Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Давньоруська культура періоду феодальної роздробленості




У XII - першій половині XIII ст. розвиток давньоруської культури відбувався в складних умовах феодальної розробленості Русі. Але н е дивлячись на усобиці і постійну загрозу з боку половців і монголо-татар, в давньоруській культурі того часу спостерігались нові досягнення і успіхи. За своїм змістом вона стала більш демократичною: до культурного життя залучалися нові території, міста і суспільні стани. Замовниками культових споруд, монументальних розписів і дорогоцінних ювелірних виробів усе частіше ставали заможні представники посадського люду зі своїми поглядами і смаками.

 

Розвиток давньоруської архітектури у ХП-ХШ ст. - яскравий приклад того, як під впливом місцевих умов поступово змінювались і переосмислювались візантійські схеми і виникали нові архітектурні форми і рішення. Економічне і політичне зростання міст, значна частина яких стала центрами удільних князівств, сприяла значному розвитку будівництва культових і громадських споруд у Києві, Новгороді, Чернігові, Переяславі, Галичі та інших містах. В удільних князівствах з'явились архітектурні школи зі своїми місцевими особливостями. Розміри храмів зменшились, спростилась їх конструкція, зовнішнє і внутрішнє оздоблення. У XII ст. стала розповсюдженою порядкова техніка кладки з цегли - в Подніпров'ї, білого каменю - в Галицьких землях. Стала застосовуватись нова декорація фасадів з пілястрами, напівколонками, аркатурними поясами і так званим поребриком. У XII ст. в Подніпров'ї з'являється київська, чернігівська і переяславська архітектурні школи, пов'язані між собою єдиними стилістичними особливостями. Найбільш відомими пам'ятниками київської архітектурної школи XII ст. є церква Богородиці Пирогощі (1132) на Подолі, Кирилівська (після 1146), Василівська (1183) в Києві та Юр'ївська в Каневі (1144).

Численними будовами в XII ст. збагатився Чернігів. До пам'яток місцевої архітектурної школи, що збереглися до нашого часу, відносяться Борисоглібський собор і Успенський собор Єлецького монастиря. Інтер'єр давньоруських палаців і храмів прикрашали мозаїкою, фресками, мозаїчними підлогами та різноманітними виробами прикладного мистецтва. Важливою особливістю тематики розпису храмів стала поява нового іконографічного сюжету "Страшний суд", що було тісно пов'язано з загостренням соціальних протиріч на Русі у ХІІ-ХШ ст.

 

Вироби прикладного мистецтва використовували не тільки як прикраси. Вони часто виконували роль амулетів-оберегів і повинні були захищати своїх власників від злих сил природи. Таке ж значення мали магічні орнаменти на багатьох виробах ювелірного мистецтва та побуту.

 

В період феодальної роздробленості значно змінився характер давньоруського літопису, виникли нові центри літописання в Чернігові, Переяславі, Холмі, Володимирі-Волинському. В багатому Видубицькому монастирі, який знаходився біля Києва, була, очевидно, ціла історична бібліотека, яка складалася з рукописних літописів. Користуючись цією бібліотекою, вчений ігумен цього монастиря Моїсей створив виключно цікаву історичну працю з руської історії XII ст. — Київський літопис. Під рукою літописця були літописи різних князів з різних земель, що дало авторові можливість зображувати події з різних точок зору і давати подіям максимально об'єктивну оцінку. З'явились нові оригінальні форми історичних творів: сімейні та родові княжі літописи, життєписання князів, повісті про княжі злочини тощо. Таким чином, можна зробити висновок, що руська література ХІІ-ХШ ст. не обмежувалась одним лише літописанням, а була різноманітною, і, скоріше за все, великою за кількістю, але до наших часів через численні татарські погроми руських міст, збереглась лише незначна її частина.

У культурному житті Галицько-Волинської землі, як і всюди в той час, велику роль відігравали церковні установи - монастирі, єпископії, парафії.

 

Великого значення набувала освіта і книгописання.

