Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Категоріальні елементи і структури свідомості. Самосвідомість і рефлексія




 

Свідомість людини виконує ряд функцій, з якими пов’язані її основні структури. Як ми вже відзначали, свідомість може бути представлена як універсальна здатність людини здобувати, зберіга-ти, перетворювати і відтворювати знання; забезпечувати регуляцію ціннісних орієнтацій людей; розкриватися за допомогою системної ієрархії різноманітних процесів: почуття (відчуття, сприйняття, по-дання), розсудку (які включають роботу з поняттями, судженнями, умовиводами тощо), емоційних, вольових, мнемонічних (процесів пам’яті), уяви, інтуїції, спогаду і т.ін., а також процесів переживання і віри (сумніву, переконання, радості, пригніченості, бажання тощо). Можна, таким чином, вказати основні структури, компоненти і фор-ми існування свідомості.

 

Ми також зазначали, що процес виникнення і розвитку свідомос-ті пов’язаний з мовою і культурою. Мова в самому загальному смислі є система знаків, що служить необхідним способом мислення, само-вираження, спілкування і комунікації людей. Її основною властивіс-тю є символізація — здатність образно представляти за допомогою одних почуттєво сприйманих подій інші. Символ є сукупність знаків.

 

Знакова або символічна функція з’являється тільки на певному етапі розвитку культури. Культура (у перекладі з лат. — оброблен-


 

— 196 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

ня, культивування) у самому загальному сенсі є все те, що створене людиною. То, що створено в матеріальному виробництві, створює матеріальну культуру, у духовному — духовну культуру. Сполучною ланкою між світом природи і світом культури є людина.

 

Створене людиною в духовному світі є ідеальне, яке є найважли-вішою властивістю і індивідуальної, і суспільної свідомості. Ідеальне

 

є відображення у формах діяльності, свідомості і волі людини зо-внішнього світу; на відміну від матеріального — того, що відобража-ється нашими органами почуттів і існує незалежно від них. Ідеальне

 

є те, що створює людина у світі для задоволення своїх потреб (такий механізм діяльності людини називається об’єктивацією).

 

У класичній філософії виробився такий спосіб сприйняття на-вколишнього світу, відповідно до якого людина протистоїть приро-ді завдяки своїм духовним і розумних здатностям. Це протистояння духовного і природного було оформлено у вигляді протистояння суб’єкта і об’єкта, які доповнюючи один одного з’явилися найважли-вішою ланкою людського пізнання.

 

Іншим способом протистояння матеріального і ідеального є дихо-томія (єдність, що припускає взаємозв’язок) мови і мислення. Якщо мислення в самому загальному вигляді можна визначити як процес, що дозволяє оперувати образами предметів, то мова є його матеріаль-ною (застиглою в образах) формою. І хоча кількість різних мов у сучас-ному світі досить велика, кожна з них задає певний спосіб сприйнят-тя світу, який задається регіональними особливостями. Національні мови обумовили природну комунікацію людей, наукові — штучну.

 

Безсумнівно, найважливішою особливістю свідомості є наяв-ність пам’яті — мнемонічної властивості нервової системи, вираженої в здатності тривалого зберігання інформації про події зовнішнього і внутрішнього світу людини, її психіки. І хоча властивості пам’яті — внутрішня ознака свідомості кожної конкретної людини, завдяки її механізмам вона здатна дізнаватися і ідентифікувати природні і со-ціальні явища, пригадувати події минулого.

 

Кожна людина здатна домагатися поставленої мети. І єдиний ме-ханізм, що спонукає людину робити кроки для здійснення задуманого,

 

є її воля. Воля є здатність до вибору мети діяльності і сукупність зу-силь, спрямованих на її здійснення. Це особливий акт, який не зво-дить до свідомості, але спонукує її до дії. Воля, визначаючи поведінку людини, формує і її характер.

 

— 197 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

Одним з найважливіших способів існування людини є процес самопізнання, що був відомий ще в античності. Сократ, який мав на увазі той факт, що саме ціннісне для людини перебуває в її душі, говорив: «Пізнай самого себе». І в пізній античності філософи, які виявили значну активність для пошуку ідеалу мудреця, основні зу-силля направили на внутрішній світ самої людини. Так, кінік Діоген Синопський затверджував, що все, необхідне для щастя, людина має в самій собі, для цього їй не потрібні ні знатність, ні багатство, ні ін-ститути. Ідеалом кініків є людина, занурена у стан автархії (самодос-татності). Коли знаменитий Олександр Македонський, почувши про славу Діогена, відправився до нього, щоб винагородити, то знайшов людину, що живе в бочці. Тоді він казав: «Скажи, що ти хочеш, і я все тобі дам». На що Діоген відповів: «Відійди, не затуляй сонця». Ідеалом епікурейців з’явився мудрець, що перебуває у стані атараксії (само-занурення), ідеалом стоїків — людина, що піддана апатії (що ігнорує пристрасті), а ідеалом скептиків — людина у стані афазії (мовчанні і утриманні від суджень). У всіх цих випадках людина, щоб стати му-дрецем, повинна була утримуватися від проявів зовнішнього світу і займатися самопізнанням. Іншими словами, самопізнання — історич-ний процес, що з’являється на певному етапі розвитку людини, коли вона виділяє себе з природи і шукає своє місце в загальній системі на-вколишніх подій. Але тільки в Новий час Р. Декарт розкрив механізм самопізнання як основний метод. Раціональне самопізнання, зведене Декартом до рангу теорії, з’явилося підсумком раціональних пошуків історичного мислення.

 

М. Ґайдеґґер затверджував, що свідомість сучасної людини є влаштованою таким же способом, який її показав Р. Декарт, тому він назвав сучасну епоху картезіанською. Але тільки для тих, хто, згідно з Ґайдеґґером, прагне осягти смисл буття, упорядкувати потік власних думок, привести їх у систему, тільки для тих, хто займається само-аналізом, може відкритися сенс існування, тому що цей сенс пере-буває не в навколишній дійсності, а в самій людині. Самопізнання є механізм цілісного сприйняття себе людиною як (розумної) істоти, що почуває і мислить. Але самопізнання властиве і соціальним гру-пам людей (і суспільству в цілому), тому що кожна з них має свою суспільну свідомість.

 

До різних форм самосвідомості, що розкриваються в процесі ево-люції мислення, можна віднести самовідчування (найпростіший зі


 

— 198 —


МОДУЛЬ ІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ, ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА

способів виділення себе із природного світу), самокомунікацію (ви-ділення індивідом себе із соціального середовища, усвідомлення себе приналежним до якої-небудь соціальної групи, культури, до певного суспільства), самоздійснення (виділення свого «Я» з безлічі інших «Я» і, як наслідок цього, самооцінка і самоконтроль).

 

Разом з тим існують два способи розгортання самосвідомості: зо-внішній — предметність, коли свідомість людини спрямована на зо-внішні предмети, і внутрішній — рефлексія, коли предметом аналізу постають механізми свідомості (наприклад, процес мислення, внут-рішні почуття і переживання тощо). Перший з них дозволяє людині розкритися на повсякденному рівні, другий — на теоретичному.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 645 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2443 - | 2127 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.