Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Східна цивілізація і її характеристика в осьовий час




 

Серед цивілізацій, що виникли на планеті, величезне значення для розвитку економіки й культури Південно-Східної Азії мала індійська цивілізація. Найбільшого розквіту давньоіндійська держава досягла в середині III ст. до н. е. У цей період поширюється буддизм, що повинен був стати ідеологічною основою державного об'єднання різнорідних областей країни. Однак цементуючою силою була не державна влада, а сільська (територіальна) община. Її замкнутість і самодостатність робили її фактично незалежною від центральної влади, що часто змінювалася. Общини традиційно платили центральній владі натуральний податок – 1/6 частину врожаю, несли ряд трудових повинностей на користь царя: один день на місяць працювали на будуванні доріг, каналів, інших будівельних роботах. Ця відносна автономність довгий час гальмувала розвиток феодальних відносин – появу приватного землеробства, сприяла стабільності, консервації суспільства. В 327 р. до н. е. А. Македонський захопив Північно-Західну Індію, але після його смерті (323 р.) у результаті національно-визвольного руху створюється Індійська держава на чолі із царем Чандрагуптою, радник якого Каутилья написав об'ємну роботу з 15 книг: «Артхашастра», присвячену різним питанням діяльності держави. «Артхашастра» у дослівному перекладі (від артха – користь, шастра – наука) означає – «Наука про користь, вигоду, дохід» або «Трактат про мистецтво політики й досягнення корисного» [10, с. 69–83]. У роботі містяться відомості про суспільні відносини, економіку, політичні інститути.

У трактаті пояснюється правомірність соціальної нерівності (розподілу на касти) і рабовласництва. Каутилья піклується про місцевих жителів – арієв, вважаючи, що вони не повинні бути рабами. Рабство – природний стан, що забезпечує нагромадження багатства й досягнення суспільної користі. Працею населення створюється багатство держави, що йде на загальні потреби: будівництво й охорона іригаційних споруд, пільгове землеволодіння (надання поселенцям землі в особисте користування для господарського освоєння окраїн країни), будівництво доріг, розвиток ремесел і торгівлі. Трактат регламентує патріархальне рабовласництво аж до викупу рабом себе з рабства. Автор висловлює ідеї про необхідність втручання держави в економіку, регламентацію суспільних відносин. Цар (раджа) покликаний забезпечити правильний напрямок діяльності людей. Для цього він має добре знати політику про створення, заощадження, збільшення й розподіл багатства. Від того, яку політику буде проводити цар, залежить розвиток або занепад країни. Кінцева мета політики – збагачення скарбниці держави за рахунок податків з населення, митних зборів, штрафів, прибутків державних підприємств. Оцінювати діяльність державних чиновників Каутилья пропонує залежно від того, як вони поповнюють скарбницю. Податки розглядалися як винагорода царю за охорону від зовнішніх погроз і внутрішньої смути.

У роботі вперше в історії економічної думки знаходимо питання про вартість товару як зачаток трудової теорії вартості. Розрізнялися «дійсна» вартість як кількість днів праці, необхідних для виробництва товару, і «ринкова» вартість, формована при купівлі-продажу під впливом конкуренції. Державі надавався нагляд за торгівлею: продавати можна було тільки перевіреними вагами; торговці повинні були платити в скарбницю мито; надмірна гонитва за прибутком повинна припинятися законом аж до конфіскації; «ринкова» вартість не могла перевищувати «дійсну» більш ніж на 5–10 %; регулювання цін мало здійснюватися за рахунок створення державних запасів. Каутилья висловив ідею створення активного державного бюджету за рахунок зростання доходів і зменшення видатків.

З трактату ми також довідаємося про основні заняття населення, серед яких головним вважалося землеробство. Общинники вирощували пшеницю, ячмінь, овочі, бавовну, цукровий очерет, рис, що саме з Індії поширився всім світом. Зі зростанням майнового розшарування усе більше землі зосереджувалося в руках багатіїв, а бідні брали землю в оренду. Розширенню приватного землеробства сприяла роздача землі брахманам, чиновникам, військовим. Земельні ділянки стали продавати, дарувати, здавати в оренду. Високого рівня досягло ремесло: гончарне, ювелірне, роботи з металів, зодчество, ткацтво (вироби з бавовни, льону, шовку). Ремісники об'єднувалися в професійні союзи, подібно середньовічним цехам у Європі.

