1. Дайте визначення юридичному (судовому) красномовству.
2. Назвіть посади, що виступають як юридичні "ключові фігури" в сьогоднішньому суді. Хто, окрім юристів, може виступати в судових суперечках?
3. Чому суд першої інстанції особливо важливий для здійснення правосуддя?
4. Що таке репліка і яку роль вона відіграє в судових дебатах?
5. Охарактеризуйте роль, що її відіграє в судовому ораторстві морально-етичне начало.
6(Спробуйте стисло сформулювати, що таке академічне красномовство. Яку роль в ньому відіграють фундаментальне наукове знання та аргументація?
7. Охарактеризуйте лекцію як основний вид академічного красномовства. Чим відрізняється наукова лекція від популяризаторської?
8. Назвіть форми діалогу зі слухачами в академічній аудиторії.
9. Дайте стисле визначення політичного красномовства. Що таке ансажованість політичного оратора і як вона пов'язана з ідейністю його промови?
10. Назвіть основні жанри політичного красномовства. Охарактеризуйте кожен з них. Які засоби масового тиражування політичної промови сьогодні використовуються?
11. Сформулюйте визначення церковного красномовства і назвіть його основний жанр. Які моменти Біблії насамперед слід доносити до слухачів церковному ораторові (гомілету)?
12. Що визначає тему церковної проповіді? Назвіть різновиди проповіді та охарактеризуйте її типову структуру.
13. Дайте формулу суспільно-побутового красномовства. Яку роль відіграють в ньому імпровізація, емоція, гумор тощо?
14. Назвіть і охарактеризуйте основні жанри суспільно-побутового красномовства та рису, що їх об'єднує. Наведіть приклади.
Завдання до практичного заняття 2
1. Якщо є можливість виконати цю вправу-імпровізацію колективно (щонайменше п'ять осіб: "позивач", "підсудний", "прокурор", "адвокат", "свідок" тощо), спробуйте інсценувати розгляд справи в суді з відповідними ораторськими виступами. Кримінальні ситуації: хабар, вбивство, зґвалтування тощо.
2. Доведіть, що наведений далі текст належить до сфери академічного красномовства. Окрім цього зверніть увагу на такі моменти: чи зустрічаються тут термінологія, посилання на дослідження попередників, цитування документів, дати. Які речення — прості чи складні — переважають? Чи зустрічаються поетичні образи?
Уже в бронзовому віці кількість поховань скорчених трупів поступово зменшується, що може бути непрямим свідченням про зміну у світогляді. Чіткою межею в характері поховання — заміні скорченої пози простим трупо-покладенням (у витягнутому стані) — є IX ст. до н. е. Лише у племен милоградської культури, яку пов'язують з північно-східними праслов'янами, або Геродотовими нев-рами, найдовше зберігалися скорчені поховання, і це цілком збігається зі свідченням Геродота щодо пережитків ідеї реінкарнації у неврів: "Скіфи та елліни, що живуть серед них, — писав Геродот, — твердять, що кожний невр щороку на кілька днів обертається на вовка, а потім знову приймає людський вигляд" [35, с. 270].
3. Порівняйте, як змальовує "своїх" та "чужих" політичний оратор:
І
СПУ ставить завдання:
1. Об'єднати чесних людей для перемоги на виборах.
2. Прийняти пакет законів і з їхньою допомогою змінити курс реформ.
3. Вивести із занепаду виробництво й економіку.
4. Забезпечити справедливу та стійку оплату праці та пенсій, підвищити життєвий рівень людей.
II
Режим бандократії — це влада незаконно розбагатілих негідників, корумпованих державних структур, а також способи використання ними влади, спрямовані на пограбування державної (загальнонародної, а точніше: нашої і наших дітей) власності, започатковане на кримінальній основі. (З агітаційної листівки соцпартії України.)
4. Яка з двох ознак церковної проповіді, на вашу думку, більш істотна — традиційна формула на початку чи посилання на Євангеліє, що подано за нею:В ім'я Отця і Сина і Святого Духа! Сьогодні ми читаємо в Євангелії: "Будьте милосердні, як Отець ваш Небесний милосердний". Це дуже важливе
слово, "милосердя", люди тепер часто вживають, і це добре, це чудово (О. Мень).
5. Проведіть конкурс на проголошення ювілейних слів (тостів) для ситуацій: а) день народження вашого приятеля; б) ювілей вашого керівника.
Література Основна
1. Абрамович С. Д. Риторика та гомілетика. — Чернівці, 1995.
2. Бернацкий Г. Г. Культура политической дискуссии. — Л., 1991.
3. Бондаренко П. С. Судова промова. — Львів, 1972.
4. Волков А. А., Фадеева Е. А. Воплощение замысла в лекции. — М., 1989.
5. Михайловская М. Г., Одинцов В. В. Искусство судебного оратора. — М., 1981.
6. Молдован В. В. Судова риторика. — К., 1998.
7. Сагач Г. М. Золотослів. — К., 1993. — С. 33—45.
Додаткова
1. Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Риторика. — Львів, 2001. — С. ПО — 132.
2. Адамов Е. А. Личность лектора. — М., 1985.
3. Гольдинер В. Д. Защитительная речь. — М., 1970.
4. Ивакина Н. Н. Культура судебной речи. — М., 1955.
5. Иванова С. Ф. Лекторское мастерство. — М., 1983.
6. Иевницкий В. Ф. Церковное красноречие и его основные законы. — СПб., 1908.
7. Матвиенко Е. А. Судебная речь. — Минск, 1972.
8. Молдован В. В. Судебные прения. Игровые занятия. — К., 1989.
9. Рождественский Ю. В. Риторика публичной лекции. — М., 1989.
10. Ушакин С. А. Речь как политическое действие // Полис. — 1995. — № 5. — С. 142—153.
11. Черниловский 3. Искусство красноречия, или Что такое парламентская речь//Народный депутат. — 1991. — № 12. — С. 75—82.
12. Чихачев В. П. Культура речи лектора // Основы лекторского мастерства. — М., 1978. — С. 146—173.