Молодшого школяра.
Дидактико-методичний
посібник
з «Інформатики»
(4 клас)
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
СМІЛЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС «ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №3-КОЛЕГІУМ»
СМІЛЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Формуємо
інформаційну компетентність молодшого школяра.
Дидактико-методичний
посібник
з «Інформатики»
(4 клас)
м. Сміла
Автори: Рогач С.М., Маценко Н.В., вчителі початкових класів навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3-колегіум» Смілянської міської ради Черкаської області
Рецензенти:
Руденко В.Б., завідувач методичного кабінету відділу освіти управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради;
Сигида С.В., методист методичного кабінету відділу освіти управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
У посібнику представлений інформаційний, методичний та дидактичний матеріал до уроків «Інформатики» у 4 класі за новим Державним стандартом початкової загальної освіти (відповідно до змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів). Цікаві завдання, кросворди, ребуси, дидактичні ігри, вправи та алгоритми допоможуть вчителеві урізноманітнити уроки, сприятимуть формуванню ключових компетентностей молодших школярів, розвитку креативного мислення, навчать учнів орієнтуватися в інформаційному просторі.
Рекомендовано для студентів педагогічних вузів, вчителів, вихователів, батьків.
Схвалено радою методичного кабінету (протокол №1 від 27.01.2015)
Зміст
Передмова ………………………………………………………….. | |
Календарно-тематичне планування уроків «Інформатики» у 4 класі…………………………………………………………………….. | |
Цілепокладання та дидактичний матеріал до уроків «Інформатики»: | |
Повторення, узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 3 клас…………………………………………………. | |
Операції над папками і файлами.…………………………………. | |
Опрацювання тексту на комп’ютері…………………………….... | |
Графічний редактор…………………………………………………. | |
Безпека дітей в Інтернеті…………………………………………… | |
Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням…………………………………………………………… | |
Робота з презентаціями …………………………………………….... | |
Повторення та узагальнення вивченого у 4-му класі……………. |
Бібліографія
Передмова
Галузь «Технології» в інтеграції з іншими освітніми галузями є базовою для молоді в успішному опануванні практичних навичок користування сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) з метою розв'язування життєвих та навчальних завдань. Формування ІКТ-компетентності учнів – один із пріоритетних напрямів розвитку сучасної загальної освіти.
Програма «Інформатики» для 2-4 класів спрямована на реалізацію мети і завдань освітньої галузі «Технології», визначених у Державному стандарті початкової загальної освіти, та враховує рекомендації ЮНЕСКО «Інформатика в початковій освіті».
Пропонований навчально-методичний посібник ефективний при використанні з будь-яким з альтернативних підручників, оскільки він базується безпосередньо на змісті державної навчальної програми предмета. Основними завданнями курсу «Інформатика» є формування в учнів молодшого шкільного віку: початкових уявлень про базові поняття інформатики; початкових навичок знаходити, використовувати, створювати та поширювати повідомлення та дані; алгоритмічного, логічного та критичного мислення; початкових уявлень і навичок роботи з різними програмними засобами для розв’язування практичних завдань з різних предметів.
Сучасні діти проводять за комп’ютером велику кількість часу, проте не всі розуміють, як використовувати його задля розвитку своїх здібностей, тому, в першу чергу, треба ознайомити учнів із можливостями комп’ютера як помічника у навчанні.
Проте, відсутність підручників для учнів 2 класу, брак методичної літератури щодо впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти створюють певні труднощі у викладанні оновленого предмета «Інформатика».
Мета дидактико-методичного посібника: надати практичну допомогу вчителям початкових класів у підготовці та проведенні уроків з навчального предмета «Інформатика» за новим Державним стандартом загальної початкової освіти.
Календарно-тематичне планування
уроків предмету «Інформатика»
у 4 класі
(за навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою.