Розквіту економіки в IV–III ст. до н. е. сприяв розвиток науки – астрономії, математики, медицини. Були створені системи писемності, що стали основою писемності в Південно-Східній Азії. Ще в II тисячоріччі астрономи створили календар, де рік ділився на 12 місяців. Медики систематизували знання з анатомії людини, вивчали лікувальні властивості рослин і виготовляли ліки. З'явилися спеціалізовані лікарі: терапевти й хірурги. Хірурги разом з ремісниками розробили безліч хірургічних інструментів – скальпелі, зонди, шприци, голки. Лікарі робили пластичні операції, операції на очах, зашивали кишки. Знання індійських учених перейшли до арабів, а потім у Європу.

Давньокитайська цивілізація в «осьовий час»

У середині I тисячоріччя, в «осьовий час» у Китаї відбуваються важливі зміни у всіх сферах громадського життя. У політичній сфері це була епоха роздробленості, поліцентризму. От як пише про це китаїст Л. Васильєв: «На авансцені політичного життя йшла енергійна боротьба за гегемонію між найбільш впливовими царствами. У цю боротьбу зі змінним успіхом час від часу втручався ван (імператор) зі своїм ще збереженим сакральним авторитетом у роді великих чжоуських правителів, а також правителі порівняно дрібних царств і князівств... На іншому, більше низькому рівні, тобто в рамках кожного із царств йшла своя гостра політична боротьба між ворогуючими аристократичними кланами й новими уділами, що виникли в рамках царств...» [7, с. 159].

Найважливіші зміни відбуваються в сфері економіки. Як і в інших давньосхідних державах основним організаційно-економічним осередком була сільська громада. Між вільними общинниками й родовою й племінною знаттю точилася постійна боротьба за захоплення общинних земель. Частина общинників, що втратила земельні наділи, опинялися в борговому рабстві, рабами ставали й полонені. Приватні особи усе більш активно використовують працю рабів (у сільському господарстві, ремеслі), але основним споживачем рабської робочої сили залишається держава.

Ван (цар, імператор) не тільки був світським верховним правителем, але й обожнювався («син неба»), тому вважалося, що вся земля належить йому. Для утримування держави з населення збиралися податки, головні з яких: з орної землі – 1/10 урожаю, з гір і озер – 1/4 доходу, торговельний збір за місце на ринку й при укладанні торговельних контрактів. Пізніше з метою збільшення доходів держава ввела монополію на сіль і залізо. В «осьовий час» (на 500 років пізніше інших давньосхідних країн) освоюється плавка заліза, що створює умови для розвитку землеробства й ремесла. Провідною галуззю в економіці було сільське господарство. У західному Китаї було розвинене скотарство, у східному – землеробство. Вирощувалися просо, ячмінь, пшениця, рис; знаряддями праці були мотика, пізніше – плуг. У зв'язку з активним створенням іригаційних споруд у басейнах рік Янцзи й Хуанхе відбувається розширення оброблюваних земель і їх все більш ефективне використання. Китайці використали трипілля; першими стали застосовувати органічні добрива й вести боротьбу зі шкідниками сільськогосподарських рослин; першими стали займатися шовківництвом. Праця хлібороба користувався загальною повагою. Навесні ван відкривав початок польових робіт – проводив першу орну борозну, восени урочисто куштував хліб із зерна нового врожаю.

Давній Китай славився своїми ремеслами. Правителі надавали їм велике значення: утримували державні майстерні, де працювали наймані робітники й раби. Тому не випадково було широко розвинене винахідництво й майстерність, що дуже вплинуло на розвиток науки, техніки, економіки. Добре було розвинене гончарне ремесло: висота глиняних глечиків досягала одного метра. Китайці першими винайшли порцеляну; на основі водяного колеса створили ткацький верстат, що одночасно міг ткати 32 тонких шовкових ниток. У результаті Китай став монополістом у виробництві шовку. Для розвитку ремесел було потрібно добувати не тільки руди металів, але й вугілля, тому широко були розвинені шахтна й гірничорудна справи. Китайці першими стали застосовувати природний газ для випарювання солі, а в наступні сторіччя й для побутового опалення, використовуючи бамбукові трубопроводи.

Зріст обсягу надлишкового продукту (у зв'язку з гарними врожаями 2–3 рази на рік та з розвиненим ремеслом), а також відокремлення скотарських і землеробських районів призвели до розвитку торгівлі. Розвинені товарно-грошові відносини сприяли появі монетної форми грошей, а пізніше через багато сторіч (800 р. н. е.) вони першими у світі винайдуть паперові гроші. У Європі перші паперові гроші з'явилися лише в 1601 р. у Швеції. Держава регламентувала торгівлю, встановлювала своїми актами якість і ціну товару. Будучи країною з високим рівнем розвитку ремесла й світовим монополістом у продажі шовку й порцеляни, Китай вів активну зовнішню торгівлю із Середньою Азією, Римською імперією.

