Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Проблема інтеграції молоді




Спрямованість і зміст інтеграції молоді в суспільні структури визначається по­ложенням молоді в суспільстві, з одного боку, ставленням суспільства до молоді, а з другого — власним уяв­ленням молоді про свій соціальний статус. Аналіз соціального ста­новища молоді показує, що найбільш вразлива економічна і значно безправна соціально-правова та суспільна частина молодих людей, яка живе в умовах підвищеної соціальної напруженості і психоло­гічного дискомфорту. Зростання кількості самогубств, поширеність у молодіжному середовищі наркоманії, проституції, дідівщини в армії та ін. — свідчення підвищеної соціальної напруженості. Пси­хологічний дискомфорт сучасної молоді в Україні може посилюва­тися внаслідок дії таких факторів: посилення регіональних і націо­нальних відмінностей, розширення можливостей вибору життєвого шляху, що обумовлює підвищення власної відповідальності у зв'язку з необхідністю прийняття індивідуальних рішень. Складне соціаль­не становище, відсутність у більшості молодих людей економічної самостійності, професійного статусу, певних соціально-політичних і духовних орієнтирів — все це визначає і проблему інтеграції моло­дого покоління в суспільні відносини. В пору своєї молодості люди­на стає перед складною проблемою вибору життєвого шляху. На жаль, більшість молодих людей виявляється не підготовленими до її вирішення ні психологічно, ні організаційно. З ряду причин у знач­ної частини молоді відсутня економічна самостійність. Це зв'язано з тривалим періодом надбання освіти, з невисокими розмірами сти­пендій і обмеженням можливості одержання ними додаткового при­бутку, з невисокими розмірами заробітної плати працюючої моло­ді, яка не має достатнього досвіду для одержання високооплачуваної роботи. В Україні є дві третини молодих людей, які живуть на пов­ному або частковому утриманні батьків, що деформує мотиви і сти­мули їх трудової активності. Відсутність економічної самостійності для більшості молоді — одна з причин соціальної нестабільності — фор­мує у молоді відчуття власної неповноцінності, постійної залежності від оточуючих та ін. Починають діяти дві тенденції, наслідки яких небезпечні для молоді і суспільства: відносно високі стандарти спо­живання, часто розраховані на нетрудові прибутки, і економічна па­сивність молоді, відсутність готовності до праці в нових економічних умовах — в умовах ринкової економіки, ринкових відносин.

Невизначене і нестійке економічне і соціальне становище молоді обумовлює і проблеми її інтеграції в соціально-політичну сферу сус­пільства. Це зв'язано з труднощами визначення молоддю власних інтересів і реальних засобів їх задоволення. Нерівність соціальних стартових можливостей молоді (здобуття освіти, культурний розвиток, професійна підготовка, створення самостійної власної сім'ї, ви­бір місця роботи і проживання та ін.) впливає і на її політичні пози­ції, ступінь і форми політичної активності. Проте в усьому світі (за винятком окремих історичних періодів) більшості молоді властива політична апатія і пасивність. Причина не тільки у низькому ступені довір'я молоді офіційним структурам і політичним лідерам, але і тим, що мало хто з молодих людей приписує відповідальність за події, в які вони включені самі.

Молодіжна апатія до політики легко переростає в антипатію і побудову на її основі дії, якщо життєва енергія молодих не знахо­дить позитивного виходу. Одним з можливих шляхів перетворення енергії молоді по позитивному типу є інтеграція її в духовну сферу. Проте соціологічні дослідження показують, що рівень духовних потреб та інтересів молоді досить низький. Естетичні потреби, інтерес до літератури, класичної музики, живопису міцно займають останні в структурі мотивів молодіжної діяльності, змінюється характер міжособистих відносин у молодіжному середовищі, що дедалі перетворю­ється в інструментальні, що засновані на взаємній вигоді і розрахун­ку. Все це відбувається під впливом «масовізації» молодіжної свідомості, коли в результаті досить єдиних і притому об'єднаних форм потреб у молодіжному середовищі, наростають процеси уніфі­кації духовних потреб. Молодь включається в духовні відносини пе­реважно як споживач духовних благ, а не як їх творець, що обмежує можливості самореалізації, утвердження особи.

