Біхевіористський
Спеціальні методи дослідження
6 Структура політології і її функції.
Охоплює як цілі і настанови, якими суб’єкти керуються у своїх справах, так і практичну реалізацію.
Функції: загальна організація суспільства, сфера регулювання і контролю, спрямування діяльності і відносин людей, суспільних груп, класів, націй, держав.
Основні елементи:
1) політичні відносини і політична діяльність
2) політична свідомість
3) політична організація
Як і будь-якій науці політології властиві свої функції, які вона виконує в суспільстві:
1)теоретична (розробка парадигм, що пояснюють характер розвитку суспільства)
2) методологічна (пізнання політичної реальності)
3) практична (відносини політології з владою)
4) прогностична (визначення перспектив).
7-8 Політичні доктрини античності. Платон і Арістотель.
Приватна власність і сім’я уявлялась Платоном джерелом протилежних інтересів, які підтримували єдність суспільства. Він розвинув план співжиття,за яким правителі і воїни залишалися без приватної власності, а також вчення про спільність жінок. Платон прославився працями “Держава”, ”Політика”, ” Закон”. Він виділяв такі види правління, як монархію, владу небагатьох і владу більшості. Кожний з них ділиться на два підвиди: Законна монархія – це царська влада, протизаконна – тиранія; законна влада небагатьох – аристократія, протизаконна – олігархія: демократія з законами і без них.
Арістотель заклав основи політичної науки як самостійної дисципліни. Політична тематика висвітлена в його працях "Політика", "Афінська політика", "Етика", "Риторика". Спираючись на результати платонівської політичної філософії, Арістотель спеціально виділив наукове вивчення визначеної галузі суспільних відносин в самостійну науку про політику. Порівняно з Платаном Арістотель зробив величезний крок і у бік практики. В цілому соціально-політична і державно-правова проблематика висвітлюється Арістотелем з позиції ідеального розуміння держави як політичного спілкування вільних і рівних людей. Арістотель відзначав такі класи і стани вільних людей давньогрецького суспільства: хлібороби, ремісники, торговці, ''наймані робітники, заможні люди, військові, судді, посадові особи. Найбільш корисним класом він вважав хліборобів, які внаслідок свого способу життя і територіальної розпорошеності не схильні активно втручатися у питання правління державою. Цією справою повинні займатися люди, що посідають помірний достаток. Арістотель позначив їх поняттям "середній клас".
9 Політична думка середньовіччя і раннього християнства
Середньовіччя дало багатий емпіричний матеріал для наукових узагальнень щодо політики, у тому числі й цинічного трактування її як засобу досягнення егоїстичних цілей окремих осіб чи верств як сфери діяльності, де мета виправдовує засоби.
Історія давньоримської політичної думки охоплює ціле тисячоліття і в своїй еволюції відображає суттєві зміни соціально-економічного і політичного життя Стародавнього Риму. Історію Стародавнього Риму прийнято ділити на три періоди — царський, республіканський, імператорський. В умовах рабовласницького суспільства, де раби не були самостійними суб'єктами політичного життя і залишалися лише об'єктами чужої власності. Великий вплив на Давньоримських мислителів справили Сократ, Арістотель, епікурійці, стоїки, Полібій. Так, уявлення Демокріта про прогресивний розвиток ідей від псріїісного суспільного становища до створення упорядкованою суспільного життя і держави, погляди Епікура про договірний характер держави і права були сприйняті і розглянуті Титом Лукрецієм Каром у поемі "Про природу речей". Марк Туллій Ціцерон приділяв значну увагу проблемам політики і держави. Відомі - його праці "Про державу", "Про закон", "Про обов'язки'', численні політичні і судові публікації. Ціцсрон визначав державу як здобуток народу. Він підкреслював, що народ це об'єднання багатьох людей, пов'язаних між собою згодою щодо питань прана і спільності інтересів.
