Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Історичні та природничі умови існування суспільства




 

Суспільство не існує у вакуумі, воно завжди історичне, має час і місце свого буття. Існування суспільства робить можливим низка факторів. Доцільно говорити про умови і фактори життєдіяльності суспільства, розділивши їх на дві групи: історичні та природничі.

 

Існує якісна різниця в діях сил природи і суспільства. Перші ді-ють стихійно, в той час як людина, допускаючи елемент стихії, все ж творить свою історію свідомо, свідомо прагне задовольнити свої потреби, створюючи все нові способи для цього, модифікуючи, вдо-сконалюючи їх, керуючись цілями, настановами. Історичними, на від-міну від природничих, є фактори, створені самою людиною. Перший з них, і, на думку деяких мислителів, основний — фактор суспільного виробництва і праці, другий — знання, техніка, технології, третій — інституалізація суспільного життя.

 

Суспільне виробництво представляє процес взаємодії людини з іншими людьми та з природою за допомогою знарядь праці на основі розподілу праці в умовах історично визначених економічних відно-син, метою яких є створення матеріальних і духовних благ. Це необ-хідна умова і матеріальна форма життєдіяльності суспільства, по-рушення суспільно-виробничої діяльності спричиняють соціальні кризи, а припинення її загрожує існуванню суспільства. Суб’єкти суспільно-виробничої діяльності історично змінюються (первісні


 

— 224 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

мисливці, землероби, раби, робітники, управлінці, комп’ютерні сис-теми, роботи), але вони мають бути. Праця — це необхідна умова іс-нування суспільства, у процесі праці люди впливають на навколиш-ній світ з метою його перетворення і підкорення власним потребам та інтересам. Праця забезпечує своєрідний обмін речовин між приро-дою, людиною, суспільством. Доцільно згадати тезу про те, що писати вірші, насолоджуватися музикою, вивчати філософію і юриспруден-цію людина може, лише задовольнивши свої елементарні первинні потреби.

 

У процесі виробництва люди задовольняють свої первинні по-треби у їжі, помешканні, вдосконалюють засоби задоволення потреб, тим самим покращуючи і вдосконалюючи умови свого буття, розши-рюючи сферу потреб, ставлячи перед собою нові цілі. Таким чином, у процесі виробництва виробляються не тільки блага й форми спіл-кування, способи формування і задоволення потреб, тобто «виробля-ється» сама людина як соціальний продукт. Як суспільство виробляє людину як людину, так і людина виробляє суспільство. Людина по-стає не лише об’єктом, але і суб’єктом соціальної дії.

 

Маркс зводив трудову, виробничу діяльність людей до першо-основи розвитку суспільства, спрямованої на задоволення, в першу чергу, матеріальних потреб людини. Таку позицію можна назвати соціально-економічним детермінізмом.

 

Детермінізм означає, що всі події у світі відбуваються за певних умов, без яких вони відбутися не можуть, всі явища і події у світі обумовлені зв’язками і відношеннями, тому детермінізм не зводить-ся лише до причинно-наслідкових зв’язків. Причинний детермінізм призводить до викривленого уявлення про дійсність. У даному ви-падку соціально-економічний детермінізм абсолютизує, чи то над-мірно звеличує роль економічного виробничого фактору в існуванні і розвитку суспільства.

 

Вагомим історичним фактором суспільного розвитку виступа-ють знання, техніка і технології. Знання — це достовірна інформація про світ, що накопичується людством. Ще Бекон наголошував, що знання — це сила, яка здатна змінити світ. Знаряддям зміни світу і підкорення його потребам людини є техніка і нові технології. Техніка постає комплексом речей, створених людиною, які вона використо-вує збільшуючи свої виробничі можливості. Техніка опосередковує зв’язок природи і людини, підсилюючи міць останньої.


 

— 225 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

Представники технологічного детермінізму фетишизують роль і місце науки і техніки в сучасному соціальному розвитку, забуваючи при цьому, що аморальне використання досягнень сучасної науки і техніки, незнання або ігнорування можливих наслідків застосуван-ня нових технологій можуть спричинити катастрофічні наслідки, які деструктивно та руйнівно впливають і на довкілля, і на суспільство.

