Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Колективне, індивідуальне і символічне несвідоме, архетипи. Психоаналіз




 

Класичне суспільство знало про надзвичайні явища людської психіки тільки за деякими реальними фактами нестандартної пове-дінки людей: гіпнотизм, крикливство, відьмовство, чаклунство тощо. Однак всі ці явища розглядалися як прояв диявольської сили, що пов’язана з темними силами зла, тому що вони суперечили звичним свідомим і розумним уявленням про світ, що йде від Бога. Лише у ХІХ–ХХ ст. стало зрозумілим, що більшість з цих уявлень мають психічний зміст і відносяться до явищ несвідомого.

 

З несвідомим у самому широкому смислі звичайно пов’язують неусвідомлювані, нерефлексивні і спонтанні прояви людської психі-ки. У повсякденному розумінні несвідоме є те, що вище свідомості (над- або поверх-свідомісті, інтуїція тощо) або те, що нижче її (під-свідомість, з якою мають справу художники і лікарі). У сучасній фі-лософії розрізняють наступні основні значення несвідомого: 1) су-купність активних психічних станів і процесів, неусвідомлюваних людиною без спеціальних методів (сновидіння, гіпнотичні стани, ін-стинкти, пов’язані з певним типом поведінки і закріплені біологічною відповідальністю — інстинкт самозбереження); 2) найбільша частина психіки людини, що перебуває за межами свідомого (тобто всі ста-ни людини, у яких по тим або іншим причинам свідомість важко ви-явити); 3) форми психічного відображення, що виявляються пред-метом специфічних наукових і ненаукових дискусій (чаклунство, магія тощо); 4) стани людини, обумовлені відсутністю свідомості


 

— 199 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

(стереотипи автоматичної поведінки — наприклад, автоматична гра на піаніно).

 

У класичному мисленні, яке фактично не мало знання про не-свідоме, існували уявлення, які можна було асоціювати з несвідомим. В античності це вчення Сократа і Платона про анамнесіс — пригаду-вання вищих ідей. У Новий час було розроблено ряд ідей, які при-звели до вчення про несвідоме. Це ідеї про непізнавані причини, що детермінують бажання (Б. Спіноза); несвідоме як нижчій формі щиросердечної діяльності (Лейбніц); зв’язок несвідомого з діяльніс-тю нервової системи (Д. Гартлі); зв’язок несвідомого з проблемами інтуїтивного і почуттєвого пізнання (І. Кант); несвідомі внутрішні імпульси (А. Шопенгауер); діяльність несвідомого світового духу (Е. Гартман); неусвідомлюване мислення (В. Вундт); неусвідомлю-вані і невидимі травми (Ж. Шарко); несвідомому характері поведін-ки людей (Г. Лебон); несвідомих факторах неврозів (П. Жане).

 

Однак тільки наприкінці XIX — початку ХХ ст. з’явилися сис-темні науково-філософські уявлення про несвідоме. Е. Дюркгейм, аналізуючи феномен групи індивідів, робить висновок про те, що в такому стані з’являється якийсь новий результат, невластивий кож-ному індивідові окремо. Цей феномен Дюркгейм назвав колективним уявленням (або соціальним фактом). До такого роду фактів він від-носить, зокрема, релігію.

 

Засновником вчення про несвідоме вважають З. Фрейда (1856– 1939), який, трактуючи психіку як складний феномен, розробив кон-цепцію психоаналізу. Найбільш суперечною частиною його вчення була ідея про конфлікт між природою людини і її суспільною фор-мою існування. Розглядаючи неврози і комплекси людини як ре-зультат яскравих (переважно сексуальних) вражень минулого життя людини, він розробляє вчення про несвідоме, котре в певні моменти детермінує свідому діяльність людини. Йому вдалося встановити: якщо під впливом яких-небудь зовнішніх факторів (наприклад, гіп-нозу) хворому вдається виразити свої несвідомі враження, тобто ви-разити за допомогою свідомості, то людина може звільнитися від сво-їх несвідомих комплексів — у цьому й складається робота психіатра. З. Фрейд, який за допомогою досвіду прийшов до наявності несвідо-мих ефектів людської психіки, розробив вчення про індивідуальне несвідоме. За Фрейдом, психіка людини може бути представлена за допомогою трьох рівнів: несвідомого, передсвідомого і свідомого. Для


