Термін «глобалізація» (»глобалізм») з'явився порівняно недавно, але вже набув значного поширення і викликав суперечливий резонанс не тільки в професійних політичних і наукових колах.
Змістовно це є суто ідеологічна конструкція, покликана замаскувати новий світовий устрій, який США та їхні партнери поспішають установити після знищення СРСР.
Головна її ідея - повне розкриття економіки, фінансової системи та інформаційної сфери всіх країн, які не спроможні чинити цьому опір.
У цій конструкції є навіть теза про відміну національного суверенітету країн над їхніми природними ресурсами.
Глобалізація - це доведений до крайнощів паразитизм світового капіталізму, який розперезався до нечуваних масштабів.
Це не є якесь стихійне явище; глобалізація є соціальний процес; він має своїх ідеологів, організаторів та агентів упливу.
Взагалі, ставлення до глобалізації є свідомий вибір, який визначається певними ідеалами та інтересами.
Коли виник сучасний Захід як принципово новий тип суспільства, людини, господарства і держави, то зразу ж почала виявлятися доленосна для всього людства особливість цієї цивілізації -експансіонізм.
Західний капіталізм не спроможний розвиватися без постійного зростання, безперервного оволодіння новими джерелами сировини та енергії, без загарбання нових ринків збуту.
Новий час відзначається двома хвилями «глобалізації» західного капіталізму, двома великими «викидами Заходу» стосовно до первісних географічних теренів та кордонів.
Перша хвиля почалася за великими географічними відкриттями і позначила первісну колонізацію багатьох незахідних культур.
За її результатами було фактично знищено безліч народів і навіть цивілізацій.
Друга хвиля, вже наприкінці XIX - на початку XX століття, відома як епоха імперіалізму, була пов'язана з використанням поновлених механізмів оволодіння ресурсами незахідних країн. На той час об'єктами імперіалістичної експансії стали великі цивілізації, яким пощастило уникнути первісної колоніальної залежності або вже визволитися від неї (Китай, Росія, країни Латинської Америки).
Обидві хвилі обумовили цілу низку національно-визвольних революцій та війн - локальних і світових.
Наразі піднімається третя хвиля глобалізації.
Зрозуміло, що в умовах чергової загрози глобалізації в її новій якості - перебудови світу в егоїстичних інтересах Заходу, у будь-якому державно-організованому суспільстві, національній культурі та цілих цивілізаціях виникає питання щодо відповіді на цей історичний виклик. Це питання про засоби та технології збереження свого національно-культурного генотипу і взагалі - збереження своїх народів.
Соціально-політична історія свідчить про те, що багато народів і країн так і не знайшли адекватної відповіді і загинули або в кращому разі були перетворені на зону периферійного капіталізму зі згасаючою власною культурною окремішністю.
У деяких випадках національні еліти просто відмовилися від опору зовнішній експансії і перейшли на бік Заходу, перетворились в його агенції впливу у власних країнах.
В інших випадках були намагання і спроби захиститись від західної експансії суто культурними бар'єрами. Але це стримувало їх загальний соціально-економічний розвиток, гальмувало модернізацію та зробило ці країни беззахисними проти військової експансії Заходу. Росія та Китай були змушені відповісти на цей виклик Заходу катастрофічними за їх наслідками соціальними революціями.
Але загальний досвід цього протистояння надав важливий повчальний історичний урок: для розробки гнучкої та ефективної відповіді потрібне повне осягнення і глибоке розуміння несумісної сутності двох великих систем - власної цивілізації та цивілізації, яка здійснює експансію. Країнам, яким загрожує насильницька глобалізація, потрібно чітко відповісти на питання: «Хто ми? Звідки ми? Куди ми рухаємось?» і порівняти власні відповіді з матрицею цінностей, на якій базується і побудована західна цивілізація. Тільки тоді стане зрозумілим, чим не можна пожертвувати, якщо почати засвоювати соціальні інститути та політичні технології Заходу та інтегруватись у новий глобальний світовий устрій.
