Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Романтичне спрямування філософських та суспільно-політичних поглядів українських письменників, Кирило-Мефодіївське товариство




 

До романтичного світогляду зробили значний внесок діячі української культури Микола Іванович Костомаров (1817–1885), Пантелеймон Олександрович Куліш (1819–1897), Тарас Григорович Шевченко (1814–1861) та ін., які склали основу таємної організа-ції — Кирило-Мефодіївського товариства, заснованого в січні 1846 р. Батьком цього товариства був історик, поет М. Костомаров, який зі-брав навколо себе гурток молодих ентузіастів, романтиків. — скла-дали програми своєї діяльності, виробили «Статут», установчу «Записку». Програма кирило-мефодіївців складалася з двох частин —зовнішньої і внутрішньої. Зовнішня частина вміщувала думки про перебудову слов’янського світу на основі єднання, зближення окре-мих слов’янських народів, а внутрішня спиралася на розвиток освіти, визволення українського народу, його національне відродження, про-відними ідеями були: ідея єднання слов’янських народів та федерація на основі непорушної автономності кожного народу. Вирахування прав, свобод особи, поширення освіти, літератури тощо. Але 28 люто-го 1847 почалися арешти братчиків.

 

«Книги буття українського народу», підготовлена М. Косто-маровим стала історичною програмою спасіння людства через любовдо єдиного Бога, який є поряд з людиною. У момент найбільшого падіння роду людського він дає початок для його відродження, по-силаючи на землю Христа, земне життя якого є поворотним пунктом в історії людства: «Змилувався Господь, Отець небесний, над родом чоловічим і послав на землю Сина свого, щоб показати людям Бога, Царя і Пана. І прийшов Син Божий на землю, щоб одкрити людям іс-тину. Народ виступає спадкоємцем, що несе божественну спадщину. Сама ж Україна повинна стати вільною, незалежною і посяде почесне місце в Союзі Слов’янськім. Так соборно, разом з визволенням усіх слов’янських народів, мислилось визволення українського народу. У «Книзі буття» автор висловив думку про українську народну пісню, поезію, які пронизані глибоким духовним сенсом.

 

У філософській праці «Дві руські народності» (1861 р.) через по-рівняння характерів двох східнослов’янських народів (росіян і укра-їнців) він змальовує низку відмінностей, а саме: 1) панування загаль-ного (Бог і цар) над особистістю у росіян; в українців більшу цінність


 

— 137 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС

складає окрема людина, ніж загал; 2) для росіян характерним є «не-терпимість до чужих вір, презирство до чужих народів, погорда думка про себе». В Україні ж поважають і чужу мову, і не цураються людей з іншим обличчям, з іншими звичаями. В Україні панував «дух тер-пимости», неприязнь в українців до інших народів вибухала «лише тоді, коли українці помічали, що чужинці ображали його власні свя-тощі»; 3) росіяни — «народ матеріалістичний, українці здатні до фан-тазії, до одухотворення всього світу; 4) з цим зв’язане те, що росіяни мало люблять природу, мають навіть якусь «холодність до краси при-роди», а українці люблять природу, тому «українська поезія нероз-ривна від природи, вона оживлює її...», в ній «усе дихає, мислить, по-чуває разом з людиною, усе одзивається до неї чарівним голосом то участи, то надії, то осуду»; 5) так само і любов до жінки — матеріальна у росіян, духовна в українців; 6) в релігії — у росіян увага та інтерес звернені на зовнішність, форму, на «букву»; в українців «неможливо, щоб повстав якийсь розкол через обряд, череза букву», їх ставлення до Бога є внутрішнім, таємним, а обряди, формули їх не цікавлять; 7) в суспільному житті у росіян панує «стремління до тісного сполу-чення частин, знищення особистих ідей під владою загальних, неру-шима законність загальної волі і придушення особистої волі, а для українців такий порядок є тяжким і неприємним, вони віддають пере-вагу «особистій свободі», добровільному об’єднанню тощо.

 

Через всю творчість Костомарова проходить ідея духовного від-родження людини, ідея вільного духу. Це і є основою його романтич-ного світорозуміння.

 

Розглядаючи творчість ще одного члена Кирило-Мефодіївського братства, романтика, українського письменника, історика, фолькло-риста, етнографа Пантелеймона Куліша, який відводив особливу роль

 

в становленні української державності національній культурі, про-світі, де важливим є етнографічне самовизначення. Провідна ідея — це ідея України. Весь світ для Куліша розділився на дві протилежні сторони, дві групи: ті, що за Україну, і ті, хто проти неї. Це привело його до принципу «подвійности людини, двох природ, двоякого єства душі». Так виникає у нього ідея «внутрішньої людини» і зовнішнього

 

в ній. Головну свою увагу він спрямовує на «внутрішню людину», в якій найсуттєвішою є глибина душевна, яку Куліш називає «серцем». «Серце» є «глибокий таємний колодязь», «невідомий нікому». Через «серце» людина спілкується з Богом, та й воно саме є божественним,

 

— 138 —


МОДУЛЬ І. ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК СВІТОВОЇ ФІЛОСОФІЇ

воно є найкращим даром Бога. Тому важливим є очистити серце від усякої скверни, зробити його храмом Божим. Саме «селянська» філо-софія іде прямо з Євангелія, з цієї вічної книги, з цієї істинної науки. Тому він закликає втікати від міського життя і йти на село, на «ху-тір», тобто до життя серця:

 

Про геніального українського народного поета, художника, мис-лителя Т. Г. Шевченка протягом усього радянського періоду формува-лась думка як про революціонера-демократа, борця за соціальне ви-зволення трудового народу, ідеолога селянської революції. Шевченко показаний не тільки як викривач і борець проти соціальної неспра-ведливості, а й як палкий прихильник національної ідеї, національ-ного визволення українського народу. Виступав за дружні стосунки з братніми народами, проповідуючи принцип рівності та чесності у таких стосунках. Проблема людини займає у нього центральне місце, людина знаходиться в центрі всього буття. Природа — це віддзерка-лення внутрішнього життя людини. У його творчості людина і при-рода, природні явища і земля прагнуть гармонії, з’єднання частин в єдине ціле, де панує глибока моральність, налаштованність на очи-щення і всепрощення. Але автор висловлює протест Всевишньому, оскільки загострилася проблема соціальної несправедливості, на тлі якої страждають покірні і добрих людей. Негативно поет ставився до пишності та церемоніальності церковних служб, де священики пово-дили себе непристойно, забуваючи про істинну віру, в якій людина прагне досягти божественного Абсолюту, а, той, в свою чергу, намага-ється наблизитися до людини.

 

 

Запитання та завдання для самоконтролю

 

1. Хто такі книжники? Як позначився їх вплив нна становлення української філософської думки?

 

2. В чому полягає ідея «сродної праці» у філософії Г. Сковороди?

 

3. Який вплив здійснило Кирило-Мефодієвське товариство на розвиток вітчизняної філософії?

 

4. Що таке «селянська філософія»? Яке місце посідає в ній лю-дина?

 

5. Сформулюйте філософську позицію Т. Шевченка щодо внут-рішнього життя людини.

 

— 139 —


ФІЛОСОФІЯ. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНИЙ КУРС





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 360 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2358 - | 2149 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.