Характер взаємин між чоловіками та жінками впливає на соціальні процеси, а тому суспільство зацікавлено в їх регуляції.
Найважливішими формами соціальної регуляції міжстатевих взаємин є шлюб та сім'я.
Шлюб - це санкціонований суспільством тип взаємин між чоловіком і жінкою, що породжує спільність, яка спрямована на задоволення фізіологічних, матеріальних та духовних потреб.
Тобто, шлюб - це, насамперед, специфічна форма соціальної спільності, що зумовлена міжстатевими зв'язками.
Вона складається з двох людей чоловічої та жіночої статі.
По-друге, шлюб - це соціальний інститут, що виконує функцію регуляції міжстатевих взаємин і задоволення певних соціальних потреб.
Це поняття походить від давньослов'янського "сълюб", що означає урочисту обіцянку. "Сьлюбітеся", тобто домовитись.
Сучасна форма шлюбу склалася в результаті тривалого історичного розвитку. Спочатку статеві відносини мали невпорядкований, стихійний характер й регулювались переважно біологічними факторами. На зорі людства особини чоловічої та жіночої статі вступали у шлюбні стосунки з представниками свого роду незалежно від ступеню родичання. Проблема фізичного виживання людини як виду поставила завдання спочатку тимчасового обмеження статевих відносин, а потім інцестних відносин.
Історичний шлях шлюбних відносин пролягає від ендогамії, тобто статевих зв'язків між представниками одного роду, через агамію (тимчасову заборону статевих відносин) до екзогамії (систематичних, статевих зв'язків між представниками різних родів). Так виникає перший тип шлюбних відносин - групові або дуальнородові. Чоловіки одного роду зустрічаються з жінками іншого роду лише із "шлюбною" метою, а живуть у материнському роді.
При такому типі відносин визначити батька не було можливості, отже походження дітей визначалось за матір'ю. Саме цей період називають епохою матріархату. Хоча жінка і не стояла на чолі роду, але вона відтворювала його, вела родовід. З часом поступово формується парний шлюб, що характеризується більш тривалими і постійними стосунками між партнерами, які все частіше підтримуються дарообміном.
Наступна форма шлюбу - індивідуальний парний - стає основою формування сучасної сім'ї на моногамних засадах.
Економічною передумовою цього типу відносин стає розвиток приватної власності. Розпочинається формування сім'ї як господарської одиниці. Починають закладатися традиційні гендерні ідеали, на зміну материнській родинній лінії приходить батьківська, але не як генетична, а як економічна. Поступово формується і заборона на адюльтер (подружню зраду). Але оскільки жінка більш економічно залежна, перебуває на утриманні в чоловіка, то й вимоги до неї в цьому плані більш суворі. Таким чином відбувається повалення материнського права.
Шлюбність - це уся сукупність випадків зміни шлюбного становища, яке має чотири різновиди:
люди, що ніколи не були у шлюбі; люди, що на даний час перебувають у шлюбі; удовинні; розлучені.
Цей соціально-демографічний показник, що базується на статистиці, носить відносний характер. Він має місце тому, що статистика враховує лише ті шлюбні відносини, що офіційно фіксуються, але не враховує ті, що хоча і не зафіксовані відповідними інститутами, але існують об'єктивно.
Поряд з законодавчо оформленими шлюбами в сучасних шлюбних відносинах мають місце вільні союзи, консенсуальні, візитні шлюби, які останнім часом все більше набувають поширення.
Тенденції шлюбності і форми шлюбних відносин залежать від рівня соціально-економічного розвитку і особливостей культури суспільства.
Для більшості розвинутих країн сьогодні характерно підвищення шлюбного віку, зростання розлучень, перехід від законодавчо оформлених відносин до різних форм вільних союзів.
В країнах, що менш розвинуті, також спостерігається підвищення шлюбного віку (хоча і не до європейського рівня, рівень розлучень в силу особливостей культури значно нижчий ніж у західних країнах, а форми шлюбних відносин залишаються досить традиційними.
"Сім'я - це мала соціальна група, що базується на шлюбних та кровно-родинних відносинах і призначена регулювати міжстатеві взаємини та взаємовідносини між поколіннями. Сім'я - це одночасно і тип соціальної спільності, і соціальний інститут.
Від сім'ї як соціального інституту залежить як фізичне, так і соціальне відтворення населення.
Отже вона має значний вплив як на соціально-демографічні, так і на соціальні процеси в цілому.
Соціологічне визначення сім'ї відрізняється від її розуміння офіційними структурами.
За рекомендаціями ООН під сім'єю розуміється група осіб, пов'язаних родинними стосунками або спільним бюджетом.
Сім'я як основний соціальний інститут суспільства виконує специфічні функції.
Репродуктивна функція. Кожне суспільство зацікавлене у відтворенні населення. Умовою існування суспільства є регулювання народжуваності, запобігання демографічним вибухам або спадам.