 

— 200 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

характеристики цих трьох рівнів Фрейд вводить іншу ієрархію форм психіки, розглядаючи її як механізм взаємодії Понад-Я (супер-его), Я (его) і Воно (аморальне темне егоїстичне начало). Супер-его форму-ється до 5 років, коли народжується почуття провини. Понад-Я наро-джується як результат перенесення авторитету батьків і вихователів на внутрішній світ дитини. З цього моменту Я (дитини) перебуває між двох начал, які розривають її психіку: з одного боку, інстинк-тивні сили (Воно), що вимагають негайного задоволення бажань, з іншого — гнітючі сили Понад-Я, що асоціюється для дитини із сус-пільством, які спрямовують руйнуючі дитину сексуальні імпульси на більш безпечні шляхи.

 

Намагаючись нормувати потужні руйнівні сили несвідомих по-тягів індивіда, суспільство створює надбудовні механізми у вигляді інститутів культури. Придушення інстинктивних потягів приводить, за Фрейдом, до розладу психіки, тому, індивід, у свою чергу, прагну-чи уникнути розладу психіки, створює свої захисні механізми.

 

Ці механізми трансформації заборонних бажань, за Фрейдом, одержали назву сублімації — витиснення заборонних бажань на більш високі рівні психіки (де вони реалізуються у вигляді мистецтва, твор-чості тощо). Якщо сублімація не вдається, це приводить до неврозів, які надалі і становлять явища несвідомої психіки і в крайніх випадках перетворюються в маніакальні прояви.

 

І хоча Фрейда багато критикували його послідовники, насампе-ред за зведення всіх механізмів несвідомого до сексуальних розладів, але саме він, як ніхто іншій, багато зробив для того, що окремі ідеї про несвідоме перетворилися в теорію.

 

Учень Фрейда К. Юнг, не погоджуючись із ідеями свого вчи-теля і вважаючи, що несвідоме з’являється не на індивідуальному, а колективному рівні, розробляє вчення про колективне несвідоме. Розуміючи психоаналітичну діяльність принципово інакше, ніж вчи-тель (тобто вибудовуючи комплекси людей відповідно до їх швидкої, без роздумів, відповіді на поставлені питання), він виявив лінгвіс-тичні (мовні) підстави несвідомого. У своїй праці «Структура душі» він пише: «Ми повинні... розрізняти три ступені душі: 1) свідомість; 2) особисте несвідоме, що складається насамперед з всіх тих змістів, які стали несвідомими або в силу того, що вони втратили свою інтен-сивність і тому виявилися забутими, або ж тому, що від них відсторо-нилася свідомість (так зване витиснення); 3) колективне несвідоме,


 

— 201 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

що включає в себе можливі уявлення, але не індивідуальної, а загаль-нолюдської, і навіть загальнотваринної природи, і становить фунда-мент індивідуальної психіки. Якщо індивідуальне несвідоме відобра-жає особистий досвід людини і складається з її переживань, які на попередніх етапах життя були свідомими, то колективне несвідоме — це загальнолюдський досвід, що, згідно з Юнгом, включає сховані сліди пам’яті людського минулого. Зміст колективного несвідомого становлять архетипи — підсумок досвіду незліченних поколінь пред-ків, що може бути розкритий як психічний залишок переживань од-ного і того ж типу, закріплений на несвідомому рівні протягом життя багатьох поколінь предків. Юнг стверджує, що архетипи мають не бі-ологічну, а символічну природу, тобто є своєрідні внутрішні заборо-ни (маски), закріплені на рівні символіки психіки і настільки глибоко відрефлексовані поколіннями предків, що на звичайному свідомому рівні вони попросту не сприймаються.