Велика книгописна майстерня була при дворі князя Володимира Васильковича - книжника і філософа, якого "не було у всій землі, і після нього не буде". Як розповідає літопис, князь зробив щедрі пожертви церквам у своїх містах (Володимир, Берестя, Більськ, Кам'янець, Любомль) і єпископським кафедрам інших князівств - Луцькій, Перемишльській, Чернігівській. Серед дарів літописець описує 36 книг. Шкіряна оправа найдорожчих книг прикрашалася золототканими тканинами (оловір), металевими накладками із зображенням, виконаним у техніці перегородчастої емалі (її літопис називає фініптом). Усі ці розкішні оправи виготовлялись місцевими ремісниками. Деякі книги прикрашались чудовими мініатюрами.

Літопис, який прийнято називати Галицько-Волинським, складається з двох частин. Першу (життєпис Данила Галицького) написано високоосвіченим книжником у Холмі, в основному, з метою звеличення політики Данила — спадкоємця і продовжувача справи давніх володарів Києва. Він - "князь добрий, хоробрий і мудрий", його славу можна зрівняти лише зі славою Святослава Ігоревича та святого Володимира Великого. Волинська частина літопису починається 1261 роком. В основному вона писалася при дворі володимирського князя Володимира Васильковича в останні роки його життя. Можливе місце перебування літописця - містечко Любомль. де любив бувати володимирський князь. З приводу смерті князя в текст включено написану іншою особою похвалу Володимирові, значна частина якої - переробка "Слова про закон і благодать" митрополита київського Іларіона. У літописі згадані і частково переказані окремі "слави" - величальні пісні, з якими мають спільні риси обрядово-величальні колядки-один з найдавніших елементів української народнопоетичної творчості.

 

Яскравим виявом високого рівня культури була й архітектура краю. Будували переважно з дерева, кам'яними спершу були лише храми, рідше -князівські палати. Збережений (у реконструкції) Володимирський Успенський собор, будівництво якого було завершене 1160 p., повторює план Успенського собору Києво-Печерської лаври. У містах Галичини — Перемишлі, Звенигороді, Василеві, Галичі започатковано будівництво церков з білого каменю, у будівлях застосовувались різьблені орнаменти. В одному лише Галичі відоме розташування не менше 30 мурованих монументальних споруд.

 

Місцевий іконопис розвивався в Галицько-Волинській землі під впливом київського. З робіт художників збереглась ікона богоматері Одигітрії кінця XIII-XIV ст. з Покровської церкви м. Луцьк (нині в Київському державному музеї українського мистецтва). Відома Ченстоховська ікона Божої Матері, популярна в Польщі, у XIV ст. була вивезена з Галичини. Галицьке образотворче мистецтво XIV ст. гідно представляє відома ікона святого Юрія-змієборця на чорному коні (з с. Станилі поблизу м. Дрогобича, зберігається у Львівському державному музеї українського мистецтва).

 

У культурі галицько-волинської доби виразно проглядається оригінальне поєднання слов'янської спадщини і нових рис, зумовлених зв'язками з Візантією, Західною і Центральною Європою, країнами Сходу. За рівнем культурного розвитку Галицько-Волинська держава не відставала від сусідів, а в багатьох випадках стала батьківщиною нових творчих здобутків. Князівству належить почесне місце в формуванні української культури, в зміцненні її зв'язків з культурами інших народів. Протягом століть у тяжкі часи панування іноземних держав українські діячі літератури, мистецтва, освіти звертались до спадщини минулих епох, у тому числі й до доби Галицько-Волинського князівства. Спогад про його колишню велич підтримував дух визвольної боротьби українського народу.

Яскравим виявом високого рівня культури була й архітектура краю. Будували переважно з дерева, кам'яними спершу були лише храми, рідше -князівські палати. Збережений (у реконструкції) Володимирський Успенський собор, будівництво якого було завершене 1160 p., повторює план Успенського собору Києво-Печерської лаври. У містах Галичини — Перемишлі, Звенигороді, Василеві, Галичі започатковано будівництво церков з білого каменю, у будівлях застосовувались різьблені орнаменти. В одному лише Галичі відоме розташування не менше 30 мурованих монументальних споруд.


Король





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 611 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если президенты не могут делать этого со своими женами, они делают это со своими странами © Иосиф Бродский
==> читать все изречения...

2517 - | 2393 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.