Для суспільства важливим є народження здорових дітей, здатних до соціалізації.
Функція соціалізації. Чільне місце в процесі соціалізації людини посідає сім'я.
Первинна соціалізація, формування найбільш стійких рис особистості, переконань та уявлень відбувається саме в колі сім'ї.
Економічна функція. Йдеться про формування і розподіл сімейного бюджету, організація побуту.
Норми сімейного життя передбачають підтримку кожного члена сім'ї в разі виникнення економічних проблем.
Статусна функція. Сім'я передає своїм дітям певні статуси, близькі до статусів батьків.
Належність сім'ї до певної соціальної верстви дає дитині можливості та винагороди, притаманні цій верстві, і визначає її подальше життя. Сім'я здійснює рольову підготовку дитини до статусів, близьких до статусів її батьків і родичів, формуючи в неї відповідні інтереси, цінності й спосіб життя.
Захисна функція. Сім'я здійснює психологічний, економічний і фізичний захист своїх членів. У більшості випадків провину чи сором людини поділяють його родичі.
Функція сексуального регулювання. Завдяки сім'ї суспільство впорядковує, регулює природні сексуальні потреби людини.
Функція емоційного задоволення. Кожна людина потребує кохання, тепла, турботи, повноцінного інтимного спілкування.
Досвід свідчить, що найчастіше злочини й інші негативні вчинки здійснюють люди, яким в дитинстві бракувало турботи та ніжності батьків.
Сім'я впорядковує статеві відносини, вона є інституціалізованим засобом поповнення суспільства новими поколіннями.
У ній батьки передають дітям свій життєвий досвід, моральні установки, прищеплюють манери, навчають ремеслам, відкривають шлях до теоретичних знань, закладають основи володіння мовою, контролюють дії дітей.
Сім'я забезпечує своїм членам опіку, захист, соціальну безпеку, емоційну підтримку.
Завдяки їй людина одержує прізвище, ім'я і по батькові, право розпоряджатися спадщиною і житлом, приналежність до того класу, раси, етносу, релігійної групи, що і батьківська родина.
Соціальні функції сім’ї
Функції сім’ї — це способи, методи прояву її активності, життєдіяльності всієї сім'ї і окремих її членів, що їх реалізує сім'я, обумовлюють важливу роль сім'ї в суспільстві.
Основні соціальні функції сім'ї:
— відтворення населення. Функція відтворення населення включає фізичне (народження дітей) і духовно-моральне відтворення людини в сім'ї.
На зміну переважно економічним стимулам народження дітей в минулому, дедалі відчутно приходить духовно-моральне:
глибока моральна і психологічна потреба у своїй дитині, бажання мати його від любимого чоловіка, прагнення відтворити в дітях себе,
повторити разом з ними життєвий шлях, надія і упевненість в майбутньому духовному родстві з дітьми та внуками, що скріпляють кровнородинний
союз, іменна гордість, гордість прізвища;
— господарсько-побутова. Відображається господарсько-побутова функція сім'ї у веденні домашнього і особистого допоміжного господарства,
садівництва і городництва, в обслуговуванні і самообслуговуванні членів сім'ї, в підтримці належного санітарного становища і гігієни в житлі,
додержанні сімейного бюджету;
— виховна. Виховна соціальна функція сім'ї визначає відповідальність батьків за духовно-моральне, політичне, естетичне виховання дітей;
народна мудрість гласить: «Батько не той, хто дитину народив, а той, хто її виховав»;
— взаємне піклування членів сім'ї один за одного, особливо про літніх; мають за мету підвищення відповідальності дітей за батьків,
їх забезпечення і спокійну старість, а також постійну і взаємну морально-психологічну підтримку, всебічне піклування;
— організація та використання вільного часу, насамперед '— дозвілля, її мета — допомогти членам сім'ї найплодотворніше реалізувати свої здібності
і таланти в самодіяльності, в розумному споживанні духовних цінностей, в забезпеченні активного відпочинку.
Ще виділяються функції сім'ї: соціалізації особи, духовного спілкування, співробітництва в процесі виховання та ін.
Але важливо не стільки старання детальнішого перерахування всіх функцій сім'ї,
аніж поділ їх, з одного боку, на задоволення переважно матеріальні, господарсько-побутові, а з другого — переважно емоціональні і соціально-психологічні потреби людей.
Зрозуміло, відтворення населення має не тільки біологічний, а й соціальний аспект, зв'язаний з вихованням і навчанням дітей.
Встановлено, що у вихованні і навчанні дітей сім'ю замінити ніякими суспільними установами неможна. Тільки в сім'ї дитина природно і найефективніше одержує першу соціалізацію своєї особи, здобуває своє Я.