1-4 класи, 2012 рік)
35 годин (1 година на тиждень)
Повторення, узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 3 клас (1 година) | ||
1. | Інструктаж з БЖД. Повторення, узагальнення і систематизація начального матеріалу за 3 клас. | |
Файл. Папка. Операції над папками і файлами (3 години) | ||
2. | Інструктаж з БЖД. Створення і видалення папок. | |
3. | Інструктаж з БЖД. Робота з файлами. Видалення файлів. | |
4. | Інструктаж з БЖД. Копіювання файлів та папок | |
Опрацювання тексту на комп’ютері (7 годин) | ||
5. | Інструктаж з БЖД. Знайомство з текстовим редактором. | |
6. | Інструктаж з БЖД. Середовище текстового редактора. | |
7. | Інструктаж з БЖД. Відкриття та створення текстового документа. | |
8. | Інструктаж з БЖД. Правила введення тексту. Форматування тексту. | |
9. | Інструктаж з БЖД. Редагування тексту. | |
10. | Інструктаж з БЖД. Копіювання й переміщення фрагментів тексту. | |
11. | Інструктаж з БЖД. Вставлення зображень у текстовий документ. Збереження текстового документа. | |
Графічний редактор (4 години) | ||
12. | Інструктаж з БЖД. Графічні редактори та їх призначення. Середовище графічного редактора. | |
13. | Інструктаж з БЖД. Панель інструментів графічного редактора. Палітра. Колір фігури і колір фону. | |
14. | Інструктаж з БЖД. Створення та збереження простих графічних зображень. | |
15. | Інструктаж з БЖД. Вставлення підпису до малюнка. Зміна кольору й розміру шрифта. | |
Безпека дітей в Інтернеті (5 годин) | ||
16. | Інструктаж з БЖД. Правила безпечного користування Інтернетом при пошуку інформаційних матеріалів. | |
17. | Інструктаж з БЖД. Веб-сторінки для дітей. | |
18. | Інструктаж з БЖД. Дитячі бібліотеки. | |
19. | Інструктаж з БЖД. Навчаємось онлайн. | |
20. | Інструктаж з БЖД. Малюємо онлайн. | |
Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням (8 годин) | ||
21. | Інструктаж з БЖД. Істинні та хибні висловлювання. | |
22. | Інструктаж з БЖД. Логічне слідування «Якщо – то – інакше» | |
23. | Інструктаж з БЖД. Лінійні алгоритми. | |
24. | Інструктаж з БЖД. Алгоритми з розгалуженням. | |
25. | Інструктаж з БЖД. Створення та виконання алгоритмів з розгалуженням. | |
26. | Інструктаж з БЖД. Алгоритми з повторенням. | |
27. | Інструктаж з БЖД. Створення та виконання алгоритмів з повторенням. | |
28. | Інструктаж з БЖД. Алгоритмічні структури (слідування, розгалуження, повторення) | |
Робота з презентаціями (4 години) | ||
29. | Інструктаж з БЖД. Комп’ютерна презентація, її об’єкти. Середовище редактора презентацій. | |
30. | Інструктаж з БЖД. Робота з об’єктами на слайдах презентації. | |
31. | Інструктаж з БЖД. Анімаційні ефекти у комп’ютерній презентації. | |
32. | Інструктаж з БЖД. Створення презентацій на основі шаблону. | |
Повторення та узагальнення вивченого у 4-му класі (3 години) | ||
33. | Інструктаж з БЖД. Повторення та систематизація вивченого матеріалу. Правила безпечної роботи з комп’ютером, призначення комп’ютера. | |
34. | Інструктаж з БЖД. Повторення та систематизація вивченого матеріалу. Правила безпечної роботи в Інтернеті. | |
35. | Інструктаж з БЖД. Повторення та систематизація вивченого матеріалу. Урок-вікторина «Знавці інформатики». |
УРОК №1
Тема. Правила поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютерному класі. Повторення, узагальнення і систематизація начального матеріалу за 3 клас
Мета. Формувати ключові компетентності: вміння вчитися – організовувати робоче місце; виконувати розумові операції, практичні дії, здоров'язбережувальна – виконувати вправи для збереження здоров'я дітей, формувати потребу в дотриманні охайності.
