Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Теорія і практика соціалізації особи




Методологія теорії особи

Соціологія виходить з розуміння особи як системи ясно інтегрованих в індивіді соціаль­но значущих рис і соціальних відносин суспільства. В процесі соціологічних досліджень виявляються соціальні визна­чення особистісних якостей, соціальний зміст і соціальні функції існуючих у суспільстві типів особи. Для визначення характерних рис особи, її поведінки важливо відшукати не внутрішньо індивідуальний метод аналізу внут­рішньої структури особи, а міжіндивідуальний метод, що бере за висхідні соціальні зв'язки людини. Проте важливо враховувати досягнення психології, щоб розкрити процес перетворення соціальних рушійних сил загаль­ного характеру і причини поведінки індивідів та їх якості.

Аналізуючи реальну життєдіяльність людей, визначаючи різні опосередку­вання, що як соціальні визначення відображають різноманітні прояви пове­дінки, їх соціальних функцій і механізмів. Важливою формою опосередку­вання виступають малі соціальні спільності, верстви, в які включена людина. Варто враховувати і те, що одна і та ж людина має типові якості, і, отже, може належати до різних соціальних типів. Переплетіння типових рис в життєдіяльності однієї і тієї ж людини (представника нації, класу, певної сім'ї та ін.) створює основу неповторності унікальності її поведінки. З'ясування і прогнозування соціальної поведінки особи, механізмів, спонукальних при­чин, визначальних факторів здійснюється здебільшого дослідженням цін­ностей особи. Поняття цінності — одне з фундаментальних понять соціоло­гії. Поняття цінності широко використовують філософи, політологи, психологи та ін., вкладаючи в їх зміст особливе розуміння, що відображає ті' чи інші сторони соціального явища. Цінність не завжди є предметом, реально потріб­ним, необхідним людині. Адже речі, предмети явища постають перед кон­кретною особою як цінності, що вистроюються в певну ціннісну ієрархію, через дії складних соціальних механізмів, що визначають міру відповідності між реальною значущістю речі для потреб і інтересів особи і ЇЇ сприйняттям як цінності.

Сукупність ціннісних уявлень, усвоєних і прийнятих особистістю, ле­жить в основі того, що вона навколо себе і в самій собі вважає потрібним, необхідним того, до чого вона прагне в своїй поведінці. Процес формування ціннісної свідомості особистості не є процесом однобічного усвоення індиві­дом готових, надіндивідуальних стандартів, зразків, ціннісних критеріїв, влас­тивих суспільній свідомості. Особа здатна більш-менш адекватно усвідом­лювати власні потреби та інтереси, зв'язок між ними і природними, соціальними умовами своєї життєдіяльності, критично ставитись до готових ціннісних уявлень, перевіряти їх істинність власним життєвим досвідом. Цін­нісна свідомість особи не проста проекція ціннісних уявлень суспільства, соціальної спільності на внутрішній світ людини, а складне багатоманітне духовне явище, де є загальнопоширені ціннісні стереотипи, прийняті не реф­лексивно, на віру, а перевірені практикою, життям, власні оцінки, власні ціннісні міркування.

Методологічно значущим в особистості стає положення про те, що соціальна визначеність розвитку особи є результат пасивного сприйняття особою впливу середовища, становить активну проти­дію їй і взаємодію з нею. "Уже засвоєні людиною елементи соціаль­них відносин здебільшого розвитку особи. З мужінням людина часті­ше приймає свідомі рішення. Самосвідомість людини, що виступає об'єктом аналізу в соціологічних дослідженнях, розглядається пере­важно як результат соціальної взаємодії, в ході якої індивід здобуває знання, навики, уміння, дивиться на себе очима інших людей тощо. Тут скрита небезпека ототожнення суб'єктивних бажань з глибин­ними об'єктивними інтересами особистості. Природно, особистість на основі урахування принципів поєднання індивідуальних і соціаль­но-типових рис в її життєдіяльності, проявлення нею активності в соціальних зв'язках і взаємодіях сприяє перетворенню соціальних рушійних сил суспільства в рушійну силу соціальної активності.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 633 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Жизнь - это то, что с тобой происходит, пока ты строишь планы. © Джон Леннон
==> читать все изречения...

2294 - | 2065 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.