Проблеми дозвілля мододі

Сучасна молодь велике значення надає дозвіллю. Значно скоротилась частка тих, хто працю розглядає як головне за­няття в житті. В країнах Заходу орієнтація молодих людей на доз­вілля як самоцінність підкріплюється активною пропагандою ефек­тивної реалізації вільного часу: рекламні проспекти захоплюючих дорогих і відносно недорогих подорожей, пляжі на островах в оке­ані, визначні пам'ятники, рекомендації по культивуванню м'язової сили і елексіри вічної молодості, гороскопи та ін. Створюються спе­ціальні молодіжні кафе, спортивні клуби, танцювальні зали. В су­часних умовах в Україні молодь в основному ще позбавлена мож­ливостей організовано проводити відпочинок, дозвілля. Пояснюється це нерозвинутістю інфраструктури дозвілля і відсутністю у біль­шості молодих людей достатніх матеріальних коштів. Боротьба за виживання змушує молодь шукати багатоманітні джерела заробіт­ку, скорочує її вільний час. Бездуховність основної маси молоді обу­мовлює і беззмістовність проведення дозвілля. Намагаючись заповнити вільний час хоча б якимсь змістом, молодь вдається до наркотиків, алкоголю тощо.

Соціологи визначили, що найменш здібними до осмисленої ор­ганізації вільного часу виявляються підлітки, чиї батьки знаходять­ся на верхніх сходинках соціальної ієрархії, оскільки у них збіль­шується строк навчання і підготовка до зрілого життя. В основі проблеми дозвілля молоді лежать суперечності: між потребою суспільства і формуванням творчої, багатостороннє розвинутої особи, яка має прагнення до максимальної самореалізації, і недостатністю розвинутих форм дозвілля, задоволення потреб в дозвіллі. Вирішення проблеми дозвілля перебуває на позиціях підвищення рівня духовних потреб самої молоді і організації таких видів дозвілля, які б стимулювали особу до всебічного розвитку, освоєння прогресив­них зразків духовної культури людства. Сучасне суспільство заін­тересоване в соціально зрілій і активній молоді, діяльність якої виз­начатиме соціальне майбутнє.

 

Література

Б а к и р о в В. С. Ценностное сознание и активизация человеческого фактора. - Харьков, 1988.

Здравомыслов А. Г. Потребности. Интересы. Ценности. М., 1986.

К о н И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание. М., 1984.

К у а р я в ц є в В. Н. Социальная деформация. М., 1992.

Ручка А. А. Ценностный подход в системе социологического знання. К., 1987.

Фр ом. Душа человека. М., 1992.

Б є б и к В: Ф., Г о а о в а т и й М. Ф., Р є б к а л о В. А. Політична культура сучасної молоді. К., 1996.

Иконникова С. Н. Социология молодежи. Л., 1985.

Молодь України. Стан, проблеми, шляхи розв'язання. К.,1995.

Ч є р н и ш Н. И. Сучасна свідомість молоді. Львів, 1990.

Яку б а Є. Социология. Харьков, 1995.

 

Питання для повторення

В чому суть понять людина, індивід, особа?

Основні підходи до проблеми особи в історії соціологічної дум­ки?

Соціалізація — стрижень соціального життя.

В чому полягає суть соціальної адаптації та її об'єктивні виміри?

Основні напрямки соціологічних досліджень у молодіжному се­редовищі.

Проблеми соціального розвитку молоді України.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1036 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Лучшая месть – огромный успех. © Фрэнк Синатра
==> читать все изречения...

2230 - | 2116 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.