Формувати предметну ІКТ компетентності: поглиблювати знання учнів про роль комп’ютера в житті людини, поглиблювати знання учнів про використання комп’ютера в різних сферах діяльності людини, формувати навички роботи з вікнами та меню, оновити знання про основні положення з техніки безпеки під час роботи з комп’ютером та правила поведінки у комп’ютерному класі. Формувати навички роботи на комп’ютері. Повторити складові частини комп’ютера та їх призначення. Закріпити вміння включати комп’ютер, запускати програми та закінчувати сеанс роботи. Виховувати інтерес до інформатики.
Когнітивні рівні | Конкретизовані навчальні цілі | Перелік завдань-запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей | Навчально-методичне забезпечення |
Знання | Має уявлення про отримання інформації, інформаційні процеси, що вивчає інформатика. Знає правила техніки безпеки під час роботи в комп’ютерному класі. | «Мозковий штурм» – Що вивчає інформатика? – Що є основною задачею інформатики? – Що таке інформація? – Які ви знаєте властивості інформації? – Які операції можуть виконуватись над інформацією під час інформаційного процесу? Повторення правил техніки безпеки. Гра "Так – ні”. | |
Розуміння | Розуміє з яких частин складається комп’ютер. | Гра «Впізнай за описом». Підписати складові комп’ютера. | Картки із завданнями, кольорові олівці. |
Застосування | Використовує знання про інформаційні процеси та способи отримання інформації. | Гра «Знайди помилку» Обвести предмети, які призначені для зберігання інформації. Скласти розповідь за схемою про використання комп’ютера в різних сферах діяльності людини. | Картки із завданнями, олівець. |
Аналіз | Аналізує отриману інформацію | Робота з підручником. З’єднати, через що людина отримує інформацію. | Підручник Картки із завданнями |
Синтез | Створює малюнок. Відкриває і закриває вікна програми, знаходить папку та файл із потрібним завданням. | Робота з комп’ютером Гра «Створи малюнок». Малюнки теж можуть передавати інформацію. Ваш малюнок має розповісти про правила безпечної роботи з комп’ютером. | Комп’ютер |
Оцінювання | Робить висновок стосовно повторених та систематизованих знань. | Вправа «Мікрофон» – Які правила роботи в компютерному класі ви повторили? – В яких сферах діяльності використовується комп’ютер? – Які інформаційні процеси ви знаєте? – Що таке файл? – Як можна відкрити вікно програми? | Мікрофон |
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ №1
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ТА ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ
Завдання 1. Обвести предмети, які призначені для зберігання інформації.
Завдання 2. Гра «Знайди помилку»
Знайти зайве в інформаційних процесах.
форматування
опускання
збері
гання
обробка
збирання
збері
гання
передавання
захист
Інформаційні процеси
Завдання 3. Гра «З’єднай правильно»
Завдання 4. Задачі для розумників.
§ Трійка коней за 1 год пробігла 15 км. Скільки кілометрів пробіг один кінь. (Кожен кінь пробіг 15 км.)
§ 5 землекопів за 5 год викопують 5 м рову. Скільки землекопів викопають 100 м рову за 100 год. (100:5=20 разів;5*20=100 землекопів. Відповідь: 100 землекопів викопають 100 м рову за 100 год.
§ Чи можна 30 горіхів розкласти на 5 купок, щоб число горіхів у кожній купці було непарним? (Можна. 1+3+5+5+7+9)
§ Андрій сказав:"У мене 10 марок, а у тебе скільки, Сергію?". Сергій відповів: "У мене стільки ж марок, скільки в тебе, та ще половина всіх моїх марок". Скільки марок у Сергія? Відповідь: 20 марок у Сергія.
Завдання 5. З’єднати, через що людина отримує інформацію.
Людина отримує
інформацію
Завдання 6. Підписати складові комп’ютера.
Завдання 7.
Повторення правил техніки безпеки. Гра "Так – ні”.
– Водимо пальцем по монітору.