В сучасних умовах рідко яка сім'я може дати своїй дитині ту підготовку, яку може дати їй суспільство, соціальні інститути (сім'я, школа, технікум, ліцей, вищий навчальний заклад та ін.). Але той морально-психологічний потенціал, що закладає дитині сім'я, залишається на тривалий період, а то й на все життя. Саме в сім'ї дитина пізнає ази життя, зустрічається і з відносинами авторитету — посадового, батьківського і функціонального, заснованого на вищій компетентності батьків або старших братів і сестер, їх розвинутих навиків та уміння, успішності їх діяльності.
Репродуктивна і економічна діяльність сім'ї найтісніше зв'язана з життям суспільства і тому державі не байдуже, як ці проблеми вирішуються.
Якщо тривалий період вважалось, що виховання дітей не стільки державна, скільки сугубо особиста справа кожного, то тепер виховання дітей і державна, і сімейна справа.
Ось чому виховна функція сім'ї тісно зв'язана з репродуктивною, коли мова йде про соціальне відтворення населення.
В сучасних умовах середня сім'я в Україні складається здебільшого з 3 душ і майже третина сімей — з 4-5 душ.
І, хоча з першої половини 90-х років кількість таких сімей значно зменшилась, все ж просте відтворення знаходиться під загрозою.
Поки цей процес триває, зберігається реальна можливість депопуляції населення. Уже тепер смертність переважає народжуваність.
На репродуктивну функцію сім'ї негативно впливають розлучення. Тому суспільство не може байдуже ставитись до такого явища.
Величезне значення надається здоров'ю подружжя, їх здатності відтворювати самих себе. Статистичні дані свідчать, що до 30% сімей страждають бездітністю, причому 40% з них з причин безплідності чоловіка.
Тоді як збільшення двох-трьохдітних сімей стримується не лише особистими прагненнями подружжя, а й економічними умовами і правовим становищем. Це і пояснює причини того, що починаючи з середини 90-х років в Україні смертність перевищує народжуваність.
На поведінці молоді відбивається рівень знання про всебічність сімейного життя. Соціологічні дослідження свідчать, що рівень культури статевих взаємовідносин між подружжям, як правило, дуже низький. Тим часом формування правильних рекомендацій молоді в інтимній сфері є однією з важливих складових її виховання. В сучасних умовах значна частина молоді або зовсім не одержує інформації про сім'ю, про її інтимні відносини, або одержує її дуже обмежено, що негативно впливає і на дієздатність сім'ї і на стабільність шлюбів.
Виховання — велика справа: ним вирішується участь, доля людини. Виховання здійснюється в процесі повсякденного спілкування дитини з членами сім'ї, рідними, всіма людьми, з якими сім'я вчить дитину жити серед людей, прищеплює їй основи певних ідейно-політичних поглядів, світоглядних рекомендацій, моральних норм і правил. Дитина в сім'ї пізнає і освоює моральні норми. У дитини формуються первинні навики і зразки поведінки, шліфуються індивідуальні морально-психологічні риси, закладається фундамент психологічного здоров'я. Та й в період навчання дитини в школі, технікумі, ліцеї, вищому навчальному закладі, в період праці на виробництві виховна функція сім'ї не відмирає, виховний вплив на підростаюче покоління не припиняється. Людина, яка виросла в нормальній сім'ї, в своїх вчинках, як правило, керується не лише думкою всього суспільства або членів трудового колективу, а й значно і думкою своїх рідних. Світ існує не для того, щоб його пізнавали, а для того, щоб виховувались в ньому. Народжуються слабкими — потрібна сила, народжуються безпорадними — потрібна допомога, народжуються байдужими —потрібна розсудливість. Все, чого не мають від народження і без чого не можна обійтись, ставши дорослим, дається вихованням. І будь-яка особа реалізує себе, насамперед, в суспільно-корисній діяльності. Звичайно, щорічно працьовита людина одержує професійну відпустку, іноді, якщо дуже повезе, попадає в будинки відпочинку, пансіонати, санаторії, їздить на курорти та в інші місця для відновлення своїх сил. Але основним осередком для відновлення сил все-таки є сім'я, де людина знаходить фізичну, матеріальну, моральну, психологічну підтримку, допомогу та ін. Та практично по-різному складаються відносини в сім'ї — і позитивно і негативно, що по-різному і впливають на людину. Ось тут-то важливу роль відіграє комунікативна функція сім'ї — задоволення потреб людини в спілкуванні і в уособленні. В сучасних умовах спілкування стало складніше, виділяється ряд сфер і видів спілкування.
Особливе значення мають форми професійного ділового спілкування, що характеризуються високим ступенем формалізації, інша справа — домашня обстановка, де, як правило, поводяться з людьми, по-перше, соціально і психологічно близькими, а по-друге, де делікатно, шанобливо ставляться до особи кожного.
Тут задовольняються потреби в інтимному спілкуванні, у взаєморозумінні і взаємопідтримці. Зрозуміло, що таку функцію може реалізувати лише здорова сім'я, де панує повна повага кожного члена сім'ї, взаємоузгоджений, дружній морально-психологічний клімат.