Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Проблема пізнання. Суб‘єкт та об‘єкт в процесі пізнання




Пізнання – це різновид діяльності, діяльність свідомості, це ідеальне освоєння світу у формах свідомості, це процес взаємодії суб‘єкта і об‘єкта, це процес здобування знань, створення образів, моделей, теорій реальності (інформаційний аспект П), прагнення оволодіти реальністю, проникнути в її приховані основи (вольовий аспект П), це бажання досягти найважливішого, найпозитивнішого для людини стану досконалості (смисловий аспект П).

Основні проблеми: істинність знань(мають володіти категоріями все загальності і необхідності), джерела знань(авторитарні чи знання добуті в процесі власної пізнавальної діяльності), методи пізнання(Індуктивний, дедуктивний), напрями пізнавальної діяльності- гноселогії(раціональний, емпіричний), суб`єктивність та об`єктивність знань.

 

Види П: 1. Життєво-досвідне (прямо вписане у процеси повсякденної люд.дія-ті, є дуже різноманітним за проявами, але нерозчленованим ні за змістом, ні за формами існ-ня, емоції переплетені з знанням, бажанням тощо); 2. Мистецьке (окреслює реальність не відсторонено, а через переживання); 3. Наукове (через усвідомлення сутності знання); 4. Релігійно-містичне (окреслює джерела своїх відомостей як божественне об‘явлення, особливе просвітлення).

Довгий час у ф. панувала форма метафізичного (Безпосереднього,прямого) відображення світу у свідомості(Платон, Арістотель). Але вже у Платона з‘явл. вихід за рамки даної концепції. Платон створює вчення про метапсихоз (перехід душі): пізнання – це спогади душі про своє перебування у світі ідей (ейдосів). Ейдос – це образ, що споглядається.

Суб‘єкт(попереднє) одна з основних гносеологічних(пізнавальних) категорій виступаєяк дієвий агент пізнання. С. – активно діючий, той, що пізнає, володіє свідомістю і волею індивід або соціальна група.

Об‘єкт(предмет) - те, на що направлена пізнавальна діяльність суб`єкта. Це як не світ вцілому, то частина природи, яка стає предметом перетворюючої (пізнавальної) діяльності. Предмет пізнання – загальна сфера реальності, яку досліджуємо.

Пізнавальні проблеми пов. з С та О.:

- О можна розглядати як існуючий незалежно від С і воступає об`активно існуючим світом, предметом пізнання. С виступає тут в пасивній ролі сприймаючого дію на чуття індивіда;

- С може сприймати О оскільки вони виступають як вираз однієї субстанційної основи(Бог, ідея). Виходячи з цього нім.класики формулюють тезу про тотожність буття та мислення. О. може виступати як сукупність станів С.

- О і С існують незалежно. Але О не виступає абстракцією чи ідеєю по відношенню до С оскільки останній здатен перетворювати в процесі практичної діяльності О. Через практичну діяльність виникає взаємодія між С і осягається багатогранність О. С тепер престає бути виключно індивідом, він може виступати носієм цілого культурно пласта знань сформованих внаслідок пізнавального процесу.

39. Співвідношення абстрактного і конкретного в пізнанні (Гегель Г. Кто мыслит абстрактно?)

Діалектика процесу пізнання полягає в переході від конкр. до абстр., і від абстр.до конкр.знову. “ Абстракція” з лат.”відособлення”(у процесі осмисленні)у значенні часнини від цілого – напр.. кольору від предмета який його має. Абстрагування – це властивість суб`єкта.

Абстрактне – це зміст в пізнанні, який відволікається від емпіричної реал-ті і безпосередньої конкретики.

Гегель: значно поглиблює проблему – надаючи А статусу форми реальності(саморозвитку Абсолютного духу)

Абстрактне – сукупність розмаїтих визначень, що фіксують субстанціональне в пізнанні, вказують на суще, істинне, осн.властивості об‘єкта.

Кокретне – це безпосереднє. К.в дійсності має хар-р одиничності, безпосередньої реальності. К.в пізнанні утворюється за доп.абстрагування (за доп.побудови систем визначень).

Гегель “Кто мыслит абстрактно?”: намагається дати бій здоровому глузду, який є виявом міщанського обивательського підходу до життя. Здоровий глузд заважає жити. Абстрактно мислить простолюдин, а філософ – конкретно. Здоровий глузд випливає з з абстрактного мислення, бо воно вихоплює окр.частинки з заг.хар-ками об‘єкта. К.і А розуміє через мислення. Він створює м-д пізнання: шлях від А до К і від К до А. А (відособлення) – суб‘єкт пізнання відволікається від випадкового, другорядного, проникає в суть через відкидання другорядного, тобто пізнавати істинне. А – це сторона, частина цілого, одностороннє, просте, нерозвинуте. К (згущенне) – багатостороннє, складне, розвинуте. Гегель вперше вводить до філософії ці категорії. К – синонім діалектичного взаємозв‘язку, розчленованої цілісності. А – не метафізична протилежність К., а етап руху самого К, нерозвинуте, нерозкрите К. (співвідношення А і К Гегель порівнює, напр., з співвідношенням бруньки та плоду, жолудя та дубу). Але К є хар-ка тільки “духу”, мислення, “абсолютної ідеї”. Природа і суспільні відносини людей – “інобуття”, більш чи менш абстрактне віднайденням окремих сторін, моментів життя всезагального духу. Абстрактне мислення відділяє певні прояви речей і розглядає їх окремо, на перший план виходить дослідження зв‘язків, функцій та відношень, абстрактне мислення фіксує суттєві (стійкі, сталі) хар-ки та ознаки цілих класів предметів. Абстрактне мислення виходить за межі як окр.предметів, так і певних органів чуття. Воно є стабільним, упорядкованим, здатним відділяти суттєве від несуттєвого. Недоліки: в основі те, о надає абстрактному мисленню переваги: дистанціювання від наявної реальності. Через це положення абстрактного мислення не можуть бути безпосередньо застосовані до реальних речей, явищ.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-23; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 621 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Слабые люди всю жизнь стараются быть не хуже других. Сильным во что бы то ни стало нужно стать лучше всех. © Борис Акунин
==> читать все изречения...

2239 - | 2159 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.