У Китаї добре було розвинено дорожнє будівництво (в III ст. до н. е. загальна довжина державних доріг становила 6500 км); в V ст. до н. е. ріки Хуанхе і Янцзи були з'єднані каналом довжиною 400 км; Велика Китайська стіна (II ст. до н. е.), призначена для захисту від північних кочівників, представляла спорудження (з відгалуженнями) загальною довжиною 6100 км, шириною стін – 5 м, висотою – 12 м. У стіні розташовувалося 25 тисяч веж.

Перший університет у Китаї був створений в II ст. до н. е.; в III ст. до н. е. китайці склали географічні карти Давнього Сходу; в II ст. до н. е. створений перший сейсмограф, що фіксує землетруси за 500 км. Китайці винайшли компас, без якого були б неможливі Великі географічні відкриття. Відомі досягнення китайської медицини: з IV ст. до н. е. використовувався оригінальний метод лікування – голковколювання; в III ст. до н. е. застосовувалася анестезія (знеболювання) при операціях; в III ст. до н. е. китайцям була відома система кровообігу.

Своєрідність економічної думки Давнього Китаю невід’ємна від самобутності китайської цивілізації, географічно віддаленої від інших країн. Основні економічні ідеї формувалися в руслі двох основних напрямків суспільної й релігійної думки – конфуціанства («традиційне»), представлене Конфуцієм і його послідовниками, і легізма («тоталітарне»), представлене Шан Яном і іншими легістами («законниками»). Ці напрямки склалися в IV–III ст. до н. е. як офіційна державна ідеологія й вели між собою гостру полеміку з багатьох філософських, соціальних і господарських питаннь. Основні постулати Конфуція (551–479) викладені в збірнику «Бесіди й міркування» («Лунь юй»), записані його учнями, де обґрунтовується ідея «громадського порядку», відповідно до якої Бог створив світ, але потім усунувся від втручання в розвиток життя на землі. Тому людське суспільство розвивається за власними законами, пізнається розумом, охороняється й регулюється державним правом. Конфуцій створив прецедент для розуміння об'єктивності законів господарського життя.

Економічні погляди Конфуція ґрунтувалися на морально-етичних принципах гуманізму й вченні про ідеал. Ідеальним вважав патріархальне суспільство, основою якого є родина. Ідеально досконалою людиною вважав таку, яка поважає батьків, людей, старших за віком і вищих за соціальним станом, є невибагливою до побуту та їжі, не суперечить старшим і владі. Гуманна людина знає тільки свої обов'язки, а негуманна й аморальна – лише вигоду. На основі «розуму», тобто розуміння кожним свого місця в суспільстві, філософ обґрунтував класове суспільство: виправдав рабство, соціальну ієрархію, вважаючи її незмінною, оскільки вона була створена Богом.

З метою стабілізації соціально-економічного ладу Китаю Конфуцій запропонував програму морального вдосконалювання людини: «Піднімайте праведних, ставте над неправедними, – і люди будуть слухняні». Повагу до старших Конфуцій вважав характерною рисою «шляхетного чоловіка». Він розглядав державу як велику родину, а правителя як «батька народу», тому він повинен бути досконалою особистістю: «Секрет мудрого правління в тому, щоб відбирати на службу чесних людей». Перш ніж виховувати народ, правитель повинен зробити його багатим і щасливим. Багатство повинне розподілятися рівномірно між всіма, але відповідно до соціального становища людини необхідно полегшити тягар податків; залучати народ до виконання трудових повинностей, не порушуючи циклу землеробських робіт.

Інтереси сформованої в IV–III ст. до н. е. тоталітарно-бюрократичної системи в Древньому Китаї захищали легісти. Найбільш відомий серед них – Шан Ян (390–338 рр.), правитель області Шан, що відкидав державне керування на основі гуманності й був прихильником твердої централізованої влади. Легісти виступали за сильну державу й нагромадження багатства в скарбниці, за розвиток, головним чином, землеробства й військової справи, за максимальне обмеження торгівлі й контроль за цінами; за примус до суспільних робіт «ледарів, гульвіс, нахлібників». Цікаво, що дискусії між прихильниками цих напрямків зберігають актуальність і для сучасного Китаю.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 588 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Большинство людей упускают появившуюся возможность, потому что она бывает одета в комбинезон и с виду напоминает работу © Томас Эдисон
==> читать все изречения...

2514 - | 2180 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.