 

Історичним фактором, який забезпечує відносну стійкість суспіль-ства, є інституціалізація суспільного життя. Будучи членом суспільства кожна людина співвідносить себе із певною структурою соціальних і моральних цінностей, правил, норм для оцінки своїх і чужих дій. Це дає їй можливість орієнтуватися у соціальному середовищі, визначи-ти, за що вона буде схвалена, а за що — засуджена, а, може, і покарана. Суто соціальними утвореннями, які унормовують суспільство, є соці-альні інститути. Інститут (від лат. Institutum — устрій) виступає низ-кою регламентованих стандартів поведінки у різних сферах соціально-го життя, заохочуючи до певних дій чи утримуючи від них, контролює і впорядковує поведінку людей. Соціальні інститути різноманітні. До структури економічних інститутів входить система норм і морально-етичних стандартів, які регламентують сферу економіки (власність, прибуток, обмін). Політичні інститути забезпечують реалізацію по-літичної влади через функціонування держави, партій, армії, уряду тощо. Інститут сім’ї визначає відносини між чоловіками і жінками, між батьками і дітьми, методи виховання. Не менш значущим є функціо-нування у суспільстві таких соціально-культурних інститутів, як релі-гія, наука, система освіти, правова система, система охорони здоров’я. Соціальні інститути є своєрідним соціальним каркасом суспільства.

 

Природничими умовами, відсутність яких унеможливлює існу-вання суспільства є, по-перше, географічне середовище, по-друге, на-родонаселення. Територія, клімат, рельєф місцевості, гори, ріки і моря, рослинний і тваринний світ, атмосфера представляють географічне середовище. Воно постачає суспільству ресурси забезпечуючи вироб-ництво та потреби людей, створює матеріальні умови господарюван-ня. Людина є істотою природною і суспільною одночасно. Ставлення суспільства до природи на різних етапах еволюції людства було різ-ним. На різних етапах воно було злите з природою і залежне від неї. Перші мисливці і землероби освоювали тваринний і рослинний світи, родючі землі. З часом предметом освоєння стають земні надра, гли-бини морів та океанів, людина намагається освоїти атом, розщепив-


 

— 226 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

ши його і поставити собі на службу. Людина починає усвідомлювати себе не часткою, а володарем природи, створюючи нову природу на основі методів секреції генної інженерії, змінює ландшафти, будуючи мегаполіси і рукотворні моря. Не слід забувати і про те, що приро-да, яка завжди була способом естетичного та емоційного задоволення людини, надихала митців на створення шедеврів. Для сучасної люди-ни недоторкана природа, справжня, нештучна є розкішшю. На жаль, унаслідок вдосконалення технології, зростання виробництва, волюн-таристичних дій людини природа потерпає від порушення екологіч-ної рівноваги, ставить людство на межу екологічної катастрофи.

 

Деякі дослідники абсолютизують роль природного фактору в розвитку суспільства, на їхню думку, особливості географічного се-редовища обумовлюють характер взаємодії людини з природним се-редовищем, впливають на тип господарювання і на нерівномірність економічного і технічного розвитку суспільств, визначають навіть ментальні особливості людей різних регіонів. Ця позиція отримала назву географічного детермінізму.

 

Ще одним природничим фактором життєдіяльності суспільства є народонаселення. Кількість населення, його склад, народжуваність, смертність, міграційні процеси вивчає демографія. Теорії, які визна-ють чисельність і якість населення, відтворення населення домінан-тою суспільного розвитку, отримали назву демографічного детермі-нізму. Вони порушують питання про необхідність збалансованого зростання народонаселення і матеріальних ресурсів суспільства, за-стерігаючи від демографічних криз як у формі «демографічних вибу-хів» (значне перенаселення), так і у формі «демографічних ям» (зна-чне зниження чисельності народонаселення, «старіння» суспільства).

 

Про якісний стан народонаселення свідчить стан його здоров’я, освіта, кваліфікація. Кількісна характеристика народонаселення визначається його чисельністю, на яку впливає низка факторів: со-ціальні (в період соціальних потрясінь народжуваність зменшуєть-ся), екологічні (стан економічного хаосу не сприяє народжуваності), морально-психологічні (рівень готовності людей до батьківства), ме-дичні (стан здоров’я чоловіків і жінок) та інші.

 

Говорити про домінування лише одного з вищеназваних факто-рів недоцільно. Лише їх збалансованість і свідоме дбайливе та відпо-відальне ставлення людини до довкілля, до самої себе, до інших буде запорукою соціального блага.


 

— 227 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 421 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2555 - | 2197 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.