Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Соціологічні теорії особистості




Серед найвпливовіших концепцій особистості слід насампе­ред назвати рольову теорію (Ральф Лінтон, Толкотт Парсонс, Роберт Мертон та ін.), побудовану на засадах уявлення про особу як суб'єкта соціальної діяльності, основний зміст якої полягає у виконанні соціальних ролей, що відповідають суспільному ста­новищу індивіда, його соціальному статусові. Для пояснення специфіки формування, розвитку і соціальної активності особи­стості рольова теорія застосовує низку спеціальних понять, серед яких центральне місце посідає категорія "соціальні очікування" (експектації). Соціальні очікування висуваються до виконання індивідом тих чи інших ролей, які відповідають його статусу в суспільстві та соціальних групах.

Міра адекватності рольової поведінки особистості певним соціальним експектаціям і визна­чає співвідношення соціальних заохочень та санкцій, а це, у свою чергу, зумовлює становище особистості в суспільстві, престиж її, суб'єктивну задоволеність.

Плідним напрямом сучасного розвитку соціологічної теорії особистості є символічний інтеракціонізм (Герберт Блумер, Тамотсу Шибутані, Манфорд Кун та ін.), засновниками якого є аме­риканські соціологи Чарльз Кулі та Джордж Герберт Мід. У межах теорії "дзеркального Я" (Дж.Г. Мід) самосвідомість лю­дини розглядається як результат соціальної взаємодії (інтеракції), завдяки якій індивід здатний побачити себе "збоку" очима інших учасників взаємодії і на підставі набутого досвіду сформувати соціальний образ свого "Я", який є, по суті, продуктом відобра­ження в особистості всієї сукупності її міжособистісних кон­тактів. Символічний інтеракціонізм у своїх сучасних тракту­ваннях еволюціонував у напрямі до феноменологічної соціології та етнометодології, зосередивши основну увагу на символічному змісті соціальної взаємодії, на трансформації повсякденного до­свіду спілкування людей у смислові структури групової та інди­відуальної свідомості.

Марксистська теорія особистості, що інтенсивно розроблялась у радянській соціології (Володимир Ядов, Ігор Кон та ін.) і орієн­тувалася на інтеракціоністське трактування особистості як про­дукту соціальної взаємодії, залишається досить популярною се­ред сучасних західних соціологічних шкіл, які намагаються об'єд­нати окремі положення марксизму з іншими соціальними тео­ріями (неомарксизм, фрейдомарксизм, критична соціологія). Марк­сизм, особливо ті його модифікації, які обслуговували практику побудови комуністичного суспільства, об'єднує щодо розуміння особистості утопічна ідея формування ідеальної особистості, яка буде жити в суспільстві, позбавленому соціальної несправедли­вості й нерівності між людьми.

Як показав історичний досвід, спроби практичного втілення цього ідеалу мають результат, проти­лежний очікуваному: замість "всебічно розвиненої особистості" та "нової людини" формується знеособлений соціальний кон­форміст як базовий тип особистості.

Певне місце проблема особистості посідає також у соціологіч­них концепціях необіхевіоризму, зокрема в теорії соціального обміну (Джордж Хоманс, Пітер Блау). У цих концепціях розвиток особистості постає як результат фіксації індивідом досвіду суспільної поведінки, що становить сукупність соціально при­йнятних реакцій на стимули, джерелом яких є соціальне сере­довище. Хоча соціобіхевіоризм не заперечує існування особистісних якостей, що виходять за межі реактивного соціального досвіду, такі психічні феномени не є для нього предметом нау­кового аналізу.

Проблемам формування соціальних типів особистості, а та­кож закономірностям соціалізації індивіда значна увага при­діляється в психоаналітичній соціології, духовним джерелом якої є соціологічні праці австрійського психолога Зігмунда Фрейда ("Тотем і табу" та ін.) і неофрейдистів (Карен Хорні, Гаррі Салліван, Ерік Фромм та ін.). Основна проблема психоаналітичної теорії — це конфлікт особистості і суспільства, пошук шляхів вирішення якого пов'язується з розробкою специфічних методів "суспільної психотерапії", зживанням масових патологічних комплексів, викликаних конфліктом індивідуальних потягів та суспільних вимог, що обмежують індивідуальну свободу. В ме­жах цього напряму розвитку соціологічної теорії найбільш гли­боко опрацьована проблематика соціальної типології особистості (Гарольд Дуайт Лассуелл, Е. Фромм, Теодор Адорно, Абрахам Кардінер, Дейвід Рісмен та ін.).

Проблема особистості є важливою сполучною ланкою між соціо­логією та психологією. Численні спроби соціологів вивести "чисті" соціологічні закономірності, що характеризують життя суспільства, незалежно від психологічних особливостей особи­стості, як правило, неспроможні.

Класичним прикладом є аналіз проблеми самогубства, задуманий Емілем Дюркгеймом як по­шук об'єктивних зв'язків між зростанням кількості самогубств та дезінтегрованістю основних соціальних структур. Однак по­яснюючи виявлені залежності, Е. Дюркгейм змушений був звер­нутися до психологічних механізмів формування смислових струк­тур свідомості та поведінки особистості. Чи не найслабшою лан­кою марксизму, первісно задуманого як знаряддя звільнення осо­бистості від відчужених форм соціального життя і повернення її до свободи самореалізації, є концепція особистості як продукту суспільних відносин, сутність якої вичерпується рівнем розвитку продуктивних сил і виробничих відносин певного суспільства.

Сучасні тенденції розвитку соціологічної теорії особистості — це інтеграція в конкретних дослідженнях окремих елементів класичних теоретичних підходів у соціології та соціальній психології, а також підвищена увага соціологів до когнітивних струк­тур, повсякденного досвіду та соціально-культурних характери­стик особистості. Особлива увага в сучасній соціології особистості приділяється проблемам розвитку особистості в мінливому соці­альному світі — у процесі постіндустріального розвитку суспіль­ства, переходу до "інформаційного" і "програмованого" суспіль­ства (Даніел Белл, Ален Турен, Амітай Етціоні, Олвін Тоффлер та ін.), а також проблемам формування соціальних типів особи­стості за різних суспільно-політичних умов, зокрема під час пере­ходу суспільства від тоталітарної системи до демократії.

Останній аспект є особливо актуальним для України та інших держав колишнього соціалістичного табору, що відмовилися від комуністичної ідеології та декларували своїм завданням побу­дову відкритого демократичного суспільства. Соціологічний аналіз проблеми особистості в цьому аспекті ґрунтується на типо­логії, яка є одним з основних методів соціологічного досліджен­ня. Подальше викладання проблем соціальної типології особи­стості потребує попереднього ознайомлення з можливостями за­стосування цього методу в соціальному пізнанні та соціології особистості.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 326 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Самообман может довести до саморазрушения. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2513 - | 2360 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.