10 Н. Макіавелі і макіавелізм
Його політична доктрина становить цілісну систему і може бути оцінена як найвищий злет ренесансної політичної думки. Мислитель народився в збіднілій аристократичній родині у Флоренції. Його батько Бернардо Макіавелі був юристом і мав незначні доходи, через це молодий Нікколо не зміг отримати університетської освіти. Однак він постійно і цілеспрямовано займався самоосвітою. Макіавелі перший в нову епоху розробив універсалію "людської природи", ознаки якої він черпав у середовищі найближчого йому класу італійських городян і поширював їх на всі часи і народи. Мислитель вказував, що невикорінений егоїзм людської природи з усією необхідністю вимагає введення державної організації як вищої сили, що може поставити його v вузькі межі. Звідси випливають передумови диктатури суспільного договору. В поемі "Про долю" він писав, що доля всемогутня і кожен, хто приходить у це життя, рано чи пізно відчує її силу. Релігію Макіавелі розглядав як явище суспільного життя, підпорядковане законам виникнення, розквіту і загибелі. Суспільство без релігії немислиме, оскільки вона як необхідна і єдина форма суспільної свідомості забезпечує духовну єдність народу та держави. Виділяючи дві форми держави — монархію і республіку, вказуючи на велике значення монархії в перехідний період, Макіавелі все ж надавав перевагу республіці. Кращою він вважав таку республіку, в якій до здійснення владних повноважень одночасно покликані представники знаті і народу. Мета, якої прагнув досягти Макіавелі, була прогресивною, однак він не добирав засобів, ігнорував мораль, в основу політики ставив цинізм. Така політика дістала назву макіавеллізму. Вона знайшла застосування в пізнішій суспільній практиці ідеологів абсолютизму і викликала ненависть противників феодалізму. Концепція Макіавелі піддавалася критиці тих кіл, які самі на практиці використовували його теорію — єзуїтів в Італії та Франції, в Німеччині, в Росії. Вони прикривали свої наміри релігійними, моральними та ідеологічними аргументами. Реанімацією макіавеллізму в XX ст. був сталінізм, який, прикриваючись комуністичною Ідеологією.
11Марксистські погляди на політику.
Інший підхід — марксистський. Він виходить з того, що суспільство формується в процесі спільної діяльності людей та обміну нею. Отже, соціальність створюється не державним об'єднанням, а спільною участю людей у праці. Звідси — первісні форми суспільного життя — "дополітичні", оскільки суспільство було соціальне однорідним. Коли ж утворюються різноманітні соціальні групи зі своїми специфічними цілями і прагненнями, приватні інтереси відокремлюються від спільного інтересу, починають протистояти йому. Цілісність, поляризованість такого суспільства набуває характеру проблеми, розв'язання якої вимагає особливого виду діяльності — політики. Марксизм пов'язує політику виключно з класовими інтересами. Таке розуміння, природно, передбачає, що кожний клас чи соціальна група, які беруть участь у політиці, діють тільки у власних інтересах, прагнучи задовольнити їх, за допомогою існуючих соціальних і політичних інститутів, за рахунок усієї системи суспільних відносин. Але суспільство не "скарбничка", з якої різні класи і групи можуть тільки брати те, що їм потрібне.
12 Політичні погляди Київської Русі.
У IX—ХІЇ ст. в Київській Русі відбулося формування феодального суспільства і, звісно, стали розвиватися держава і право, політичні погляди, наука, література, філософія тощо. Важливу роль у цьому процесі, як і в усьому житті, відігравало християнство, яке сприяло розвиткові духовного життя, економічних і культурних зв'язків Київської Русі з Візантією та іншими європейськими країнами. Теоретична думка у Давній Русі спрямовувалася на розв'язання питань у сфері політики і соціології, релігії та моралі. У Х—XII ст. з'явилися перші літературні твори: "слова", "повчання", "проповіді". Вони містили відомості про "соціальні відносини, політичне життя, побут та культуру того часу і опосередковано віддзеркалювали настрої народних мас. У суспільно-політичній думці Київської Русі того періоду висувалися ідеї об'єднання удільних князівств навколо престолу великого київського князя, самостійності і незалежності Русі. Соціологічними та суспільно-політичними ідеями були пройняті і літописи. Великою цінністю с "Повість минулих літ" XII ст. літописця Нестора, де подаються відомості про діяльність князів, про боротьбу із зовнішніми ворогами, про народні повстання у Київській Русі. Основна політична ідея — велич, єдність і незалежність Русі. Мономах застерігав своїх синів-князів не тільки не чинити самим, а й заборонити "служивим" творити беззаконня. Князь як державний муж с носієм закону і законності, на цьому ґрунтується його діяльність, у цьому сила його князівської влади. Мономах повчав, що князь повинен бути для своїх підданих не тільки справедливим, згідно з законом, а й гуманним, милосердним. Князь, його оточення, "служиві" — всі повинні усвідомлювати свою відповідальність перед божим законом, дбаючи про славу і могутність держави, в противному випадку їх чекає прокляття народу і небесне покарання. Князь як воєначальник мусить володіти військовою ситуацією і добре знати військову справу, але не повинен покладатися на інших у тих випадках, коли він сам зобов'язаний виконати покладені на нього завдання. Важливе значення у розвитку державно-політичної думки у Київській Русі мало "Слово о полку Ігоревім" (ХІТ ст.), у якому визначне місце посідали актуальні політичні питання, зокрема проводилася Ідея необхідності політичного об'єднання руських земель і припинення міжусобної боротьби.