– До комп’ютерного класу заходимо спокійно з дозволу вчителя.
– Біля комп’ютера сидимо рівно.
– Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо.
– Під час роботи в класі їмо фрукти.
– Ліпимо використану жуйку до столу.
– Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером.
– Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди;
– На клавіші натискаємо плавно, без різких ударів;
– Не торкаємось роз’ємів, проводів, кабелів;
– Включаємо і виключати апаратуру без дозволу вчителя коли заманеться.
Завдання 8. Скласти розповідь за схемою про використання комп’ютера в різних сферах діяльності людини.
Завдання 9. Гра «Закінчи речення» (повторення правил техніки безпеки)
– Заходити до комп’ютерного кабінету потрібно... (спокійно, не поспішаючи).
– Від монітора сиди на відстані... (не менше ніж 50 см).
– На клавіші потрібно натискати... (плавно, без різких ударів).
– Суворо заборонено торкатися... (роз’ємів, проводів, кабелів).
– Суворо заборонено вмикати і вимикати апаратуру без... (дозволу вчителя).
Завдання 10. Гра «Впізнай за описом».
– З яких складових частин складається комп’ютер? (Учитель читає описи, а учні впізнають комп’ютерні пристрої.)
v На моєму екрані ти можеш бачити все, що тобі потрібно… Зазвичай…Коли ти знаєш, як мене про це попросити. (Монітор).
v По столу мене катають, як машинку або м’ячик. З моєю допомогою ти зможеш відчиняти, немов ключем, те що тобі потрібно, на моніторі. Моя головна кнопка ліва. А ще я вмію грати і малювати! (Комп’ютерна миша)
v Усі програми живуть у мене всередині. Це я їм допомагаю працювати. Я є серцем комп’ютера. (Системний блок).
v Я, як і мишка, вмію відкривати програми. Але вона робить набагато спритніше. Але ось писати слова і цифри мишка не вміє. Тому я обов’язково стану тобі в нагоді, коли ти будеш працювати на комп’ютері. (Клавіатура)
УРОК №2
Тема: Інструктаж з БЖД. Створення і видалення папок.
Мета. Формувати ключові компетентності: вміння вчитися – організовувати робоче місце; виконувати розумові операції, практичні дії, здоров'язбережувальна – виконувати вправи для збереження здоров'я дітей, формувати потребу в дотриманні охайності.
Формувати предметну ІКТ компетентності: познайомити із створенням та видаленням папок, поглиблювати вміння учнів безпечно працювати в комп’ютерному класі, продовжити розвивати сенсорну та рухову сферу учнів, формувати навички здійснення дій з об‘єктами на екрані монітора за допомогою лівої клавіші миші, виховувати пізнавальний інтерес, зібраність.
Когнітивні рівні | Конкретизовані навчальні цілі | Перелік завдань-запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей | Навчально-методичне забезпечення |
Знання | Знає, що таке папка та її вміст | «Розгадай ребус» Інтерактивний прийом «Мікрофон» | Ребус |
Розуміння | Розпізнає папки | Повідомлення вчителя, робота з підручником та зошитом Вправа «Закінчи вірш» | Презентація |
Застосування | Створює та видаляє папки | Робота за алгоритмом за комп’ютером | Робота за комп’ютером |
Аналіз | Класифікує прослухану інформацію за визначеними ознаками. | Робота зі словничком. | Робота в групах |
Синтез | Висловлює судження щодо необхідності створення папок. | Технологія «Навчаючи – вчуся» | Робочий зошит |
Оцінювання | Робить висновок про отримані знання на уроці. | Відповіді на запитання вчителя | Вправа «Незавершене речення» Сьогодні на уроці я навчився… |
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ №2
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ТА ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ
Завдання 1. Розгадай ребус.
к=п
Відповідь: папка.
Завдання 2. Закінчити вірш про папку.
Швидко щоб знайти картинку
Документ чи пісню гарну,
Не потрібна нам корзинка,
А створити треба… (папку).
Завдання 3. Розгляньте малюнки та з’єднайте з правильними назвами.