 

Один з учнів Фрейда Е. Фромм, пояснюючи сенс символічного писав: «Символ — це щось, що перебуває поза нами і символізує щось усередині нас. Мова символів — це мова, за допомогою якої ми ви-ражаємо наше внутрішнє становище так, ніби воно було почуттєвим сприйняттям, ніби воно було чимсь таким, що ми робимо, або чимсь, що робиться з нами в навколишньому матеріальному світі. Мова сим-волів — це мова, у якої зовнішній світ є символ внутрішнього світу, символ душі і розуму».

 

Принципово новий варіант рішення проблеми несвідомого можна знайти в структуралізмі. Завданням структурного аналізу є дослідження різноманітних символічних культурних форм (мистецтва, релігії тощо) як кодів архетипічної мови. На відміну від французького філософа-позитивіста Леві-Брюля, що уявляв колективні форми мислення ар-хаїчних народів у вигляді форм «дологічного мислення», французький структураліст К. Леві-Стросс робить висновок про наявність у міфі позитивної логіки у формі структури міфу. Ці відкриття Леві-Стросс представив у вигляді методу структурної антропології, згідно якого сус-пільство в цілому повинне розглядатися як багатоаспектна система ко-мунікацій, що моед бути представлена у формі бінарних опозицій (тоб-то протилежних структур). У такому вигляді повинні розкриватися і всі процеси смислоутворення (на рівні свідомого і несвідомого).

 

Свою модель бачення несвідомого дає французький психоана-літик, представник школи структурного психоаналізу Ж. Лакан. Він


 

— 202 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

виводить знамениту тезу: «бажання суб’єкта є бажання Іншого». Це означає, що причина незадоволеності бажання за допомогою воло-діння будь-яким об’єктом залишається по той бік самосвідомості. Бажання не має об’єкта, це чиста форма, яка задана за допомогою моделі мови, тому воно є несвідомим. З цього Лакан виводить іншу знамениту тезу: «несвідоме структурується як мова». Символічними елементами в такому випадку можуть бути названі цифри, слова, осмислені знаки тощо. Навіть суб’єкт у Лакана постає передатною ланкою замкнутих «символічних контурів» різного порядку (сімей-ного, сусідського, корпоративного, національного та інших), у яких циркулюють форми вираження мови, що самовідтворюються (через мову). Суб’єкт виступає в такому випадку лише засобом вираження мови, а не її творцем. Практично Лакан повторює модель Ґайдеґґера, застосовану до буття: це буття говорить у людині, а не людина у бутті. Як приклад трактування несвідомого Лакан використовує метафору дзеркала. Дзеркало дозволяє дитині на ранній стадії, коли розпізнан-ня себе відбувається в тілесно-почуттєвому акті, замкнутому в сфері несвідомого, розглядати себе як іншого. Розпізнання себе відбува-ється в тім момент, коли відбувається словесна ідентифікація себе зі своїм відображенням (у дзеркалі). Несвідоме дитини було укладено

 

в її дзеркальному відображенні, а розпізнавання цього дзеркального іншого пов’язане з актом самосвідомості себе. Через механізм несві-домого дитина здійснює акт самоідентифікації.

 

Однак наприкінці ХХ ст. склалися й інші уявлення про механізми несвідомого. Так, французський структураліст М. Фуко пов’язує розу-міння процесів несвідомого з механізмами бажання1. Розкриваючи сут-ність ціх механізмів, французький філософ Е. Левінас вважав, що бажан-ня пов’язано з Іншим (іншою людиною), тобто механізмами її впливу.