Реальний зміст глобалізації. «Подвійна бухгалтерія»
»Глобалізація» (лапки надають їй алегоричного змісту) обумовила соціальну поляризацію всього світу, яку можна ототожнити з колишнім протистоянням світового капіталізму і соціалізму. Виникли діаметрально протилежні погляди на те, що позначає цей процес у його розвитку та перспективах. Для деяких учених та політиків він є історично об'єктивною необхідністю, новим ступенем прогресу цивілізації (тут потрібне пояснення - якої саме?) і благополуччя (але для кого саме?). Для інших це є стратегія домінування Заходу і процес американізації всього світу, нова форма підкорення і поширення жебрацтва на периферії капіталістичної цивілізації.
Реальний зміст глобалізації не вичерпується спрощеними доказами та аргументами pro і contra на основі кількісних вимірів цього процесу. Потрібно усвідомити глибокий суперечливий характер і двоїстість глобалізації, беручи до уваги її суб'єктивний бік.
_ Внутрішній бік глобалізації визначає поступове відсторонення від усіх місцевих (національних) інтересів, норм і традицій. Адже в епоху формування великих європейських націй феодальному автаркічному ладу протистояла держава - нація в її соціально-територіальному просторі. Зараз ця держава тлумачиться як носій національної замкненості та автаркічних тенденцій.
Суб'єктом цієї позиції є сучасні еліти - політичні, економічні та інтелектуальні. Сьогодні бути в складі національної еліти і реалізувати себе як еліту означає поставити себе в незалежне від національних інтересів і національних сподівань положення. У цьому полягає новий зміст поняття «національна еліта». Раніше народи покладали на неї свої кращі сподівання. Вона була виразником народного досвіду, волі нації і прагнення до кращого майбуття. Все, що несли народам прогрес і просвітництво, втілювалось у діяльності національних еліт.
Але зараз в епоху наступу глобалізації бути в складі еліти означає не що інше, як членство в якомусь таємничому «елітарному Інтернаціоналі», аж ніяк не поєднаному з локальними національними інтересами.
Сучасні еліти постають як щось подібне до міжнародного клубу, який має свою корпоративну етику, але не має нічого спільного зі звичайною громадянсько-політичною етикою. А саме вона зобов′язує національні еліти служити своєму суспільству і своїй державі. Тому ідеологія сучасного глобалізму має прихований підтекст, потойбічну змову, обумовлену «таємницю», замасковану зовнішніми формулюваннями.
Саме вони маскуються в загальні штампи-кліше попередньої епохи модернізації світового суспільства - політичний суверенітет народу, загальне благоденство, розквіт особистості, права людини і громадянина та інше. Але масові надбання цієї епохи зовсім не сумісні із самою логікою глобалізації.
У першу чергу це стосується фактичного змісту демократії -політичного суверенітету народу.
Політологія глобалізації (глобалізму) передбачає, що «справжні» центри влади і прийняття рішень не повинні рахуватися з волею виборців, а мають виконувати узгоджені стратегії міжнародних центрів влади.
Епоха глобалізації обумовила певний проміжний статус національних еліт між власним народом та міжнародними центрами влади. Сам вектор коливань еліт цілковито визначений: нарощування тенденцій глобалізації змушує національні політичні та економічні еліти все менше прислухатися до голосу своїх виборців, нести зобов'язання і виконання рішень за спинами власних народів заради цього «нового Інтернаціоналу».
Однак національні електорати, як і раніше, мають у ЗМІ почесний титул «політичного суверена», «джерела демократичної легітимації влади».
Але терміни, успадковані від класичної ліберальної епохи, фактично виконують маніпулятивну роль, з метою приспати громадянську пильність народів.
Порівняємо дві епохи - класичну епоху Просвітництва і сучасну, «освячену» цінностями глобалізації. Перша не мала подвійних стандартів, подвійної моралі. Навпаки, всі зусилля Просвітництва були спрямовані на те, щоб усі досягнення освіченої еліти стали надбанням націй. Сучасна епоха зусиллями її жерців маскує «цінності» постмодернізму, якому надається гучна назва глобалізації.
Класична епоха народила видатних просвітників, сучасна породжує не менш видатних маніпуляторів та комбінаторів.
Проміжний підсумок: у політичному відношенні епоха глобалізації є не що інше, як новий феодалізм. Вона ховає демократію в її прямому значенні — як політичний суверенітет народу, який обирає і контролює владу - і підміняє її владою міжнародних нотаблів-ляльководів.