведучого: "вивірка!" всі вивірки міняються місцями, а ведучий в цей час поспішає зайняти якесь місце і приймає назву вибулого гравця. Той, лишившись без місця, вигукує: "шишка!" або "горіх!", і гравці знову міняються місцями, а той, хто гукав, також намагається зайняти місце.
У ВОЛОСЯНКУ
Гуляють хлопці та дівчата. Вони співають:
Ой нум, братця, волосянки тягти,
А хто не дотяге, того за чуб тягни.
І усі тягнуть О або У, або Є, чи И. Хто не дотягне, того за чуба або за вуха тягнуть.
ДІДУСЬ МАКАР
Одного з дітей обирають дідусем Макаром, який повинен узнати, що вони робитимуть. Діти відходять від нього, загадують яку-небудь роботу: шити, рвати ягоди, танцювати… Загадавши, підходять до дідуся і кажуть:
Здрастуй, дідусю Макаре!
Здрастуйте, милі діти. Де були, що робили?
Діти відповідають:
На городі.
Або в садку чи кімнаті.
І показують, що вони робили. Коли дідусь вгадає, всі тікають, а він їх ловить і кого впіймає, то той стає дідусем. А коли він не вгадає, - діти кажуть, що робили, і теж тікають, а він ловить.
У РІЧКУ ГОП
Дві шеренги стоять одна проти одної на відстані півтора-два метри. Ведучий дає команду:
У річку, гоп! – всі біжать вперед.
На берег, гоп! – всі біжать назад. Часто ведучий повторює однакову команду кілька разів. У такому випадку всі повинні стояти на місці. Наприклад:
У річку, гоп! – всі біжать вперед.
У річку, гоп! – всі стоять на місці. Хто біжить назад, - вибуває з гри.
Гра продовжується доти, поки в одній з шеренг не вийде останній гравець.
Ігри українських дітей
Подоляночка
Діти беруться за руки й стають у коло. Вибирають „подоляночку”. Діти співають, а „подоляночка” робить все те, про що вони співають:
Десь тут була подоляночка,
Десь тут була молодесенька.
Тут вона стояла,
До землі припала,
Личка не вмивала,
Бо води не мала.
Ой встань, встань, подоляночко.
Обмий личко, як ту шкляночку.
Візьмися в бочки, -
За свої скочки,
Підскочи до раю,
Бери сестру скраю.
„Подоляночка” вибирає когось з кола, і та стає на її місце.