 

Особливий вигляд конструкції несвідомого побудували французь-кий філософ-постструктураліст Ж. Дельоз і психоаналітик Ф. Гваттарі. У своєму знаменитому творі «Капіталізм і шизофренія», виданому

 

в 80-х рр. ХХ ст., вони показали, що всі поняття культури можна роз-поділити між двома областями, які утворюють два протилежних спо-соби мислення (перший втілює в собі всі позитивні риси культури, другий — негативні). З другим у Дельоза асоціюється уявлення про «державне мислення» (і «державну філософію»). У цьому творі вони

 

1 Фуко М. История безумия в классическую эпоху. — С.Пб.: Университетс-кая книга, 1997. — С. 177.

 

— 203 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

розробляють теорію про виробництво і «машини бажання» (під якими розуміються люди, строго підлягаючі певним бажанням). Нова теорія протиставляється теорії репрезентації і суб’єкта, що лежить в основі всіх класичних культур. «Державна філософія», за Дельозом, побудо-вана на основі понять ідентичність, подібність, істина, справедливість, заперечення, які дозволяють створити ієрархію і структурувати вну-трішні області мислення. Вона заснована на уявлені (репрезентації), тобто аналізує мислення за допомогою суб’єкта, поняття і об’єкта. Завданням такого мислення є встановити подібність між цими трьома областями і побудувати чітку систему їх розмежування. Сформованим таким чином історичним класичним моделям мислення Дельоз про-тиставляє номадичну модель, що заснована не на подібності внутріш-нього змісту вказаних структурованих областей (суб’єкт — поняття — об’єкт), а на розходженні їх зовнішності (того, що за межами кожної з цих областей). Дельоз бачить своє завдання в створенні безперерв-ного простору мислення, який позначає назвою «шизоаналіз» і який спрямований на вивільнення потоків бажань з-під чіткої структури суб’єкта (сформованої державним мисленням). Нове бачення пове-дінки суб’єкта, обумовленого бажаннями, приводить Дельоза до кри-тика класичного психоаналізу (З. Фрейда і К. Юнга), який він вважав одним з інститутів класичного (буржуазного) суспільства.

 

У своїй новій теорії він протиставляє «машини бажання», що ство-рюють творчі потоки мислення, соціальним інститутам, які прагнуть придушити всі випадкові відхилення від стандартного (державного) мислення. Основним завданням цієї теорії несвідомого є звільнення потоків бажання з-під влади «державного мислення». Однак у цілому, як можна заключити з теорії Дельоза, проблема ця дуже складна.

 

Теорія Ж. Дельоза і Ф. Гваттарі, як і концепції З. Фрейда, К. Юн-га, Ж. Лакана та ін, є лише спроба розрішити труднощі розуміння не-свідомого. Ці теорії показали важливу роль несвідомого у житті лю-дини.

 

Отже, ми бачимо, що різні моделі несвідомого дуже серйозно розширюють сферу розуміння людської психіки. Тому більшість вче-них, що розробляли сучасні теорії психіки, досліджували механізми несвідомого. Вважаючи, що механізми свідомого і поведінки людини вже добре вивчені і нічого нового не додадуть до наших уявлень про духовний світ людини, вони розробляли різні моделі співвідношення свідомого і несвідомого.


 

— 204 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

Запитання для самоконтролю

1. Що таке людина?

2. Чи має смисл існування людини?

3. Яка сутність смерті і безсмертя людини?

4. Які «начала» людини розрізняє сучасна філософія?

5. У чому полягає сутність проблеми свободи волі?

6. Чим відрізняється особистість від індивіда та індивідуальності?

7. Які уявлення про свідомість переважали в історії філософії?

 

8. Як відрізняются сучасні погляди на проблеми свідомості від історико-філософських?

 

9. Пояснить сутність відображення як фундаментальної власти-вості матерії.

 

10. Назвіть головні особливості відображення у живий та нежи-вий природі.

 

11. Які основні елементи свідомості ви знаєте?

 

12. З якими головними проблемами пов’язано розуміння несві-домого?

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 874 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2497 - | 2245 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.014 с.